REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego

Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego
Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie rutynowej kontroli pracownicy jednego z urzędów kontroli skarbowej zorientowali się, że z serwerów podatnika ktoś zdalnie usiłuje kasować dane związane z prowadzoną działalnością. Szybko zabezpieczono pozostałe dane i odtworzono te już usunięte. Działanie to pozwoliło na ustalenie prawdziwego rozmiaru działalności podatnika, który okazał się znacznie większy, niż ten wynikający ze składanych przez niego deklaracji.

Typowanie do kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Wytypowania do kontroli dokonano na podstawie analizy deklaracji podatkowych składanych przez Spółkę w latach 1999–2007, w wyniku której stwierdzono m.in. że deklarowane obroty i dochody Spółki w badanym okresie były znacznie niższe, niż innych podmiotów działających w tej samej branży, a rozmiary prowadzonej działalności wskazywały na wysokie ryzyko świadomego zaniżania należnych podatków.

Pogłębiona analiza potwierdziła wyniki analizy ryzyka. Spółka, której jedynym udziałowcem był jej prezes, świadczyła usługi fryzjerskie i marketingowe, a także prowadziła sprzedaż kosmetyków. Jej dokumentację księgową prowadziła kancelaria prawa gospodarczego.

W kilkuletnim okresie objętym analizą Spółka tylko przez 2 lata wykazała dochód wymagający zapłaty podatku (łącznie ok. 46 tys zł). Przez cały okres działania nie korzystała z pożyczek czy kredytów, a kapitał zakładowy nie pozwalał na pokrycie wykazywanych strat. Stanowiące jedyne źródło przychodów wynagrodzenie prezesa (zgodnie z zeznaniami podatkowymi) wynosiło niespełna 400 zł miesięcznie.

REKLAMA

Również pracownicy z wysokimi kwalifikacjami zawodowymi oficjalnie otrzymywali wynagrodzenia na poziomie najniższego wynagrodzenia krajowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgromadzone informacje były wystarczające do podjęcia decyzji o wszczęciu w Spółce kontroli w zakresie rzetelności rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, oraz równoległym rozpoznawaniu rzetelności przychodów deklarowanych do opodatkowania przez prezesa i pracowników Spółki.

Polecamy: Co może Ci zrobić inspektor kontroli skarbowej?

Kontrola

Wstępna kontrola dokumentacji finansowo-księgowej i podatkowej za 2006 r. wzbudziła wątpliwości kontrolujących, co do ich rzetelności.

W wyniku analizy czasu pracy fryzjerów stwierdzono, że Spółka za ten rok zaewidencjonowała 5088 paragonów (w tym również paragonów dot. wyłącznie sprzedaży kosmetyków), co przy zatrudnianiu 15 fryzjerów i 304 dniach roboczych w roku dało średnie obciążenie na poziomie 1 klienta dziennie na pracownika.

Polecamy: Nikt nie spodziewa się kontroli skarbowej

Średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika wraz z pochodnymi przewyższało przychód ze świadczonej przez niego pracy. Porównano również udostępnione paragony fiskalne z wydrukami z terminala POS (płatności kartami płatniczymi), stwierdzając liczne przypadki nie ewidencjonowania na kasie fiskalnej transakcji dokonanych kartami płatniczymi.

Na podstawie kontrolowanej dokumentacji i oględzin stwierdzono, że od grudnia 2001r. Spółka stosowała specjalistyczne oprogramowanie mogące zawierać informacje pozwalające na ustalenie faktycznych rozmiarów prowadzonej działalności.

Kontrolujący wystąpili zatem do Prokuratora Rejonowego o zgodę na przeszukanie pomieszczeń Spółki i zabezpieczenie danych zgromadzonych na nośnikach magnetycznych. Po uzyskaniu zgody Prokuratora Rejonowego, kontrolujący, w asyście informatyków oraz pracowników oddziału realizacji, dokonali przeszukania pomieszczeń zajmowanych przez Spółkę.

Dane znikają z serwera

W toku tych czynności stwierdzono próbę zdalnego (spoza siedziby Spółki) usunięcia danych z serwera Spółki. Nie przeszkodziło to jednak kontrolującym w skutecznym pobraniu i zabezpieczeniu danych. Zabezpieczono m.in. bazy danych zawierające informacje o transakcjach, arkusze 2 kalkulacyjne, analizy, pisma do kontrahentów itp. Odzyskano również usunięte dane za okres od 2008 r. do dnia poprzedzającego przeszukanie.

Program, który w chwili rozpoczęcia czynności przez pracowników UKS był aktywny, po krótkim czasie „zniknął” z komputera. Jak stwierdzono później, wszystkie dane z serwera Spółki zostały „zbyt późno” usunięte.

Analiza zabezpieczonych danych pozwoliła na uzyskanie dostępu do baz za lata 2002–2008, zawierających m.in. informacje o świadczonych usługach (np. data wykonania z podaniem dnia, godziny rozpoczęcia i zakończenia usługi, przedmiot i wartość sprzedaży, pracownicy wykonujący usługę, zużycie materiałów).

Na tej podstawie ustalono m.in., że w kontrolowanym okresie salon obsługiwał blisko 20.000 klientów, często wielokrotnie. W formie papierowej zabezpieczono liczne dokumenty rozliczeń z pracownikami, analizy czasu pracy, protokoły reklamacji usług itp.

Zabezpieczono również „zeszyt”, w którym dokonywano zapisów rozliczeń gotówkowych od czerwca 2003 r. do dnia poprzedzającego przeszukanie (przychody gotówkowe z salonu, płatności gotówkowe, wpłaty na konto bankowe (firmowe i prezesa), pożyczki dla pracowników oraz rzeczywiste wypłaty wynagrodzeń).
Fikcyjne koszty uzyskania przychodu

Analiza kosztów działalności wykazała fikcyjność usług świadczonych w latach 2005–2007 na rzecz kontrolowanego łącznie na kwotę ponad 1,3 mln zł.

Przykładowo w 2005 r. stwierdzono usługi nabywane od podmiotu nieistniejącego, w 2006 r. nabywanie i odsprzedawanie fikcyjnych usług szkoleniowych, a w 2007 r. zakup fikcyjnych usług reklamowych.

Zgromadzony materiał dowodowy dawał podstawę do sporządzenia wniosku o dokonanie zabezpieczenia, na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, na majątku Spółki oraz wszczęcia postępowania karnego skarbowego, w którym m.in. przeprowadzono dowody z zeznań świadków – klientów salonu – których transakcje zostały zarejestrowane w programie komputerowym i nie zostały zaewidencjonowane w kasie fiskalnej.

Uzyskano również informacje bankowe o obrotach na rachunkach bankowych Spółki oraz osób czerpiących dochody z niezgłoszonych do opodatkowania przychodów Spółki.

Należy zauważyć, że otrzymane informacje bankowe potwierdzały zapisy w zabezpieczonym „zeszycie” oraz dane z systemu informatycznego, zarówno co do kwot jednostkowych transakcji jak i dat ich dokonania.

Pozwoliło to na uznanie za niewiarygodne kluczowych wyjaśnień składanych przez kontrolowanego, zarówno w toku postępowania kontrolnego, jak i w postępowaniu odwoławczym, dotyczących testowego charakteru programu, który docelowo miał służyć zarządzaniu siecią salonów opartych na franchisingu.

Kontrolowany twierdził, że zabezpieczone dane mają jedynie charakter symulacyjny (zaznaczając, iż dane klientów są prawdziwe, zaś dane dotyczące sprzedaży błędnie zwielokrotnione) i w jakimkolwiek stopniu nie odzwierciedlają aktywności gospodarczej Spółki.

Organ podatkowy określając zobowiązania podatkowe Spółki zakwestionował rzetelność ksiąg podatkowych i na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego stwierdził uszczuplenie należności podatkowych za lata 2003–2007 w kwocie blisko 1,4 mln zł.

Rzetelność działań organu kontroli skarbowej została poddana ocenie Izby Skarbowej (w postępowaniu odwoławczym) oraz ocenie sądu administracyjnego – zarówno Wojewódzki Sąd Administracyjny jak i Naczelny Sąd Administracyjny odrzuciły skargi, utrzymując w mocy rozstrzygnięcie kontroli skarbowej.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA