REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż nieruchomości o częściowo mieszkalnym charakterze podlega opodatkowaniu VAT?

Katarzyna Broniszewska
Sprzedaż nieruchomości o charakterze częściowo mieszkalnym
Sprzedaż nieruchomości o charakterze częściowo mieszkalnym

REKLAMA

REKLAMA

To, czy sprzedaż nieruchomości o częściowo mieszkalnym charakterze będzie czynnością, od której należy odprowadzić podatek VAT, zależy od zaistnienia określonych warunków. Podstawowe znaczenie ma to, czy osoba dokonująca sprzedaży działa jako handlowiec lub usługodawca.

Nieruchomość gruntowa, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, jest towarem. Wynika to z art.2 ust. 6, który stanowi, że towarem są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa towaru to czynność, na podstawie której następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust.1 ustawy). Odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju podlega opodatkowaniu (art. 5 ustawy).

Zatem sprzedaż nieruchomości gruntowej jest, co do zasady, odpłatną dostawą towaru, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby na osobie dokonującej sprzedaży gruntu ciążył obowiązek odprowadzenia podatku VAT, powinna działać jako handlowiec lub usługowiec, czyli prowadzić w tym zakresie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.

REKLAMA

Jeśli sprzedaż dokonywana jest okazjonalnie i w związku z zwykłymi czynnościami osoby prywatnej, to taki obowiązek nie powstanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy dana osoba dokonując sprzedaży działa jako handlowiec/usługowiec?

Osoba, która dokonuje sprzedaży gruntu, będzie działała jako handlowiec/usługowiec po spełnieniu poniższych warunków.

Dana osoba jest osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej bądź osobą fizyczną, która wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wykonywanie działalności gospodarczej może być rozumiane na kilka sposobów. Jej definicja różni się w zależności od tego, na potrzeby czego i w jakiej ustawie jest zamieszczona. 

W związku z celami podatkowymi, art. 15 ust.2  ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje:

- wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. 

POLECAMY: VAT przy sprzedaży nieruchomości

Cechy działalności gospodarczej wg ustawy o VAT:

1. Częstotliwość dokonywania opodatkowanych czynności w ramach prowadzonej działalności - czyli zachowanie wyrażające chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania tych czynności.

Decydującym kryterium nie jest czas ich wykonywania, ale powtarzalność zachowań. Zamiar częstotliwego wykonywania czynności ujawniony być musi już w momencie nabycia towaru, a nie w momencie jego sprzedaży.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 23 stycznia 2009 roku (III SA/Gl1429/08) stwierdził, że Sama częstotliwość wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług nie stanowi samoistnej podstawy do uznania danego podmiotu za podatnika tego podatku, to jednak nie można odmówić częstotliwości waloru dowodowego, wskazującego w połączeniu z innymi okolicznościami zamiaru.

Zatraciłaby ona swoją wartość dowodową dopiero wówczas, gdy czynność opodatkowana zostałaby dokonana jednorazowo, w związku z czym zamiar podmiotu mógłby być wywiedziony wyłącznie z innych okoliczności towarzyszących dokonaniu czynności opodatkowanej.

Wykonywanie przez osobę fizyczną, która nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, jednorazowych lub okazjonalnych czynności sprzedaży (gdzie nie jest określona stała wysokość zapłaty) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2. Stałość, niezależność, powtarzalność wykonywania - cechy te wskazują na profesjonalny charakter wykonywanych czynności; istotnym czynnikiem jest tutaj ustalenie, czy dane zachowanie można uznać za wykonywane w sposób ciągły.

Niezależność (samodzielność) działalności istnieje także wtedy, gdy określone podmioty wykonują odpłatnie usługi na rzecz osób trzecich, choćby wypełniały nakazy prawa lub nakazy organu publicznego. Także powiązania majątkowe pomiędzy usługobiorcą a usługodawcą nie przeczą uznaniu, że działalność jest wykonywana niezależnie.

3. Cel - uzyskanie zarobku, korzyści finansowych.

W związku z tym decydujące znaczenie powinien mieć zamiar nabycia gruntu. Jeśli z okoliczności wynika, że nabycie nastąpiło po to, aby w przyszłości odsprzedać nieruchomość, to – co do zasady – sprzedaż byłaby opodatkowana. Jeśli celem nabycia było powiększenie majątku prywatnego na cele mieszkaniowe, to w zakresie dokonywanej później sprzedaży dana osoba nie powinna być uznana za podatnika VAT.

Niekiedy ustalenie zamiaru, z jakim była dokonywana sprzedaż,  jest trudne do ustalenia. W związku z tym trzeba wtedy wziąć pod uwagę okoliczności towarzyszące nabyciu, samą chwilę nabycia, czas dzielący nabycie i zbycie, okoliczności sprzedaży i przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży.

POLECAMY: Jak prawidłowe nabycie nieruchomości wpływa na VAT?

Osoba, która dokonuje sprzedaży:

- ze swojego prywatnego majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest    związany z prowadzoną działalnością gospodarczą,

- majątku przeznaczonego na zaspokojenie w przyszłości potrzeb mieszkaniowych (na cele osobiste),

- incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej,

- poprzez czynność wykonywaną  jednorazowo lub okazjonalnie,

-  bez zamiaru powtórzenia (kontynuowania) czynności, tak aby stała się ona stałą praktyką,

- nie dla celów zarobkowych

nie jest podatnikiem podatku VAT i nie musi dokonać jego odprowadzenia. Sprzedaż gruntu, który wchodzi w skład majątku osobistego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie powoduje powstania obowiązku rozliczenia podatku.

Opisana sprzedaż gruntu (niezależnie od tego czy w całości czy w częściach) jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową powodującą  uznanie osoby sprzedającej za podatnika VAT.

Należy podkreślić, zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 9 lutego 2010 roku (I SA/Po1015/09): Ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości, ani nawet formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności - bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika od towarów i usług.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 21 grudnia 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP3/443-93/11-4/JN).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA