REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Różaniecka
Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.
Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rozwoju i Finansów w drodze obwieszczenia określił minimalną wysokość stawek podatku od środków transportowych, jakie będą obowiązywały w 2017 r. Stawki te pozostaną na takim samym poziomie jak w roku 2016.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z upoważnieniem znajdującym się w art. 12b ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa), w dniu 7 października 2016 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2017 r.

Podatek od środków transportowych w rozumieniu ustawy

W art. 8 ustawy określony został katalog pojazdów składających się na pojęcie środków transportowych (m. in. autobusy, samochody ciężarowe oraz zespoły pojazdów rolnych). Obowiązek podatkowy ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.

Kto zapłaci podatki lokalne jednorazowo

Deklarację na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru składa się w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Wpłaty dokonuje się na rachunek budżetu właściwej gminy.

Organem uchwalającym wysokość stawek podatku od środków transportowych, z zastrzeżeniem minimum i maksimum ustawowego, jest rada gminy.

Wysokość stawek minimalnych

Ustalenie minimalnych stawek następuje w drodze realizacji art. 12b ustawy, który mówi o ustaleniu stawek obowiązujących w następnym roku podatkowym po przeliczeniu stawek określonych w załącznikach ustawy (1-3) zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.

Minimalne stawki podatku od środków transportowych w 2017 roku będą wynosić, w przypadku:

1) samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt. 2 ustawy)

a) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 13 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 138,95 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 13 t włącznie do 14 t – 138,95 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 383,99 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 14 t włącznie do 15 t – 383,99 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 540,96 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 15 t – 540,96 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1224,18 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) o trzech osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 17 t – 183, 95 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 241,69 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 17 t włącznie do 19 t – 241,69 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 495,77 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 19 t włącznie do 21 t – 495,77 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 643,73 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 21 t włącznie do 23 t – 643,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 991,52 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 23 t włącznie do 25 t – 991,52 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1541,49 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 25 t– 991,52 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1541,49 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

Podatki i opłaty lokalne w 2017 roku – stawki maksymalne

c) o czterech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 25 t – 643,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 652,76 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 25 t włącznie do 27 t – 652,76 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1018,62 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 27 t włącznie do 29 t – 1018,62 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1617,14 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 29 t włącznie do 31 t – 1617,14 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2398,61 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 31 t – 1617,14 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2398, 61 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,


2) ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton (art. 8 pkt. 4 ustawy)

a) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 18 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 37,29 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 18 t włącznie do 25 t – 259,78 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 469,81 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 25 t włącznie do 31 t – 547,73 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 898,94 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 31 t – 1381,13 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1894,94 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) trzech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 40 t – 1218,53 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1684,91 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej lub powyżej 40 t – 1684,91 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 2492,33 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

Nowy wzór deklaracji na podatek od środków transportowych od 1 stycznia 2016 r.

3) przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego (art. 8 pkt. 6 ustawy)

a) o jednej osi jezdnej:

  • od 12 t włącznie do 18 t – 0 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 24,89 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 18 t włącznie do 25 t – 173,93 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 312,84 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 25 t – 312,84 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 548,86 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

b) o dwóch osiach jezdnych:

  • od 12 t włącznie do 28 t – 205,57 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 302,69 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 28 t włącznie do 33 t – 599,67 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 831,18 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • od 33 t włącznie do 38 t – 831,18 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1262,56 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 38 t – 1123,66 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1662,33 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,

c) o trzech osiach jezdnych i więcej:

  • od 12 t włącznie do 38 t – 661,79 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 921,50 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych,
  • równej i powyżej 38 t – 921,50 zł w przypadku zawieszenia pneumatycznego lub zawieszenia uznanego za równoważne, a 1252,40 zł w przypadku innych systemów zawieszenia osi jezdnych.

Podstawa prawna:

- Obwieszczenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 października 2016 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2017 r., Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej "Monitor Polski" poz. 979,

- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 716 i 1579).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA