REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Różaniecka
Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.
Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rozwoju i Finansów w drodze obwieszczenia określił minimalną wysokość stawek podatku od środków transportowych, jakie będą obowiązywały w 2017 r. Stawki te pozostaną na takim samym poziomie jak w roku 2016.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z upoważnieniem znajdującym się w art. 12b ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa), w dniu 7 października 2016 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2017 r.

Podatek od środków transportowych w rozumieniu ustawy

W art. 8 ustawy określony został katalog pojazdów składających się na pojęcie środków transportowych (m. in. autobusy, samochody ciężarowe oraz zespoły pojazdów rolnych). Obowiązek podatkowy ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.

Kto zapłaci podatki lokalne jednorazowo

Deklarację na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru składa się w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Wpłaty dokonuje się na rachunek budżetu właściwej gminy.

Organem uchwalającym wysokość stawek podatku od środków transportowych, z zastrzeżeniem minimum i maksimum ustawowego, jest rada gminy.

Wysokość stawek minimalnych

Ustalenie minimalnych stawek następuje w drodze realizacji art. 12b ustawy, który mówi o ustaleniu stawek obowiązujących w następnym roku podatkowym po przeliczeniu stawek określonych w załącznikach ustawy (1-3) zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.

Minimalne stawki podatku od środków transportowych w 2017 roku będą wynosić, w przypadku:

1) samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt. 2 ustawy)

a) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 13 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 138,95 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 13 t włącznie do 14 t – 138,95 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 383,99 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 14 t włącznie do 15 t – 383,99 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 540,96 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 15 t – 540,96 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1224,18 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) o trzech osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 17 t – 183, 95 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 241,69 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 17 t włącznie do 19 t – 241,69 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 495,77 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 19 t włącznie do 21 t – 495,77 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 643,73 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 21 t włącznie do 23 t – 643,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 991,52 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 23 t włącznie do 25 t – 991,52 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1541,49 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 25 t– 991,52 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1541,49 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

Podatki i opłaty lokalne w 2017 roku – stawki maksymalne

c) o czterech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 25 t – 643,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 652,76 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 25 t włącznie do 27 t – 652,76 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1018,62 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 27 t włącznie do 29 t – 1018,62 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1617,14 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 29 t włącznie do 31 t – 1617,14 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2398,61 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 31 t – 1617,14 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2398, 61 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,


2) ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt. 4 ustawy)

a) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 18 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 37,29 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 18 t włącznie do 25 t – 259,78 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 469,81 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 25 t włącznie do 31 t – 547,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 898,94 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 31 t – 1381,13 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1894,94 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) trzech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 40 t – 1218,53 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1684,91 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 40 t – 1684,91 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2492,33 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

Nowy wzór deklaracji na podatek od środków transportowych od 1 stycznia 2016 r.

3) przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego (art. 8 pkt. 6 ustawy)

a) o jednej osi jezdnej:

  • od 12 t włącznie do 18 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 24,89 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 18 t włącznie do 25 t – 173,93 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 312,84 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 25 t – 312,84 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 548,86 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 28 t – 205,57 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 302,69 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 28 t włącznie do 33 t – 599,67 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 831,18 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 33 t włącznie do 38 t – 831,18 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1262,56 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 38 t – 1123,66 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1662,33 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

c) o trzech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 38 t – 661,79 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 921,50 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 38 t – 921,50 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1252,40 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych.

Podstawa prawna:

- Obwieszczenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 października 2016 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2017 r., Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej "Monitor Polski" poz. 979,

- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 716 i 1579).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA