REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?
Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca tego roku największe firmy (zatrudniające powyżej 250 pracowników i mające powyżej 50 milionów euro obrotu) będą zobowiązane do prowadzenia dokumentacji w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Struktury Pliku dotyczyć maja przede wszystkim faktur, ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji. Podatnicy – zgodnie z decyzją ministerstwa finansów – powinni dostosować swoje systemy księgowe i procedury do wymaganego formatu. Firmy z sektora MSP obowiązek ten obejmie za dwa lata. Czy jest się czego bać?

Duże firmy najczęściej posługują się bardzo zaawansowanymi systemami ewidencji księgowych, więc wypełnienie zaleceń resortu nie powinno być dla nich problemem. Nie ma w zasadzie znaczących firm, które dzisiaj mogłyby jeszcze prowadzić swoje księgi jedynie w postaci papierowej. Ewentualne zmiany w systemach elektronicznych więksi dostawcy oprogramowania przygotują zapewne bez większych problemów: w większości przypadków proces ograniczy się aktualizacji systemu.

REKLAMA

 Jeżeli chodzi o firmy mniejsze: jasne stało się, że warto inwestować w systemy spełniające wymagania JPK. Można zakładać, że każda nowa implementacja elektronicznych systemów księgowych będzie „obrandowana” spełnianiem kryteriów narzuconych przez resort.

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Warto natomiast zwrócić uwagę – podobnie jak do tej pory, czyli przed wprowadzeniem JPK – na to, by dostawca oprogramowania gwarantował po pierwsze możliwość jego bezproblemowej aktualizacji oraz modułowość – opcję rozszerzania. Ministerstwo Finansów zapowiada już bowiem na przykład, że w przyszłości tzw. struktury raportowe JPK obejmą również podatek akcyzowy oraz paragony fiskalne. Jeżeli przedsiębiorcy nie chcą być zaskakiwani i gonienie terminami (obecny termin dla dużych firm nie wydaje się nazbyt długi) powinni myśleć o tym już dzisiaj, a nie dopiero za dwa lata.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednolity Plik Kontrolny - korzyści

By te krótkie refleksje dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego nie brzmiały jak reklama firmy, którą reprezentuję zwróćmy uwagę na korzyści jakie płyną z ujednolicenia formatów księgowych.

Po pierwsze kontrole: fiskus będzie mógł przeprowadzać kontrole w mniejszym stopniu angażujące kontrolowany podmiot. Dane będą łatwiej dostępne i zainteresowanie ze strony Urzędu Skarbowego nie będzie musiało oznaczać dezorganizacji prac działu księgowości, jak to się dzisiaj zdarza.

Po drugie bez wątpienia ograniczona zostanie liczba nieuczciwych podatników, którzy swoimi praktykami niejako „wciągają” w system unikania płacenia podatków (przede wszystkim VAT) swoich kontrahentów, ponieważ organy kontroli będą mogły dużo skuteczniej namierzać oszustów. Podobne Projekty w innych krajach pokazały że w ten sposób JPK spełnia też ważną funkcję prewencyjną, prawdopodobieństwo uniknięcia odpowiedzialności za niedozwoloną optymalizację podatkową znacząco spada. W tym aspekcie Jednolity Plik kontrolny jest krokiem w stronę Centralnej Bazy Faktur – tworu, o którym wielokroć już pisaliśmy, którego nazwa brzmi jak orwellowski koszmar, a który jednak w krajach, gdzie został wprowadzony przyniósł korzyści zarówno budżetowi, jak i w ogólnym rozrachunku przedsiębiorcom – uczciwa konkurencja jest przecież podstawą biznesu.

Czy Jednolity Plik Kontrolny pozwoli dokładniej skontrolować podatnika?

REKLAMA

Po trzecie: budżet. Ministerstwo finansów liczy, że Jednolity Plik Kontrolny w najbliższym czasie przyniesie państwowej kasie około 200-300 milionów złotych oszczędności na samych kontrolach. Gdy weźmie się pod uwagę doświadczenia np. Portugalii wydaje się to realne: w kraju tym po wprowadzeniu JPK przychody z VAT zwiększyły się o kilkanaście procent, a po wprowadzeniu Centralnej Bazy faktur – wzrost przekroczył 20 procent.

Podczas spotkań w Business Centre Club poświęconych dyskusji nad metodami ograniczania szarej strefy (poświęcony temu będzie tegoroczny raport Global Compact ONZ) przedstawiciele rządu oceniali, że tylko z samego niepłaconego, lub umniejszanego podatku VAT do budżetu nie wpływa w Polsce od 35 do 50 miliardów złotych. Ministerstwo finansów liczy, że działania uszczelniające (z wprowadzeniem JPK na czele) zmniejszą tę kwotę w przyszłym roku nawet o 15 miliardów.

Przemysław Płudowski
Ekspert BCC
Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird S.A.        

Przemysław Płudowski, Ekspert BCC, Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird S.A.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA