REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odnaleźć się wśród stawek ryczałtu i ulg w Polskim Ładzie?

Piotr Juszczyk
Doradca podatkowy w firmie inFakt. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Wieloletni praktyk w dziedzinie księgowości. Specjalizuje się w tematach prawa podatkowego, księgowości oraz prowadzenia biznesu. Na co dzień pomaga przedsiębiorcom, przekładając przepisy na prosty język.
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak odnaleźć się wśród stawek ryczałtu i ulg w Polskim Ładzie?
Jak odnaleźć się wśród stawek ryczałtu i ulg w Polskim Ładzie?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu zmian wprowadzonych w Polskim Ładzie wielu podatników nie wie, jaką stawkę ryczałtu może zastosować czy z jakich ulg podatkowych skorzystać. Eksperci podpowiadają, że wątpliwości najlepiej rozwiać uzyskując indywidualną interpretację podatkową. W razie kontroli skarbowej przedsiębiorca będzie miał wówczas dowód na to, że działa zgodnie z prawem. Jeśli więc zbliża się termin, w którym trzeba określić stawki VAT lub ryczałtu, warto jak najszybciej złożyć odpowiednie wnioski, aby następnie stosować właściwe stawki.

Jakie wnioski przedsiębiorca może złożyć w razie wątpliwości?

Dwa podstawowe wnioski, jakie może złożyć podatnik to: wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej. Oba należy skierować bezpośrednio do Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Mogą mieć one postać pisemną, wystarczy wydrukować odpowiedni formularz i wysłać go pocztą na adres KIS. Alternatywą jest wysłanie wniosku elektronicznie za pomocą portalu ePUAP i Profilu Zaufanego. Następnie KIS ma do 3 miesięcy, aby odpowiedzieć na wniosek i wydać interpretację.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej przedsiębiorca może zapytać jakie przepisy podatkowe będą w jego przypadku miały zastosowanie oraz przedstawić stan faktyczny dotyczący swojej działalności. Dotyczy to zarówno określenia stawek podatkowych, jak i zastosowania odpowiednich ulg. – Jeśli argumentacja podatnika co do stosowanych stawek zostanie uwzględniona po fakcie, czyli już po tym, jak został on obciążony niewłaściwym podatkiem, może otrzymać zwrot nadpłaty z Urzędu Skarbowego – tłumaczy Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt. ­– Co ważne, jeśli organ skarbowy nie wyda interpretacji indywidualnej w ciągu trzech miesięcy od złożenia wniosku, przyjmuje się, że stanowisko w nim przedstawione zostało uznane za prawidłowe.

Warto pamiętać, że indywidualna interpretacja podatkowa jest wydawana dla konkretnego podatnika, w konkretnej sprawie. Oznacza to, że nie będzie miała zastosowania w innych sprawach. Informacja wydana dla innego podmiotu może jedynie pomóc zrozumieć przedsiębiorcy jego sytuację, ale nie można powoływać się na nią np. w przypadku kontroli.

Kolejnym wnioskiem, z którego warto skorzystać w razie wątpliwości, jest wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS). Co prawda w ten sposób wyznacza się stawkę VAT, ale może on również pomóc w ustaleniu kodu PKWiU, z którą jest powiązany. – Jest to w mojej ocenie jedyny dziś wniosek, który może dać w przyszłości ochronę przy doborze PKWiU, a to może posłużyć przedsiębiorcy w ustaleniu stawki ryczałtu – mówi ekspert.

REKLAMA

Jak wypełnić wnioski?

Każdy wniosek składa się z części głównej oraz załącznika. Należy je wypełnić zgodnie z instrukcją. – Podatnik opisujący swoją sytuację powinien zrobić to możliwie szczegółowo, aby nie pozostawić żadnych wątpliwości co do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego – podkreśla Piotr Juszczyk. – Zalecam też, aby we wniosku nie powoływać się na określone przez nas PKWiU, jeśli pytamy o rozstrzygnięcie stawek ryczałtu. Może się zdarzyć, że KIS odniesie się wyłącznie do tego, jaka stawka obowiązuje na wskazanym przez nas PKWiU, a nie do meritum sprawy, czyli pomocy w określeniu właściwej stawki w oparciu o stan faktyczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile kosztuje złożenie wniosku?

Opłata skarbowa wynosi 40 zł za każdą sprawę. Oznacza to, że jeśli podatnik we wniosku prosi o wyznaczenie kilku powiązanych ze sobą stawek, to powinien z góry zapłacić odpowiednią wielokrotność tej kwoty. W przypadku wysyłki listownej dowód zapłaty trzeba dołączyć do wniosku. Z kolei jeśli wniosek jest składany przez ePUAP, system umożliwi automatyczną płatność lub pozwoli na dodanie potwierdzenia zapłaty w załączniku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA