REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikroprzedsiębiorcy z obowiązkiem przesyłania JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikroprzedsiębiorcy z obowiązkiem przesyłania JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r. /shutterstock.com
Mikroprzedsiębiorcy z obowiązkiem przesyłania JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2017 r. kolejna tura przedsiębiorstw (małe i średnie) została objęta Jednolitym Plikiem Kontrolnym (JPK). Następne w kolejności będą mikrofirmy. Standardem staje się przesyłka przez internet danych o VAT (JPK_VAT). Jak wygląda ten standard, czyli jak tworzyć pliki JPK, które od 2018 r. będą obowiązkowe już dla wszystkich przedsiębiorców.

JPK_VAT 2018 – nowe procedury

REKLAMA

W kontakcie z fiskusem będziemy się posługiwać ustandaryzowanym zbiorem naszych księgowych i podatkowych danych, o ustandaryzowanym układzie i formułach, tj. Jednolitym Plikiem Kontrolnym.

Nazwa zbioru danych

Przeznaczony do nich format JPK

Księgi rachunkowe

JPK_KR

Wyciąg bankowy

JPK_WB

Magazyn

JPK_MAG

Faktury VAT

JPK_FA

Ewidencja zakupów i sprzedaży VAT ujęte w deklaracji VAT

JPK_VAT

Podatkowa księga przychodów i rozchodów

JPK_PKPIR

Ewidencja przychodów

JPK_EWP

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Mikroprzedsiębiorca ma rok na oswojenie się z procedurą przesyłki informacji o swojej działalności w formacie JPK. Wdrażanie jednolitych raportów zostało rozłożone w czasie.

Obowiązkowa comiesięczna przesyłka JPK_VAT od:

Na życzenie fiskusa pozostałe pliki JPK od:

Duże firmy

1 lipca 2016 r.

1 lipca 2016 r.

Średnie firmy

1 stycznia 2017 r.

1 lipca 2018 r.

Małe firmy

1 stycznia 2017 r.

1 lipca 2018 r.

Mikro firmy

1 stycznia 2018 r.

1 lipca 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Status mikroprzedsiębiorcy w 2018 r. będzie miał ten, kto przynajmniej w jednym z zamkniętych na dzień 1 stycznia 2018 r. lat – a zatem w 2016 r. lub 2017 r. – spełni łącznie dwa warunki:

  • jego średnioroczne zatrudnienie nie przekroczy 10 osób (pełne etaty, bez osób na urlopach macierzyńskich czy ojcowskich, bez stażystów) oraz
  • jego roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych lub suma aktywów bilansu nie przekroczą równowartości w złotych 2 mln euro.

Kwotę przeliczeń na złote za rok 2016 poznamy 30 grudnia 2016 r. i odpowiednio później dla roku 2017 r.

Utrudnienia dla mikrofirm

JPK_VAT to dodatkowy obowiązek dla przedsiębiorców. Ewidencje w tym formacie trzeba będzie wysłać nawet, jeśli w danym miesiącu będą zerowe. Trzeba będzie je wysyłać także niezależnie od wysyłki deklaracji VAT.

Póki co JPK_VAT musi być opatrzony bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, czyli e-podpisem z certyfikatem, za który trzeba zapłacić. O ile jest on popularnym narzędziem wśród dużych, średnich czy nawet małych firm, nie jest tak często używany wśród mikrobiznesów. Resort Finansów rozważa, aby mikroprzedsiębiorca mógł przesyłać JPK bez niego. Trzeba czekać na decyzję.

Zobacz: VAT 2018


Jak wygenerować JPK_VAT z kwalifikowanym podpisem

REKLAMA

Generalnie opcja wygenerowania JPK_VAT pojawia się już w programach przeznaczonych do prowadzenia ksiąg i ewidencji rachunkowo-podatkowych, co sprowadza się w praktyce do tego, że raporty JPK przedsiębiorca będzie generować, zaciągając zbiory danych wprowadzone przez niego samego do programów, które obsługują jego działalność.

W skrócie będą to te same zbiory, na podstawie których generuje się deklaracje VAT, bo w pliku JPK_VAT ujmowane będą dokładnie te dokumenty, które muszą być uwzględnione w deklaracji VAT, czyli np. faktury wewnętrzne tworzone do odwrotnego obciążenia. Zmiana dotychczasowego sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży i zakupów VAT nie będzie konieczna.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Tak samo nie będzie koniecznie tworzenie na siłę nowych ewidencji. Przykładowo, jeśli jako mikroprzedsiębiorca nie będziemy prowadzili magazynu, podczas kontroli fiskusa kontroler nie będzie mógł wymagać od nas JPK_MAG, zwłaszcza, że musiałby wskazać, jakiego konkretnie magazynu plik miałby dotyczyć.

Poza importem danych trzeba będzie podać nazwę i – uwaga – kod urzędu skarbowego, do którego przesyłamy deklaracje VAT oraz podpisać JPK bezpiecznym elektronicznym podpisem kwalifikowanym. Bramka Ministerstwa wystawi potwierdzenie odebrania pliku – na kształt dobrze znanych UPO.

JPK_VAT powinien być sporządzony za pomocą aplikacji klienckiej do ściągnięcia ze strony www.mf.gov.pl w zakładce „Kontrola Skarbowa”, „Jednolity Plik Kontrolny”. Można też przygotować ewidencję VAT zgodnie ze specyfikacją interfejsów usług JPK, o których więcej również pod powyższym adresem. Muszą się w niej znaleźć w szczególności:

  • dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
  • wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego,
  • kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego,
  • kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także
  • inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym VAT kontrahenta (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, Dz.U. z 2016 r., poz. 1579).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA