REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Różaniecka
Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.
Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rozwoju i Finansów w drodze obwieszczenia określił minimalną wysokość stawek podatku od środków transportowych, jakie będą obowiązywały w 2017 r. Stawki te pozostaną na takim samym poziomie jak w roku 2016.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z upoważnieniem znajdującym się w art. 12b ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa), w dniu 7 października 2016 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2017 r.

Podatek od środków transportowych w rozumieniu ustawy

REKLAMA

W art. 8 ustawy określony został katalog pojazdów składających się na pojęcie środków transportowych (m. in. autobusy, samochody ciężarowe oraz zespoły pojazdów rolnych). Obowiązek podatkowy ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.

Kto zapłaci podatki lokalne jednorazowo

Deklarację na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru składa się w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Wpłaty dokonuje się na rachunek budżetu właściwej gminy.

Organem uchwalającym wysokość stawek podatku od środków transportowych, z zastrzeżeniem minimum i maksimum ustawowego, jest rada gminy.

Wysokość stawek minimalnych

Ustalenie minimalnych stawek następuje w drodze realizacji art. 12b ustawy, który mówi o ustaleniu stawek obowiązujących w następnym roku podatkowym po przeliczeniu stawek określonych w załącznikach ustawy (1-3) zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.

Minimalne stawki podatku od środków transportowych w 2017 roku będą wynosić, w przypadku:

1) samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt. 2 ustawy)

a) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 13 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 138,95 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 13 t włącznie do 14 t – 138,95 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 383,99 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 14 t włącznie do 15 t – 383,99 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 540,96 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 15 t – 540,96 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1224,18 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) o trzech osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 17 t – 183, 95 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 241,69 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 17 t włącznie do 19 t – 241,69 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 495,77 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 19 t włącznie do 21 t – 495,77 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 643,73 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 21 t włącznie do 23 t – 643,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 991,52 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 23 t włącznie do 25 t – 991,52 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1541,49 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 25 t– 991,52 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1541,49 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

Podatki i opłaty lokalne w 2017 roku – stawki maksymalne

c) o czterech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 25 t – 643,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 652,76 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 25 t włącznie do 27 t – 652,76 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1018,62 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 27 t włącznie do 29 t – 1018,62 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1617,14 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 29 t włącznie do 31 t – 1617,14 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2398,61 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 31 t – 1617,14 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2398, 61 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,


2) ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt. 4 ustawy)

a) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 18 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 37,29 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 18 t włącznie do 25 t – 259,78 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 469,81 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 25 t włącznie do 31 t – 547,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 898,94 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 31 t – 1381,13 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1894,94 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) trzech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 40 t – 1218,53 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1684,91 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 40 t – 1684,91 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2492,33 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

Nowy wzór deklaracji na podatek od środków transportowych od 1 stycznia 2016 r.

3) przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego (art. 8 pkt. 6 ustawy)

a) o jednej osi jezdnej:

  • od 12 t włącznie do 18 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 24,89 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 18 t włącznie do 25 t – 173,93 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 312,84 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 25 t – 312,84 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 548,86 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 28 t – 205,57 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 302,69 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 28 t włącznie do 33 t – 599,67 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 831,18 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 33 t włącznie do 38 t – 831,18 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1262,56 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 38 t – 1123,66 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1662,33 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

c) o trzech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 38 t – 661,79 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 921,50 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 38 t – 921,50 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1252,40 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych.

Podstawa prawna:

- Obwieszczenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 października 2016 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2017 r., Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej "Monitor Polski" poz. 979,

- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 716 i 1579).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

REKLAMA