REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-28 rozliczenie przychodów z najmu prywatnego za 2022 rok - jak wypełnić, do kiedy złożyć, odliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok do 2 maja 2023 r.
PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok do 2 maja 2023 r.
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo przychody z najmu prywatnego za 2022 rok? Jak wypełnić PIT-28? Jaki wzór formularza jest właściwy w 2023 roku? Do kiedy trzeba złożyć zeznanie podatkowe? Co można odliczyć w zeznaniu PIT-28?

Pierwsza część roku to czas rozliczeń podatkowych. Dotyczy to nie tylko podatników prowadzących działalność gospodarczą lub osiągających przychody ze stosunku pracy, lecz także osób zarabiających na prywatnym wynajmie. W niniejszym artykule omówione zostaną zasady rozliczenia podatkowego takich osób.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto musi wypełnić i złożyć PIT-28 rozliczając przychody z najmu prywatnego. Czym jest najem prywatny?

Formularz PIT-28 przeznaczony jest dla osób fizycznych, osiągających przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Osobami takimi są m.in. przedsiębiorcy, którzy wybrali taką formę opodatkowania, a także osoby osiągające przychody z tzw. najmu prywatnego. Przypomnijmy, że w związku z nowelizacją wprowadzoną Polskim Ładem, podatnicy nie mają już w tym zakresie wyboru – ryczałt stał się od 2022 roku obowiązkową formą opodatkowania przychodów z najmu prywatnego i podatnicy nie mogą pozostać pod reżimem ustawy o PIT i rozliczać kosztów uzyskania przychodów.

Oczywiście pojęcie „najmu prywatnego” nie jest wyrażeniem ustawowym. Przepis art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT stanowi, że źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.  Przychody z najmu składników związanych z działalnością gospodarczą zaliczane są bowiem do przychodów z działalności gospodarczej, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT.

Jak więc widać, kryterium rozróżnienia najmu na „prywatny” i  „nieprywatny” jest związek z działalnością gospodarczą. Z pewnością związek ten będą spełniały wszystkie środki trwałe, a więc takie składniki majątkowe, które stanowią własność lub współwłasność podatnika, zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, są kompletne, zdatne do użytku oraz wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu. Związane z działalnością mogą być także towary handlowe, które nie są środkami trwałymi, ale chwilowo zostały wynajęte osobom trzecim. Przykładowo, przedsiębiorca handlujący samochodami, który krótkotrwale wynajmie jeden z nich, przychody z tytułu czynszu najmu powinien traktować jako przychody z działalności gospodarczej.

Natomiast jeśli składnik majątku nie jest związany w żaden sposób z działalnością gospodarczą to powinien być traktowany jako najem prywatny, nawet jeśli podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Przykładowo, podatnik handlujący samochodami, który poza tym jest właścicielem lokalu mieszkalnego, przychody z tytułu czynszu najmu tego lokalu powinien rozliczać ryczałtem.

REKLAMA

Do kiedy trzeba złożyć PIT-28 w 2023 roku?

Jeszcze w 2022 składania deklaracji PIT-28 za rok 2021 musiało nastąpić do końca lutego 2022 r. Jednakże również w tym zakresie Polski Ład wprowadził zmiany, które tym razem można uznać za pozytywne. Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zeznanie PIT-28 należy złożyć w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym. Czyli PIT-28 trzeba złożyć w 2023 roku do 2 maja 2023 r. (bowiem 30 kwietnia 2023 r. wypada w niedzielę, a 1 maja Święto Pracy jest także dniem wolnym od pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-28 za 2022 rok – jaki wzór (wersja) formularza

Aktualny wzór formularza znaleźć można pod linkiem PIT-28 - Ministerstwo Finansów - Portal Gov.pl (www.gov.pl) . Rozliczając przychody z 2022 roku trzeba skorzystać w 2023 roku z wersji 25. Tego zeznania: PIT-28(25).

Jak wypełnić PIT-28?

Samo wypełnienie formularza PIT-28 nie wydaje się zadaniem szczególnie wymagającym.  Jak w większości deklaracji, na początku tego formularza (część A) należy podać dane Urzędu Skarbowego, do którego jest ono składane oraz cel złożenia deklaracji. W dalszej kolejności (część B) wpisać należy dane identyfikujące podatnika takie jak PESEL i adres zamieszkania. Część C dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą, więc przez osoby rozliczające ryczałt prywatny może być pominięta.

W części D należy wskazać przychód osiągnięty w ciągu roku z najmu prywatnego, według właściwej stawki. Zgodnie z przepisami, podatek z tytułu najmu wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.

Część E dotyczy odliczeń od przychodu, o których mowa poniżej, natomiast część F służy do proporcjonalnego obliczenia tych odliczeń w przypadku gdy podatnik osiąga przychody opodatkowane różnymi stawkami.

Część G dotyczy podsumowania przychodów, a część H i J przeznaczona jest wyłącznie dla przedsiębiorców. Część  od K do P służy końcowej kalkulacji ryczałtu, w części Q wykazuje się kwoty faktycznie zapłaconego ryczałtu w ciągu roku, a pozostałe części dotyczą przekazania 1% podatku oraz wskazania rachunku do zwrotu ewentualnej nadpłaty.

Jeśli chodzi o załączniki, to do zeznania PIT-28, osoba rozliczająca najem może dołączyć następujące:

  • PIT/O - informacja o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku
  • PIT/D - informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym
  • PIT-2K - oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.

Co można odliczyć w zeznaniu PIT-28?

Odliczenia od przychodów są określone w art. 11 ustawy o ryczałcie (tj. ustawy z 20 listopada 1998 r.o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Podatnicy rozliczający przychody z najmu mogą odliczyć:

  1. stratę podatkową, o której mowa w art. 9 ust. 3-3b ustawy o PIT
  2. wydatki z tytułu składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika,

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku;

  1. wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonanych przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego;
  2. składek członkowskich zapłaconych na rzecz związków zawodowych, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 500 zł.
  3. ulgę rehabilitacyjną,
  4. ulgę na Internet,
  5. darowizny przekazane na cele:
    1.  
      1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego,
      2. kultu religijnego,
      3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi
      4. kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe,
      5. określone w art. 7 ust. 1 ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie
  6. ulgę termomodernizacyjną;
  7. ulgę na zabytki,
  8. ulgę mieszkaniową.  

Co bardzo ważne, odliczenie możliwe jest tylko pod warunkiem, że powyższe wydatki nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o PIT.

Radosław Urban, doradca podatkowy, specjalizujący się w podatku CIT i PIT oraz opodatkowaniu międzynarodowym

PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok

PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok

Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA