REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?
Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca tego roku największe firmy (zatrudniające powyżej 250 pracowników i mające powyżej 50 milionów euro obrotu) będą zobowiązane do prowadzenia dokumentacji w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Struktury Pliku dotyczyć maja przede wszystkim faktur, ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji. Podatnicy – zgodnie z decyzją ministerstwa finansów – powinni dostosować swoje systemy księgowe i procedury do wymaganego formatu. Firmy z sektora MSP obowiązek ten obejmie za dwa lata. Czy jest się czego bać?

Duże firmy najczęściej posługują się bardzo zaawansowanymi systemami ewidencji księgowych, więc wypełnienie zaleceń resortu nie powinno być dla nich problemem. Nie ma w zasadzie znaczących firm, które dzisiaj mogłyby jeszcze prowadzić swoje księgi jedynie w postaci papierowej. Ewentualne zmiany w systemach elektronicznych więksi dostawcy oprogramowania przygotują zapewne bez większych problemów: w większości przypadków proces ograniczy się aktualizacji systemu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 Jeżeli chodzi o firmy mniejsze: jasne stało się, że warto inwestować w systemy spełniające wymagania JPK. Można zakładać, że każda nowa implementacja elektronicznych systemów księgowych będzie „obrandowana” spełnianiem kryteriów narzuconych przez resort.

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Warto natomiast zwrócić uwagę – podobnie jak do tej pory, czyli przed wprowadzeniem JPK – na to, by dostawca oprogramowania gwarantował po pierwsze możliwość jego bezproblemowej aktualizacji oraz modułowość – opcję rozszerzania. Ministerstwo Finansów zapowiada już bowiem na przykład, że w przyszłości tzw. struktury raportowe JPK obejmą również podatek akcyzowy oraz paragony fiskalne. Jeżeli przedsiębiorcy nie chcą być zaskakiwani i gonienie terminami (obecny termin dla dużych firm nie wydaje się nazbyt długi) powinni myśleć o tym już dzisiaj, a nie dopiero za dwa lata.

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednolity Plik Kontrolny - korzyści

By te krótkie refleksje dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego nie brzmiały jak reklama firmy, którą reprezentuję zwróćmy uwagę na korzyści jakie płyną z ujednolicenia formatów księgowych.

Po pierwsze kontrole: fiskus będzie mógł przeprowadzać kontrole w mniejszym stopniu angażujące kontrolowany podmiot. Dane będą łatwiej dostępne i zainteresowanie ze strony Urzędu Skarbowego nie będzie musiało oznaczać dezorganizacji prac działu księgowości, jak to się dzisiaj zdarza.

Po drugie bez wątpienia ograniczona zostanie liczba nieuczciwych podatników, którzy swoimi praktykami niejako „wciągają” w system unikania płacenia podatków (przede wszystkim VAT) swoich kontrahentów, ponieważ organy kontroli będą mogły dużo skuteczniej namierzać oszustów. Podobne Projekty w innych krajach pokazały że w ten sposób JPK spełnia też ważną funkcję prewencyjną, prawdopodobieństwo uniknięcia odpowiedzialności za niedozwoloną optymalizację podatkową znacząco spada. W tym aspekcie Jednolity Plik kontrolny jest krokiem w stronę Centralnej Bazy Faktur – tworu, o którym wielokroć już pisaliśmy, którego nazwa brzmi jak orwellowski koszmar, a który jednak w krajach, gdzie został wprowadzony przyniósł korzyści zarówno budżetowi, jak i w ogólnym rozrachunku przedsiębiorcom – uczciwa konkurencja jest przecież podstawą biznesu.

Czy Jednolity Plik Kontrolny pozwoli dokładniej skontrolować podatnika?

Po trzecie: budżet. Ministerstwo finansów liczy, że Jednolity Plik Kontrolny w najbliższym czasie przyniesie państwowej kasie około 200-300 milionów złotych oszczędności na samych kontrolach. Gdy weźmie się pod uwagę doświadczenia np. Portugalii wydaje się to realne: w kraju tym po wprowadzeniu JPK przychody z VAT zwiększyły się o kilkanaście procent, a po wprowadzeniu Centralnej Bazy faktur – wzrost przekroczył 20 procent.

Podczas spotkań w Business Centre Club poświęconych dyskusji nad metodami ograniczania szarej strefy (poświęcony temu będzie tegoroczny raport Global Compact ONZ) przedstawiciele rządu oceniali, że tylko z samego niepłaconego, lub umniejszanego podatku VAT do budżetu nie wpływa w Polsce od 35 do 50 miliardów złotych. Ministerstwo finansów liczy, że działania uszczelniające (z wprowadzeniem JPK na czele) zmniejszą tę kwotę w przyszłym roku nawet o 15 miliardów.

Przemysław Płudowski
Ekspert BCC
Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird S.A.        

Przemysław Płudowski, Ekspert BCC, Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird S.A.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA