REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek przystosowania systemów informatycznych pod kątem zgodności z poszczególnymi strukturami raportowymi Jednolitego Pliku Kontrolnego spoczywa na podatniku. Co zatem zrobić, aby firma była przygotowana na czas na wprowadzone przez Ministerstwo Finansów zmiany w przepisach podatkowych?

Wszystko zależy od systemów, które są wykorzystywane w firmie oraz od skali działalności i wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Dlatego pierwszym krokiem jest weryfikacja, czy nasza firma jest w ogóle objęta obowiązkiem generowania JPK. Jeśli tak, to od kiedy.

REKLAMA

REKLAMA

 Zgodnie z Ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, podatnicy prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych zobowiązani są  do dostarczania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Początkowo przepisy te miały obowiązywać od początku 2016 r. Wejście tych przepisów przesunięto jednak na 1 lipca 2016 r., tak żeby dać czas na dostosowanie się do nowych obowiązków. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 lipca 2016 r. tylko duże przedsiębiorstwa, mali i średni przedsiębiorcy będą zobowiązani do dostarczenia plików JPK od 1 lipca 2018 r.

Początkowo pliki JPK miały być dostarczane na żądanie  w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Jednak  ostatnio została przyjęta ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza obligatoryjny obowiązek (nie na żądanie) dostarczania JPK zawierającego rejestry zakupu i sprzedaży VAT w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Przepisy te mają obowiązywać od 1 lipca 2016 r. dużych przedsiębiorców, od 1 stycznia 2017 obligatoryjnie  ewidencję sprzedaży i zakupu VAT będą składać mali i średni przedsiębiorcy, a 1 stycznia 2018 mikroprzedsiębiorcy. Struktury JPK obejmują następujące obszary działalności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • księgi rachunkowe (JPK_KR);
  • wyciągi bankowe (JPK_WB);
  • magazyny (JPK_MAG);
  • ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT);
  • faktury VAT (JPK_FA)
  • podatkową księgę przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR)
  • ewidencję ryczałtową (JPK_EWP)

Następnie przedsiębiorcy, objęci obowiązkiem generowania JPK, powinni skontaktować z producentem oprogramowania z pytaniem, czy i kiedy planuje on wprowadzić aktualizacje pod JPK. Firmy, które korzystają ze zintegrowanych rozwiązań dostarczanych przez dużych producentów są w najkorzystniejszej sytuacji, albowiem ci z pewnością przygotują nowe wersje systemów, uwzględniające wchodzące w życie przepisy, tak, aby klienci mogli w wygodny i bezpieczny sposób generować pliki JPK zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kontaktując się z producentem, należy obowiązkowo ustalić, kiedy aktualizacja będzie gotowa i czy jej pobranie będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami czy też nie. Część producentów z pewnością nie będzie pobierać opłat za aktualizację programów. Jednak kosztem, który niektórzy przedsiębiorcy powinni brać pod uwagę, jest zakup kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Albowiem niezależnie od sposobu przekazania, dane będą musiały zostać opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym. Taki podpis skutecznie zabezpiecza dokument przed jakimikolwiek zmianami.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dodatkowo należy upewnić się u producenta w której wersji zostanie udostępniona możliwość generowania plików JPK. Im starszą wersję systemu firma posiada, tym bardziej czasochłonny może być proces aktualizacji. Dlatego należy dokonać aktualizacji do najnowszej wersji oprogramowania jak najszybciej, ponieważ wdrożenie obsługi JPK  wymaga czasu i lepiej być przygotowanym, zanim urząd skarbowy skieruje do nas wezwanie do kontroli. Jeżeli organ kontrolujący w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego zażąda sporządzenia plików JPK, podatnik będzie miał bardzo mało czasu na aktualizację oprogramowania oraz weryfikację poprawności przygotowanych danych – podkreśla Monika Litwicka, projektant systemów Comarch ERP.

Co w przypadku, gdy firma pracuje na takim programie, którego producent nie planuje wprowadzenia mechanizmu JPK? Wówczas przedsiębiorca powinien zaplanować wymianę oprogramowania na takie, które umożliwi generowanie pliku JPK.

Najwięcej pracy czeka przedsiębiorców, którzy korzystają z rozwiązań informatycznych od różnych producentów. Te firmy powinny sprawdzić w jaki sposób pozyskiwane są dane, np. do ksiąg  rachunkowych, wyciągi bankowe,  dokumenty magazynowe oraz inne dokumenty ujmowane w  ewidencji VAT. Takie informacje pozwolą zweryfikować, czy zgromadzone dane są wystarczające na wygenerowanie plików JPK. Taka identyfikacja powinna być wykonana jak najszybciej – mówi Monika Litwicka z Comarch.

W kolejnym kroku powinniśmy wygenerować próbne pliki, aby je przetestować i zweryfikować pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami. Po wejściu w życie nowych przepisów, urząd skarbowy może w każdej chwili zwrócić się do dokument w formie JPK. Dlatego warto zawczasu przetestować działanie systemu.

Jeżeli obawiamy się, że nie będziemy gotowi na czas z aktualizacją oprogramowania, już teraz powinniśmy zapoznać się z listą danych, które są wymagane w pliku JPK, często nie muszą one być obligatoryjne w systemie, który jest wdrożony w firmie. Dlatego już zaleca się wypełnianie wszystkich pól pod kątem JPK, aby w przyszłości uniknąć czasochłonnego uzupełniania wstecz. Kropką nad „i” w pracach przystosowaniem systemów informatycznych pod kątem zgodności z poszczególnymi strukturami Jednolitego Pliku Kontrolnego jest przeszkolenie personelu, który na co dzień wykonuje operacje finansowo-księgowe i będzie odpowiedzialny za generowanie raportów dla organów skarbowych.

Dostosowanie programów do wymagań Ministerstwa Finansów jest czasochłonne, bez względu czy jest realizowane w małym, średnim czy dużym przedsiębiorstwie. Dlatego należy jak najszybciej przeprowadzić audyt systemów IT stosowanych w przedsiębiorstwie i podjąć niezbędne kroki.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - kto i kiedy musi wdrożyć
Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w VAT
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA