REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-28 rozliczenie przychodów z najmu prywatnego za 2022 rok - jak wypełnić, do kiedy złożyć, odliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok do 2 maja 2023 r.
PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok do 2 maja 2023 r.
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo przychody z najmu prywatnego za 2022 rok? Jak wypełnić PIT-28? Jaki wzór formularza jest właściwy w 2023 roku? Do kiedy trzeba złożyć zeznanie podatkowe? Co można odliczyć w zeznaniu PIT-28?

Pierwsza część roku to czas rozliczeń podatkowych. Dotyczy to nie tylko podatników prowadzących działalność gospodarczą lub osiągających przychody ze stosunku pracy, lecz także osób zarabiających na prywatnym wynajmie. W niniejszym artykule omówione zostaną zasady rozliczenia podatkowego takich osób.

REKLAMA

Autopromocja

Kto musi wypełnić i złożyć PIT-28 rozliczając przychody z najmu prywatnego. Czym jest najem prywatny?

REKLAMA

Formularz PIT-28 przeznaczony jest dla osób fizycznych, osiągających przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Osobami takimi są m.in. przedsiębiorcy, którzy wybrali taką formę opodatkowania, a także osoby osiągające przychody z tzw. najmu prywatnego. Przypomnijmy, że w związku z nowelizacją wprowadzoną Polskim Ładem, podatnicy nie mają już w tym zakresie wyboru – ryczałt stał się od 2022 roku obowiązkową formą opodatkowania przychodów z najmu prywatnego i podatnicy nie mogą pozostać pod reżimem ustawy o PIT i rozliczać kosztów uzyskania przychodów.

Oczywiście pojęcie „najmu prywatnego” nie jest wyrażeniem ustawowym. Przepis art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT stanowi, że źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.  Przychody z najmu składników związanych z działalnością gospodarczą zaliczane są bowiem do przychodów z działalności gospodarczej, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT.

Jak więc widać, kryterium rozróżnienia najmu na „prywatny” i  „nieprywatny” jest związek z działalnością gospodarczą. Z pewnością związek ten będą spełniały wszystkie środki trwałe, a więc takie składniki majątkowe, które stanowią własność lub współwłasność podatnika, zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, są kompletne, zdatne do użytku oraz wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu. Związane z działalnością mogą być także towary handlowe, które nie są środkami trwałymi, ale chwilowo zostały wynajęte osobom trzecim. Przykładowo, przedsiębiorca handlujący samochodami, który krótkotrwale wynajmie jeden z nich, przychody z tytułu czynszu najmu powinien traktować jako przychody z działalności gospodarczej.

Natomiast jeśli składnik majątku nie jest związany w żaden sposób z działalnością gospodarczą to powinien być traktowany jako najem prywatny, nawet jeśli podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Przykładowo, podatnik handlujący samochodami, który poza tym jest właścicielem lokalu mieszkalnego, przychody z tytułu czynszu najmu tego lokalu powinien rozliczać ryczałtem.

Do kiedy trzeba złożyć PIT-28 w 2023 roku?

Jeszcze w 2022 składania deklaracji PIT-28 za rok 2021 musiało nastąpić do końca lutego 2022 r. Jednakże również w tym zakresie Polski Ład wprowadził zmiany, które tym razem można uznać za pozytywne. Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zeznanie PIT-28 należy złożyć w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym. Czyli PIT-28 trzeba złożyć w 2023 roku do 2 maja 2023 r. (bowiem 30 kwietnia 2023 r. wypada w niedzielę, a 1 maja Święto Pracy jest także dniem wolnym od pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-28 za 2022 rok – jaki wzór (wersja) formularza

Aktualny wzór formularza znaleźć można pod linkiem PIT-28 - Ministerstwo Finansów - Portal Gov.pl (www.gov.pl) . Rozliczając przychody z 2022 roku trzeba skorzystać w 2023 roku z wersji 25. Tego zeznania: PIT-28(25).

Jak wypełnić PIT-28?

Samo wypełnienie formularza PIT-28 nie wydaje się zadaniem szczególnie wymagającym.  Jak w większości deklaracji, na początku tego formularza (część A) należy podać dane Urzędu Skarbowego, do którego jest ono składane oraz cel złożenia deklaracji. W dalszej kolejności (część B) wpisać należy dane identyfikujące podatnika takie jak PESEL i adres zamieszkania. Część C dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą, więc przez osoby rozliczające ryczałt prywatny może być pominięta.

REKLAMA

W części D należy wskazać przychód osiągnięty w ciągu roku z najmu prywatnego, według właściwej stawki. Zgodnie z przepisami, podatek z tytułu najmu wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.

Część E dotyczy odliczeń od przychodu, o których mowa poniżej, natomiast część F służy do proporcjonalnego obliczenia tych odliczeń w przypadku gdy podatnik osiąga przychody opodatkowane różnymi stawkami.

Część G dotyczy podsumowania przychodów, a część H i J przeznaczona jest wyłącznie dla przedsiębiorców. Część  od K do P służy końcowej kalkulacji ryczałtu, w części Q wykazuje się kwoty faktycznie zapłaconego ryczałtu w ciągu roku, a pozostałe części dotyczą przekazania 1% podatku oraz wskazania rachunku do zwrotu ewentualnej nadpłaty.

Jeśli chodzi o załączniki, to do zeznania PIT-28, osoba rozliczająca najem może dołączyć następujące:

  • PIT/O - informacja o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku
  • PIT/D - informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym
  • PIT-2K - oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.

Co można odliczyć w zeznaniu PIT-28?

Odliczenia od przychodów są określone w art. 11 ustawy o ryczałcie (tj. ustawy z 20 listopada 1998 r.o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Podatnicy rozliczający przychody z najmu mogą odliczyć:

  1. stratę podatkową, o której mowa w art. 9 ust. 3-3b ustawy o PIT
  2. wydatki z tytułu składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika,

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku;

  1. wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonanych przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego;
  2. składek członkowskich zapłaconych na rzecz związków zawodowych, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 500 zł.
  3. ulgę rehabilitacyjną,
  4. ulgę na Internet,
  5. darowizny przekazane na cele:
    1.  
      1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego,
      2. kultu religijnego,
      3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi
      4. kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe,
      5. określone w art. 7 ust. 1 ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie
  6. ulgę termomodernizacyjną;
  7. ulgę na zabytki,
  8. ulgę mieszkaniową.  

Co bardzo ważne, odliczenie możliwe jest tylko pod warunkiem, że powyższe wydatki nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o PIT.

Radosław Urban, doradca podatkowy, specjalizujący się w podatku CIT i PIT oraz opodatkowaniu międzynarodowym

PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok

PIT-28 wersja 25 - rozliczenie najmu prywatnego za 2022 rok

Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA