REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego

Subskrybuj nas na Youtube
Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego
Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie rutynowej kontroli pracownicy jednego z urzędów kontroli skarbowej zorientowali się, że z serwerów podatnika ktoś zdalnie usiłuje kasować dane związane z prowadzoną działalnością. Szybko zabezpieczono pozostałe dane i odtworzono te już usunięte. Działanie to pozwoliło na ustalenie prawdziwego rozmiaru działalności podatnika, który okazał się znacznie większy, niż ten wynikający ze składanych przez niego deklaracji.

Typowanie do kontroli

REKLAMA

Autopromocja

Wytypowania do kontroli dokonano na podstawie analizy deklaracji podatkowych składanych przez Spółkę w latach 1999–2007, w wyniku której stwierdzono m.in. że deklarowane obroty i dochody Spółki w badanym okresie były znacznie niższe, niż innych podmiotów działających w tej samej branży, a rozmiary prowadzonej działalności wskazywały na wysokie ryzyko świadomego zaniżania należnych podatków.

REKLAMA

Pogłębiona analiza potwierdziła wyniki analizy ryzyka. Spółka, której jedynym udziałowcem był jej prezes, świadczyła usługi fryzjerskie i marketingowe, a także prowadziła sprzedaż kosmetyków. Jej dokumentację księgową prowadziła kancelaria prawa gospodarczego.

W kilkuletnim okresie objętym analizą Spółka tylko przez 2 lata wykazała dochód wymagający zapłaty podatku (łącznie ok. 46 tys zł). Przez cały okres działania nie korzystała z pożyczek czy kredytów, a kapitał zakładowy nie pozwalał na pokrycie wykazywanych strat. Stanowiące jedyne źródło przychodów wynagrodzenie prezesa (zgodnie z zeznaniami podatkowymi) wynosiło niespełna 400 zł miesięcznie.

Również pracownicy z wysokimi kwalifikacjami zawodowymi oficjalnie otrzymywali wynagrodzenia na poziomie najniższego wynagrodzenia krajowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgromadzone informacje były wystarczające do podjęcia decyzji o wszczęciu w Spółce kontroli w zakresie rzetelności rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, oraz równoległym rozpoznawaniu rzetelności przychodów deklarowanych do opodatkowania przez prezesa i pracowników Spółki.

Polecamy: Co może Ci zrobić inspektor kontroli skarbowej?

Kontrola

Wstępna kontrola dokumentacji finansowo-księgowej i podatkowej za 2006 r. wzbudziła wątpliwości kontrolujących, co do ich rzetelności.

W wyniku analizy czasu pracy fryzjerów stwierdzono, że Spółka za ten rok zaewidencjonowała 5088 paragonów (w tym również paragonów dot. wyłącznie sprzedaży kosmetyków), co przy zatrudnianiu 15 fryzjerów i 304 dniach roboczych w roku dało średnie obciążenie na poziomie 1 klienta dziennie na pracownika.

Polecamy: Nikt nie spodziewa się kontroli skarbowej

REKLAMA

Średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika wraz z pochodnymi przewyższało przychód ze świadczonej przez niego pracy. Porównano również udostępnione paragony fiskalne z wydrukami z terminala POS (płatności kartami płatniczymi), stwierdzając liczne przypadki nie ewidencjonowania na kasie fiskalnej transakcji dokonanych kartami płatniczymi.

Na podstawie kontrolowanej dokumentacji i oględzin stwierdzono, że od grudnia 2001r. Spółka stosowała specjalistyczne oprogramowanie mogące zawierać informacje pozwalające na ustalenie faktycznych rozmiarów prowadzonej działalności.

Kontrolujący wystąpili zatem do Prokuratora Rejonowego o zgodę na przeszukanie pomieszczeń Spółki i zabezpieczenie danych zgromadzonych na nośnikach magnetycznych. Po uzyskaniu zgody Prokuratora Rejonowego, kontrolujący, w asyście informatyków oraz pracowników oddziału realizacji, dokonali przeszukania pomieszczeń zajmowanych przez Spółkę.

Dane znikają z serwera

W toku tych czynności stwierdzono próbę zdalnego (spoza siedziby Spółki) usunięcia danych z serwera Spółki. Nie przeszkodziło to jednak kontrolującym w skutecznym pobraniu i zabezpieczeniu danych. Zabezpieczono m.in. bazy danych zawierające informacje o transakcjach, arkusze 2 kalkulacyjne, analizy, pisma do kontrahentów itp. Odzyskano również usunięte dane za okres od 2008 r. do dnia poprzedzającego przeszukanie.

Program, który w chwili rozpoczęcia czynności przez pracowników UKS był aktywny, po krótkim czasie „zniknął” z komputera. Jak stwierdzono później, wszystkie dane z serwera Spółki zostały „zbyt późno” usunięte.

Analiza zabezpieczonych danych pozwoliła na uzyskanie dostępu do baz za lata 2002–2008, zawierających m.in. informacje o świadczonych usługach (np. data wykonania z podaniem dnia, godziny rozpoczęcia i zakończenia usługi, przedmiot i wartość sprzedaży, pracownicy wykonujący usługę, zużycie materiałów).

Na tej podstawie ustalono m.in., że w kontrolowanym okresie salon obsługiwał blisko 20.000 klientów, często wielokrotnie. W formie papierowej zabezpieczono liczne dokumenty rozliczeń z pracownikami, analizy czasu pracy, protokoły reklamacji usług itp.

Zabezpieczono również „zeszyt”, w którym dokonywano zapisów rozliczeń gotówkowych od czerwca 2003 r. do dnia poprzedzającego przeszukanie (przychody gotówkowe z salonu, płatności gotówkowe, wpłaty na konto bankowe (firmowe i prezesa), pożyczki dla pracowników oraz rzeczywiste wypłaty wynagrodzeń).
Fikcyjne koszty uzyskania przychodu

Analiza kosztów działalności wykazała fikcyjność usług świadczonych w latach 2005–2007 na rzecz kontrolowanego łącznie na kwotę ponad 1,3 mln zł.

Przykładowo w 2005 r. stwierdzono usługi nabywane od podmiotu nieistniejącego, w 2006 r. nabywanie i odsprzedawanie fikcyjnych usług szkoleniowych, a w 2007 r. zakup fikcyjnych usług reklamowych.

Zgromadzony materiał dowodowy dawał podstawę do sporządzenia wniosku o dokonanie zabezpieczenia, na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, na majątku Spółki oraz wszczęcia postępowania karnego skarbowego, w którym m.in. przeprowadzono dowody z zeznań świadków – klientów salonu – których transakcje zostały zarejestrowane w programie komputerowym i nie zostały zaewidencjonowane w kasie fiskalnej.

Uzyskano również informacje bankowe o obrotach na rachunkach bankowych Spółki oraz osób czerpiących dochody z niezgłoszonych do opodatkowania przychodów Spółki.

Należy zauważyć, że otrzymane informacje bankowe potwierdzały zapisy w zabezpieczonym „zeszycie” oraz dane z systemu informatycznego, zarówno co do kwot jednostkowych transakcji jak i dat ich dokonania.

Pozwoliło to na uznanie za niewiarygodne kluczowych wyjaśnień składanych przez kontrolowanego, zarówno w toku postępowania kontrolnego, jak i w postępowaniu odwoławczym, dotyczących testowego charakteru programu, który docelowo miał służyć zarządzaniu siecią salonów opartych na franchisingu.

Kontrolowany twierdził, że zabezpieczone dane mają jedynie charakter symulacyjny (zaznaczając, iż dane klientów są prawdziwe, zaś dane dotyczące sprzedaży błędnie zwielokrotnione) i w jakimkolwiek stopniu nie odzwierciedlają aktywności gospodarczej Spółki.

Organ podatkowy określając zobowiązania podatkowe Spółki zakwestionował rzetelność ksiąg podatkowych i na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego stwierdził uszczuplenie należności podatkowych za lata 2003–2007 w kwocie blisko 1,4 mln zł.

Rzetelność działań organu kontroli skarbowej została poddana ocenie Izby Skarbowej (w postępowaniu odwoławczym) oraz ocenie sądu administracyjnego – zarówno Wojewódzki Sąd Administracyjny jak i Naczelny Sąd Administracyjny odrzuciły skargi, utrzymując w mocy rozstrzygnięcie kontroli skarbowej.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA