REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?

Katarzyna Broniszewska
Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?
Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?

REKLAMA

REKLAMA

Wobec sprawcy wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, w danych okolicznościach, można zrezygnować z wymierzenia kary. Poniżej zostanie opisana jedna z trzech podstawowych sytuacji przewidzianych w art. 16-19 przez kodeks karny skarbowy (dalej k.k.s.) – czynny żal.

Instytucja czynnego żalu (art. 16 k.k.s.)

Określenie „czynny żal” odnosi się do zachowania sprawcy wykroczenia lub przestępstwa skarbowego. Polega ono na dobrowolnej rezygnacji, odstąpieniu od popełnienia zabronionego czynu lub zapobiegnięciu wystąpienia skutku przestępczego jeszcze w czasie popełniania wykroczenia lub przestępstwa. Dzięki temu może on uniknąć nałożenia kary.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawca musi świadomie powiadomić o swoim czynie organ ścigania (Policja, Urząd Skarbowy, Urząd Celny), wiedzieć o tym, że czyn ten był przestępstwem. Natomiast przyczyny, z powodu których tak postępuje, jego pobudki nie odgrywają większej roli.

Aby móc skorzystać z tej instytucji muszą być spełnione następujące warunki:

1) zawiadomienie przez sprawcę o popełnieniu czynu oraz ujawnienie organowi ścigania istotnych okoliczności czynu

REKLAMA

Czynny żal będzie polegał na zawiadomieniu o popełnieniu czynu zabronionego organu ścigania (np. Urzędu Skarbowego), ujawnieniu w jakich okolicznościach został dokonany, w szczególności należy wskazać osoby, które także uczestniczyły w tym wykroczeniu/przestępstwie. Osoba, która zna pozostałych współsprawców a nie wyjawi ich, utraci szansę skorzystania z uniknięcia kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organem, przed którym można złożyć zawiadomienie jest zarówno finansowy jak i niefinansowy organ ścigania. Będą to przykładowo: Policja, Urząd Skarbowy, Urząd Celny, Inspektor Kontroli Skarbowej.

Zawiadomienie nie może być anonimowe. Natomiast może złożyć je pełnomocnik.

Pewnego rodzaju nagrodą, korzyścią jaką sprawca będzie mógł odnieść, jest brak karalności za ten czyn. W związku z tym postępowanie przygotowawcze nie będzie wobec niego rozpoczynane (a jeżeli już się toczy będzie umorzone, zakończone).

Niemniej jednak, poza opisanym zachowaniem sprawcy, muszą być spełnione inne warunki, aby możliwe było odstąpienie od ukarania. Warunki te wynikają przede wszystkim z celu prawa karnego skarbowego, którym jest ochrona interesów finansowych państwa.

2) dokonanie zawiadomienia w czasie, kiedy organ ścigania nie miał jeszcze wyraźnie udokumentowanej wiadomości o popełnieniu danego przestępstwa lub wykroczenia skarbowego

Zawiadomienie powinno być dokładne, zawierać wszelkie znane sprawcy informacje związane z czynem zabronionym. Poza tym sam fakt, sama czynność przekazania tej wiadomości powinna być stwierdzona dokumentem. Chodzi tutaj o to, aby zawiadomienie złożyć na piśmie lub ustnie do sporządzanego protokołu.

3) uregulowanie w całości i w terminie wskazanym przez organ wymagalnej należności

Zgodnie z tym, sprawca ma obowiązek uiszczenia uszczuplonej czynem zabronionym należności publicznoprawnej (zazwyczaj chodzi o niezapłacony podatek) w terminie wyznaczonym przez organ postępowania przygotowawczego (np. Policja, Urząd Skarbowy).

Podatek może zapłacić również  inna osoba, wskazując cel wpłacanej należności oraz że dotyczy ona konkretnej osoby (sprawcy). Zapłata nie musi być dokonana przed wyznaczeniem terminu.

Należy wpłacić wymagalną, zaległą kwotę w całości.

Jeżeli jednak sprawca popełnił innego rodzaju wykroczenie/przestępstwo, przy którym orzeczenie przepadku przedmiotów jest obowiązkowe, wtedy powinien złożyć te przedmioty. Jeśli nie będzie to już możliwe (przedmioty mogły zostać np. zniszczone lub zużyte) powinien wpłacić ich równowartość pieniężną.

Taki obowiązek pojawia się także, gdy złożone przedmioty podlegające przepadkowi mogą ulec szybkiemu zniszczeniu lub zepsuciu, ich przechowywanie byłoby połączone z niewspółmiernymi kosztami lub nadmiernymi trudnościami albo powodowałoby znaczne obniżenie ich wartości.

Powyższe obowiązki nie dotyczą przedmiotów, których wytwarzanie, posiadanie, obrót, przechowywanie, przewóz, przenoszenie lub przesyłanie jest zabronione (art. 29 pkt 4. k.k.s.).

4) brak przesłanek negatywnych ( nie mogą wystąpić, aby zastosowanie czynnego żalu było skuteczne)

Instytucja czynnego żalu nie będzie mogła być zastosowana wobec sprawcy, który:

1.   kierował wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego;

2.   wykorzystując uzależnienie innej osoby od siebie, polecił jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego;

 3.   zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego albo taką grupą lub związkiem kierował, chyba że zawiadomienia, o którym mowa w § 1, dokonał ze wszystkimi członkami grupy lub związku;

4.   nakłaniał inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony.

Urząd skarbowy

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Druga sytuacja, która nie może mieć miejsca zachodzi wtedy, kiedy zawiadomienie zostało złożone w czasie

-  gdy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub

 - po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony.

Nie jest wykluczone, że sprawca, który sam nie będzie podlegał karze dzięki zastosowaniu czynnego żalu, będzie zeznawał następnie jako świadek np. w postępowaniu przeciwko innym współuczestnikom czynu, o których doniósł.

Podsumowując, skuteczny czynny żal po popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego wiąże się z korzyścią jaką jest brak karalności. Takie rozwiązanie przynosi częściej pozytywne skutki prewencyjne niż tradycyjne wymierzenie kary.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA