REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega zabezpieczenie majątkowe w sprawach karnych skarbowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Na czym polega zabezpieczenie majątkowe w sprawach karnych skarbowych?
Na czym polega zabezpieczenie majątkowe w sprawach karnych skarbowych?

REKLAMA

REKLAMA

Zabezpieczenie majątkowe jest środkiem przymusu stosowanym wobec osoby podejrzanej lub oskarżonej o popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Jego celem jest zabezpieczenie późniejszego wykonania orzeczenia sądu, kar i środków karnych, które mają charakter majątkowy. Następuje to przede wszystkim poprzez ograniczenie możliwości dysponowania majątkiem przez podejrzanego (zabezpieczenie mienia), tak aby nie mógł się go pozbyć i uniemożliwić wykonanie orzeczenia.

Funkcją zabezpieczenia majątkowego jest ochrona interesów wierzyciela, przede wszystkim gdy chodzi o zapewnienie skuteczności przyszłej egzekucji obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Środek ten powinien być stosowany racjonalnie, aby nie narazić się na zarzut naruszenia prawa własności, którego ochronę zapewnia Konstytucja. Ponadto należy pamiętać o zasadzie domniemania niewinności.

Co podlega zabezpieczeniu?

Zabezpieczeniu majątkowemu podlegają:

1) przepadek przedmiotu (czyli przejście prawa własności na Skarb Państwa w momencie uprawomocnienia się orzeczenia, które stwierdza ten przepadek) oraz ściągnięcie jego równowartości pieniężnej;
2) ściągnięcie równowartości pieniężnej przepadku przedmiotu na mieniu podmiotu pociągniętego do odpowiedzialności posiłkowej (czyli na mieniu osoby, która nie odpowiada bezpośrednio za popełnienie przestępstwa, ale jej mienie stanowi zabezpieczenie wykonania wyroku, gdyby sprawca czynu zabronionego był niewypłacalny);
3) uiszczenie należności publicznoprawnej uszczuplonej czynem zabronionym;
4) przepadek korzyści majątkowej (korzyści, która została uzyskana w wyniku popełnienia czynu zabronionego) oraz ściągnięcie jej równowartości pieniężnej;
5) kara grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zabezpieczenie wyżej wymienionych należności może nastąpić poprzez:

1) zajęcie ruchomości, wierzytelności, innych praw majątkowych
2) ustanowienia zakazu zbywania i obciążania nieruchomości
3) zajęcie mienia, które nie pochodzi z przestępstwa, ale podlega zajęciu, jeżeli korzyść, która pochodzi z przestępstwa jest znacznych rozmiarów.

Kto dokonuje zabezpieczenia?

Zabezpieczenia dokonują organy postępowania przygotowawczego. Są nimi:

- Policja, organy finansowe i niefinansowe, Urząd Skarbowy, Urząd Celny, Inspektor Kontroli Skarbowej, Żandarmeria, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Pożarna.

Polecamy: Co warto wiedzieć jadąc na wakacje?

Procedura ustanowienia zabezpieczenia majątkowego.

Zanim zostanie ustanowione zabezpieczenia majątkowe zbiera się informacje o podejrzanym dotyczące jego majątku, stosunkach majątkowych, dochodach, stanie rodzinnym, majątkowych stosunkach małżeńskich.

Organ finansowy prowadzący postępowanie przygotowawcze może zwrócić się do prokuratora o wydanie postanowienia o ustanowieniu zabezpieczenia majątkowego. Jeżeli postępowanie przygotowawcze zostało zakończone i sprawa dalej toczy się przed sądem, postanowienie wydaje sąd.

W sytuacji, kiedy podejrzany uważa, że ustanowienie zabezpieczenia jest niezasadne, może wnieść zażalenie na postanowienie do sądu okręgowego (w okręgu którego toczy się sprawa).

Zabezpieczenie majątkowe ustanawiane jest na podstawie postanowienia prokuratora lub sądu.

Natomiast już ustanowione zabezpieczenie wykonywane jest przez Urząd skarbowy lub Urząd Celny (w stosunku do towarów, wartości dewizowych lub krajowych środków płatniczych podlegających kontroli celnej lub kontroli dewizowej), który je realizuje, przez podjęcie. Urząd Skarbowy, Izba Celna są administracyjnymi organami egzekucyjnymi.

Polecamy: Firmanctwo przy transakcjach w Internecie – czyli nie pożyczaj swego konta

Przy postanowieniach o zabezpieczeniu majątkowym prokurator sporządza wniosek o nadanie klauzuli wykonalności, który kieruje do właściwego Wydziału Karnego Sądu Rejonowego, w którego okręgu prowadzi się postępowanie karne.

Klauzula wykonalności jest zezwoleniem sądu niezbędnym do prowadzenia egzekucji, stwierdzającym, że można ją wykonać w drodze przymusu.

Ustanowienie tymczasowego zabezpieczenia majątkowego

Tymczasowe zabezpieczenie ustanawiane jest w przypadku, gdy istnieje realne niebezpieczeństwo, że mienie ruchome, które zostało uzyskane w wyniku przestępstwa zostanie zbyte, ukryte czy usunięte. Obawa taka jednak musi być zasadna i udokumentowana.

Tymczasowemu zabezpieczeniu podlega wyłącznie mienie ruchome, z którego może być prowadzona egzekucja.

Aby tego uniknąć mienie ruchome zostaje zatrzymane. Można dokonać przeszukania w celu odnalezienia mienia. Z tych czynności sporządza się protokół, w którym zatrzymane rzeczy powinny być opisane w taki sposób, żeby można było oszacować ich wartość.

Polecamy: Czy przedsiębiorca poniesie karę w przypadku braku książki kontroli

Zatrzymane rzeczy mogą zostać przekazane osobie godnej zaufania. W przypadku, gdy zatrzymuje się pieniądze, papiery wartościowe lub biżuterię, rzeczy te zabiera organ dokonujący zatrzymania (np. Policja).

Jeżeli upłynie 7 dni od momentu zatrzymania rzeczy i nie zostanie wydane postanowienie o ustanowieniu tymczasowego zabezpieczenia, tymczasowe zabezpieczenie upada, co oznacza, że zatrzymane rzeczy zostają zwrócone posiadaczowi a jeśli jest nieznany do depozytu właściwego miejscowo. Można także złożyć je do depozytu we właściwym miejscowo finansowym organie postępowania przygotowawczego..

Czas trwania zabezpieczenia majątkowego

Zabezpieczenie traci swoją moc, upada, jeśli sąd prawomocnym wyrokiem nie orzekł:

1) przepadku przedmiotu,
2) ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotu
3) jeżeli w ciągu 3 m-cy od daty uprawomocnienia się tego orzeczenia nie zostało podjęte postępowanie egzekucyjne prowadzone w celu wyegzekwowania przedmiotu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10.09.1999roku Kodeks karny skarbowy (Dz.U.07.111.765 j.t. z późniejszymi zmianami) - art. 129 - 132a
Ponadto zgodnie z art. 113 § 1 Kks w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego, jeżeli przepisy Kks nie stanowią inaczej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA