REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszustwo podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Szczepkowska
Oszustwo podatkowe w kodeksie karnym skarbowym / Fot. Fotolia
Oszustwo podatkowe w kodeksie karnym skarbowym / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oszustwo podatkowe jest umyślnym czynem prowadzącym do uchylenia się od odpowiedzialności zapłaty części bądź całości podatku. Nadrzędnym celem nieprzepisowego podatnika jest możliwie największe uniknięcie obowiązkowego podatku. Aby płacić jak najmniejszy podatek lub najlepiej w ogóle go nie płacić osoby zainteresowane stworzyły wiele sposobów na ominięcie przepisów podatkowych. Aby zrozumieć istotę problemu oszustw podatkowych należy przede wszystkim odróżnić pojęcie optymalizacji podatkowej (która stanowi legalne działanie dążące do obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego) od oszustwa podatkowego, które już działaniem zgodnym z prawem nie jest.

Oszustwo podatkowe zostało zdefiniowane jako zafałszowanie wymiaru zobowiązania podatkowego poprzez dokonanie niezgodnego z podatkowo-prawnym faktycznym wymiarem zobowiązania albo poprzez przedstawienie organowi niezgodnych ze stanem faktycznym danych dotyczących przedmiotu lub podstawy opodatkowania, w oparciu o które organ wydaje niezgodną z podatkowo-prawnym stanem faktycznym decyzję wymiarową.

REKLAMA

Etyczne granice działań pełnomocników w sprawach podatkowych i karnoskarbowych – cz. I

Jedną z nielegalnych form uniknięcia podatków jest zorganizowanie niewypłacalności. W ostatnich latach pojawiło się wiele firm, które powstają tylko na potrzeby jednej, czy kilku ryzykowanych transakcji, a później znikają bez śladu.

Co to oznacza w praktyce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za oszustwo podatkowe uznaje się nie tylko każdorazowe wprowadzenie w błąd bądź zatajenie informacji dotyczących wysokości podatku ale również próbę dokonania tych czynności. Podatnik dopuszczający się oszustwa ponosi odpowiedzialność karną i odpowiada zgodnie z przepisami zawartymi w Kodeksie Karnym Skarbowym. Kodeks Karny Skarbowy przewiduje karę za uchylenie się od opodatkowania, wyłudzenie zwrotu podatku, podanie nieprawdy lub zatajanie prawdy w deklaracji lub oświadczeniu, uporczywe niezapłacenie podatku.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Uchylenie się od opodatkowania

Art. 54 Kodeksu Karnego Skarbowego mówi, że podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności albo obu tym karom łącznie. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, natomiast jeśli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Podanie nieprawdy lub zatajanie prawdy w deklaracji lub oświadczeniu

Art. 56 Kodeksu Karnego Skarbowego za składanie organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi, płatnikowi deklaracji lub oświadczenia, w którym podawana jest nieprawda, zatajana prawda, niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych w celu narażenia podatku na uszczuplenie, karane jest grzywną do 720 stawek dziennych, pozbawieniem wolności albo obiema karami łącznie. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości sprawca ulega karze grzywny do 720 stawek dziennych, a jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu sprawca czynu zabronionego polega karze za wykroczenie skarbowe. W przypadku nie złożenia w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji bądź oświadczenia, mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania również ulega karze jak za wykroczenie skarbowe.

Niezapłacenie podatku w terminie

Podatnik, który uporczywie nie wpłaca podatku w terminie podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe o czym stanowi art. 57 Kodeksu Karnego Skarbowego. Sąd może odstąpić od wymierzenia kary, jeżeli przed wszczęciem postępowania w sprawie o wykroczenie skarbowe całość podatku zostanie wpłacona na rzecz właściwego organu.

Wyłudzenie zwrotu podatku

Według art. 76 Kodeksu Karnego Skarbowego, kto przez podanie danych niezgodnym ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy wprowadza w błąd właściwy organ narażając na nienależny zwrot podatkowej należności publicznoprawnej, w szczególności podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, podatku akcyzowym, zwrot nadpłaty lub jej zaliczenie na poczet zaległości podatkowej lub bieżących albo przyszłych zobowiązań podatkowych, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, karze pozbawienia wolności albo obu tym karom łącznie. Jeżeli kwota narażona na nienależny zwrot jest małej wartości sprawca podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, a w przypadku nie przekroczenia ustawowego progu nienależnego zwrotu podatku- kara grzywny za wykroczenie skarbowe.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

Za oszustwo podatkowe może odpowiedzieć również ten, który nie dokonał go bezpośrednio ale wykazał się brakiem wymaganej staranności i ostrożności, o czym stanowi wyrok NSA z dnia 24 października 2013 r. ( sygn. akt: I FSK 1514/12): Jeżeli zatem istnieją przesłanki, by podejrzewać nieprawidłowości lub naruszenie prawa, przezorny przedsiębiorca powinien, zależnie od okoliczności konkretnego przypadku, zasięgnąć informacji na temat podmiotu, u którego zamierza nabyć towary lub usługi, w celu upewnienia się co do jego wiarygodności.”

Ordynacja podatkowa wyznacza wyraźną granicę między tym co dozwolone w obchodzeniu przepisów podatkowych, a tym za co podlega się odpowiedzialności karnoskarbowej. Nie istnieje generalna zasada nakładająca na podatnika obowiązek działania dla powstania zobowiązania podatkowego w wysokości największej z możliwych, a przeciwnie, istotą działalności gospodarczej jest maksymalizacja zysku (wyrok WSA w Warszawie z 30 maja 2005 r., sygn. akt III SA/WA 1/05, POP 2006, nr 4, poz. 61). Natomiast dążenie do zapłacenia jak najmniejszego podatku i uzyskania jak największych zysków z transakcji, nie może prowadzić do naruszenia bądź złamania przepisów prawa podatkowego i działania na niekorzyść Skarbu Państwa.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA