REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienią się zasady wydawania interpretacji podatkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Rolewicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zmiany zasad wydawania interpretacji podatkowych.
Zmiany zasad wydawania interpretacji podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Projektowane przez Ministra Finansów zmiany w procedurze wydawania interpretacji indywidualnych zawartej w Ordynacji podatkowej komentuje Tomasz Rolewicz, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.

- Które z projektowanych zmian dotyczących procesu wydawania interpretacji indywidualnych są, Pana zdaniem, najważniejsze?

REKLAMA

REKLAMA

Z całą pewnością jako najistotniejsze należy wymienić dwie kwestie. 

Po pierwsze, podniesienie opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej aż do 1000 zł dla określonych grup podatników.

Po drugie, zmiany w zakresie możliwości zmian aktów już wydanych. W tym zakresie istotne wydaje się wprowadzenie możliwości upoważnienia przez Ministra Finansów podległych mu organów (czyli w praktyce – Dyrektorów czterech Izb Skarbowych) do zmian interpretacji z urzędu. Do tej pory taka kompetencja przysługiwała wyłącznie Ministrowi Finansów.

REKLAMA

Zaproponowano również szereg zmian o charakterze – w założeniu – organizacyjno-porządkowym w odniesieniu do dotychczasowych przepisów, np. ochronę podatnika w przypadku błędnego pouczenia, czy też zasadę doręczenia zmienionej interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ujmując rzecz ogólnie, można mówić o prawdziwej rewolucji w procesie wydawania interpretacji.

Czy interpretacje podatkowe będą jednolite? 

Polecamy: Serwis Urząd Skarbowy- Czy interpretacje podatkowe będą jednolite?

- Jak ocenia Pan projektowane zmiany w zakresie podniesienia opłat za wydanie interpretacji?

Niestety, oceniam tę zmianę krytycznie. Podniesienie opłaty z poziomu 40 zł do 1000 zł miałoby dotyczyć podatników, obsługiwanych przez tzw. duże urzędy skarbowe, a więc w praktyce po prostu większych przedsiębiorców.

Uzasadnienie tej zmiany wydaje się kuriozalne – czytamy bowiem, że zestawienie kwoty 40 zł z cenami usług świadczonych przez doradców podatkowych jest nieproporcjonalne, zaś podatnicy traktują organy wydające interpretacje jako „praktycznie darmową instytucję doradczą specjalizującą się w optymalizacji podatkowej”.

Tymczasem nie należy zapominać, że interpretacja indywidualna stanowi akt administracyjny, który podobnie jak decyzja podatkowa, dotyczy konkretnego podatnika i obejmuje go ochroną w zakresie zawartego w niej rozstrzygnięcia.

Realizuje tym samym funkcję pewności prawa, pogłębiając zasadę zaufania obywatela do państwa. Taki przecież był cel wprowadzenia interpretacji indywidualnych.

Z drugiej strony, Ministerstwo szczegółowo analizuje koszty, jakie ponosi w związku z wydawaniem ogromnej liczby interpretacji, wskazując, że są one nieproporcjonalne do wpływów z tytułu wniosków o wydanie interpretacji. Zapewne tak właśnie jest, należy jednak pamiętać, że państwo nie jest instytucją komercyjną.

Z tego punktu widzenia również nie widzę podstaw do tak drastycznego podnoszenia opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

Należy wreszcie dodać, że różnicowanie przedmiotowej opłaty w oparciu o przychód uzyskiwany przez dany podmiot (jest on bowiem kryterium określenia właściwości urzędu skarbowego), jest nieuprawnioną dyskryminacją tych podmiotów gospodarczych.

To zaś w sposób jawny kłóci się z konstytucyjną zasadą równości, czy też sprawiedliwości społecznej.

- Projekt przewiduje możliwość zmiany interpretacji z urzędu przez Dyrektorów czterech Izb Skarbowych, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów. Czy to dobre rozwiązanie?

W tym zakresie następuje rozszerzenie kompetencji organów podległych Ministrowi Finansów. Obecnie zmian interpretacji może dokonywać jedynie Minister.

Wyjątkiem jest możliwość zastosowania mechanizmu tzw. autokontroli organu podatkowego, który na skutek wezwania do usunięcia naruszenia prawa lub wniesienia skargi do sądu administracyjnego, może w całości uwzględnić stanowisko podatnika.

Wydaje się jednak, że proponowane rozwiązania mogą się przyczynić do pewnych trudności w dokonywaniu zmian tzw. interpretacji milczących.

Założenia do projektu przewidują bowiem uchylenie art. 14e § 2 Ordynacji, zgodnie z którym zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie została ona wydana.

Polecamy: Serwis Podatki osobiste

Jest to przepis, który znajduje zastosowanie w przypadku zmiany interpretacji milczącej – w razie konieczności zakwestionowania stanowiska podatnika, Minister doręczał zawiadomienie o zmienionej interpretacji, będące w rzeczywistości stwierdzeniem nieprawidłowości tego stanowiska.

Jeśli projektowane zmiany wejdą w życie, ta praktyka się skończy. Prawdopodobnie będą wówczas powoływane przepisy dotyczące doręczeń, stosowane odpowiednio na podstawie odesłania z art. 14h Ordynacji podatkowej.

Problem jednak w tym, że art. 14o dotyczący instytucji interpretacji milczącej, nie odsyła do tego przepisu. Na tym tle zapewne rozwiną się wątpliwości interpretacyjne, a to należy ocenić negatywnie.

Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA