Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta podatkowa 2023 - stawki [Tabele]

Karta podatkowa 2023 - stawki [Tabele]
Karta podatkowa 2023 - stawki [Tabele]
Shutterstock
Minister Finansów obwieścił stawki karty podatkowej na 2023 rok. Stawki wzrosną o ok. 13,3% w porównaniu do obowiązujących w 2022 roku - proporcjonalnie do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tam znajdują się przepisy dotyczące karty podatkowej) przewiduje waloryzację stawek podatkowych w przypadku wzrostu tych cen. Trzeba pamiętać, że od 2022 roku można wybrać karty podatkowej jako nowej formy opodatkowania. W 2023 roku (tak jak w 2022 roku) będą mogli płacić kartę podatkową tylko ci podatnicy, którzy płacili ją w 2021 roku i po 31 grudnia 2021 r. nie zrezygnowali z tej formy opodatkowania ani nie utracili prawa do jej stosowania.

Karta podatkowa 2023 - stawki (obwieszczenie Ministra Finansów)

Obwieszczeniem z 9 listopada 2022 r. (opublikowanym w Monitorze Polskim z 29 listopada 2022 r. - poz. 1127) Minister Finansów okreśił obowiązujące w 2023 r.:
- stawki karty podatkowej,
- kwotę rocznego przychodu, do której można wykonywać świadczenia dla innych osób (poza świadczeniami dla ludności) przy prowadzeniu niektórych usług (m.in. usług budowlanych) - 82 705 zł w 2023 roku.

Dla każdego podatnika rozliczającego się w tej formie stawki podatku płaconego w formie karty podatkowej ustala w decyzji właściwy naczelnik urzędu skarbowego:
- na podstawie danych przedstawionych przez podatnika we wniosku PIT-16 i
- kwot określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wzrost stawek karty podatkowej w 2023 roku szósty rok z rzędu - rekordowa waloryzacja

Do 30 listopada danego roku minister właściwy ds finansów publicznych (9 listopada 2022 r., tj. w dniu wydania ww. obwieszczenia, był to Minister Finansów) ma obowiązek obwieszczenia tych stawek na rok następny. Stawki w tym obwieszczeniu mają być podwyższane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

W latach 2015, 2016, 2017 stawki karty podatkowej nie zmieniały się. Z uwagi na brak wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, nie mógł być w tych latach użyty mechanizm podwyższający (przepisy niestety nie przewidują obniżki stawek karty podatkowej w przypadku deflacji, która miała miejsce w poprzednich latach) stawki karty podatkowej, zapisany w art. 54 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W 2018 roku stawki karty podatkowej wzrosły o ok. 1,9%, w 2019 roku wzrosły o ok. 1,7%, w 2020 roku wzrosły o ok. 2,1%, w 2021 roku wzrosły o ok. 3,6%, w 2022 roku wzrosły o ok. 4,2%.
Natomiast w 2023 roku stawki karty podatkowej wzrosną aż o ok. 13,3%.

Ceny w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku wzrosły o 13,3% w porównaniu do takiego samego okresu roku poprzedniego - zatem i stawki karty podatkowej w 2023 roku wzrosną mniej więcej (z uwagi na zasady zaokrąglania kwot stawek nie zawsze będzie możliwy wzrost dokładnie o 13,3%) w takim samym stopniu. Na pewno stawki karty podatkowej w 2023 roku po waloryzacji nie mogą być powiększone bardziej niż o 13,3% w porównaniu do stawek z 2022 roku. Zatem z uwagi na zasady zaokrąglania stawek ich wzrost jest z reguły mniejszy niż o 13,3%.

Warto też wskazać, że Minister Finansów przy obliczaniu stawek karty podatkowej na rok następny (powiększając je o ww. wskaźnik inflacji) ma obowiązek zaokrąglać te stawki w ten sposób, że pomijane są końcówki wyrażone w groszach.
Jedynie przy obliczaniu stawek określonych w części I tabeli w zakresie usług parkingowych, części VI oraz częściach VIII–XI tabeli - stawki zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy w ten sposób, że kwoty wynoszące:
1) mniej niż 5 groszy pomija się;
2) 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy.

Wybrane stawki karty podatkowej na 2023 rok:

- szewc (jedynie naprawiający obuwie - tzw. szewstwo naprawkowe) bez pracowników, w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2023 roku 152 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 135 zł miesięcznie, w 2021 roku płacił 130 zł, w 2020 roku płacił 126 zł, w 2019 roku płacił 124 zł, w 2018 roku płacił 122 zł, w 2017, 2016 r, 2015 r. i w 2014 r. płacił 120 zł, w 2013 r. płacił 119 zł, w 2012 r. płacił 115 zł, w 2011 r. płacił 111 zł);

- tapicer bez pracowników, w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców zapłaci w 2023 roku 362 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 320 zł miesięcznie, w 2021 roku płacił 308 zł, w 2020 roku płacił 298 zł miesięcznie, w 2019 roku płacił 292 zł miesięcznie, w 2018 roku płacił 288 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płacił 283 zł, w 2013 r. płacił 281 zł, w 2012 r. płacił 271 zł, w 2011 r. płacił 261 zł);

- złotnik-jubiler bez pracowników, świadczący usługi dla ludności w miejscowości powyżej 5 tys. mieszkańców (także powyżej 50 tys. mieszkańców) zapłaci w 2023 r. 603 zł miesięcznie (w 2022 r. płaci 533 zł miesięcznie, w 2021 roku płacił 512 zł, w 2020 roku płacił 495 zł miesięcznie, w 2019 r. płacił 485 zł miesięcznie, w 2018 roku płacił 477 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płacił 469 zł, w 2013 r. płacił 465 zł, w 2012 r. płacił 448 zł, w 2011 r. płacił 430 zł);

- krawcowa bez pracowników, w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2023 roku 179 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 158 zł miesięcznie, w 2021 roku płaciła 152 zł, w 2020 roku płaciła 147 zł miesięcznie, w 2019 roku płaciła 144 zł miesięcznie, w 2018 roku płaciła 142 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płaciła 140 zł, w 2013 r. płaciła 139 zł, w 2012 r. płaciła 134 zł, w 2011 r. płaciła 129 zł);

- fryzjer damski w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców, z jednym pracownikiem, zapłaci w 2023 roku 467 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 413 zł miesięcznie, w 2021 roku płacił 397 zł, w 2020 roku płacił 384 zł miesięcznie, w 2019 roku płacił 377 zł, w 2018 roku płacił 371 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płacił 365 zł, w 2013 r. płacił 362 zł, w 2012 r. płacił 349 zł, w 2011 r. płacił 335 zł);

- fryzjer męski w takiej samej miejscowości (5-50 tys. mieszkańców) i też z 1 pracownikiem zapłaci w 2023 roku 389 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 344 zł miesięcznie, w 2021 roku płacił 331 zł, w 2020 roku płacił 320 zł miesięcznie, w 2019 roku płacił 314 zł, w 2018 roku płacił 309 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płacił 304 zł, w 2013 r. płacił 301 zł, w 2012 r. płacił 290 zł, w 2011 r. płacił 279 zł);

- osoba świadcząca usługi kosmetyczne (z 1 pracownikiem) w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2023 roku 467 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 413 zł miesięcznie, w 2021 roku płaciła 397 zł, w 2020 roku płaciła 384 zł miesięcznie, w 2019 roku płaciła 377 zł, w 2018 roku płaciła 371 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płaciła 365 zł, w 2013 r. płaciła 362 zł, w 2012 r. płaciła 349 zł, w 2011 r. płaciła 335 zł);

- ślusarz bez pracowników w miejscowości do 5 tys. mieszkańców zapłaci w 2023 roku 467 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 413 zł miesięcznie, w 2021 roku płacił 397 zł, w 2020 roku płacił 384 zł miesięcznie, w 2019 roku płacił 377 zł, w 2018 roku płacił 371 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i 2014 r. płacił 365 zł, w 2013 r. płacił 362 zł, w 2012 r. płacił 349 zł, w 2011 płacił 335 zł);

- osoba świadcząca usługi w zakresie robót budowlanych: murarskich, ciesielskich, dekarskich, posadzkarskich, malarskich, związanych z wykładaniem i tapetowaniem ścian, izolatorskich, związanych z wznoszeniem i montażem konstrukcji stalowych - dla ludności (również przykładowo w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców, z jednym pracownikiem) zapłaci w 2023 roku 769 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 679 zł miesięcznie, w 2021 roku płaciła 652 zł, w 2020 roku płaciła 630 zł, w 2019 roku płaciła 618 zł, w 2018 roku płaciła 608 zł, w 2017 r., 2016 r. i 2015 r. płaciła 597 zł, w 2014 r. płaciła 596 zł, w 2013 r. płaciła 591 zł, w 2012 r. płaciła 569 zł, w 2011 płaciła 547 zł);

- osoba świadcząca usługi w zakresie robót budowlanych instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji: grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, wodnokanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych i osprzętu elektrycznego – dla ludności (w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców, z jednym pracownikiem) - zapłaci w 2023 roku 1129 zł miesięcznie (w 2022 roku płaci 997 zł miesięcznie, w 2021 roku płaciła 957 zł miesięcznie, w 2020 roku płaciła 924 zł, w 2019 roku płaciła 905 zł miesięcznie).

Karta podatkowa w 2023 roku tylko dla kontynuujących opodatkowanie w tej formie

Zgodnie z art. 65 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2021 r., poz. 2105,  z dniem 1 stycznia 2022 r. podatnicy tracą prawo do złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast wnioski o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, uwzględnione w decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej za 2021 r. zachowują moc po 31 grudnia 2021 r.

Oznacza to, że w 2022 roku, w 2023 r. ( i miejmy nadzieję także w kolejnych latach) mogą płacić kartę podatkową tylko ci podatnicy, którzy płacili ją w 2021 roku i po 31 grudnia 2021 r. nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie i nie utracili prawa do tej formy opodatkowania). Tak wynika z informacji przekazanych redakcji portalu infor.pl przez Ministerstwo Finansów w listopadzie 2022 r. Jednocześnie Ministerstwo Finansów deklaruje, że nie zamierza obecnie likwidować karty podatkowej.

Polecamy: PODATKI 2023. Praktyczny komplet wiedzy o zmianach w podatkach. Sprawdź ofertę specjalną

Karta podatkowa 2023 - stawki [Tabele]

Załączniki (tabele) do obwieszczenia Ministra Finansów z 9 listopada 2022 r. (Monitor Polski z 29 listopada 2022 r. poz. 1127):

Załącznik nr 1

TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK PODATKU DOCHODOWEGO W FORMIE KARTY PODATKOWEJ w 2023 roku

Część I. Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa

Lp.

Zakres działalności

Oznaczenie stawek

W miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w złotych)

do 5000

powyżej 5000 do 50 000

powyżej 50 000

1

2

3

4

5

6

1

usługi ślusarskie

0

467

550

603

1

818

883

1020

2

1044

1202

1367

3

1310

1503

1670

2

usługi w zakresie wyrobu i naprawy naczyń blaszanych

0

331

362

418

1

651

699

752

2

801

883

992

3

usługi rusznikarskie

0

231

261

282

1

439

521

578

4

usługi w zakresie złotnictwa -

jubilerstwa

- dla ludności

0

550

603

603

1

940

1078

1078

2

1413

1579

1579

5

usługi grawerskie

0

490

550

626

1

913

1044

1180

6

usługi w zakresie wyrobu pieczątek

0

439

521

578

1

835

913

1044

7

usługi pobielania kotłów i naczyń

0

992

992

992

1

1947

1947

1947

8

usługi kowalskie

0

231

261

282

1

467

550

603

2

651

699

752

3

718

785

852

9

usługi w zakresie elektromechaniki chłodniczej

0

490

578

626

1

913

1044

1180

2

1394

1590

1747

3

1747

1928

2098

10

usługi w zakresie kotlarstwa

0

439

521

578

1

801

883

992

11

usługi w zakresie mechaniki maszyn

0

389

439

490

1

718

769

835

2

913

1044

1180

3

1101

1258

1413

4

1340

1528

1690

12

usługi w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych

0

231

282

313

1

490

550

626

2

665

731

785

3

769

835

913

4

852

966

1101

13

usługi w zakresie elektromechaniki sprzętu medycznego i laboratoryjnego

0

282

331

362

1

651

718

769

2

835

913

1044

3

1020

1151

1310

14

usługi w zakresie mechaniki precyzyjnej

0

313

331

389

1

651

699

752

2

801

883

992

3

940

1078

1202

15

usługi w zakresie mechaniki maszyn biurowych

0

313

331

389

1

665

731

785

16

usługi w zakresie wyrobu i naprawy wag

0

389

439

490

1

752

818

883

17

usługi zegarmistrzowskie

0

231

282

313

1

521

578

651

2

685

752

801

3

785

869

966

18

usługi w zakresie antykorozyjnego zabezpieczenia pojazdów

0

699

752

818

1

1367

1554

1707

2

1964

2160

2373

3

2520

2885

3251

19

usługi w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz inne usługi niezwiązane z ich naprawą

0

418

467

521

1

801

883

992

2

1078

1233

1394

3

1413

1633

1770

4

1633

1808

1964

5

1903

2098

2297

20

usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej

0

521

578

651

1

940

1101

1233

2

1394

1608

1747

3

1670

1825

2007

21

naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych

0

331

389

439

1

699

752

818

2

869

992

1129

22

usługi w zakresie tele-

i radiomechaniki

0

331

362

418

1

665

731

785

2

835

913

1044

3

1101

1258

1413

4

1340

1528

1690

23

usługi w zakresie bieżnikowania opon

0

685

685

685

1

1180

1180

1180

2

1579

1579

1579

3

1789

1789

1789

24

usługi wulkanizatorskie,

z wyjątkiem bieżnikowania opon

0

467

550

603

1

835

913

1044

2

1180

1367

1528

3

1472

1653

1808

25

szklarstwo*

0

418

418

418

1

818

818

818

2

1044

1044

1044

3

1258

1258

1258

26

witrażownictwo*

0

313

331

389

1

651

718

769

2

801

883

992

3

818

1044

1180

27

usługi stolarskie, z wyjątkiem wyrobu trumien

0

418

467

521

1

752

818

883

2

992

1129

1283

3

1258

1413

1608

28

kołodziejstwo*

0

313

313

313

1

626

626

626

2

769

769

769

29

usługi w zakresie pozłotnictwa

0

261

313

331

1

550

626

685

2

699

752

818

3

769

835

913

30

usługi tapicerskie

0

282

331

362

1

651

718

769

2

818

883

1020

3

940

1101

1233

31

bednarstwo*

0

206

206

206

1

439

439

439

2

603

603

603

32

koszykarstwo*

0

521

521

603

1

1202

1202

1202

2

1707

1707

1707

33

wytwarzanie mioteł, wyrobów z gałęzi i słomy*

0

282

282

282

1

626

626

626

34

gręplarstwo*

0

152

179

206

1

418

467

521

2

550

626

685

35

kilimiarstwo*

0

362

362

362

1

752

752

752

2

940

940

940

36

koronkarstwo,

z wyjątkiem maszynowego*

0

179

179

179

1

418

418

418

37

usługi hafciarskie

0

261

282

282

1

521

578

578

2

699

752

752

3

801

869

869

4

869

966

966

38

dziewiarstwo na drutach i szydełkach*

0

98

98

98

1

282

282

282

2

389

389

389

39

repasacja pończoch

0

98

98

98

1

282

282

282

40

usługi w zakresie bieliźniarstwa

0

179

206

231

1

439

490

550

2

603

665

718

41

usługi w zakresie gorseciarstwa

0

179

206

231

1

439

490

550

2

603

665

718

42

czapnictwo i kapelusznictwo męskie*

0

282

282

282

1

578

578

578

2

731

731

731

43

modniarstwo*

0

313

313

313

1

626

626

626

2

785

785

785

44

usługi krawieckie

0

152

179

206

1

331

389

439

2

550

626

685

3

699

752

818

4

752

818

883

5

852

966

1101

45

cerowanie i naprawa odzieży, obciąganie guzików, okrętkowanie, mereżkowanie, plisowanie

0

98

98

98

1

231

261

282

2

313

331

389

46

usługi w zakresie kożuszkarstwa

0

362

418

418

1

752

818

818

2

992

1129

1129

3

1310

1472

1472

47

cholewkarstwo*

0

231

231

231

1

521

521

521

2

699

699

699

48

szewstwo miarowe

0

261

313

331

1

603

665

718

2

752

818

883

3

852

940

1078

49

szewstwo ortopedyczne*

0

179

206

231

1

467

550

603

2

651

699

752

3

752

818

883

50

szewstwo naprawkowe

0

124

152

179

1

331

362

418

2

467

550

603

51

odświeżanie i renowacja wyrobów skórzanych i futrzarskich, z wyjątkiem mechanicznego czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich

0

261

313

331

1

521

578

651

2

699

752

818

3

785

869

966

52

usługi w zakresie mechanicznego czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich

0

389

439

490

1

718

785

852

2

913

1044

1180

53

usługi w zakresie kuśnierstwa

0

389

439

439

1

769

835

835

2

1044

1180

1180

3

1340

1503

1503

54

rymarstwo, z wyjątkiem produkcji plandek*

0

179

206

231

1

418

467

550

2

578

651

699

55

rękawicznictwo - wyrób rękawiczek skórzanych i skóropodobnych,

z wyjątkiem roboczych, ochronnych i sportowych*

0

282

282

282

1

578

578

578

2

731

731

731

56

młynarstwo*

0

152

152

152

1

282

282

282

2

418

418

418

57

przemiał i przerób zbóż w wiatrakach oraz śrutowanie zboża*

0

98

98

98

1

124

124

124

2

206

206

206

58

wytwarzanie waty z cukru*, prażenie kukurydzy*

0

98

124

124

1

261

282

282

59

usługi w zakresie introligatorstwa

0

282

331

362

1

651

699

752

2

801

883

992

60

usługi w zakresie lutnictwa

0

231

261

282

1

439

521

578

2

651

699

752

61

usługi w zakresie organmistrzostwa

0

282

331

362

1

578

651

699

2

731

801

869

62

usługowy wyrób i naprawa instrumentów dętych

0

231

282

313

1

490

550

626

2

665

731

785

63

usługowy wyrób i naprawa instrumentów perkusyjnych

0

282

331

362

1

578

651

699

2

718

785

852

64

usługowy wyrób i naprawa instrumentów harmoniowych i fortepianowych

0

231

282

313

1

521

578

651

2

699

752

818

65

usługowy wyrób i naprawa instrumentów muzycznych elektrycznych i elektronicznych

0

282

331

362

1

626

685

731

66

ortopedyka*

0

124

124

152

1

282

331

362

2

439

490

550

3

490

550

626

67

usługi w zakresie lakiernictwa

0

331

331

331

1

718

718

718

68

usługowe wytwarzanie szyldów

0

282

331

362

1

651

699

752

2

801

883

992

69

konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych

0

313

331

389

1

651

699

752

2

801

883

992

3

940

1101

1233

70

usługi w zakresie robót budowlanych: murarskich, ciesielskich, dekarskich, posadzkarskich, malarskich, związanych z wykładaniem i tapetowaniem ścian, izolatorskich, związanych ze wznoszeniem i montażem konstrukcji stalowych

- dla ludności

0

418

467

521

1

718

769

835

2

992

1129

1283

3

1394

1579

1747

4

1633

1789

1964

5

1887

2085

2279

71

usługi w zakresie sztukatorstwa

- dla ludności

0

313

331

389

1

550

626

685

2

731

801

869

3

869

992

1129

72

usługi w zakresie odgrzybiania budynków

- dla ludności

0

418

467

521

1

718

769

835

73

usługi w zakresie cyklinowania

- dla ludności

0

313

331

389

1

651

699

752

74

usługi w zakresie zduństwa

- dla ludności

0

313

331

362

1

603

665

718

2

769

835

913

3

992

1129

1283

75

usługi w zakresie robót budowlanych instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji: grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, wodnokanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych i osprzętu elektrycznego

- dla ludności

0

550

626

685

1

992

1129

1283

2

1472

1653

1807

3

1747

1947

2124

76

studniarstwo, z wyjątkiem wiercenia studni o głębokości ponad 30 m

- dla ludności

0

521

521

521

1

665

665

665

2

1310

1310

1310

77

obsługa maszynowa produkcji rolniczej i ogrodniczej

0

550

550

550

1

913

913

913

2

1340

1340

1340

3

1653

1653

1653

78

usługi zwalczania szkodników roślin i zwierząt

0

282

282

282

1

603

603

603

79

usługi utrzymania i pielęgnacji zwierząt

z czego usługi w zakresie zbiorowego wypasu owiec w rejonach górskich w sezonie letnim

0

467

467

467

1

852

852

852

362

362

362

80

usługi w zakresie prania, prasowania i prężenia firanek

0

331

362

418

1

651

718

769

2

818

883

1020

81

usługi w zakresie maglowania

0

124

152

179

1

331

362

418

2

439

521

578

82

usługi w zakresie chemicznego czyszczenia i farbowania, z wyjątkiem czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich

0

313

331

389

1

626

685

731

2

769

835

913

3

940

966

1101

4

992

1101

1233

83

pranie pierza i puchu

0

231

282

313

1

521

578

651

2

699

752

818

84

kominiarstwo

0

206

231

261

1

490

550

626

2

665

731

785

85

usługi odkażania, tępienia owadów i odszczurzania

0

389

439

490

1

769

835

913

2

1020

1151

1310

86

usługi fryzjerskie dla kobiet i dziewcząt

0

152

179

206

1

418

467

521

2

578

651

699

3

699

752

818

4

752

818

883

5

913

1044

1180

87

usługi fryzjerskie dla mężczyzn i chłopców

0

152

152

179

1

331

389

439

2

521

578

651

3

651

699

752

4

665

731

785

5

835

913

1044

88

usługi kosmetyczne

0

152

179

206

1

418

467

521

2

603

665

718

3

718

785

852

4

769

835

913

5

835

913

1044

89

manicure, pedicure

0

98

124

124

1

261

282

282

2

313

331

389

3

439

521

578

4

490

550

626

5

665

731

785

90

usługi fotograficzne: świadczone z wykorzystaniem urządzeń do samoczynnego automatycznego naświetlania odbitek (samoczynnych printerów) usługi pozostałe

0

718

785

852

1

1413

1608

1747

2

1850

2046

2239

3

2085

2305

2571

0

282

331

362

1

626

685

731

2

769

835

913

3

869

992

1129

4

992

1151

1280

91

wyświetlanie rysunków, planów i tekstów techniką kserografii i diazotypii

0

651

699

752

1

1258

1413

1608

92

sprzątanie wnętrz

0

282

331

362

1

578

651

699

2

731

801

869

93

ważenie osób

0

74

74

74

94

usługi w zakresie radiestezji

0

152

152

152

95

usługi świadczone w gospodarstwach domowych

0

282

331

362

Objaśnienia:

1. Stawki oznaczone w rubryce 3:

- "0" dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

- "1" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 1 pracownika,

- "2" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 2 pracowników,

- "3" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 3 pracowników,

- "4" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 4 pracowników,

- "5" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 5 pracowników.

2. Za pracowników nie uważa się osób wymienionych w art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej "ustawą".

3. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - wytwarzanie:

1) przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

2) przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

- jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

4. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 70-76 dopuszczalne jest - poza świadczeniami dla ludności - wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 82 705 zł przychodu rocznie.

5. Za świadczenia dla ludności uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie "ludność" rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie "ludność" obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

6. Pojęcie świadczeń dla ludności nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (w tym półfabrykatów, elementów, części, obróbki elementów) przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odprzedaży oraz wykonywania robót budowlano-montażowych w ramach tzw. podwykonawstwa, jeżeli inwestorem są inne osoby i jednostki niż wymienione w ust. 5.

7. Zakres działalności oznaczonej w rubryce 2 tabeli symbolem "*" obejmuje działalność usługową i wytwórczo-usługową.

8. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 79 w zakresie zbiorowego wypasu owiec w rejonach górskich w sezonie letnim stawki określone w rubrykach 4-6 dotyczą działalności przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 4 pracowników.

Usługi parkingowe

Objaśnienie: Stawki dotyczą działalności bez względu na stan zatrudnienia.

Lp. Parkingi o liczbie stanowisk Stawka
1 2 3

1

2

3

do 140

powyżej 140 do 180

powyżej 180

8,70 zł od każdego stanowiska

1218 zł + 13,00 zł od każdego stanowiska powyżej 140

1738 zł + 15,50 zł od każdego stanowiska powyżej 180

Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione

Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione

W miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w złotych)

do 5000

ponad 5000

do 50 000

powyżej 50 000

od

do

od

do

od

do

1

2

3

4

5

6

7

2571

4296

3438

5156

4296

6019

Objaśnienia:

1. Stawki dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudniania pracowników (działalność prowadzona samodzielnie). Przez pracownika rozumie się w szczególności osoby zatrudnione jedynie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów.

2. Do usług innych, gdzie indziej w załączniku niewymienionych, nie stosuje się przepisów rozdziału 3 ustawy, w zakresie dotyczącym możliwości zwiększania stanu zatrudnienia lub niewliczania do stanu zatrudnienia pracowników.

3. Przez pojęcie usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione, rozumie się usługi w pojęciu PKWiU. W przypadku wymienienia usług w innym miejscu załącznika nr 3 do ustawy stosuje się zawsze stawki tam określone.

4. W razie wyłączenia danych usług z opodatkowania w formie karty podatkowej, zgodnie z ust. 5, nie stosuje się do tych usług przepisów rozdziału 3 ustawy, chyba że dany rodzaj usług został wymieniony w innej części załącznika nr 3 do ustawy.

5. Do usług innych, gdzie indziej w załączniku niewymienionych, nie zalicza się usług:

1) doradztwa w zakresie zarządzania lasem (PKWiU ex 02.40.10),

2) objętych grupowaniem "Pozostałe owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane" (PKWiU ex 10.39), związanych wyłącznie z łatwo psującymi się gotowymi potrawami z warzyw i owoców, takimi jak: sałatki, pakowane mieszanki sałatek, obrane lub pocięte warzywa, tofu (ser sojowy),

3) mieszania alkoholi destylowanych (PKWiU ex 11.01),

4) związanych z zakupem win luzem i ich mieszaniem, oczyszczaniem i butelkowaniem (PKWiU ex 11.02),

5) naprawy i konserwacji maszyn biurowych, księgujących oraz fotokopiarek (PKWiU ex 33.12.16.0),

6) objętych grupowaniem "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych" (PKWiU dział 37),

7) związanych:

a) ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1),

b) ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2),

c) z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.11.6),

d) ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12.1),

e) z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu (PKWiU 38.12.30.0),

f) z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia (PKWiU 38.21.10.0),

g) z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.21.2),

h) z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.22.19.0),

i) z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych (PKWiU ex 38.22.2), z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU ex 38.22.21.0),

8) związanych z rekultywacją i pozostałych usług związanych z gospodarką odpadami (PKWiU dział 39),

9) realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu budowy lub przygotowania budynków mieszkalnych i niemieszkalnych do sprzedaży (PKWiU ex 41.00),

10) realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu budowy lub przygotowania obiektów inżynierii lądowej i wodnej (PKWiU ex dział 42),

11) wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską (PKWiU ex 43.99),

12) w zakresie:

a) sprzedaży hurtowej i detalicznej pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.1),

b) sprzedaży hurtowej i detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

c) sprzedaży hurtowej i detalicznej motocykli, ich naprawy i konserwacji oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej części i akcesoriów do nich (PKWiU ex 45.40), z wyjątkiem usług objętych grupowaniem "Usługi konserwacji i naprawy motocykli, włączając motorowery" (PKWiU 45.40.50.0),

13) objętych grupowaniem "Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu hurtowego pojazdami samochodowymi" (PKWiU dział 46),

14) w zakresie sprzedaży detalicznej paliw do pojazdów samochodowych (PKWiU 47.00.81.0),

15) objętych grupowaniem:

a) "Transport lądowy i rurociągowy" (PKWiU dział 49),

b) "Transport wodny" (PKWiU dział 50),

c) "Transport lotniczy i transport kosmiczny" (PKWiU dział 51),

d) "Magazynowanie i usługi wspomagające transport" (PKWiU dział 52),

16) pocztowych objętych obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora wyznaczonego) (PKWiU 53.10), pozostałych pocztowych i kurierskich (PKWiU ex 53.20), z wyłączeniem usług dostarczania zakupów żywnościowych do domu (PKWiU 53.20.12.0) oraz pozostałych usług pocztowych i kurierskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 53.20.19.0),

17) związanych z zakwaterowaniem i usług gastronomicznych (PKWiU sekcja I),

18) związanych z:

a) wydawaniem książek, periodyków i innych publikacji online, licencyjnych związanych z nabywaniem praw do książek, periodyków i innych publikacji (PKWiU ex 58.1),

b) wydawaniem oprogramowania (PKWiU 58.2), objętych grupowaniem "Pakiety pozostałego oprogramowania użytkowego" (PKWiU ex 58.29.29.0), dotyczących wyłącznie taśm magnetycznych z zapisem dźwiękowym i zapisem obrazu,

19) objętych grupowaniem:

a) "Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi" (PKWiU ex 59.1), z wyłączeniem usług związanych z projekcją filmów (PKWiU 59.14.10.0),

b) "Usługi w zakresie nagrywania dźwięku i wydarzeń na żywo; oryginały nagrań dźwiękowych" (PKWiU 59.20.1),

c) "Usługi związane z produkcją programów radiofonicznych; oryginały nagranych programów radiowych" (PKWiU 59.20.2),

20) związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

21) telekomunikacyjnych (PKWiU dział 61),

22) związanych z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usług powiązanych, z wyłączeniem instalowania komputerów osobistych i sprzętu peryferyjnego (PKWiU ex dział 62),

23) w zakresie informacji (PKWiU dział 63),

24) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU ex sekcja K), z wyłączeniem usług holdingów finansowych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 64.20.10.0,

25) związanych z obsługą rynku nieruchomości (PKWiU dział 68),

26) objętych grupowaniem "Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne" (PKWiU ex sekcja M), z wyłączeniem usług zarządzania rynkiem rybnym,

27) wynajmu i dzierżawy (PKWiU dział 77),

28) wyszukiwania osób do pracy stałej, z wyłączeniem wyszukiwania pracowników wyższego szczebla (PKWiU ex 78.10.12.0) - dotyczy wyłącznie usług biur i agencji castingowych (organizowanie obsady aktorskiej do filmów, programów telewizyjnych, sztuk teatralnych),

29) świadczonych:

a) przez agentów i pośredników turystycznych w zakresie rezerwacji biletów na różne środki transportu (PKWiU 79.11.1),

b) przez agentów i pośredników turystycznych w zakresie rezerwacji zakwaterowania, rejsów wycieczkowych i wycieczek zorganizowanych (PKWiU 79.11.2),

c) przez organizatorów turystyki (PKWiU 79.12.1),

d) w zakresie informacji turystycznej (PKWiU ex 79.90.1),

e) przez pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (PKWiU 79.90.20.0),

f) w zakresie rezerwacji nieruchomości będących we współwłasności (PKWiU 79.90.31.0),

g) w zakresie rezerwacji centrów konferencyjnych, hal wystawienniczych (PKWiU 79.90.32.0),

h) w zakresie rezerwacji biletów wstępu na imprezy rekreacyjne, rozrywkowe i sportowe oraz w zakresie pozostałych rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 79.90.39.0),

30) detektywistycznych i ochroniarskich, z wyłączeniem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem (PKWiU ex dział 80),

31) pomocniczych związanych z utrzymaniem porządku (PKWiU 81.10.10.0), sprzątania obiektów (PKWiU 81.2),

32) związanych z administracyjną obsługą biura i pozostałych usług wspomagających prowadzenie działalności gospodarczej (PKWiU dział 82),

33) objętych grupowaniem:

a) "Usługi administracji publicznej i obrony narodowej; usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych" (PKWiU dział 84),

b) "Usługi w zakresie edukacji" (PKWiU dział 85),

c) "Usługi w zakresie opieki zdrowotnej" (PKWiU dział 86),

d) "Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem" (PKWiU dział 87),

34) pomocy społecznej bez zakwaterowania - w tym usług udzielania pomocy międzynarodowej ofiarom katastrof, uchodźcom i imigrantom, włącznie z udzielaniem schronienia (PKWiU dział 88),

35) kulturalnych, rozrywkowych, sportowych i rekreacyjnych (PKWiU dział 90-93),

36) świadczonych przez organizacje członkowskie, z wyłączeniem usług promujących komercyjne myślistwo i łowiectwo (PKWiU ex dział 94),

37) naprawy i konserwacji komputerów i urządzeń peryferyjnych (PKWiU 95.11.10.0),

38) objętych grupowaniem:

a) "Pozostałe usługi świadczone dla ludności" (PKWiU dział 96),

b) "Usługi świadczone przez organizacje międzynarodowe i eksterytorialne" (PKWiU 99.00.10.0).

Część II. Usługi w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami

Lp.

Usługi w zakresie handlu detalicznego

W miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w złotych)

do 5000

powyżej 5000
do 50 000

powyżej 50 000

od

do

od

do

od

do

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1

żywnością, w tym owocami i  warzywami, napojami i wyrobami tytoniowymi

0

467

718

651

883

718

1129

1

651

883

718

1129

883

1446

2

3

718

883

1139

1446

883

1129

1446

1653

1129

1523

1653

2062

2

kwiatami

0

1

2

651

718

883

883

1139

1446

718

883

1129

1129

1446

1653

883

1129

1523

1446

1653

2062

Objaśnienia:

1. Stawki oznaczone w rubryce 3:

- "0" dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

- "1" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 1 pracownika,

- "2" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 2 pracowników,

- "3" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 3 pracowników.

2. Za pracownika uważa się również pełnoletniego członka rodziny, z wyjątkiem małżonka.

3. W ramach detalicznej sprzedaży artykułów żywnościowych podatnicy mogą również dokonywać detalicznej sprzedaży wydawnictw prasowych (PKWiU 58.13.10.0, 58.14.11.0, 58.14.12.0, 58.14.19.0), biletów komunikacji miejskiej (PKWiU ex 58.19.19.0), opakowań z tworzyw sztucznych (toreb i torebek) (PKWiU ex 22.22.11.0, ex 22.22.12.0), zapałek (PKWiU 20.51.20.0), zapalniczek (PKWiU ex 32.99.41.0, ex 32.99.42.0) i papieru toaletowego (PKWiU ex 17.22.11.0).

4. W ramach detalicznej sprzedaży kwiatów podatnicy mogą również dokonywać detalicznej sprzedaży ziemi i odżywek do kwiatów (bez względu na symbol PKWiU), doniczek (bez względu na symbol PKWiU), kwiatów i wieńców sztucznych (PKWiU ex 32.99.55.0), nasion kwiatów (PKWiU 01.19.22.0), sadzonek roślin kwiatowych (PKWiU ex 01.30.10.0), zieleni ciętej spod szkła (PKWiU ex 01.19.21.0, ex 02.30.30.0), świec i zniczy (PKWiU ex 32.99.54), kart okolicznościowych (bez względu na symbol PKWiU) oraz maskotek (bez względu na symbol PKWiU).

Część III. Usługi w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi

Lp.

Działalność handlowa w zakresie sprzedaży detalicznej

W miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w złotych)

do 5000

powyżej 5000
do 50 000

powyżej 50 000

od

do

od

do

od

do

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1

artykułów nieżywnościowych

0

1

2

651

718

869

1446

1653

2062

718

883

1204

1653

2705

3636

883

1129

1523

2705

4010

5325

Objaśnienia:

1. Stawki oznaczone w rubryce 3:

- "0" dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

- "1" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 1 pracownika,

- "2" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 2 pracowników.

2. Za pracownika uważa się również pełnoletniego członka rodziny, z wyjątkiem małżonka.

Część IV. Gastronomia

Lp.

Prowadzenie działalności gastronomicznej bez sprzedaży napojów o zawartości powyżej 1,5% alkoholu

Oznaczenie stawek

Wysokość stawki w zł

1

2

3

4

1

w zakresie sprzedaży lodów z automatów

0

1

626-835

835-1101

2

992-1258

3

1151-1413

4

1554-1828

2

w zakresie pozostałej działalności gastronomicznej

0

1

521-731

731-1020

2

869-1151

3

1044-1310

4

1408-1727

Objaśnienia:

1. Stawki oznaczone w rubryce 3:

- "0" dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

- "1" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 1 pracownika,

- "2" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 2 pracowników,

- "3" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 3 pracowników,

- "4" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 4 pracowników.

2. Za pracownika uważa się również pełnoletniego członka rodziny, z wyjątkiem małżonka.

Część V. Usługi transportowe

Lp.

Rodzaj usługi

W miejscowości o liczbie mieszkańców
(wysokość stawek w zł)

do 25 000

ponad 25 000 do 100 000

ponad 100 000 do 500 000

powyżej
500 000

1

2

3

4

5

6

1

Usługi taksówkowe w zakresie przewozu osób

262

276

302

324

2

Usługi taksówkowe w zakresie przewozu ładunków

403

439

481

535

3

Przewozy pasażerskie z wykorzystaniem ludzkiej i zwierzęcej siły pociągowej

157

157

157

157

4

Usługi transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego i towarowego, z wyjątkiem przewozu jednostkami o napędzie mechanicznym

180

180

180

180

z czego:
usługi w zakresie transportu osób na rzece Dunajec przez flisaków pienińskich

74-124

74-124

74-124

74-124

Objaśnienia:

1. Stawki określone w lp. 1 i 2 mogą być podwyższone, jednak nie więcej niż o 50%, w razie wykonywania działalności ze zmiennikiem.

2. Za zmiennika uważa się również pełnoletniego członka rodziny, nie wyłączając małżonka.

3. Stawki określone w lp. 2 dotyczą działalności z użyciem samochodu ciężarowego o ładowności do 2 t.

4. Stawki określone w lp. 4 dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 1 pracownika lub 1 pełnoletniego członka rodziny, z wyjątkiem małżonka.

Część VI. Usługi rozrywkowe

Lp.

Rodzaj świadczonych usług

Liczba urządzeń (samochodów)

Stawka

1

2

3

4

1

Automaty zręcznościowe,

do 2

55,70 zł od każdego urządzenia

na których nie są

powyżej 2 do 4

111,40 zł + 131,70 zł od każdego

prowadzone gry

urządzenia ponad 2

o wygrane pieniężne

powyżej 4 do 6

374,80 zł + 161,50 zł od każdego

lub rzeczowe (bilardy

urządzenia ponad 4

elektromechaniczne, gry

powyżej 6 do 8

697,80 zł + 172,30 zł od każdego

telewizyjne, gry

urządzenia ponad 6

elektroniczne), zabawki

powyżej 8 do 10

1042,40 zł + 197,90 zł od każdego

bujane (ruchome figury)

urządzenia ponad 8

oraz szafy grające

powyżej 10

1438,20 zł + 225,70 zł od każdego

urządzenia ponad 10

2

Karuzele o obrocie

prostym (poziome

z wiszącymi lub stojącymi

sylwetkami dla dzieci,

poziome gondolowe lub

krzesełkowe, pionowe

gondolowe) i o obrocie

złożonym

(elektrohydrauliczne

gondolowe) dla dzieci

- o liczbie miejsc:

do 16

1*

10,90 zł od każdego miejsca

powyżej 16

1*

174,40 zł + 10,90 zł od każdego

miejsca ponad 16

3

Karuzele o obrocie

złożonym

(elektrohydrauliczne lub

elektropneumatyczne

gondolowe) - o liczbie

miejsc:

do 24

1*

34,70 zł od każdego miejsca

powyżej 24

1*

832,80 zł + 28,00 zł od każdego

miejsca ponad 24

4

Imprezy samochodowe

(pawilony, tory,

miasteczka

samochodowe)

- o liczbie samochodów

do 6

129,20 zł od każdego samochodu

powyżej 6 do 12

775,20 zł + 202,00 zł od każdego

samochodu ponad 6

powyżej 12

do 24

1987,20 zł + 258,10 zł od każdego

samochodu ponad 12

powyżej 24

5084,40 zł + 322,80 zł od każdego

samochodu ponad 24

5

Strzelnice

1

402,30 zł

2

817,60 zł

powyżej 2

817,60 zł + 817,60 zł od każdej

strzelnicy ponad 2

6

Imprezy zręcznościowe

inne:

a) rzuty różne,

tasiemkarnie, tarcze

obrotowe

1

105,70 zł

2

264,40 zł

3

619,50 zł

powyżej 3

619,50zł + 426,30 zł od każdego

urządzenia ponad 3

b) siłomierze, bajazzo,

do 4

28,00 zł od każdego urządzenia

bilardy ręczne

powyżej 4 do 6

112,00 zł + 32,60 zł od każdego

urządzenia ponad 4

powyżej 6

177,20 zł + 64,60 zł od każdego

urządzenia ponad 6

7

Huśtawki

(wahadłowe i kołowe)

1

110,10 zł

2

563,90 zł

powyżej 2

563,90 zł + 563,90 zł od każdego

urządzenia ponad 2

8

Kolejki torowe

1*

17,20 zł

9

Zjeżdżalnie:

a) zjeżdżalnie "Gigant"

b) zjeżdżalnie przewoźne

1*

101,40 zł

1*

66,60 zł

10

Imprezy pozostałe:

a) pałac strachów, labirynt

b) ściana emocji

c) ściana lalkowa

d) głowa medium, pokazy gadów

e) gabinet złudzeń, pokazy iluzjonistyczne

f) gabinet luster

g) hipodrom - kuce

1*

2026,90 zł

1*

1650,40 zł

1*

563,90 zł

1*

326,80 zł

1*

140,00 zł

1*

73,50 zł

1*

45,30 zł

Objaśnienia:

1. Stawki dotyczą działalności przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, z wyjątkiem małżonka.

2. Znak "*" oznacza, że w razie prowadzenia więcej niż jednego urządzenia stawkę karty podatkowej określa się dla każdego urządzenia oddzielnie, a następnie sumę tych stawek podwyższa się o 50%.

3. W razie świadczenia dwu lub więcej rodzajów usług, stawkę karty podatkowej określa się dla każdego rodzaju usług oddzielnie, a następnie sumę tych stawek podwyższa się o 30%, niezależnie od podwyżki określonej w ust. 2.

Część VII. Sprzedaż posiłków domowych w mieszkaniach

Lp.

Rodzaj wykonywanej czynności

W miejscowości o liczbie mieszkańców

(wysokość stawek w zł)

do 25 000

powyżej 25 000

1

2

3

4

Sprzedaż śniadań, obiadów i kolacji

w liczbie posiłków każdego rodzaju, licząc

w skali średniej tygodniowej:

1

do 10 na dobę

478

498

2

do 20 na dobę

658

694

3

do 30 na dobę

755

-

Sprzedaż jednodaniowych posiłków

i napojów bezalkoholowych na podstawie

umowy zawartej z jednostką właściwą do

prowadzenia działalności gastronomicznej

lub turystycznej w liczbie:

4

do 50 posiłków na dobę

573

624

5

do 100 posiłków na dobę

755

833

Część VIII. Świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego

Lp.

Rodzaj wykonywanego zawodu

Liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu miesięcznie

Stawka

1

2

3

4

1

Lekarz i lekarz dentysta

do 48

powyżej 48 do 96

powyżej 96

19,30 zł za każdą godzinę

926,40 zł + 25,60 zł za każdą godzinę ponad 48

2155,20 zł

2

Felczer

5,80 zł za każdą godzinę

3

Technik dentystyczny

do 24

powyżej 24 do 96

powyżej 96

16,90 zł za każdą godzinę

405,60 zł + 22,00 zł za każdą godzinę ponad 24

1989,60 zł

4

Pielęgniarka, położna

2,00 zł za każdą godzinę

Objaśnienia:

1. Stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.

2. Stawka nie dotyczy działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych.

3. Stawki nie dotyczą działalności wykonywanej na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Część IX. Świadczenie usług weterynaryjnych

Rodzaj wykonywanego zawodu

Liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu miesięcznie

Stawka

1

2

3

Lekarz weterynarii:

a)

do 48

10,90 zł za każdą godzinę

powyżej 48 do 96

523,20 zł + 13,00 zł za każdą godzinę

ponad 48

powyżej 96

1147,20 zł

b)

-

559,60 zł

Objaśnienia:

1. Stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.

2. Za pomoc fachową lub przyuczoną nie uważa się lekarza weterynarii.

3. Stawki nie dotyczą działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych.

4. Stawka określona w lit. b dotyczy wyłącznie podatników, którzy wykonują usługi weterynaryjne i są równocześnie zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w służbie weterynaryjnej organów administracji publicznej.

5. Stawki nie dotyczą działalności wykonywanej na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Część X. Opieka domowa nad dziećmi i osobami chorymi

Liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie usług miesięcznie Stawka
1 2

do 48

powyżej 48 do 96

powyżej 96

2,00 zł za każdą godzinę

96,00 zł + 4,30 zł za każdą godzinę ponad 48

302,40 zł

Objaśnienie:

Stawki dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników, z wyjątkiem małżonka.

Część XI. Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny

Liczba godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji miesięcznie

Stawka

1 2

do 48

powyżej 48

do 96 powyżej 96

6,20 zł za każdą godzinę

297,60 zł + 13,00 zł za każdą godzinę ponad 48

921,60 zł

Objaśnienia:

1. Stawki dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników, nie wyłączając małżonka.

2. Za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji.

Część XII. Usługi osób fizycznych, o których mowa w art. 23 ust. 1a ustawy

Lp.

Rodzaj usługi

W miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w zł)

do 5000

powyżej 5000 do 20 000

powyżej

20 000

1

Usługi o charakterze agrotechnicznym i przewozowym, świadczone na rzecz kół łowieckich

40-56

56-77

77-90

2

Usługi polegające na przewozie mleka do punktów skupu, zrywce i wywózce drewna z lasu do punktów przeładunkowych oraz przewozie uczniów do szkoły

40-56

56-77

77-90

3

Sprzedaż piasku, żwiru, kamieni, glinki, torfu i innych minerałów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego

107-143

124-158

143-180

4

Usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12

77-180

143-317

282-573

5

Usługi w zakresie wytwórczości ludowej i artystycznej

40-56

56-77

56-90

Objaśnienia:

1. Usługi wymienione w lp. 1-3 mogą być wykonywane jedynie przez rolników równocześnie prowadzących gospodarstwo rolne. Stawki określone w lp. 2 dotyczą działalności wykonywanej przez rolnika osobiście lub z udziałem członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym. Stawki określone w lp. 3 dotyczą działalności wykonywanej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka.

2. Stawki określone w lp. 4 dotyczą działalności przy zatrudnieniu nie więcej niż

2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.

3. Stawki określone w lp. 5 dotyczą działalności gospodarczej wykonywanej osobiście lub z udziałem członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym. Działalność ta polega na wytwarzaniu i sprzedaży wyrobów lub świadczeniu usług w zakresie wytwórczości ludowej lub artystycznej, a także na wytwarzaniu wyrobów o tym charakterze z materiałów powierzonych oraz naprawie tych wyrobów.

4. Wytwórczością ludową i artystyczną jest działalność polegająca na wytwarzaniu wyłącznie w sposób rękodzielniczy, przy zastosowaniu obróbki maszynowej jedynie do wstępnej obróbki surowca, wyrobów zakwalifikowanych przez komisje etnograficzno-artystyczne Stowarzyszenia Twórców Ludowych, Fundacji "Cepelia" - Polska Sztuka i Rękodzieło oraz Fundacji Ochrony i Rozwoju Twórczości Ludowej, których wykaz stanowi załącznik nr 1 do ustawy.

Tytuł załącznika: 
Opis załącznika: Karta podatkowa 2023 - stawki - obwieszczenie Ministra Finansów - Monitor Polski  29 listopada 2022 r. poz. 1127
Autor załącznika: 
Źródło załącznika: Ministerstwo Finansów
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Slim VAT 3 ułatwi rozliczanie podatku od towarów i usług

    SLIM VAT 3 to kolejny pakiet rozwiązań mający na celu ułatwienie w rozliczaniu podatku od towarów i usług. Ma on realizować wiele postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców i środowiska zajmujące się rozliczaniem podatków. Powyższe pozwoliło na wskazanie obszarów, które wymagają zmian i są pracochłonne i czasochłonne.  Jakie propozycje zawiera pakiet Slim VAT 3? W jaki sposób uprości rozliczanie podatku VAT?

    Firmy mają niecały rok na przygotowanie się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur!

    Krajowy System e-Faktur (KSeF). Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur poprzez repozytorium Krajowej Administracji Skarbowej. Konsekwencją jego wprowadzenia będzie ściślejsza kontrola państwa nad ściągalnością podatków, ale też cyfryzacja firm, szybsze zwroty VAT-u i jednolity format faktur, co ułatwi ich zagregowanie i analizę w systemie. Na razie jednak wymagać będzie od firm dużych nakładów pracy, czasu i finansów.

    Podatek u źródła a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

    Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Regulacje antyabuzywne, mające na celu zapobieganie unikaniu opodatkowania, dotyczą również kwestii poboru podatku u źródła. W praktyce umożliwiają one podważenie podjętej przez płatnika decyzji o niepobraniu tego podatku i w konsekwencji nałożenie na niego obowiązku jego zapłaty wraz z odsetkami, a nawet nałożenie kary na płatnika. Nie ma przy tym znaczenia czy w momencie poboru podatku płatnik otrzymał oświadczenie odbiorcy płatności o spełnieniu warunków zwolnienia, gdyż na to płatnika nałożono daleko idące obowiązki weryfikacyjne, których nieprawidłowa realizacja, pozwala organom podatkowym na obciążenie go odpowiedzialnością.

    mTAX FREE PL - aplikacja mobilna dla podróżnych

    Ministerstwo Finansów informuje, że nowa aplikacja mobilna mTAX FREE PL jest kolejnym ułatwieniem w obsłudze dokumentów TAX FREE. Dzięki tej aplikacji podróżni mogą zarządzać własnymi dokumentami na swoim smartfonie w dowolnym czasie. Od 1 lutego 2023 r. wszystkie dokumenty TAX FREE wystawione w Polsce są dostępne w aplikacji mobilnej.

    ZUS: 27 mln zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy w 2022 r.

    W 2022 r. zarejestrowano w kraju 27 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączną liczbę 288,8 mln dni absencji. Najczęstszą przyczyną absencji były choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej - wynika z najnowszych danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności za 2022 rok. Rekomendacje KSR 2023

    Komitet Standardów Rachunkowości opublikował 31 stycznia 2023 r. nowe rekomendacje dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności za 2022 rok. Zdaniem Komitetu rekomendacje te są potrzebne zwłaszcza w obecnych szczególnych warunkach związanych z niepewnością otoczenia gospodarczego, spowodowaną w szczególności skutkami wojny na Ukrainie i kończącej się pandemii COVID-19, takimi jak inflacja, rosnące ceny surowców i energii, zmiany kursów walut obcych. Co rekomenduje KSR?

    Aktywni+ (plus) 2023 - wnioski od 1 lutego. Dofinansowanie projektów aktywizujących seniorów

    Od 1 lutego 2023 r. można składać wnioski do programu na rzecz osób starszych "Aktywni plus". Organizacje pozarządowe i instytucje prowadzące działalność pożytku publicznego mogą ubiegać się o dofinansowanie od 25 tys. do 250 tys. zł na projekty mające na celu zwiększenie uczestnictwa osób starszych we wszystkich dziedzinach życia społecznego.

    40% sklepów internetowych w Europie oszukuje klientów. Na czym polegają praktyki manipulacyjne w e-handlu?
    Komisja Europejska i krajowe organy ds. ochrony konsumentów z 23 państw członkowskich, Norwegii i Islandii opublikowały wyniki akcji kontrolnej stron internetowych związanych z handlem detalicznym. Kontrola objęła 399 sklepów internetowych. Manipulacyjne praktyki internetowe wykryto w 148.
    Premier: od 2015 r. dochody budżetu państwa podwoiły się dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego
    Dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego i reformom fiskalnym rządu Prawa i Sprawiedliwości, dochody budżetu państwa od roku 2015 podwoiły się - poinformował we wtorek premier Mateusz Morawiecki.
    Wnioski do PFRON w 2023 roku

    Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) informuje, że od stycznia 2023 roku wnioski do PFRON w formie elektronicznej (przez internet / on-line) o dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych oraz wniosków na likwidację barier technicznych, architektonicznych i barier w komunikowaniu się – trzeba składać w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) – platformie internetowej przygotowanej przez PFRON.

    Korekta amortyzacji środków trwałych. Na jakim dokumencie?

    Jakim dokumentem księgowym należy dokonać korekty amortyzacji środków trwałych?

    Import węgla do Polski 2023 – odprawa, procedury, dokumenty

    Aby zabezpieczyć w obecnym sezonie grzewczym potrzeby odbiorców indywidualnych i firm, Polska importuje węgiel z różnych regionów świata. Przy odprawie węgla obowiązują określone procedury. Co muszą wiedzieć spedytorzy, którzy obsługują importerów węgla?

    e-Doręczenia już od 1 lutego 2023 r. Kolejny etap cyfryzacji urzędów

    e-Doręczenia. Przedsiębiorcy zakładający działalność gospodarczą w CEIDG od 1 lutego 2023 r. będą musieli podać adres mailowy do e-Doręczeń korespondencji z urzędami.

    Zarobki w ZUS 2023. Ile zarabiają pracownicy i dyrektorzy w ZUS-ie?

    W odpowiedzi z 24 stycznia 2023 r. na interpelację poselską, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed (po uzyskaniu informacji od Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych), z upoważnienia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej, udzielił informacji w sprawie wynagrodzeń pracowników ZUS. Jakie jest przeciętne wynagrodzenie pracowników ZUS? Jakie podwyżki dostaną pracownicy ZUS w 2023 roku?

    Sprzedaż internetowa: dropshipping. Kwestie podatkowe

    Sprzedaż internetowa może przybierać różne formy. Decyzja o sposobie prowadzenia droppshipingu, często rzutuje na kwestie wyboru formy opodatkowania. Jak formy dropshippingu wpływają na wybór formy opodatkowania? Co o droppshipingu myśli Krajowa Informacja Skarbowa oraz sądy?

    Wsteczna korekta stawek amortyzacyjnych – czy jest możliwa?

    Podatnik, który stosuje liniową metodę amortyzacji środków trwałych, zasadniczo ma możliwość samodzielnego ustalenia stawek amortyzacyjnych do maksymalnych poziomów przewidzianych w ustawie o CIT. Wątpliwości podatników wciąż jednak budzi kwestia możliwości dokonania korekty stawki „wstecz”. 

    Dochód minimalny w UE. Rada UE przyjęła zalecenie
    30 stycznia 2023 r. Rada UE przyjęła zalecenie w sprawie odpowiedniego dochodu minimalnego. Zalecenie to przewiduje zwalczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego oraz dążenie do wysokiego poziomu zatrudnienia. Cele te mają być zrealizowane poprzez propagowanie odpowiedniego wsparcia dochodu w formie dochodu minimalnego oraz skutecznego dostępu do usług wspierających i podstawowych dla osób niedysponujących wystarczającymi zasobami, a także poprzez propagowanie integracji na rynku pracy osób do niej zdolnych.
    Czy ulga rehabilitacyjna obejmuje zakup bieżni?

    Podatniczka skorzystała z ulgi rehabilitacyjnej i odliczyła od dochodu wydatki na zakup bieżni. Czy miała do tego prawo? Co uznał fiskus w interpretacji?

    Przewalutowanie kredytu a przychód podatkowy

    Przewalutowanie kredytów we frankach na kredyty w polskich złotych powoduje powstanie pewnej kwoty nadwyżki dotyczącej zapłaconego kapitału i odsetek, które podlegają zwrotowi. Wysokość tych kwot zależy od liczby zapłaconych rat i wielkości kredytu, aczkolwiek stany faktyczne zawarte we wnioskach o interpretacje podatkowe pokazują, że kwoty te mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych. W efekcie po stronie osób fizycznych otrzymujących zwrot nadwyżki pojawiło się uzasadnione pytanie, czy taki zwrot powinien był opodatkowany. Jedną z takich spraw zajął się organ podatkowy w ramach interpretacji sygn. 0115-KDIT2.4011.395.2022.2.RS.

    Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych – styczeń/luty 2023

    Początek 2023 roku nie rozpieszcza oszczędzających. Większość banków pogorszyła oferty promocyjnych depozytów. Najczęściej w dół poszło oprocentowanie lub co najmniej maksymalna kwota, którą można zainwestować na preferencyjnych warunkach. 

    Substancja ekonomiczna spółki zagranicznej a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

    Wdrożenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania unormowanej, w art. 119a Ordynacji podatkowej, spowodowało wzmożenie kontroli podatkowych skupiających się głównie na podatnikach powiązanych transakcyjnie z podmiotami zagranicznymi. W toku przeprowadzania kontroli naczelną kwestią okazało się prawidłowe zdefiniowanie tzw. substancji ekonomicznej danej jednostki zagranicznej. Organy podatkowe nie posługują się w tym zakresie pożądaną praktyką wnikliwej analizy sytuacji danego podmiotu zagranicznego i jednocześnie pomijają przy tym kluczowe zagadnienie, jakim jest zakres działalności podejmowanej przez te podmioty. Liczne nieprawidłowości w tym zakresie dają podatnikom możliwość udowodnienia, że korzystają z wciąż w pełni legalnej optymalizacji podatkowej.

    Kredyty hipoteczne 2023. Zamiana WIBOR-u na WIRON - jak zmieni się rata kredytu

    Według szacunków Lendi, po zmianie wskaźnika z WOBOR-u na WIRON, dla kredytu 400 000 zł, zaciągniętego na 30 lat, wysokość miesięcznej raty może się obniżyć o blisko 400 zł. 

    Ferie zimowe 2023 - jak zaoszczędzić na wydatkach
    Na ferie zimowe w 2023 roku wybiera się co czwarty Polak. Wysokie i ciągle rosnące ceny powodują, że szukamy oszczędności. Polacy mocno tną wydatki, planując wyjazd – aż 73% będzie oszczędzać na standardzie hotelu i jego lokalizacji czy wyżywieniu – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener. Co drugi przeznaczy na zimowy wyjazd do 1,5 tys. zł na osobę. Jak zauważają eksperci Wiener, rośnie jednocześnie świadomość ubezpieczeniowa Polaków, bo już ponad 60% z nich wykupi na wyjazd przynajmniej jeden rodzaj ubezpieczenia. Nadal jednak oszczędza na tym aspekcie aż 17% badanych.
    Dyrektywa w sprawie ESG - implementacja w Polsce - projekt w I kwartale 2023 r.
    Ministerstwo Finansów w I kwartale 2023 r. skieruje do konsultacji projekt implementujący dyrektywę w sprawie ESG - poinformował cytowany w komunikacie po posiedzeniu plenarnym Rady Dialogu Społecznego wiceminister finansów Piotr Patkowski.
    Czy samozatrudniony na zleceniu, czy umowie o dzieło ma prawo do wypoczynku?
    Rzecznik Praw Obywatelskich na skutek wniosku Związku Zawodowego Filmowców (ZZF) zwrócił się do Ministra Rodziny i Polityki Społecznej o przedstawienie stanowiska w kwestii możliwości podjęcia działań legislacyjnych odnośnie uregulowania w przepisach prawa do wypoczynku osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych (np. umowa o dzieło, czy zlecenie). Zdaniem Ministra raczej nie można tego zrobić w przepisach kodeksu pracy, czy rozporządzeniu do tego kodeksu. Natomiast możliwe jest objęcie określonej grupy zawodowej przepisami odrębnej ustawy (i uregulowanie w niej np. prawa do minimalnego, obligatoryjnego odpoczynku dobowego dla osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych), tak, jak to zrobiono np. w ustawie o czasie pracy kierowców, czy ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty.