REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
Jak wdrożyć w firmie Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek przystosowania systemów informatycznych pod kątem zgodności z poszczególnymi strukturami raportowymi Jednolitego Pliku Kontrolnego spoczywa na podatniku. Co zatem zrobić, aby firma była przygotowana na czas na wprowadzone przez Ministerstwo Finansów zmiany w przepisach podatkowych?

Wszystko zależy od systemów, które są wykorzystywane w firmie oraz od skali działalności i wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Dlatego pierwszym krokiem jest weryfikacja, czy nasza firma jest w ogóle objęta obowiązkiem generowania JPK. Jeśli tak, to od kiedy.

REKLAMA

REKLAMA

 Zgodnie z Ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, podatnicy prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych zobowiązani są  do dostarczania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Początkowo przepisy te miały obowiązywać od początku 2016 r. Wejście tych przepisów przesunięto jednak na 1 lipca 2016 r., tak żeby dać czas na dostosowanie się do nowych obowiązków. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 lipca 2016 r. tylko duże przedsiębiorstwa, mali i średni przedsiębiorcy będą zobowiązani do dostarczenia plików JPK od 1 lipca 2018 r.

Początkowo pliki JPK miały być dostarczane na żądanie  w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Jednak  ostatnio została przyjęta ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza obligatoryjny obowiązek (nie na żądanie) dostarczania JPK zawierającego rejestry zakupu i sprzedaży VAT w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Przepisy te mają obowiązywać od 1 lipca 2016 r. dużych przedsiębiorców, od 1 stycznia 2017 obligatoryjnie  ewidencję sprzedaży i zakupu VAT będą składać mali i średni przedsiębiorcy, a 1 stycznia 2018 mikroprzedsiębiorcy. Struktury JPK obejmują następujące obszary działalności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • księgi rachunkowe (JPK_KR);
  • wyciągi bankowe (JPK_WB);
  • magazyny (JPK_MAG);
  • ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT);
  • faktury VAT (JPK_FA)
  • podatkową księgę przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR)
  • ewidencję ryczałtową (JPK_EWP)

REKLAMA

Następnie przedsiębiorcy, objęci obowiązkiem generowania JPK, powinni skontaktować z producentem oprogramowania z pytaniem, czy i kiedy planuje on wprowadzić aktualizacje pod JPK. Firmy, które korzystają ze zintegrowanych rozwiązań dostarczanych przez dużych producentów są w najkorzystniejszej sytuacji, albowiem ci z pewnością przygotują nowe wersje systemów, uwzględniające wchodzące w życie przepisy, tak, aby klienci mogli w wygodny i bezpieczny sposób generować pliki JPK zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kontaktując się z producentem, należy obowiązkowo ustalić, kiedy aktualizacja będzie gotowa i czy jej pobranie będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami czy też nie. Część producentów z pewnością nie będzie pobierać opłat za aktualizację programów. Jednak kosztem, który niektórzy przedsiębiorcy powinni brać pod uwagę, jest zakup kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Albowiem niezależnie od sposobu przekazania, dane będą musiały zostać opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym. Taki podpis skutecznie zabezpiecza dokument przed jakimikolwiek zmianami.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dodatkowo należy upewnić się u producenta w której wersji zostanie udostępniona możliwość generowania plików JPK. Im starszą wersję systemu firma posiada, tym bardziej czasochłonny może być proces aktualizacji. Dlatego należy dokonać aktualizacji do najnowszej wersji oprogramowania jak najszybciej, ponieważ wdrożenie obsługi JPK  wymaga czasu i lepiej być przygotowanym, zanim urząd skarbowy skieruje do nas wezwanie do kontroli. Jeżeli organ kontrolujący w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego zażąda sporządzenia plików JPK, podatnik będzie miał bardzo mało czasu na aktualizację oprogramowania oraz weryfikację poprawności przygotowanych danych – podkreśla Monika Litwicka, projektant systemów Comarch ERP.

Co w przypadku, gdy firma pracuje na takim programie, którego producent nie planuje wprowadzenia mechanizmu JPK? Wówczas przedsiębiorca powinien zaplanować wymianę oprogramowania na takie, które umożliwi generowanie pliku JPK.

Najwięcej pracy czeka przedsiębiorców, którzy korzystają z rozwiązań informatycznych od różnych producentów. Te firmy powinny sprawdzić w jaki sposób pozyskiwane są dane, np. do ksiąg  rachunkowych, wyciągi bankowe,  dokumenty magazynowe oraz inne dokumenty ujmowane w  ewidencji VAT. Takie informacje pozwolą zweryfikować, czy zgromadzone dane są wystarczające na wygenerowanie plików JPK. Taka identyfikacja powinna być wykonana jak najszybciej – mówi Monika Litwicka z Comarch.

W kolejnym kroku powinniśmy wygenerować próbne pliki, aby je przetestować i zweryfikować pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami. Po wejściu w życie nowych przepisów, urząd skarbowy może w każdej chwili zwrócić się do dokument w formie JPK. Dlatego warto zawczasu przetestować działanie systemu.

Jeżeli obawiamy się, że nie będziemy gotowi na czas z aktualizacją oprogramowania, już teraz powinniśmy zapoznać się z listą danych, które są wymagane w pliku JPK, często nie muszą one być obligatoryjne w systemie, który jest wdrożony w firmie. Dlatego już zaleca się wypełnianie wszystkich pól pod kątem JPK, aby w przyszłości uniknąć czasochłonnego uzupełniania wstecz. Kropką nad „i” w pracach przystosowaniem systemów informatycznych pod kątem zgodności z poszczególnymi strukturami Jednolitego Pliku Kontrolnego jest przeszkolenie personelu, który na co dzień wykonuje operacje finansowo-księgowe i będzie odpowiedzialny za generowanie raportów dla organów skarbowych.

Dostosowanie programów do wymagań Ministerstwa Finansów jest czasochłonne, bez względu czy jest realizowane w małym, średnim czy dużym przedsiębiorstwie. Dlatego należy jak najszybciej przeprowadzić audyt systemów IT stosowanych w przedsiębiorstwie i podjąć niezbędne kroki.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - kto i kiedy musi wdrożyć
Jednolity Plik Kontrolny (JPK)
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

REKLAMA