REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienią się zasady wydawania interpretacji podatkowych?

Tomasz Rolewicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zmiany zasad wydawania interpretacji podatkowych.
Zmiany zasad wydawania interpretacji podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Projektowane przez Ministra Finansów zmiany w procedurze wydawania interpretacji indywidualnych zawartej w Ordynacji podatkowej komentuje Tomasz Rolewicz, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.

- Które z projektowanych zmian dotyczących procesu wydawania interpretacji indywidualnych są, Pana zdaniem, najważniejsze?

REKLAMA

REKLAMA

Z całą pewnością jako najistotniejsze należy wymienić dwie kwestie. 

Po pierwsze, podniesienie opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej aż do 1000 zł dla określonych grup podatników.

Po drugie, zmiany w zakresie możliwości zmian aktów już wydanych. W tym zakresie istotne wydaje się wprowadzenie możliwości upoważnienia przez Ministra Finansów podległych mu organów (czyli w praktyce – Dyrektorów czterech Izb Skarbowych) do zmian interpretacji z urzędu. Do tej pory taka kompetencja przysługiwała wyłącznie Ministrowi Finansów.

REKLAMA

Zaproponowano również szereg zmian o charakterze – w założeniu – organizacyjno-porządkowym w odniesieniu do dotychczasowych przepisów, np. ochronę podatnika w przypadku błędnego pouczenia, czy też zasadę doręczenia zmienionej interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ujmując rzecz ogólnie, można mówić o prawdziwej rewolucji w procesie wydawania interpretacji.

Czy interpretacje podatkowe będą jednolite? 

Polecamy: Serwis Urząd Skarbowy- Czy interpretacje podatkowe będą jednolite?

- Jak ocenia Pan projektowane zmiany w zakresie podniesienia opłat za wydanie interpretacji?

Niestety, oceniam tę zmianę krytycznie. Podniesienie opłaty z poziomu 40 zł do 1000 zł miałoby dotyczyć podatników, obsługiwanych przez tzw. duże urzędy skarbowe, a więc w praktyce po prostu większych przedsiębiorców.

Uzasadnienie tej zmiany wydaje się kuriozalne – czytamy bowiem, że zestawienie kwoty 40 zł z cenami usług świadczonych przez doradców podatkowych jest nieproporcjonalne, zaś podatnicy traktują organy wydające interpretacje jako „praktycznie darmową instytucję doradczą specjalizującą się w optymalizacji podatkowej”.

Tymczasem nie należy zapominać, że interpretacja indywidualna stanowi akt administracyjny, który podobnie jak decyzja podatkowa, dotyczy konkretnego podatnika i obejmuje go ochroną w zakresie zawartego w niej rozstrzygnięcia.

Realizuje tym samym funkcję pewności prawa, pogłębiając zasadę zaufania obywatela do państwa. Taki przecież był cel wprowadzenia interpretacji indywidualnych.

Z drugiej strony, Ministerstwo szczegółowo analizuje koszty, jakie ponosi w związku z wydawaniem ogromnej liczby interpretacji, wskazując, że są one nieproporcjonalne do wpływów z tytułu wniosków o wydanie interpretacji. Zapewne tak właśnie jest, należy jednak pamiętać, że państwo nie jest instytucją komercyjną.

Z tego punktu widzenia również nie widzę podstaw do tak drastycznego podnoszenia opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

Należy wreszcie dodać, że różnicowanie przedmiotowej opłaty w oparciu o przychód uzyskiwany przez dany podmiot (jest on bowiem kryterium określenia właściwości urzędu skarbowego), jest nieuprawnioną dyskryminacją tych podmiotów gospodarczych.

To zaś w sposób jawny kłóci się z konstytucyjną zasadą równości, czy też sprawiedliwości społecznej.

- Projekt przewiduje możliwość zmiany interpretacji z urzędu przez Dyrektorów czterech Izb Skarbowych, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów. Czy to dobre rozwiązanie?

W tym zakresie następuje rozszerzenie kompetencji organów podległych Ministrowi Finansów. Obecnie zmian interpretacji może dokonywać jedynie Minister.

Wyjątkiem jest możliwość zastosowania mechanizmu tzw. autokontroli organu podatkowego, który na skutek wezwania do usunięcia naruszenia prawa lub wniesienia skargi do sądu administracyjnego, może w całości uwzględnić stanowisko podatnika.

Wydaje się jednak, że proponowane rozwiązania mogą się przyczynić do pewnych trudności w dokonywaniu zmian tzw. interpretacji milczących.

Założenia do projektu przewidują bowiem uchylenie art. 14e § 2 Ordynacji, zgodnie z którym zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie została ona wydana.

Polecamy: Serwis Podatki osobiste

Jest to przepis, który znajduje zastosowanie w przypadku zmiany interpretacji milczącej – w razie konieczności zakwestionowania stanowiska podatnika, Minister doręczał zawiadomienie o zmienionej interpretacji, będące w rzeczywistości stwierdzeniem nieprawidłowości tego stanowiska.

Jeśli projektowane zmiany wejdą w życie, ta praktyka się skończy. Prawdopodobnie będą wówczas powoływane przepisy dotyczące doręczeń, stosowane odpowiednio na podstawie odesłania z art. 14h Ordynacji podatkowej.

Problem jednak w tym, że art. 14o dotyczący instytucji interpretacji milczącej, nie odsyła do tego przepisu. Na tym tle zapewne rozwiną się wątpliwości interpretacyjne, a to należy ocenić negatywnie.

Dziękuję za rozmowę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA