REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?

Katarzyna Broniszewska
Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?
Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?

REKLAMA

REKLAMA

Wobec sprawcy wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, w danych okolicznościach, można zrezygnować z wymierzenia kary. Poniżej zostanie opisana jedna z trzech podstawowych sytuacji przewidzianych w art. 16-19 przez kodeks karny skarbowy (dalej k.k.s.) – czynny żal.

Instytucja czynnego żalu (art. 16 k.k.s.)

Określenie „czynny żal” odnosi się do zachowania sprawcy wykroczenia lub przestępstwa skarbowego. Polega ono na dobrowolnej rezygnacji, odstąpieniu od popełnienia zabronionego czynu lub zapobiegnięciu wystąpienia skutku przestępczego jeszcze w czasie popełniania wykroczenia lub przestępstwa. Dzięki temu może on uniknąć nałożenia kary.

Autopromocja

Sprawca musi świadomie powiadomić o swoim czynie organ ścigania (Policja, Urząd Skarbowy, Urząd Celny), wiedzieć o tym, że czyn ten był przestępstwem. Natomiast przyczyny, z powodu których tak postępuje, jego pobudki nie odgrywają większej roli.

Aby móc skorzystać z tej instytucji muszą być spełnione następujące warunki:

1) zawiadomienie przez sprawcę o popełnieniu czynu oraz ujawnienie organowi ścigania istotnych okoliczności czynu

Czynny żal będzie polegał na zawiadomieniu o popełnieniu czynu zabronionego organu ścigania (np. Urzędu Skarbowego), ujawnieniu w jakich okolicznościach został dokonany, w szczególności należy wskazać osoby, które także uczestniczyły w tym wykroczeniu/przestępstwie. Osoba, która zna pozostałych współsprawców a nie wyjawi ich, utraci szansę skorzystania z uniknięcia kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organem, przed którym można złożyć zawiadomienie jest zarówno finansowy jak i niefinansowy organ ścigania. Będą to przykładowo: Policja, Urząd Skarbowy, Urząd Celny, Inspektor Kontroli Skarbowej.

Zawiadomienie nie może być anonimowe. Natomiast może złożyć je pełnomocnik.

Pewnego rodzaju nagrodą, korzyścią jaką sprawca będzie mógł odnieść, jest brak karalności za ten czyn. W związku z tym postępowanie przygotowawcze nie będzie wobec niego rozpoczynane (a jeżeli już się toczy będzie umorzone, zakończone).

Niemniej jednak, poza opisanym zachowaniem sprawcy, muszą być spełnione inne warunki, aby możliwe było odstąpienie od ukarania. Warunki te wynikają przede wszystkim z celu prawa karnego skarbowego, którym jest ochrona interesów finansowych państwa.

2) dokonanie zawiadomienia w czasie, kiedy organ ścigania nie miał jeszcze wyraźnie udokumentowanej wiadomości o popełnieniu danego przestępstwa lub wykroczenia skarbowego

Zawiadomienie powinno być dokładne, zawierać wszelkie znane sprawcy informacje związane z czynem zabronionym. Poza tym sam fakt, sama czynność przekazania tej wiadomości powinna być stwierdzona dokumentem. Chodzi tutaj o to, aby zawiadomienie złożyć na piśmie lub ustnie do sporządzanego protokołu.

3) uregulowanie w całości i w terminie wskazanym przez organ wymagalnej należności

Zgodnie z tym, sprawca ma obowiązek uiszczenia uszczuplonej czynem zabronionym należności publicznoprawnej (zazwyczaj chodzi o niezapłacony podatek) w terminie wyznaczonym przez organ postępowania przygotowawczego (np. Policja, Urząd Skarbowy).

Podatek może zapłacić również  inna osoba, wskazując cel wpłacanej należności oraz że dotyczy ona konkretnej osoby (sprawcy). Zapłata nie musi być dokonana przed wyznaczeniem terminu.

Należy wpłacić wymagalną, zaległą kwotę w całości.

Jeżeli jednak sprawca popełnił innego rodzaju wykroczenie/przestępstwo, przy którym orzeczenie przepadku przedmiotów jest obowiązkowe, wtedy powinien złożyć te przedmioty. Jeśli nie będzie to już możliwe (przedmioty mogły zostać np. zniszczone lub zużyte) powinien wpłacić ich równowartość pieniężną.

Taki obowiązek pojawia się także, gdy złożone przedmioty podlegające przepadkowi mogą ulec szybkiemu zniszczeniu lub zepsuciu, ich przechowywanie byłoby połączone z niewspółmiernymi kosztami lub nadmiernymi trudnościami albo powodowałoby znaczne obniżenie ich wartości.

Powyższe obowiązki nie dotyczą przedmiotów, których wytwarzanie, posiadanie, obrót, przechowywanie, przewóz, przenoszenie lub przesyłanie jest zabronione (art. 29 pkt 4. k.k.s.).

4) brak przesłanek negatywnych ( nie mogą wystąpić, aby zastosowanie czynnego żalu było skuteczne)

Instytucja czynnego żalu nie będzie mogła być zastosowana wobec sprawcy, który:

1.   kierował wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego;

2.   wykorzystując uzależnienie innej osoby od siebie, polecił jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego;

 3.   zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego albo taką grupą lub związkiem kierował, chyba że zawiadomienia, o którym mowa w § 1, dokonał ze wszystkimi członkami grupy lub związku;

4.   nakłaniał inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony.

Urząd skarbowy

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Druga sytuacja, która nie może mieć miejsca zachodzi wtedy, kiedy zawiadomienie zostało złożone w czasie

-  gdy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub

 - po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony.

Nie jest wykluczone, że sprawca, który sam nie będzie podlegał karze dzięki zastosowaniu czynnego żalu, będzie zeznawał następnie jako świadek np. w postępowaniu przeciwko innym współuczestnikom czynu, o których doniósł.

Podsumowując, skuteczny czynny żal po popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego wiąże się z korzyścią jaką jest brak karalności. Takie rozwiązanie przynosi częściej pozytywne skutki prewencyjne niż tradycyjne wymierzenie kary.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA