REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?
Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?

REKLAMA

REKLAMA

Wobec sprawcy wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, w danych okolicznościach, można zrezygnować z wymierzenia kary. Poniżej zostanie opisana jedna z trzech podstawowych sytuacji przewidzianych w art. 16-19 przez kodeks karny skarbowy (dalej k.k.s.) – czynny żal.

Instytucja czynnego żalu (art. 16 k.k.s.)

Określenie „czynny żal” odnosi się do zachowania sprawcy wykroczenia lub przestępstwa skarbowego. Polega ono na dobrowolnej rezygnacji, odstąpieniu od popełnienia zabronionego czynu lub zapobiegnięciu wystąpienia skutku przestępczego jeszcze w czasie popełniania wykroczenia lub przestępstwa. Dzięki temu może on uniknąć nałożenia kary.

REKLAMA

Sprawca musi świadomie powiadomić o swoim czynie organ ścigania (Policja, Urząd Skarbowy, Urząd Celny), wiedzieć o tym, że czyn ten był przestępstwem. Natomiast przyczyny, z powodu których tak postępuje, jego pobudki nie odgrywają większej roli.

Aby móc skorzystać z tej instytucji muszą być spełnione następujące warunki:

1) zawiadomienie przez sprawcę o popełnieniu czynu oraz ujawnienie organowi ścigania istotnych okoliczności czynu

REKLAMA

Czynny żal będzie polegał na zawiadomieniu o popełnieniu czynu zabronionego organu ścigania (np. Urzędu Skarbowego), ujawnieniu w jakich okolicznościach został dokonany, w szczególności należy wskazać osoby, które także uczestniczyły w tym wykroczeniu/przestępstwie. Osoba, która zna pozostałych współsprawców a nie wyjawi ich, utraci szansę skorzystania z uniknięcia kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organem, przed którym można złożyć zawiadomienie jest zarówno finansowy jak i niefinansowy organ ścigania. Będą to przykładowo: Policja, Urząd Skarbowy, Urząd Celny, Inspektor Kontroli Skarbowej.

Zawiadomienie nie może być anonimowe. Natomiast może złożyć je pełnomocnik.

Pewnego rodzaju nagrodą, korzyścią jaką sprawca będzie mógł odnieść, jest brak karalności za ten czyn. W związku z tym postępowanie przygotowawcze nie będzie wobec niego rozpoczynane (a jeżeli już się toczy będzie umorzone, zakończone).

Niemniej jednak, poza opisanym zachowaniem sprawcy, muszą być spełnione inne warunki, aby możliwe było odstąpienie od ukarania. Warunki te wynikają przede wszystkim z celu prawa karnego skarbowego, którym jest ochrona interesów finansowych państwa.

2) dokonanie zawiadomienia w czasie, kiedy organ ścigania nie miał jeszcze wyraźnie udokumentowanej wiadomości o popełnieniu danego przestępstwa lub wykroczenia skarbowego

Zawiadomienie powinno być dokładne, zawierać wszelkie znane sprawcy informacje związane z czynem zabronionym. Poza tym sam fakt, sama czynność przekazania tej wiadomości powinna być stwierdzona dokumentem. Chodzi tutaj o to, aby zawiadomienie złożyć na piśmie lub ustnie do sporządzanego protokołu.

3) uregulowanie w całości i w terminie wskazanym przez organ wymagalnej należności

REKLAMA

Zgodnie z tym, sprawca ma obowiązek uiszczenia uszczuplonej czynem zabronionym należności publicznoprawnej (zazwyczaj chodzi o niezapłacony podatek) w terminie wyznaczonym przez organ postępowania przygotowawczego (np. Policja, Urząd Skarbowy).

Podatek może zapłacić również  inna osoba, wskazując cel wpłacanej należności oraz że dotyczy ona konkretnej osoby (sprawcy). Zapłata nie musi być dokonana przed wyznaczeniem terminu.

Należy wpłacić wymagalną, zaległą kwotę w całości.

Jeżeli jednak sprawca popełnił innego rodzaju wykroczenie/przestępstwo, przy którym orzeczenie przepadku przedmiotów jest obowiązkowe, wtedy powinien złożyć te przedmioty. Jeśli nie będzie to już możliwe (przedmioty mogły zostać np. zniszczone lub zużyte) powinien wpłacić ich równowartość pieniężną.

Taki obowiązek pojawia się także, gdy złożone przedmioty podlegające przepadkowi mogą ulec szybkiemu zniszczeniu lub zepsuciu, ich przechowywanie byłoby połączone z niewspółmiernymi kosztami lub nadmiernymi trudnościami albo powodowałoby znaczne obniżenie ich wartości.

Powyższe obowiązki nie dotyczą przedmiotów, których wytwarzanie, posiadanie, obrót, przechowywanie, przewóz, przenoszenie lub przesyłanie jest zabronione (art. 29 pkt 4. k.k.s.).

4) brak przesłanek negatywnych ( nie mogą wystąpić, aby zastosowanie czynnego żalu było skuteczne)

Instytucja czynnego żalu nie będzie mogła być zastosowana wobec sprawcy, który:

1.   kierował wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego;

2.   wykorzystując uzależnienie innej osoby od siebie, polecił jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego;

 3.   zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego albo taką grupą lub związkiem kierował, chyba że zawiadomienia, o którym mowa w § 1, dokonał ze wszystkimi członkami grupy lub związku;

4.   nakłaniał inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony.

Urząd skarbowy

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Druga sytuacja, która nie może mieć miejsca zachodzi wtedy, kiedy zawiadomienie zostało złożone w czasie

-  gdy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub

 - po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony.

Nie jest wykluczone, że sprawca, który sam nie będzie podlegał karze dzięki zastosowaniu czynnego żalu, będzie zeznawał następnie jako świadek np. w postępowaniu przeciwko innym współuczestnikom czynu, o których doniósł.

Podsumowując, skuteczny czynny żal po popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego wiąże się z korzyścią jaką jest brak karalności. Takie rozwiązanie przynosi częściej pozytywne skutki prewencyjne niż tradycyjne wymierzenie kary.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA