REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może ubiegać się skutecznie o zwrot VAT za materiały budowlane ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
zwrot VAT za materiały budowlane
zwrot VAT za materiały budowlane
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli budowałeś (budujesz) lub remontowałeś swój dom lub mieszkanie tzw. systemem gospodarczym możesz ubiegać się o zwrot części VAT zawartego w cenie większości użytych materiałów budowlanych.

Od 2014 roku nastąpiła prawdziwa rewolucja w zasadach uzyskiwania zwrotu VAT za materiały budowlane. Zwrot ten został bardzo ograniczony podmiotowo i przedmiotowo. Niektórzy (osoby mające więcej niż 35 lat) stracili tą możliwość jeżeli nie zdążyli z wydatkami do końca 2013 roku. Od wydatków poczynionych w 2014 r. nie ma m.in. możliwości uzyskania zwrotu VAT za materiały użyte do remontu i budowy domów większych niż 110 metrów kwadratowych. Zasady te nie zmieniły się w kolejnych latach (2015, 2016, 2017) a także w 2018 roku.
Więcej na ten temat: Zwrot VAT za materiały budowlane 2018

REKLAMA

REKLAMA

INFORAKADEMIA poleca: Należyta staranność w VAT

Uprawnienie do zwrotu VAT za materiały budowlane powstaje po łącznym spełnieniu kolejnych warunków:

1. Wydatki na zakup materiałów budowlanych, nastąpiły w związku z:

REKLAMA

- budową domu mieszkalnego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne,

- przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, lub jego części (np. pomieszczenia) na cele mieszkalne,

- remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Urzędy skarbowe pozwalają uznać za remont również prace wykończeniowe domów lub mieszkań oddanych w stanie surowym.

Jeśli inwestycja miała mieszany cel - mieszkaniowo- usługowy (np. budowa domu, na parterze którego ma być prowadzony sklep) - można odzyskać VAT za materiały budowlane, tylko w części przypadającej na powierzchnię mieszkaniową.

Polecamy aktualny poradnik: Zwrot VAT za materiały budowlane

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - aktualne limity zwrotu

Sklep w domu jednorodzinnym zajmuje 1/3 powierzchni. Zwrotem VAT może być objęte 2/3 materiałów konstrukcyjnych budynku (w części przypadającej na powierzchnię mieszkalną).

Nie wszystkie prace budowlane podlegają uldze. Szczegółowy wykaz prac objętych zwrotem VAT znajduje się w załączniku do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

2.Wydatki udokumentowane są fakturami VAT (w posiadaniu podatnika !)

Faktury powinny posiadać oznaczenie ewidencyjne towarów ( PKWiU). Zwróćmy na to uwagę sprzedawcy. Jeśli zabraknie oznaczeń, Urząd Skarbowy będzie musiał zbadać czy towary wskazane w fakturze objęte są zwolnieniem - wydłuży to niepotrzebnie postępowanie.

3. Nie wszystkie zakupione materiały uprawniają do zwrotu VAT.

Na większość materiałów budowlanych 1 maja 2004 r. wzrosła stawka VAT z 7% na 22%. Stąd wziął się pomysł by zrekompensować ludziom ten wzrost, co doprowadziło do pojawienia się omawianej ulgi.

Jednak nie wszystkie materiały przed akcesją do UE były obłożone 7 % VATem tylko stawką podstawową 22% i za te materiały zwrotu nie dostaniesz.

Wykaz materiałów podlegających uldze znajduje się w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. - dotyczył wniosków złożonych do końca 2010 roku.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

4.Podatnik posiada „tytuł prawny” do nieruchomości.

Chodzi tu o prawo, które umożliwia korzystanie z nieruchomości (budynku lub lokalu). Jest to w szczególności m.in.:

- Własność, lub użytkowanie wieczyste

- Umowy cywilne : najmu, dzierżawy, użyczenia,

- Prawa spółdzielcze: lokatorskie i własnościowe.

5.Podatnik posiada pozwolenie na budowę, jeżeli tego wymagało prawo budowlane w odniesieniu do danej inwestycji ( np. budowa domu).

6. Nie można wnosić o zwrot VAT za usługi (robociznę).

Ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane może jedynie osoba fizyczna, która nie wykonywała robót budowlanych w ramach działalności gospodarczej (nie były płatnikami VAT- np. wykonawcami remontu). Dotyczy to również małżonka podatnika. Jeżeli jeden z małżonków dokonał np. remontu w ramach prowadzonej działalności, drugi małżonek nie może skorzystać z ulgi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA