REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega zabezpieczenie majątkowe w sprawach karnych skarbowych?

Katarzyna Broniszewska
Na czym polega zabezpieczenie majątkowe w sprawach karnych skarbowych?
Na czym polega zabezpieczenie majątkowe w sprawach karnych skarbowych?

REKLAMA

REKLAMA

Zabezpieczenie majątkowe jest środkiem przymusu stosowanym wobec osoby podejrzanej lub oskarżonej o popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Jego celem jest zabezpieczenie późniejszego wykonania orzeczenia sądu, kar i środków karnych, które mają charakter majątkowy. Następuje to przede wszystkim poprzez ograniczenie możliwości dysponowania majątkiem przez podejrzanego (zabezpieczenie mienia), tak aby nie mógł się go pozbyć i uniemożliwić wykonanie orzeczenia.

Funkcją zabezpieczenia majątkowego jest ochrona interesów wierzyciela, przede wszystkim gdy chodzi o zapewnienie skuteczności przyszłej egzekucji obowiązku podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Środek ten powinien być stosowany racjonalnie, aby nie narazić się na zarzut naruszenia prawa własności, którego ochronę zapewnia Konstytucja. Ponadto należy pamiętać o zasadzie domniemania niewinności.

Co podlega zabezpieczeniu?

Zabezpieczeniu majątkowemu podlegają:

REKLAMA

1) przepadek przedmiotu (czyli przejście prawa własności na Skarb Państwa w momencie uprawomocnienia się orzeczenia, które stwierdza ten przepadek) oraz ściągnięcie jego równowartości pieniężnej;
2) ściągnięcie równowartości pieniężnej przepadku przedmiotu na mieniu podmiotu pociągniętego do odpowiedzialności posiłkowej (czyli na mieniu osoby, która nie odpowiada bezpośrednio za popełnienie przestępstwa, ale jej mienie stanowi zabezpieczenie wykonania wyroku, gdyby sprawca czynu zabronionego był niewypłacalny);
3) uiszczenie należności publicznoprawnej uszczuplonej czynem zabronionym;
4) przepadek korzyści majątkowej (korzyści, która została uzyskana w wyniku popełnienia czynu zabronionego) oraz ściągnięcie jej równowartości pieniężnej;
5) kara grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zabezpieczenie wyżej wymienionych należności może nastąpić poprzez:

1) zajęcie ruchomości, wierzytelności, innych praw majątkowych
2) ustanowienia zakazu zbywania i obciążania nieruchomości
3) zajęcie mienia, które nie pochodzi z przestępstwa, ale podlega zajęciu, jeżeli korzyść, która pochodzi z przestępstwa jest znacznych rozmiarów.

Kto dokonuje zabezpieczenia?

Zabezpieczenia dokonują organy postępowania przygotowawczego. Są nimi:

- Policja, organy finansowe i niefinansowe, Urząd Skarbowy, Urząd Celny, Inspektor Kontroli Skarbowej, Żandarmeria, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Pożarna.

Polecamy: Co warto wiedzieć jadąc na wakacje?

Procedura ustanowienia zabezpieczenia majątkowego.

Zanim zostanie ustanowione zabezpieczenia majątkowe zbiera się informacje o podejrzanym dotyczące jego majątku, stosunkach majątkowych, dochodach, stanie rodzinnym, majątkowych stosunkach małżeńskich.

Organ finansowy prowadzący postępowanie przygotowawcze może zwrócić się do prokuratora o wydanie postanowienia o ustanowieniu zabezpieczenia majątkowego. Jeżeli postępowanie przygotowawcze zostało zakończone i sprawa dalej toczy się przed sądem, postanowienie wydaje sąd.

W sytuacji, kiedy podejrzany uważa, że ustanowienie zabezpieczenia jest niezasadne, może wnieść zażalenie na postanowienie do sądu okręgowego (w okręgu którego toczy się sprawa).

Zabezpieczenie majątkowe ustanawiane jest na podstawie postanowienia prokuratora lub sądu.

Natomiast już ustanowione zabezpieczenie wykonywane jest przez Urząd skarbowy lub Urząd Celny (w stosunku do towarów, wartości dewizowych lub krajowych środków płatniczych podlegających kontroli celnej lub kontroli dewizowej), który je realizuje, przez podjęcie. Urząd Skarbowy, Izba Celna są administracyjnymi organami egzekucyjnymi.

Polecamy: Firmanctwo przy transakcjach w Internecie – czyli nie pożyczaj swego konta

Przy postanowieniach o zabezpieczeniu majątkowym prokurator sporządza wniosek o nadanie klauzuli wykonalności, który kieruje do właściwego Wydziału Karnego Sądu Rejonowego, w którego okręgu prowadzi się postępowanie karne.

Klauzula wykonalności jest zezwoleniem sądu niezbędnym do prowadzenia egzekucji, stwierdzającym, że można ją wykonać w drodze przymusu.

Ustanowienie tymczasowego zabezpieczenia majątkowego

Tymczasowe zabezpieczenie ustanawiane jest w przypadku, gdy istnieje realne niebezpieczeństwo, że mienie ruchome, które zostało uzyskane w wyniku przestępstwa zostanie zbyte, ukryte czy usunięte. Obawa taka jednak musi być zasadna i udokumentowana.

Tymczasowemu zabezpieczeniu podlega wyłącznie mienie ruchome, z którego może być prowadzona egzekucja.

Aby tego uniknąć mienie ruchome zostaje zatrzymane. Można dokonać przeszukania w celu odnalezienia mienia. Z tych czynności sporządza się protokół, w którym zatrzymane rzeczy powinny być opisane w taki sposób, żeby można było oszacować ich wartość.

Polecamy: Czy przedsiębiorca poniesie karę w przypadku braku książki kontroli

Zatrzymane rzeczy mogą zostać przekazane osobie godnej zaufania. W przypadku, gdy zatrzymuje się pieniądze, papiery wartościowe lub biżuterię, rzeczy te zabiera organ dokonujący zatrzymania (np. Policja).

Jeżeli upłynie 7 dni od momentu zatrzymania rzeczy i nie zostanie wydane postanowienie o ustanowieniu tymczasowego zabezpieczenia, tymczasowe zabezpieczenie upada, co oznacza, że zatrzymane rzeczy zostają zwrócone posiadaczowi a jeśli jest nieznany do depozytu właściwego miejscowo. Można także złożyć je do depozytu we właściwym miejscowo finansowym organie postępowania przygotowawczego..

Czas trwania zabezpieczenia majątkowego

Zabezpieczenie traci swoją moc, upada, jeśli sąd prawomocnym wyrokiem nie orzekł:

1) przepadku przedmiotu,
2) ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotu
3) jeżeli w ciągu 3 m-cy od daty uprawomocnienia się tego orzeczenia nie zostało podjęte postępowanie egzekucyjne prowadzone w celu wyegzekwowania przedmiotu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10.09.1999roku Kodeks karny skarbowy (Dz.U.07.111.765 j.t. z późniejszymi zmianami) - art. 129 - 132a
Ponadto zgodnie z art. 113 § 1 Kks w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego, jeżeli przepisy Kks nie stanowią inaczej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA