REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błędna interpretacja chroni podatnika

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wystąpiliśmy do urzędu o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie stawki VAT. Okazało się, że interpretacja jest błędna. Stosujemy się jednak do niej przy sprzedaży swoich produktów. Wiedząc o błędzie, zaniżamy zobowiązanie podatkowe. Stosujemy stawkę 7%, a prawidłowa wynosi 22%. Obawiamy się kontroli podatkowej. Nasz szef nie chce stosować stawki niezgodnej z interpretacją wydaną w naszej indywidualnej sprawie. Jak się powinniśmy zachować?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik nie traci ochrony prawnej, jaką daje interpretacja podatkowa wydana w jego indywidualnej sprawie. Nie ma znaczenia, że interpretacja jest błędna. Skoro jednak są Państwo pewni, że interpretacja jest błędna, powinni Państwo stosować stawkę prawidłową. W razie kontroli interpretacja stanowi ochronę prawną. Urząd skarbowy nie może zarzucić Państwu zaniżenia zobowiązania i naliczyć odsetek. Natomiast powinni Państwo skorygować okres, w którym wykazywali sprzedaż z zaniżoną stawką VAT. W przeciwnym razie będzie to świadome zaniżenie zobowiązania podatkowego. Do korekt deklaracji powinni Państwo podłączyć pismo z wyjaśnieniem i skserowaną błędną interpretacją podatkową. Będzie to podstawa do nienaliczania odsetek od zaniżonego zobowiązania podatkowego.

uzasadnienie

Interpretacja podatkowa daje ochronę prawną na czas, w którym obowiązuje dotyczący jej przepis.

REKLAMA

W pytaniu nie podają Państwo szczegółów. Wskazują jednak, że przez błędną interpretację od jakiegoś czasu zaniżane jest zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacje podatkowe wydawane są w indywidualnej sprawie. Oznacza to, że należy stosować je wyłącznie do stanu faktycznego wskazanego w interpretacji oraz do danego podatnika. Jednak inni podatnicy mogą się na nich wzorować. Mogą stosować wynikającą z nich wykładnię do swojej sytuacji. Dostępny jest bowiem wgląd na stronach internetowych Ministerstwa Finansów do wydanych interpretacji.

Z pytania wynika, że otrzymali Państwo interpretację podatkową w zakresie stawek VAT. Rozstrzygnięcia prawne z niej wynikające są jednak błędne. Powinni więc Państwo stosować stawki prawidłowe, skoro są przekonani, że stawka z interpretacji jest błędna.

Jak należy w takiej sytuacji postąpić:

Krok 1. Przede wszystkim powinni Państwo skorygować błędną stawkę VAT we wszystkich fakturach oraz w deklaracjach, w których była stosowana.

Krok 2. Mogą Państwo ponownie wystąpić do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, podając nowe własne stanowisko w sprawie.

Krok 3. Składając deklaracje korygujące do urzędu skarbowego, powinni Państwo napisać wyjaśnienie dotyczące przyczyny korekty deklaracji oraz załączyć skserowaną interpretację, na podstawie której była stosowana błędna stawka. Chroni to przed naliczaniem odsetek od zaniżonego zobowiązania.

WAŻNE!

Składając korekty deklaracji podatkowych VAT do urzędu skarbowego, których przyczyną była błędna interpretacja podatkowa, podatnik powinien podłączyć wyjaśnienie z załączoną błędną kopią interpretacji.

Może się także zdarzyć odwrotna sytuacja. Na podstawie interpretacji podatnik zastosuje stawkę wyższą niż prawidłowa. Wówczas ma prawo do zwrotu nadpłaconego podatku.

 

W takim przypadku warto się powołać na wyrok WSA w Warszawie z 26 marca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 2223/07).

Z opisanej w wyroku sytuacji wynikało, że spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację, czy dokonana przez nią sprzedaż praw podlega VAT, czy też podatkowi od czynności cywilnoprawnych (PCC). Urząd odpowiedział, że transakcja podlega tylko PCC. Podatnik zastosował się do interpretacji. Po pewnym czasie uznał ją jednak za błędną i wystąpił o zwrot nadpłaconego podatku. Urząd zwrócił PCC, ale stwierdził, że transakcja powinna być opodatkowana VAT. Naliczył także odsetki za zwłokę. Uznał, że podatnik nie zastosował się do interpretacji, więc nie przysługuje mu wynikająca z niej ochrona.

Sąd nie przychylił się do argumentacji organu podatkowego i uchylił decyzję zobowiązującą podatnika do zapłaty odsetek. Podatnik uzyskał zwrot nadpłaconego podatku.

• art. 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA