Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

EURO 2012 - Tax Free, tańsze zakupy dla kibiców spoza UE

EURO 2012 - Tax Free, tańsze zakupy dla kibiców spoza UE
EURO 2012 - Tax Free, tańsze zakupy dla kibiców spoza UE
Handlowcy liczą na większe obroty w czasie startującego za dwa dni Euro 2012. Mogą je zwiększyć jeszcze bardziej uruchamiając sprzedaż w systemie Tax Free. Dla kibiców spoza UE, na przykład z Rosji, będzie to okazja do tańszych zakupów – bez VAT. Jeśli nawet ze zwrotu ostatecznie nie skorzystają, Ty zaprezentujesz się jako sklep otwarty na podróżnych.

Już za dwa dni mecz otwarcia na Stadionie Narodowym. Na ulicach Warszawy widać już kibiców, którzy przyjechali by oglądać i wspierać swoje drużyny, zarówno podczas meczów, jak i treningów. Ministerstwo Sportu i Turystyki szacuje, że podczas Euro Polskę odwiedzi milion zagranicznych turystów.

Polska Organizacja Turystyczna szacuje z kolei, że samych kibiców z Rosji przyjedzie ok. 150 tysięcy. Jest to o tyle ważne, że kibice spoza UE mogą korzystać ze zwrotu VAT na towary zakupione w Polsce i wywiezione poza granice Unii, czyli z tzw. systemu Tax Free. Dzięki temu ostateczny koszt zakupu będzie dla nich niższy.

Dotyczy to w szczególności drogich towarów, jak na przykład biżuterii, wyrobów skórzanych czy sprzętu (zwrot przysługuje, gdy łączna wartość zakupów na jednej fakturze wynosi co najmniej 200 zł).

Przy zakupach na małe kwoty ubieganie się o zwrot VAT raczej nie ma sensu. Ale z punktu widzenia handlowca, wywieszka „Tax Free” na drzwiach sklepu może wywołać efekt marketingowy, nawet jeśli turysta ostatecznie o zwrot VAT nie będzie się ubiegał (jeśli uzna, że kwota jaką może odzyskać jest zbyt mała w stosunku do czasu, jaki musiałby na to poświęcić).

Zwrot podatku VAT podróżnym

Droga otwarta dla podatników VAT

Z możliwości sprzedaży w systemie Tax Free mogą skorzystać tylko przedsiębiorcy, którzy są podatnikami VAT i nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku. Muszą ponadto ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej.

Są to dwa podstawowe warunki, które trzeba spełnić, aby myśleć o prowadzeniu sprzedaży pod hasłem „Tax Free”.

Jeśli przedsiębiorca chciałby zwracać VAT od sprzedawanych towarów samodzielnie, musi ponadto wykazać się obrotami za poprzedni rok w kwocie co najmniej 400 tys. zł (nie dotyczy to osób, które zawierają umowę z firmą zajmującą się profesjonalnie zwrotami VAT, ale o tym w następnym akapicie).

Ustawa o VAT 2012 Dział III Podatnicy i płatnicy

Dwie drogi – z umową lub bez

Aby rozpocząć sprzedaż w systemie Tax Free sprzedawca może albo zawrzeć umowę z firmą, której przedmiotem działalności jest właśnie dokonywanie zwrotu VAT podróżnym, albo zająć się dokonywaniem zwrotu samodzielnie. Pierwsza opcja jest zdecydowanie łatwiejsza i szybsza do wprowadzenia. A do Euro czasu zostało już bardzo niewiele. Jak deklaruje jedyna w Polsce firma zajmująca się profesjonalnie zwrotem VAT, czyli Global Blue, umowę z nią można podpisać i wprowadzić w życie w krótkim czasie.

Umowa z Global Blue nie generuje żadnych kosztów po stronie przedsiębiorcy. Co więcej, zdejmuje z przedsiębiorcy dodatkowe obciążenia, które musiałby wziąć na siebie dokonując zwrotu VAT samodzielnie.

Fiskus musi wiedzieć, że będzie zwracany VAT

Przyjmując, że sprzedawca decyduje się na korzystanie z usług firmy Global Blue, to nawet w tym wariancie samo zawarcie umowy nie wystarczy. Przedsiębiorca powinien także o zamiarze prowadzenia sprzedaży w systemie Tax Free poinformować fiskusa.

Trzeba także przekazać organom skarbowym informację o miejscu, w którym podróżny dokonujący zakupów może odebrać podatek, oraz z kim została zawarta umowa o zwrot podatku (kopie takiej umowy należy przekazać do naczelnika urzędu skarbowego). Sprzedaż można rozpocząć natychmiast po przekazaniu fiskusowi wszystkich powyższych informacji. 

Euro 2012 – informacje dla kibiców

Informacja dla turystów w czterech językach

Przedsiębiorca ma też obowiązki informacyjne względem podróżnych. Musi poinformować ich o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim. Powinien też oznaczyć sklep  tak, aby podróżny wiedział, że może dokonać w tym miejscu zakupu w systemie Tax Free.

W spełnieniu tych dwóch ostatnich warunków pomaga firma, która zajmuje się zwrotem VAT podróżnym, zapewniając sprzedawcom nieodpłatnie zarówno ulotki, jak też i znaki informujące o Tax Free (sprzedawca, który zdecyduje się na samodzielne dokonywanie zwrotów musi na własną rękę skompletować potrzebne materiały). 

UEFA EURO 2012 – zagraniczny kibic to też konsument

Przyjmowanie zapłaty w euro w czasie UEFA EURO 2012

Sposób przygotowania informacji w językach obcych nie został określony w żadnym akcie prawnym. Wzór znaku informacyjnego jest natomiast ściśle określony rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 marca 2011 r., zgodnie z którym znak wykonany jest w formie naklejki samoprzylepnej o wymiarach 140 x 120 mm. Tło: kolor biały. Ramka: kolor zielony; szerokość 5 mm. Litery: kolor czarny; wysokość liter w wyrazach "ZWROT VAT" i "TAX FREE" - 15 mm, a w wyrazach "DLA PODRÓŻNYCH" i "FOR TOURISTS" - 7 mm.

Podróżny musi z zakupem wyjechać

Co się dzieje dalej? Gdy uprawniony podróżny, zrobi zakupy w sklepie oferującym Tax Free i nabyte rzeczy wywiezie poza Unię Europejską ma kilka miesięcy na uzyskanie zwrotu VAT (wywóz towarów poza Unię Europejską musi zostać dokonany najpóźniej w ostatnim dniu trzeciego miesiąca po miesiącu, w którym dokonano zakupu, czyli jeżeli zakup jest dokonywany w czerwcu, to  wywóz musi zostać dokonany do 30 września).

Podstawą do dokonania zwrotu jest dokument wystawiony podróżnemu przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem wywóz poza UE. Te dodatkowe formalności, które spoczywają na podróżnym, mogą spowodować, że przy małych wartościach transakcji rezygnują oni z ubiegania się o zwrot VAT.

Zwrot dopiero po potwierdzeniu wywozu

Wywóz towaru przez nabywcę nie oznacza jednak końca całej procedury dla sprzedawcy. Zwrot jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub podmiot, z którym sprzedawca ma zawartą umowę.

Zwrot może mieć zarówno formę wypłaty gotówkowej (do 1 kwietnia 2011 roku była to jedyna forma) lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub zwrotu na kartę płatniczą.

Formy zwrotu bezgotówkowego nie są stosowane przez firmę Global Blue, ale sprzedawca, który chciałby samodzielnie zwracać VAT, może zrobić to również w formie bezgotówkowej.

Takie rozwiązanie przysparza jednak dodatkowych problemów, gdyż potrzebne jest uzyskanie potwierdzenia dokonania zwrotu, a przepisy nie definiują, jaką powinno mieć ono formę.

Poza tym, zwrot bezgotówkowy wiąże się z dodatkowymi kosztami wynikającymi z przewalutowania (zwrot VAT podróżnym jest dokonywany tylko w złotówkach!). W przypadku wypłaty gotówkowej koszty ewentualnego przewalutowania spadają na turystę.

Do towarów, od których zwrócono VAT obowiązuje stawka 0%

Do sprzedanych towarów, od których dokonano zwrotu VAT podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę 0%, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał) otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza granicę UE.

Jeśli korzysta z usług firmy Global Blue, ona przekazuje mu taki dokument. Jeśli sam dokonuje zwrotu, musi otrzymać potwierdzenie wywozu od turysty. Oznacza to, że gdy sprzedaż miała miejsce w czerwcu, a przedsiębiorca rozlicza VAT miesięcznie, to zastosuje stawkę 0%, jeśli  najpóźniej do 25 lipca otrzyma potwierdzenie wywozu (jest to ostatni dzień na złożenie deklaracji za czerwiec).

Jeżeli jednak potwierdzenie w tym czasie nie wpłynie do sprzedawcy, będzie musiał zastosować właściwą stawkę dla opodatkowania danego towaru  (np. 23%). Jeżeli jednak potwierdzenie wpłynie w późniejszym czasie (nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy) sprzedawca może dokonać korekty podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał  potwierdzenie wywozu towaru poza UE.

Katarzyna Rola-Stężycka

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Co do zasady (z pewnymi wyjątkami) od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie pakiet zmian w ustawie o VAT określany przez Ministerstwo Finansów "SLIM VAT 3" (Simple Local And Modern VAT). Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Projekt ten jest aktualnie w fazie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.
    Outsourcing kadrowo-płacowy – korzyści dla pracodawców, pracowników i działów HR
    Ostatnie miesiące ubiegłego roku oraz początek 2022 r. stanowiły ogromne wyzwanie m.in. dla księgowych oraz działów kadrowo-płacowych. Zmiany i niejasność wprowadzanych aktów prawnych wprowadziły chaos, który bezpośrednio dotknął też pracowników w postaci nieprawidłowo naliczonych wynagrodzeń czy opóźnienia w ich wypłacie. Brak dostępności na rynku specjalistów od kadr i płac zmusił przedsiębiorców do poszukiwania rozwiązań usprawniających obsługę tych procesów.
    Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria
    Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?
    Rozliczenie używania prywatnych samochodów do celów służbowych - auta elektryczne, hybrydowe i napędzane wodorem
    Wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, przewiduje projekt ustawy, który został opublikowany 8 sierpnia 2022 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Nowe przepisy mają być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale 2022 roku.
    Dochody i wydatki budżetowe 2022/2023. Czy rządowi wystarczy pieniędzy na dodatki drożyźniane?
    Dodatki drożyźniane, które otrzymają obywatele w związku ze wzrostem cen ogrzewania (sam dodatek węglowy – a to dopiero początek – kosztować będzie prawie 12 mld zł.), wymagają radykalnego zwiększenia dochodów budżetu państwa. Rosnące niezadowolenie a przede wszystkim strach przed brakiem ogrzewania i najzwyklejszą biedą wraz z perspektywą podwójnych wyborów (Sejm i Senat oraz samorządu terytorialnego) uzasadniać będzie wypłatę obywatelom dodatkowych świadczeń, których jedynym źródłem jest kasa państwowa. Trzeba ją dodatkowo zasilić, bo inflacyjna premia fiskalna na pewno nie wystarczy – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
    Spółka rodzinna – problemy związane z przekształceniem
    Przekształcenie jako jedna z transakcji restrukturyzacji spółki, zasadniczo nie wpływa na jej funkcjonowanie, zmieniając jedynie formę prawną prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje jednak, że cała procedura może być zdecydowanie bardziej skomplikowana i znacząco wykraczać poza przygotowanie umowy przyszłej spółki, a sam plan przekształcenia uwzględniać szereg innych czynności, nie tylko z zakresu prawa. Dobrze widać to na przykładzie przekształcenia spółki rodzinnej, gdzie dodatkowym wyzwaniem może być udział małoletnich dzieci. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami?
    PIT-36, PIT-36L, PIT-39 (i załączniki) za 2022 rok - nowe wzory formularzy podatkowych
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy rocznego zeznania podatkowego PIT-36 (wersja 30), PIT-36S (wersja 30), PIT-36L (wersja 19), PIT-36LS (wersja 19), PIT-39 (wersja 12) i załączników PIT/B (wersja 20), PIT/BR (wersja 6), PIT/IP (wersja 4), PIT/M (wersja 9), PIT/O (wersja 27) oraz PIT/Z (wersja11), które mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. oraz do odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku dokonanych w zeznaniu składanym za 2022 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 4 sierpnia 2022 r. i potrwają do 16 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT, w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2022 r. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Dodatek na ogrzewanie - wniosek do 30 listopada 2022 roku
    Rząd przyjął założenia do ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa ta ma m.in. zapewnić wsparcie finansowe w postaci jednorazowego dodatku pieniężnego dla posiadaczy niektórych indywidualnych źródeł ciepła wspomoże te gospodarstwa domowe, dla których główne źródło ciepła zasilane jest: pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo skroplonym gazem LPG względnie olejem opałowym.