REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błędna interpretacja chroni podatnika

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wystąpiliśmy do urzędu o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie stawki VAT. Okazało się, że interpretacja jest błędna. Stosujemy się jednak do niej przy sprzedaży swoich produktów. Wiedząc o błędzie, zaniżamy zobowiązanie podatkowe. Stosujemy stawkę 7%, a prawidłowa wynosi 22%. Obawiamy się kontroli podatkowej. Nasz szef nie chce stosować stawki niezgodnej z interpretacją wydaną w naszej indywidualnej sprawie. Jak się powinniśmy zachować?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik nie traci ochrony prawnej, jaką daje interpretacja podatkowa wydana w jego indywidualnej sprawie. Nie ma znaczenia, że interpretacja jest błędna. Skoro jednak są Państwo pewni, że interpretacja jest błędna, powinni Państwo stosować stawkę prawidłową. W razie kontroli interpretacja stanowi ochronę prawną. Urząd skarbowy nie może zarzucić Państwu zaniżenia zobowiązania i naliczyć odsetek. Natomiast powinni Państwo skorygować okres, w którym wykazywali sprzedaż z zaniżoną stawką VAT. W przeciwnym razie będzie to świadome zaniżenie zobowiązania podatkowego. Do korekt deklaracji powinni Państwo podłączyć pismo z wyjaśnieniem i skserowaną błędną interpretacją podatkową. Będzie to podstawa do nienaliczania odsetek od zaniżonego zobowiązania podatkowego.

uzasadnienie

Interpretacja podatkowa daje ochronę prawną na czas, w którym obowiązuje dotyczący jej przepis.

W pytaniu nie podają Państwo szczegółów. Wskazują jednak, że przez błędną interpretację od jakiegoś czasu zaniżane jest zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacje podatkowe wydawane są w indywidualnej sprawie. Oznacza to, że należy stosować je wyłącznie do stanu faktycznego wskazanego w interpretacji oraz do danego podatnika. Jednak inni podatnicy mogą się na nich wzorować. Mogą stosować wynikającą z nich wykładnię do swojej sytuacji. Dostępny jest bowiem wgląd na stronach internetowych Ministerstwa Finansów do wydanych interpretacji.

Z pytania wynika, że otrzymali Państwo interpretację podatkową w zakresie stawek VAT. Rozstrzygnięcia prawne z niej wynikające są jednak błędne. Powinni więc Państwo stosować stawki prawidłowe, skoro są przekonani, że stawka z interpretacji jest błędna.

Jak należy w takiej sytuacji postąpić:

Krok 1. Przede wszystkim powinni Państwo skorygować błędną stawkę VAT we wszystkich fakturach oraz w deklaracjach, w których była stosowana.

Krok 2. Mogą Państwo ponownie wystąpić do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, podając nowe własne stanowisko w sprawie.

Krok 3. Składając deklaracje korygujące do urzędu skarbowego, powinni Państwo napisać wyjaśnienie dotyczące przyczyny korekty deklaracji oraz załączyć skserowaną interpretację, na podstawie której była stosowana błędna stawka. Chroni to przed naliczaniem odsetek od zaniżonego zobowiązania.

WAŻNE!

Składając korekty deklaracji podatkowych VAT do urzędu skarbowego, których przyczyną była błędna interpretacja podatkowa, podatnik powinien podłączyć wyjaśnienie z załączoną błędną kopią interpretacji.

Może się także zdarzyć odwrotna sytuacja. Na podstawie interpretacji podatnik zastosuje stawkę wyższą niż prawidłowa. Wówczas ma prawo do zwrotu nadpłaconego podatku.

 

W takim przypadku warto się powołać na wyrok WSA w Warszawie z 26 marca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 2223/07).

Z opisanej w wyroku sytuacji wynikało, że spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację, czy dokonana przez nią sprzedaż praw podlega VAT, czy też podatkowi od czynności cywilnoprawnych (PCC). Urząd odpowiedział, że transakcja podlega tylko PCC. Podatnik zastosował się do interpretacji. Po pewnym czasie uznał ją jednak za błędną i wystąpił o zwrot nadpłaconego podatku. Urząd zwrócił PCC, ale stwierdził, że transakcja powinna być opodatkowana VAT. Naliczył także odsetki za zwłokę. Uznał, że podatnik nie zastosował się do interpretacji, więc nie przysługuje mu wynikająca z niej ochrona.

Sąd nie przychylił się do argumentacji organu podatkowego i uchylił decyzję zobowiązującą podatnika do zapłaty odsetek. Podatnik uzyskał zwrot nadpłaconego podatku.

• art. 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA