REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

EURO 2012 - Tax Free, tańsze zakupy dla kibiców spoza UE

EURO 2012 - Tax Free, tańsze zakupy dla kibiców spoza UE
EURO 2012 - Tax Free, tańsze zakupy dla kibiców spoza UE

REKLAMA

REKLAMA

Handlowcy liczą na większe obroty w czasie startującego za dwa dni Euro 2012. Mogą je zwiększyć jeszcze bardziej uruchamiając sprzedaż w systemie Tax Free. Dla kibiców spoza UE, na przykład z Rosji, będzie to okazja do tańszych zakupów – bez VAT. Jeśli nawet ze zwrotu ostatecznie nie skorzystają, Ty zaprezentujesz się jako sklep otwarty na podróżnych.

Już za dwa dni mecz otwarcia na Stadionie Narodowym. Na ulicach Warszawy widać już kibiców, którzy przyjechali by oglądać i wspierać swoje drużyny, zarówno podczas meczów, jak i treningów. Ministerstwo Sportu i Turystyki szacuje, że podczas Euro Polskę odwiedzi milion zagranicznych turystów.

REKLAMA

Autopromocja

Polska Organizacja Turystyczna szacuje z kolei, że samych kibiców z Rosji przyjedzie ok. 150 tysięcy. Jest to o tyle ważne, że kibice spoza UE mogą korzystać ze zwrotu VAT na towary zakupione w Polsce i wywiezione poza granice Unii, czyli z tzw. systemu Tax Free. Dzięki temu ostateczny koszt zakupu będzie dla nich niższy.

Dotyczy to w szczególności drogich towarów, jak na przykład biżuterii, wyrobów skórzanych czy sprzętu (zwrot przysługuje, gdy łączna wartość zakupów na jednej fakturze wynosi co najmniej 200 zł).

Przy zakupach na małe kwoty ubieganie się o zwrot VAT raczej nie ma sensu. Ale z punktu widzenia handlowca, wywieszka „Tax Free” na drzwiach sklepu może wywołać efekt marketingowy, nawet jeśli turysta ostatecznie o zwrot VAT nie będzie się ubiegał (jeśli uzna, że kwota jaką może odzyskać jest zbyt mała w stosunku do czasu, jaki musiałby na to poświęcić).

Zwrot podatku VAT podróżnym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Droga otwarta dla podatników VAT

Z możliwości sprzedaży w systemie Tax Free mogą skorzystać tylko przedsiębiorcy, którzy są podatnikami VAT i nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku. Muszą ponadto ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej.

Są to dwa podstawowe warunki, które trzeba spełnić, aby myśleć o prowadzeniu sprzedaży pod hasłem „Tax Free”.

Jeśli przedsiębiorca chciałby zwracać VAT od sprzedawanych towarów samodzielnie, musi ponadto wykazać się obrotami za poprzedni rok w kwocie co najmniej 400 tys. zł (nie dotyczy to osób, które zawierają umowę z firmą zajmującą się profesjonalnie zwrotami VAT, ale o tym w następnym akapicie).

Ustawa o VAT 2012 Dział III Podatnicy i płatnicy

Dwie drogi – z umową lub bez

Aby rozpocząć sprzedaż w systemie Tax Free sprzedawca może albo zawrzeć umowę z firmą, której przedmiotem działalności jest właśnie dokonywanie zwrotu VAT podróżnym, albo zająć się dokonywaniem zwrotu samodzielnie. Pierwsza opcja jest zdecydowanie łatwiejsza i szybsza do wprowadzenia. A do Euro czasu zostało już bardzo niewiele. Jak deklaruje jedyna w Polsce firma zajmująca się profesjonalnie zwrotem VAT, czyli Global Blue, umowę z nią można podpisać i wprowadzić w życie w krótkim czasie.

Umowa z Global Blue nie generuje żadnych kosztów po stronie przedsiębiorcy. Co więcej, zdejmuje z przedsiębiorcy dodatkowe obciążenia, które musiałby wziąć na siebie dokonując zwrotu VAT samodzielnie.

Fiskus musi wiedzieć, że będzie zwracany VAT

Przyjmując, że sprzedawca decyduje się na korzystanie z usług firmy Global Blue, to nawet w tym wariancie samo zawarcie umowy nie wystarczy. Przedsiębiorca powinien także o zamiarze prowadzenia sprzedaży w systemie Tax Free poinformować fiskusa.

Trzeba także przekazać organom skarbowym informację o miejscu, w którym podróżny dokonujący zakupów może odebrać podatek, oraz z kim została zawarta umowa o zwrot podatku (kopie takiej umowy należy przekazać do naczelnika urzędu skarbowego). Sprzedaż można rozpocząć natychmiast po przekazaniu fiskusowi wszystkich powyższych informacji. 

Euro 2012 – informacje dla kibiców

Informacja dla turystów w czterech językach

REKLAMA

Przedsiębiorca ma też obowiązki informacyjne względem podróżnych. Musi poinformować ich o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim. Powinien też oznaczyć sklep  tak, aby podróżny wiedział, że może dokonać w tym miejscu zakupu w systemie Tax Free.

W spełnieniu tych dwóch ostatnich warunków pomaga firma, która zajmuje się zwrotem VAT podróżnym, zapewniając sprzedawcom nieodpłatnie zarówno ulotki, jak też i znaki informujące o Tax Free (sprzedawca, który zdecyduje się na samodzielne dokonywanie zwrotów musi na własną rękę skompletować potrzebne materiały). 

UEFA EURO 2012 – zagraniczny kibic to też konsument

Przyjmowanie zapłaty w euro w czasie UEFA EURO 2012

Sposób przygotowania informacji w językach obcych nie został określony w żadnym akcie prawnym. Wzór znaku informacyjnego jest natomiast ściśle określony rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 marca 2011 r., zgodnie z którym znak wykonany jest w formie naklejki samoprzylepnej o wymiarach 140 x 120 mm. Tło: kolor biały. Ramka: kolor zielony; szerokość 5 mm. Litery: kolor czarny; wysokość liter w wyrazach "ZWROT VAT" i "TAX FREE" - 15 mm, a w wyrazach "DLA PODRÓŻNYCH" i "FOR TOURISTS" - 7 mm.

Podróżny musi z zakupem wyjechać

Co się dzieje dalej? Gdy uprawniony podróżny, zrobi zakupy w sklepie oferującym Tax Free i nabyte rzeczy wywiezie poza Unię Europejską ma kilka miesięcy na uzyskanie zwrotu VAT (wywóz towarów poza Unię Europejską musi zostać dokonany najpóźniej w ostatnim dniu trzeciego miesiąca po miesiącu, w którym dokonano zakupu, czyli jeżeli zakup jest dokonywany w czerwcu, to  wywóz musi zostać dokonany do 30 września).

Podstawą do dokonania zwrotu jest dokument wystawiony podróżnemu przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem wywóz poza UE. Te dodatkowe formalności, które spoczywają na podróżnym, mogą spowodować, że przy małych wartościach transakcji rezygnują oni z ubiegania się o zwrot VAT.

Zwrot dopiero po potwierdzeniu wywozu

Wywóz towaru przez nabywcę nie oznacza jednak końca całej procedury dla sprzedawcy. Zwrot jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub podmiot, z którym sprzedawca ma zawartą umowę.

Zwrot może mieć zarówno formę wypłaty gotówkowej (do 1 kwietnia 2011 roku była to jedyna forma) lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub zwrotu na kartę płatniczą.

Formy zwrotu bezgotówkowego nie są stosowane przez firmę Global Blue, ale sprzedawca, który chciałby samodzielnie zwracać VAT, może zrobić to również w formie bezgotówkowej.

Takie rozwiązanie przysparza jednak dodatkowych problemów, gdyż potrzebne jest uzyskanie potwierdzenia dokonania zwrotu, a przepisy nie definiują, jaką powinno mieć ono formę.

Poza tym, zwrot bezgotówkowy wiąże się z dodatkowymi kosztami wynikającymi z przewalutowania (zwrot VAT podróżnym jest dokonywany tylko w złotówkach!). W przypadku wypłaty gotówkowej koszty ewentualnego przewalutowania spadają na turystę.

Do towarów, od których zwrócono VAT obowiązuje stawka 0%

Do sprzedanych towarów, od których dokonano zwrotu VAT podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę 0%, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał) otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza granicę UE.

Jeśli korzysta z usług firmy Global Blue, ona przekazuje mu taki dokument. Jeśli sam dokonuje zwrotu, musi otrzymać potwierdzenie wywozu od turysty. Oznacza to, że gdy sprzedaż miała miejsce w czerwcu, a przedsiębiorca rozlicza VAT miesięcznie, to zastosuje stawkę 0%, jeśli  najpóźniej do 25 lipca otrzyma potwierdzenie wywozu (jest to ostatni dzień na złożenie deklaracji za czerwiec).

Jeżeli jednak potwierdzenie w tym czasie nie wpłynie do sprzedawcy, będzie musiał zastosować właściwą stawkę dla opodatkowania danego towaru  (np. 23%). Jeżeli jednak potwierdzenie wpłynie w późniejszym czasie (nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy) sprzedawca może dokonać korekty podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał  potwierdzenie wywozu towaru poza UE.

Katarzyna Rola-Stężycka

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA