REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błędna interpretacja chroni podatnika

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wystąpiliśmy do urzędu o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie stawki VAT. Okazało się, że interpretacja jest błędna. Stosujemy się jednak do niej przy sprzedaży swoich produktów. Wiedząc o błędzie, zaniżamy zobowiązanie podatkowe. Stosujemy stawkę 7%, a prawidłowa wynosi 22%. Obawiamy się kontroli podatkowej. Nasz szef nie chce stosować stawki niezgodnej z interpretacją wydaną w naszej indywidualnej sprawie. Jak się powinniśmy zachować?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik nie traci ochrony prawnej, jaką daje interpretacja podatkowa wydana w jego indywidualnej sprawie. Nie ma znaczenia, że interpretacja jest błędna. Skoro jednak są Państwo pewni, że interpretacja jest błędna, powinni Państwo stosować stawkę prawidłową. W razie kontroli interpretacja stanowi ochronę prawną. Urząd skarbowy nie może zarzucić Państwu zaniżenia zobowiązania i naliczyć odsetek. Natomiast powinni Państwo skorygować okres, w którym wykazywali sprzedaż z zaniżoną stawką VAT. W przeciwnym razie będzie to świadome zaniżenie zobowiązania podatkowego. Do korekt deklaracji powinni Państwo podłączyć pismo z wyjaśnieniem i skserowaną błędną interpretacją podatkową. Będzie to podstawa do nienaliczania odsetek od zaniżonego zobowiązania podatkowego.

uzasadnienie

Interpretacja podatkowa daje ochronę prawną na czas, w którym obowiązuje dotyczący jej przepis.

REKLAMA

W pytaniu nie podają Państwo szczegółów. Wskazują jednak, że przez błędną interpretację od jakiegoś czasu zaniżane jest zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacje podatkowe wydawane są w indywidualnej sprawie. Oznacza to, że należy stosować je wyłącznie do stanu faktycznego wskazanego w interpretacji oraz do danego podatnika. Jednak inni podatnicy mogą się na nich wzorować. Mogą stosować wynikającą z nich wykładnię do swojej sytuacji. Dostępny jest bowiem wgląd na stronach internetowych Ministerstwa Finansów do wydanych interpretacji.

Z pytania wynika, że otrzymali Państwo interpretację podatkową w zakresie stawek VAT. Rozstrzygnięcia prawne z niej wynikające są jednak błędne. Powinni więc Państwo stosować stawki prawidłowe, skoro są przekonani, że stawka z interpretacji jest błędna.

Jak należy w takiej sytuacji postąpić:

Krok 1. Przede wszystkim powinni Państwo skorygować błędną stawkę VAT we wszystkich fakturach oraz w deklaracjach, w których była stosowana.

Krok 2. Mogą Państwo ponownie wystąpić do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, podając nowe własne stanowisko w sprawie.

Krok 3. Składając deklaracje korygujące do urzędu skarbowego, powinni Państwo napisać wyjaśnienie dotyczące przyczyny korekty deklaracji oraz załączyć skserowaną interpretację, na podstawie której była stosowana błędna stawka. Chroni to przed naliczaniem odsetek od zaniżonego zobowiązania.

WAŻNE!

Składając korekty deklaracji podatkowych VAT do urzędu skarbowego, których przyczyną była błędna interpretacja podatkowa, podatnik powinien podłączyć wyjaśnienie z załączoną błędną kopią interpretacji.

Może się także zdarzyć odwrotna sytuacja. Na podstawie interpretacji podatnik zastosuje stawkę wyższą niż prawidłowa. Wówczas ma prawo do zwrotu nadpłaconego podatku.

 

W takim przypadku warto się powołać na wyrok WSA w Warszawie z 26 marca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 2223/07).

Z opisanej w wyroku sytuacji wynikało, że spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację, czy dokonana przez nią sprzedaż praw podlega VAT, czy też podatkowi od czynności cywilnoprawnych (PCC). Urząd odpowiedział, że transakcja podlega tylko PCC. Podatnik zastosował się do interpretacji. Po pewnym czasie uznał ją jednak za błędną i wystąpił o zwrot nadpłaconego podatku. Urząd zwrócił PCC, ale stwierdził, że transakcja powinna być opodatkowana VAT. Naliczył także odsetki za zwłokę. Uznał, że podatnik nie zastosował się do interpretacji, więc nie przysługuje mu wynikająca z niej ochrona.

Sąd nie przychylił się do argumentacji organu podatkowego i uchylił decyzję zobowiązującą podatnika do zapłaty odsetek. Podatnik uzyskał zwrot nadpłaconego podatku.

• art. 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA