REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może ubiegać się skutecznie o zwrot VAT za materiały budowlane ?

Adam Kret
zwrot VAT za materiały budowlane
zwrot VAT za materiały budowlane
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli budowałeś (budujesz) lub remontowałeś swój dom lub mieszkanie tzw. systemem gospodarczym możesz ubiegać się o zwrot części VAT zawartego w cenie większości użytych materiałów budowlanych.

Od 2014 roku nastąpiła prawdziwa rewolucja w zasadach uzyskiwania zwrotu VAT za materiały budowlane. Zwrot ten został bardzo ograniczony podmiotowo i przedmiotowo. Niektórzy (osoby mające więcej niż 35 lat) stracili tą możliwość jeżeli nie zdążyli z wydatkami do końca 2013 roku. Od wydatków poczynionych w 2014 r. nie ma m.in. możliwości uzyskania zwrotu VAT za materiały użyte do remontu i budowy domów większych niż 110 metrów kwadratowych. Zasady te nie zmieniły się w kolejnych latach (2015, 2016, 2017) a także w 2018 roku.
Więcej na ten temat: Zwrot VAT za materiały budowlane 2018

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

INFORAKADEMIA poleca: Należyta staranność w VAT

Uprawnienie do zwrotu VAT za materiały budowlane powstaje po łącznym spełnieniu kolejnych warunków:

1. Wydatki na zakup materiałów budowlanych, nastąpiły w związku z:

REKLAMA

- budową domu mieszkalnego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne,

- przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, lub jego części (np. pomieszczenia) na cele mieszkalne,

- remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Urzędy skarbowe pozwalają uznać za remont również prace wykończeniowe domów lub mieszkań oddanych w stanie surowym.

Jeśli inwestycja miała mieszany cel - mieszkaniowo- usługowy (np. budowa domu, na parterze którego ma być prowadzony sklep) - można odzyskać VAT za materiały budowlane, tylko w części przypadającej na powierzchnię mieszkaniową.

Polecamy aktualny poradnik: Zwrot VAT za materiały budowlane

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - aktualne limity zwrotu

Sklep w domu jednorodzinnym zajmuje 1/3 powierzchni. Zwrotem VAT może być objęte 2/3 materiałów konstrukcyjnych budynku (w części przypadającej na powierzchnię mieszkalną).

Nie wszystkie prace budowlane podlegają uldze. Szczegółowy wykaz prac objętych zwrotem VAT znajduje się w załączniku do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

2.Wydatki udokumentowane są fakturami VAT (w posiadaniu podatnika !)

Faktury powinny posiadać oznaczenie ewidencyjne towarów ( PKWiU). Zwróćmy na to uwagę sprzedawcy. Jeśli zabraknie oznaczeń, Urząd Skarbowy będzie musiał zbadać czy towary wskazane w fakturze objęte są zwolnieniem - wydłuży to niepotrzebnie postępowanie.

3. Nie wszystkie zakupione materiały uprawniają do zwrotu VAT.

Na większość materiałów budowlanych 1 maja 2004 r. wzrosła stawka VAT z 7% na 22%. Stąd wziął się pomysł by zrekompensować ludziom ten wzrost, co doprowadziło do pojawienia się omawianej ulgi.

Jednak nie wszystkie materiały przed akcesją do UE były obłożone 7 % VATem tylko stawką podstawową 22% i za te materiały zwrotu nie dostaniesz.

Wykaz materiałów podlegających uldze znajduje się w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. - dotyczył wniosków złożonych do końca 2010 roku.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

4.Podatnik posiada „tytuł prawny” do nieruchomości.

Chodzi tu o prawo, które umożliwia korzystanie z nieruchomości (budynku lub lokalu). Jest to w szczególności m.in.:

- Własność, lub użytkowanie wieczyste

- Umowy cywilne : najmu, dzierżawy, użyczenia,

- Prawa spółdzielcze: lokatorskie i własnościowe.

5.Podatnik posiada pozwolenie na budowę, jeżeli tego wymagało prawo budowlane w odniesieniu do danej inwestycji ( np. budowa domu).

6. Nie można wnosić o zwrot VAT za usługi (robociznę).

Ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane może jedynie osoba fizyczna, która nie wykonywała robót budowlanych w ramach działalności gospodarczej (nie były płatnikami VAT- np. wykonawcami remontu). Dotyczy to również małżonka podatnika. Jeżeli jeden z małżonków dokonał np. remontu w ramach prowadzonej działalności, drugi małżonek nie może skorzystać z ulgi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA