REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta
Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę niewielką działalność gospodarcza. Kilka miesięcy temu sprzedałem towar nowemu kontrahentowi. Wystawiłem fakturę na sporą kwotę i z tego tytułu odprowadziłem VAT do urzędu skarbowego. Ale kontrahent do tej pory mi nie zapłacił. Czy mogę jakoś odzyskać VAT?

Tak. Jest to tzw. ulga na złe długi.

REKLAMA

Autopromocja

Ulga na złe długi to inaczej mówiąc możliwość odzyskania zapłaconego do urzędu VAT po wystawieniu faktury, która nie została uregulowana przez kontrahenta. Mowa o tym w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT.

Jakie wierzytelności uprawniają do ulgi

Z treści tego przepisu wynika, że podatnik ma prawo skorygować VAT należny od dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, jeżeli uprawdopodobni nieściągalność wierzytelności.

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 grudnia 2008 r. ustawodawca wprowadził możliwość uznania wierzytelności za nieściągalną jeżeli kontrahent nie zapłacił należności przez 180 dni. Czyli brak zapłaty przez 180 dni od daty płatności na fakturze wystarczy do uprawdopodobnienia nieściągalności tego długu, nawet gdy nie podjęliśmy żadnych działań windykacyjnych.

Przedsiębiorcy nie muszą już więc spełniać warunków z ustawy o PIT, pozwalających na zaliczenie wierzytelności do kosztów.

Skorzystać z ulgi można tylko wtedy, gdy wierzytelność i VAT należny były wykazane w deklaracji, a wierzytelność nie została zbyta.

Przed nowelizacją ustawy o VAT wierzyciel miał pięć lat na korektę (licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura), obecnie ma tylko dwa lata (liczone od końca roku, w którym wystawiono fakturę). Czyli obecnie jest mniej czasu na skorzystanie z ulgi.

Wydaje się, że nowe zasady dotyczą także wierzytelności powstałych przed 1 grudnia 2008 r., które nie zostały zapłacone w okresie180 dni. Przedmiotowa nowelizacja ustawy o VAT nie zabrania bowiem tego.

Firma A wystawiła fakturę za usługę w maju 2008 r. Kontrahent jednak nie uregulował należności. Firma A ma do końca 2010 r. czas na dokonanie korekty podatku należnego

Wymagania wobec kontrahenta

VAT można odzyskać tylko z faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT. Nie skorzystamy z tej ulgi, jeżeli współpracowaliśmy z kontrahentem zwolnionym z VAT bądź sprzedawaliśmy towary osobom fizycznym, które nie są podatnikami.

Ponadto kontrahent w momencie dokonywania transakcji nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. Należy, także sprawdzić‚ czy dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT w momencie dokonywania korekty.

Taki warunek musi spełniać również wierzyciel. Z kolei podczas sporządzania korekty, dłużnik może znajdować się w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.


Procedura informacyjna

Kolejną rzeczą o której przedsiębiorca powinien pamiętać jest to, iż o zamiarze skorygowania podatku musimy powiadomić dłużnika. Nasze prawo do ulgi przysługuje, jeśli dłużnik nie ureguluje należności w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia. Jednak korektę możemy zrobić dopiero w rozliczeniu za okres (miesiąc lub kwartał), w którym otrzymaliśmy od dłużnika potwierdzenie odbioru zawiadomienia.

REKLAMA

W przepisach nie znajdziemy instrukcji, jak powinno wyglądać takie zawiadomienie. A więc wydawać by się mogło, że może to być informacja o zamiarze wszczęcia procedury korekty w razie nieuregulowania należności w ciągu 14 dni. Oczywiście przedsiębiorca musi wyraźnie napisać, o jaką wierzytelność chodzi.

Jeżeli już mamy potwierdzenie odbioru zawiadomienia, możemy skorygować podatek należny. Do zawiadomień należy stosować przepisy ordynacji podatkowej o doręczeniach. Jest to zabezpieczenie dla wierzyciela na wypadek gdyby dłużnik nie chciał odebrać korespondencji.

O skorzystaniu z przedmiotowej ulgi należy poinformować urząd skarbowy. Wówczas razem z deklaracją, w której sporządziliśmy korektę, przesyłamy również do urzędu skarbowego zawiadomienie o niej. Musimy pamiętać, także o poinformowaniu o tym dłużnika (w terminie siedmiu dni), a kopię pisma przekazujemy do urzędu. W skrócie procedura informacyjna wygląda tak:
- informujemy dłużnika o zamiarze dokonania korekty,
- zawiadamiamy urząd skarbowy o korekcie,
- zawiadamiamy dłużnika o korekcie,
- kopię pisma do dłużnika przekazujemy do urzędu.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dlaczego przedsiębiorca powinien poinformować urząd skarbowy o korekcie podatku? Kontrahent powinien bowiem zwrócić fiskusowi odliczony z niezapłaconej faktury VAT. Powinien pomniejszyć podatek naliczony o kwotę podatku VAT wynikającego z nieuregulowanych faktur.

Związane jest to z obowiązkiem skorygowania deklaracji VAT za okres, w którym odliczył podatek naliczony i z zapłatą zaległości podatkowej wraz z odsetkami. W sytuacji kiedy dłużnik odda pieniądze po korekcie, może ponownie odliczyć VAT. Natomiast wierzyciel musi powiększyć podatek należny.

Ulga na złe długi nie dotyczy transakcji między tzw. podmiotami powiązanymi.


W skrócie jak skorzystać z ulgi na złe długi, krok po kroku:

Krok 1 - Sprawdź stare wierzytelności i policz, czy minęło już 180 dni od terminu płatności.

Krok 2 - Sprawdź, czy w dniu dostawy towaru lub świadczenia usługi, kontrahent był podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i czy nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.

Krok 3 - Ustal, czy spełnione są pozostałe warunki skorzystania z ulgi, tzn. czy kwota wierzytelności była wykazana w deklaracji i czy nie została zbyta.

Krok 4 - poinformuj dłużnika o zamiarze korekty.

Krok 5 - Uzyskaj potwierdzenie odbioru zawiadomienia.

Krok 6 – Ustal, czy na dzień korekty dłużnik jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Krok 7 – Sporządź korektę.

Krok 8 - Zawiadom urząd skarbowy o korekcie.

Krok 9 – Zawiadom dłużnika o korekcie.

Krok 10 - Kopię pisma wysłanego do dłużnika złóż do urzędu skarbowego.

Waldemar Żuchowski
ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA