REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błędna interpretacja chroni podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wystąpiliśmy do urzędu o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie stawki VAT. Okazało się, że interpretacja jest błędna. Stosujemy się jednak do niej przy sprzedaży swoich produktów. Wiedząc o błędzie, zaniżamy zobowiązanie podatkowe. Stosujemy stawkę 7%, a prawidłowa wynosi 22%. Obawiamy się kontroli podatkowej. Nasz szef nie chce stosować stawki niezgodnej z interpretacją wydaną w naszej indywidualnej sprawie. Jak się powinniśmy zachować?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik nie traci ochrony prawnej, jaką daje interpretacja podatkowa wydana w jego indywidualnej sprawie. Nie ma znaczenia, że interpretacja jest błędna. Skoro jednak są Państwo pewni, że interpretacja jest błędna, powinni Państwo stosować stawkę prawidłową. W razie kontroli interpretacja stanowi ochronę prawną. Urząd skarbowy nie może zarzucić Państwu zaniżenia zobowiązania i naliczyć odsetek. Natomiast powinni Państwo skorygować okres, w którym wykazywali sprzedaż z zaniżoną stawką VAT. W przeciwnym razie będzie to świadome zaniżenie zobowiązania podatkowego. Do korekt deklaracji powinni Państwo podłączyć pismo z wyjaśnieniem i skserowaną błędną interpretacją podatkową. Będzie to podstawa do nienaliczania odsetek od zaniżonego zobowiązania podatkowego.

uzasadnienie

Interpretacja podatkowa daje ochronę prawną na czas, w którym obowiązuje dotyczący jej przepis.

W pytaniu nie podają Państwo szczegółów. Wskazują jednak, że przez błędną interpretację od jakiegoś czasu zaniżane jest zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Interpretacje podatkowe wydawane są w indywidualnej sprawie. Oznacza to, że należy stosować je wyłącznie do stanu faktycznego wskazanego w interpretacji oraz do danego podatnika. Jednak inni podatnicy mogą się na nich wzorować. Mogą stosować wynikającą z nich wykładnię do swojej sytuacji. Dostępny jest bowiem wgląd na stronach internetowych Ministerstwa Finansów do wydanych interpretacji.

Z pytania wynika, że otrzymali Państwo interpretację podatkową w zakresie stawek VAT. Rozstrzygnięcia prawne z niej wynikające są jednak błędne. Powinni więc Państwo stosować stawki prawidłowe, skoro są przekonani, że stawka z interpretacji jest błędna.

Jak należy w takiej sytuacji postąpić:

Krok 1. Przede wszystkim powinni Państwo skorygować błędną stawkę VAT we wszystkich fakturach oraz w deklaracjach, w których była stosowana.

Krok 2. Mogą Państwo ponownie wystąpić do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, podając nowe własne stanowisko w sprawie.

Krok 3. Składając deklaracje korygujące do urzędu skarbowego, powinni Państwo napisać wyjaśnienie dotyczące przyczyny korekty deklaracji oraz załączyć skserowaną interpretację, na podstawie której była stosowana błędna stawka. Chroni to przed naliczaniem odsetek od zaniżonego zobowiązania.

WAŻNE!

Składając korekty deklaracji podatkowych VAT do urzędu skarbowego, których przyczyną była błędna interpretacja podatkowa, podatnik powinien podłączyć wyjaśnienie z załączoną błędną kopią interpretacji.

Może się także zdarzyć odwrotna sytuacja. Na podstawie interpretacji podatnik zastosuje stawkę wyższą niż prawidłowa. Wówczas ma prawo do zwrotu nadpłaconego podatku.

 

W takim przypadku warto się powołać na wyrok WSA w Warszawie z 26 marca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 2223/07).

Z opisanej w wyroku sytuacji wynikało, że spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację, czy dokonana przez nią sprzedaż praw podlega VAT, czy też podatkowi od czynności cywilnoprawnych (PCC). Urząd odpowiedział, że transakcja podlega tylko PCC. Podatnik zastosował się do interpretacji. Po pewnym czasie uznał ją jednak za błędną i wystąpił o zwrot nadpłaconego podatku. Urząd zwrócił PCC, ale stwierdził, że transakcja powinna być opodatkowana VAT. Naliczył także odsetki za zwłokę. Uznał, że podatnik nie zastosował się do interpretacji, więc nie przysługuje mu wynikająca z niej ochrona.

Sąd nie przychylił się do argumentacji organu podatkowego i uchylił decyzję zobowiązującą podatnika do zapłaty odsetek. Podatnik uzyskał zwrot nadpłaconego podatku.

• art. 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA