Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z upoważnieniem znajdującym się w art. 12b ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa), w dniu 7 października 2016 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2017 r.
Podatek od środków transportowych w rozumieniu ustawy
W art. 8 ustawy określony został katalog pojazdów składających się na pojęcie środków transportowych (m. in. autobusy, samochody ciężarowe oraz zespoły pojazdów rolnych). Obowiązek podatkowy ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.
Kto zapłaci podatki lokalne jednorazowo
Deklarację na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru składa się w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Wpłaty dokonuje się na rachunek budżetu właściwej gminy.
Organem uchwalającym wysokość stawek podatku od środków transportowych, z zastrzeżeniem minimum i maksimum ustawowego, jest rada gminy.
Wysokość stawek minimalnych
Ustalenie minimalnych stawek następuje w drodze realizacji art. 12b ustawy, który mówi o ustaleniu stawek obowiązujących w następnym roku podatkowym po przeliczeniu stawek określonych w załącznikach ustawy (1-3) zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.
Minimalne stawki podatku od środków transportowych w 2017 roku będą wynosić, w przypadku:
1) samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt. 2 ustawy)
a) o dwóch osiach jezdnych:
- od 12 t włącznie do 13 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 138,95 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 13 t włącznie do 14 t – 138,95 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 383,99 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 14 t włącznie do 15 t – 383,99 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 540,96 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- równej lub powyżej 15 t – 540,96 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1224,18 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
b) o trzech osiach jezdnych:
- od 12 t włącznie do 17 t – 183, 95 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 241,69 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 17 t włącznie do 19 t – 241,69 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 495,77 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 19 t włącznie do 21 t – 495,77 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 643,73 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 21 t włącznie do 23 t – 643,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 991,52 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 23 t włącznie do 25 t – 991,52 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1541,49 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- równej lub powyżej 25 t– 991,52 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1541,49 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
Podatki i opłaty lokalne w 2017 roku – stawki maksymalne
c) o czterech osiach jezdnych i więcej:
- od 12 t włącznie do 25 t – 643,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 652,76 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 25 t włącznie do 27 t – 652,76 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1018,62 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 27 t włącznie do 29 t – 1018,62 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1617,14 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 29 t włącznie do 31 t – 1617,14 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2398,61 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- równej lub powyżej 31 t – 1617,14 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2398, 61 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
2) ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt. 4 ustawy)
a) o dwóch osiach jezdnych:
- od 12 t włącznie do 18 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 37,29 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 18 t włącznie do 25 t – 259,78 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 469,81 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 25 t włącznie do 31 t – 547,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 898,94 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- równej lub powyżej 31 t – 1381,13 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1894,94 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
b) trzech osiach jezdnych i więcej:
- od 12 t włącznie do 40 t – 1218,53 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1684,91 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- równej lub powyżej 40 t – 1684,91 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2492,33 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
Nowy wzór deklaracji na podatek od środków transportowych od 1 stycznia 2016 r.
3) przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego (art. 8 pkt. 6 ustawy)
a) o jednej osi jezdnej:
- od 12 t włącznie do 18 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 24,89 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 18 t włącznie do 25 t – 173,93 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 312,84 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- równej i powyżej 25 t – 312,84 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 548,86 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
b) o dwóch osiach jezdnych:
- od 12 t włącznie do 28 t – 205,57 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 302,69 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 28 t włącznie do 33 t – 599,67 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 831,18 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- od 33 t włącznie do 38 t – 831,18 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1262,56 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- równej i powyżej 38 t – 1123,66 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1662,33 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
c) o trzech osiach jezdnych i więcej:
- od 12 t włącznie do 38 t – 661,79 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 921,50 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
- równej i powyżej 38 t – 921,50 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1252,40 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 716 i 1579).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat