REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek przystosowania systemów informatycznych pod kątem zgodności z poszczególnymi strukturami raportowymi Jednolitego Pliku Kontrolnego spoczywa na podatniku. Co zatem zrobić, aby firma była przygotowana na czas na wprowadzone przez Ministerstwo Finansów zmiany w przepisach podatkowych?

Wszystko zależy od systemów, które są wykorzystywane w firmie oraz od skali działalności i wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Dlatego pierwszym krokiem jest weryfikacja, czy nasza firma jest w ogóle objęta obowiązkiem generowania JPK. Jeśli tak, to od kiedy.

REKLAMA

 Zgodnie z Ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, podatnicy prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych zobowiązani są  do dostarczania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Początkowo przepisy te miały obowiązywać od początku 2016 r. Wejście tych przepisów przesunięto jednak na 1 lipca 2016 r., tak żeby dać czas na dostosowanie się do nowych obowiązków. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 lipca 2016 r. tylko duże przedsiębiorstwa, mali i średni przedsiębiorcy będą zobowiązani do dostarczenia plików JPK od 1 lipca 2018 r.

Początkowo pliki JPK miały być dostarczane na żądanie  w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Jednak  ostatnio została przyjęta ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza obligatoryjny obowiązek (nie na żądanie) dostarczania JPK zawierającego rejestry zakupu i sprzedaży VAT w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Przepisy te mają obowiązywać od 1 lipca 2016 r. dużych przedsiębiorców, od 1 stycznia 2017 obligatoryjnie  ewidencję sprzedaży i zakupu VAT będą składać mali i średni przedsiębiorcy, a 1 stycznia 2018 mikroprzedsiębiorcy. Struktury JPK obejmują następujące obszary działalności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • księgi rachunkowe (JPK_KR);
  • wyciągi bankowe (JPK_WB);
  • magazyny (JPK_MAG);
  • ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT);
  • faktury VAT (JPK_FA)
  • podatkową księgę przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR)
  • ewidencję ryczałtową (JPK_EWP)

Następnie przedsiębiorcy, objęci obowiązkiem generowania JPK, powinni skontaktować z producentem oprogramowania z pytaniem, czy i kiedy planuje on wprowadzić aktualizacje pod JPK. Firmy, które korzystają ze zintegrowanych rozwiązań dostarczanych przez dużych producentów są w najkorzystniejszej sytuacji, albowiem ci z pewnością przygotują nowe wersje systemów, uwzględniające wchodzące w życie przepisy, tak, aby klienci mogli w wygodny i bezpieczny sposób generować pliki JPK zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kontaktując się z producentem, należy obowiązkowo ustalić, kiedy aktualizacja będzie gotowa i czy jej pobranie będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami czy też nie. Część producentów z pewnością nie będzie pobierać opłat za aktualizację programów. Jednak kosztem, który niektórzy przedsiębiorcy powinni brać pod uwagę, jest zakup kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Albowiem niezależnie od sposobu przekazania, dane będą musiały zostać opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym. Taki podpis skutecznie zabezpiecza dokument przed jakimikolwiek zmianami.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dodatkowo należy upewnić się u producenta w której wersji zostanie udostępniona możliwość generowania plików JPK. Im starszą wersję systemu firma posiada, tym bardziej czasochłonny może być proces aktualizacji. Dlatego należy dokonać aktualizacji do najnowszej wersji oprogramowania jak najszybciej, ponieważ wdrożenie obsługi JPK  wymaga czasu i lepiej być przygotowanym, zanim urząd skarbowy skieruje do nas wezwanie do kontroli. Jeżeli organ kontrolujący w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego zażąda sporządzenia plików JPK, podatnik będzie miał bardzo mało czasu na aktualizację oprogramowania oraz weryfikację poprawności przygotowanych danych – podkreśla Monika Litwicka, projektant systemów Comarch ERP.

Co w przypadku, gdy firma pracuje na takim programie, którego producent nie planuje wprowadzenia mechanizmu JPK? Wówczas przedsiębiorca powinien zaplanować wymianę oprogramowania na takie, które umożliwi generowanie pliku JPK.

Najwięcej pracy czeka przedsiębiorców, którzy korzystają z rozwiązań informatycznych od różnych producentów. Te firmy powinny sprawdzić w jaki sposób pozyskiwane są dane, np. do ksiąg  rachunkowych, wyciągi bankowe,  dokumenty magazynowe oraz inne dokumenty ujmowane w  ewidencji VAT. Takie informacje pozwolą zweryfikować, czy zgromadzone dane są wystarczające na wygenerowanie plików JPK. Taka identyfikacja powinna być wykonana jak najszybciej – mówi Monika Litwicka z Comarch.

W kolejnym kroku powinniśmy wygenerować próbne pliki, aby je przetestować i zweryfikować pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami. Po wejściu w życie nowych przepisów, urząd skarbowy może w każdej chwili zwrócić się do dokument w formie JPK. Dlatego warto zawczasu przetestować działanie systemu.

Jeżeli obawiamy się, że nie będziemy gotowi na czas z aktualizacją oprogramowania, już teraz powinniśmy zapoznać się z listą danych, które są wymagane w pliku JPK, często nie muszą one być obligatoryjne w systemie, który jest wdrożony w firmie. Dlatego już zaleca się wypełnianie wszystkich pól pod kątem JPK, aby w przyszłości uniknąć czasochłonnego uzupełniania wstecz. Kropką nad „i” w pracach przystosowaniem systemów informatycznych pod kątem zgodności z poszczególnymi strukturami Jednolitego Pliku Kontrolnego jest przeszkolenie personelu, który na co dzień wykonuje operacje finansowo-księgowe i będzie odpowiedzialny za generowanie raportów dla organów skarbowych.

Dostosowanie programów do wymagań Ministerstwa Finansów jest czasochłonne, bez względu czy jest realizowane w małym, średnim czy dużym przedsiębiorstwie. Dlatego należy jak najszybciej przeprowadzić audyt systemów IT stosowanych w przedsiębiorstwie i podjąć niezbędne kroki.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - kto i kiedy musi wdrożyć
Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA