REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienią się zasady wydawania interpretacji podatkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Rolewicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zmiany zasad wydawania interpretacji podatkowych.
Zmiany zasad wydawania interpretacji podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Projektowane przez Ministra Finansów zmiany w procedurze wydawania interpretacji indywidualnych zawartej w Ordynacji podatkowej komentuje Tomasz Rolewicz, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.

- Które z projektowanych zmian dotyczących procesu wydawania interpretacji indywidualnych są, Pana zdaniem, najważniejsze?

REKLAMA

REKLAMA

Z całą pewnością jako najistotniejsze należy wymienić dwie kwestie. 

Po pierwsze, podniesienie opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej aż do 1000 zł dla określonych grup podatników.

Po drugie, zmiany w zakresie możliwości zmian aktów już wydanych. W tym zakresie istotne wydaje się wprowadzenie możliwości upoważnienia przez Ministra Finansów podległych mu organów (czyli w praktyce – Dyrektorów czterech Izb Skarbowych) do zmian interpretacji z urzędu. Do tej pory taka kompetencja przysługiwała wyłącznie Ministrowi Finansów.

REKLAMA

Zaproponowano również szereg zmian o charakterze – w założeniu – organizacyjno-porządkowym w odniesieniu do dotychczasowych przepisów, np. ochronę podatnika w przypadku błędnego pouczenia, czy też zasadę doręczenia zmienionej interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ujmując rzecz ogólnie, można mówić o prawdziwej rewolucji w procesie wydawania interpretacji.

Czy interpretacje podatkowe będą jednolite? 

Polecamy: Serwis Urząd Skarbowy- Czy interpretacje podatkowe będą jednolite?

- Jak ocenia Pan projektowane zmiany w zakresie podniesienia opłat za wydanie interpretacji?

Niestety, oceniam tę zmianę krytycznie. Podniesienie opłaty z poziomu 40 zł do 1000 zł miałoby dotyczyć podatników, obsługiwanych przez tzw. duże urzędy skarbowe, a więc w praktyce po prostu większych przedsiębiorców.

Uzasadnienie tej zmiany wydaje się kuriozalne – czytamy bowiem, że zestawienie kwoty 40 zł z cenami usług świadczonych przez doradców podatkowych jest nieproporcjonalne, zaś podatnicy traktują organy wydające interpretacje jako „praktycznie darmową instytucję doradczą specjalizującą się w optymalizacji podatkowej”.

Tymczasem nie należy zapominać, że interpretacja indywidualna stanowi akt administracyjny, który podobnie jak decyzja podatkowa, dotyczy konkretnego podatnika i obejmuje go ochroną w zakresie zawartego w niej rozstrzygnięcia.

Realizuje tym samym funkcję pewności prawa, pogłębiając zasadę zaufania obywatela do państwa. Taki przecież był cel wprowadzenia interpretacji indywidualnych.

Z drugiej strony, Ministerstwo szczegółowo analizuje koszty, jakie ponosi w związku z wydawaniem ogromnej liczby interpretacji, wskazując, że są one nieproporcjonalne do wpływów z tytułu wniosków o wydanie interpretacji. Zapewne tak właśnie jest, należy jednak pamiętać, że państwo nie jest instytucją komercyjną.

Z tego punktu widzenia również nie widzę podstaw do tak drastycznego podnoszenia opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

Należy wreszcie dodać, że różnicowanie przedmiotowej opłaty w oparciu o przychód uzyskiwany przez dany podmiot (jest on bowiem kryterium określenia właściwości urzędu skarbowego), jest nieuprawnioną dyskryminacją tych podmiotów gospodarczych.

To zaś w sposób jawny kłóci się z konstytucyjną zasadą równości, czy też sprawiedliwości społecznej.

- Projekt przewiduje możliwość zmiany interpretacji z urzędu przez Dyrektorów czterech Izb Skarbowych, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów. Czy to dobre rozwiązanie?

W tym zakresie następuje rozszerzenie kompetencji organów podległych Ministrowi Finansów. Obecnie zmian interpretacji może dokonywać jedynie Minister.

Wyjątkiem jest możliwość zastosowania mechanizmu tzw. autokontroli organu podatkowego, który na skutek wezwania do usunięcia naruszenia prawa lub wniesienia skargi do sądu administracyjnego, może w całości uwzględnić stanowisko podatnika.

Wydaje się jednak, że proponowane rozwiązania mogą się przyczynić do pewnych trudności w dokonywaniu zmian tzw. interpretacji milczących.

Założenia do projektu przewidują bowiem uchylenie art. 14e § 2 Ordynacji, zgodnie z którym zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie została ona wydana.

Polecamy: Serwis Podatki osobiste

Jest to przepis, który znajduje zastosowanie w przypadku zmiany interpretacji milczącej – w razie konieczności zakwestionowania stanowiska podatnika, Minister doręczał zawiadomienie o zmienionej interpretacji, będące w rzeczywistości stwierdzeniem nieprawidłowości tego stanowiska.

Jeśli projektowane zmiany wejdą w życie, ta praktyka się skończy. Prawdopodobnie będą wówczas powoływane przepisy dotyczące doręczeń, stosowane odpowiednio na podstawie odesłania z art. 14h Ordynacji podatkowej.

Problem jednak w tym, że art. 14o dotyczący instytucji interpretacji milczącej, nie odsyła do tego przepisu. Na tym tle zapewne rozwiną się wątpliwości interpretacyjne, a to należy ocenić negatywnie.

Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA