REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?
Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca tego roku największe firmy (zatrudniające powyżej 250 pracowników i mające powyżej 50 milionów euro obrotu) będą zobowiązane do prowadzenia dokumentacji w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Struktury Pliku dotyczyć maja przede wszystkim faktur, ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji. Podatnicy – zgodnie z decyzją ministerstwa finansów – powinni dostosować swoje systemy księgowe i procedury do wymaganego formatu. Firmy z sektora MSP obowiązek ten obejmie za dwa lata. Czy jest się czego bać?

Duże firmy najczęściej posługują się bardzo zaawansowanymi systemami ewidencji księgowych, więc wypełnienie zaleceń resortu nie powinno być dla nich problemem. Nie ma w zasadzie znaczących firm, które dzisiaj mogłyby jeszcze prowadzić swoje księgi jedynie w postaci papierowej. Ewentualne zmiany w systemach elektronicznych więksi dostawcy oprogramowania przygotują zapewne bez większych problemów: w większości przypadków proces ograniczy się aktualizacji systemu.

REKLAMA

 Jeżeli chodzi o firmy mniejsze: jasne stało się, że warto inwestować w systemy spełniające wymagania JPK. Można zakładać, że każda nowa implementacja elektronicznych systemów księgowych będzie „obrandowana” spełnianiem kryteriów narzuconych przez resort.

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Warto natomiast zwrócić uwagę – podobnie jak do tej pory, czyli przed wprowadzeniem JPK – na to, by dostawca oprogramowania gwarantował po pierwsze możliwość jego bezproblemowej aktualizacji oraz modułowość – opcję rozszerzania. Ministerstwo Finansów zapowiada już bowiem na przykład, że w przyszłości tzw. struktury raportowe JPK obejmą również podatek akcyzowy oraz paragony fiskalne. Jeżeli przedsiębiorcy nie chcą być zaskakiwani i gonienie terminami (obecny termin dla dużych firm nie wydaje się nazbyt długi) powinni myśleć o tym już dzisiaj, a nie dopiero za dwa lata.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednolity Plik Kontrolny - korzyści

By te krótkie refleksje dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego nie brzmiały jak reklama firmy, którą reprezentuję zwróćmy uwagę na korzyści jakie płyną z ujednolicenia formatów księgowych.

Po pierwsze kontrole: fiskus będzie mógł przeprowadzać kontrole w mniejszym stopniu angażujące kontrolowany podmiot. Dane będą łatwiej dostępne i zainteresowanie ze strony Urzędu Skarbowego nie będzie musiało oznaczać dezorganizacji prac działu księgowości, jak to się dzisiaj zdarza.

Po drugie bez wątpienia ograniczona zostanie liczba nieuczciwych podatników, którzy swoimi praktykami niejako „wciągają” w system unikania płacenia podatków (przede wszystkim VAT) swoich kontrahentów, ponieważ organy kontroli będą mogły dużo skuteczniej namierzać oszustów. Podobne Projekty w innych krajach pokazały że w ten sposób JPK spełnia też ważną funkcję prewencyjną, prawdopodobieństwo uniknięcia odpowiedzialności za niedozwoloną optymalizację podatkową znacząco spada. W tym aspekcie Jednolity Plik kontrolny jest krokiem w stronę Centralnej Bazy Faktur – tworu, o którym wielokroć już pisaliśmy, którego nazwa brzmi jak orwellowski koszmar, a który jednak w krajach, gdzie został wprowadzony przyniósł korzyści zarówno budżetowi, jak i w ogólnym rozrachunku przedsiębiorcom – uczciwa konkurencja jest przecież podstawą biznesu.

Czy Jednolity Plik Kontrolny pozwoli dokładniej skontrolować podatnika?

REKLAMA

Po trzecie: budżet. Ministerstwo finansów liczy, że Jednolity Plik Kontrolny w najbliższym czasie przyniesie państwowej kasie około 200-300 milionów złotych oszczędności na samych kontrolach. Gdy weźmie się pod uwagę doświadczenia np. Portugalii wydaje się to realne: w kraju tym po wprowadzeniu JPK przychody z VAT zwiększyły się o kilkanaście procent, a po wprowadzeniu Centralnej Bazy faktur – wzrost przekroczył 20 procent.

Podczas spotkań w Business Centre Club poświęconych dyskusji nad metodami ograniczania szarej strefy (poświęcony temu będzie tegoroczny raport Global Compact ONZ) przedstawiciele rządu oceniali, że tylko z samego niepłaconego, lub umniejszanego podatku VAT do budżetu nie wpływa w Polsce od 35 do 50 miliardów złotych. Ministerstwo finansów liczy, że działania uszczelniające (z wprowadzeniem JPK na czele) zmniejszą tę kwotę w przyszłym roku nawet o 15 miliardów.

Przemysław Płudowski
Ekspert BCC
Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird S.A.        

Przemysław Płudowski, Ekspert BCC, Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird S.A.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA