REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-28 rozliczenie przychodów z najmu prywatnego za 2022 rok - jak wypełnić, do kiedy złożyć, odliczenia

PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok do 2 maja 2023 r.
PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok do 2 maja 2023 r.
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo przychody z najmu prywatnego za 2022 rok? Jak wypełnić PIT-28? Jaki wzór formularza jest właściwy w 2023 roku? Do kiedy trzeba złożyć zeznanie podatkowe? Co można odliczyć w zeznaniu PIT-28?

Pierwsza część roku to czas rozliczeń podatkowych. Dotyczy to nie tylko podatników prowadzących działalność gospodarczą lub osiągających przychody ze stosunku pracy, lecz także osób zarabiających na prywatnym wynajmie. W niniejszym artykule omówione zostaną zasady rozliczenia podatkowego takich osób.

REKLAMA

Autopromocja

Kto musi wypełnić i złożyć PIT-28 rozliczając przychody z najmu prywatnego. Czym jest najem prywatny?

Formularz PIT-28 przeznaczony jest dla osób fizycznych, osiągających przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Osobami takimi są m.in. przedsiębiorcy, którzy wybrali taką formę opodatkowania, a także osoby osiągające przychody z tzw. najmu prywatnego. Przypomnijmy, że w związku z nowelizacją wprowadzoną Polskim Ładem, podatnicy nie mają już w tym zakresie wyboru – ryczałt stał się od 2022 roku obowiązkową formą opodatkowania przychodów z najmu prywatnego i podatnicy nie mogą pozostać pod reżimem ustawy o PIT i rozliczać kosztów uzyskania przychodów.

Oczywiście pojęcie „najmu prywatnego” nie jest wyrażeniem ustawowym. Przepis art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT stanowi, że źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.  Przychody z najmu składników związanych z działalnością gospodarczą zaliczane są bowiem do przychodów z działalności gospodarczej, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT.

Jak więc widać, kryterium rozróżnienia najmu na „prywatny” i  „nieprywatny” jest związek z działalnością gospodarczą. Z pewnością związek ten będą spełniały wszystkie środki trwałe, a więc takie składniki majątkowe, które stanowią własność lub współwłasność podatnika, zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, są kompletne, zdatne do użytku oraz wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu. Związane z działalnością mogą być także towary handlowe, które nie są środkami trwałymi, ale chwilowo zostały wynajęte osobom trzecim. Przykładowo, przedsiębiorca handlujący samochodami, który krótkotrwale wynajmie jeden z nich, przychody z tytułu czynszu najmu powinien traktować jako przychody z działalności gospodarczej.

Natomiast jeśli składnik majątku nie jest związany w żaden sposób z działalnością gospodarczą to powinien być traktowany jako najem prywatny, nawet jeśli podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Przykładowo, podatnik handlujący samochodami, który poza tym jest właścicielem lokalu mieszkalnego, przychody z tytułu czynszu najmu tego lokalu powinien rozliczać ryczałtem.

Do kiedy trzeba złożyć PIT-28 w 2023 roku?

Jeszcze w 2022 składania deklaracji PIT-28 za rok 2021 musiało nastąpić do końca lutego 2022 r. Jednakże również w tym zakresie Polski Ład wprowadził zmiany, które tym razem można uznać za pozytywne. Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zeznanie PIT-28 należy złożyć w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym. Czyli PIT-28 trzeba złożyć w 2023 roku do 2 maja 2023 r. (bowiem 30 kwietnia 2023 r. wypada w niedzielę, a 1 maja Święto Pracy jest także dniem wolnym od pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-28 za 2022 rok – jaki wzór (wersja) formularza

Aktualny wzór formularza znaleźć można pod linkiem PIT-28 - Ministerstwo Finansów - Portal Gov.pl (www.gov.pl) . Rozliczając przychody z 2022 roku trzeba skorzystać w 2023 roku z wersji 25. Tego zeznania: PIT-28(25).

Jak wypełnić PIT-28?

Samo wypełnienie formularza PIT-28 nie wydaje się zadaniem szczególnie wymagającym.  Jak w większości deklaracji, na początku tego formularza (część A) należy podać dane Urzędu Skarbowego, do którego jest ono składane oraz cel złożenia deklaracji. W dalszej kolejności (część B) wpisać należy dane identyfikujące podatnika takie jak PESEL i adres zamieszkania. Część C dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą, więc przez osoby rozliczające ryczałt prywatny może być pominięta.

REKLAMA

W części D należy wskazać przychód osiągnięty w ciągu roku z najmu prywatnego, według właściwej stawki. Zgodnie z przepisami, podatek z tytułu najmu wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.

Część E dotyczy odliczeń od przychodu, o których mowa poniżej, natomiast część F służy do proporcjonalnego obliczenia tych odliczeń w przypadku gdy podatnik osiąga przychody opodatkowane różnymi stawkami.

Część G dotyczy podsumowania przychodów, a część H i J przeznaczona jest wyłącznie dla przedsiębiorców. Część  od K do P służy końcowej kalkulacji ryczałtu, w części Q wykazuje się kwoty faktycznie zapłaconego ryczałtu w ciągu roku, a pozostałe części dotyczą przekazania 1% podatku oraz wskazania rachunku do zwrotu ewentualnej nadpłaty.

Jeśli chodzi o załączniki, to do zeznania PIT-28, osoba rozliczająca najem może dołączyć następujące:

  • PIT/O - informacja o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku
  • PIT/D - informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym
  • PIT-2K - oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.

Co można odliczyć w zeznaniu PIT-28?

Odliczenia od przychodów są określone w art. 11 ustawy o ryczałcie (tj. ustawy z 20 listopada 1998 r.o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Podatnicy rozliczający przychody z najmu mogą odliczyć:

  1. stratę podatkową, o której mowa w art. 9 ust. 3-3b ustawy o PIT
  2. wydatki z tytułu składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika,

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku;

  1. wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonanych przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego;
  2. składek członkowskich zapłaconych na rzecz związków zawodowych, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 500 zł.
  3. ulgę rehabilitacyjną,
  4. ulgę na Internet,
  5. darowizny przekazane na cele:
    1.  
      1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego,
      2. kultu religijnego,
      3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi
      4. kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe,
      5. określone w art. 7 ust. 1 ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie
  6. ulgę termomodernizacyjną;
  7. ulgę na zabytki,
  8. ulgę mieszkaniową.  

Co bardzo ważne, odliczenie możliwe jest tylko pod warunkiem, że powyższe wydatki nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o PIT.

Radosław Urban, doradca podatkowy, specjalizujący się w podatku CIT i PIT oraz opodatkowaniu międzynarodowym

PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok

PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok

PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok

Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA