REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukrywasz dochody? Skarbówka Cię wytropi

kasa fiskalna; ewidencja sprzedarzy
kasa fiskalna; ewidencja sprzedarzy

REKLAMA

REKLAMA

Jak informuje Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach ok. 10% kontrolowanych przedsiębiorców w miesiącach styczeń-luty 2012 roku na terenie woj. śląskiego otrzymało mandaty za brak ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. W tym czasie inspektorzy kontroli skarbowej skontrolowali ponad 6 tysięcy przedsiębiorców i nałożyli 507 mandatów na łączną kwotę 87.780,00 zł.

Kontrolowani byli przedsiębiorcy prowadzący działalność całoroczną i sezonową, prowadzący sprzedaż w sklepach, barach, dyskotekach, na wyciągach narciarskich czy pod tzw. „chmurką”.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawdzane było, czy sprzedaż jest rejestrowana kasą fiskalną, a także czy osoby do tego zobowiązane posiadają w miejscu sprzedaży urządzenie rejestrujące (kasę lub drukarkę fiskalną).

W miejscach gdzie stwierdzono nieprawidłowości np. za brak ewidencji sprzedaży na urządzeniu rejestrującym, nałożony został mandat, w tym roku jego minimalna wysokość wynosi 150 zł a maksymalna 3.000 zł.

W kilku przypadkach np. za brak właściwego nadzoru wobec właściciela zostało wszczęte postępowanie przygotowawcze z kodeksu karnego skarbowego.

REKLAMA

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 - grzywny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania w tegorocznej akcji w zależności od potrzeb prowadzone były wspólnie z Urzędami Skarbowymi, Inspekcją Transportu Drogowego czy też z Policją.

O tym, że kasa fiskalna powinna być w każdym punkcie sprzedaży powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca. Okazuje się jednak, że niektórzy zapominają…. Podczas kontroli inspektor słyszy od sprzedawcy stoiska z przekąskami i piwem, że kasa jest oczywiście, ale…. w siedzibie firmy.

Pieczywo bez paragonu

Kontrola u właściciela piekarni i jednocześnie właściciela 19 punktów wyrobów piekarniczych i cukierniczych na terenie woj. śląskiego pokazuje, że firmy wciąż oszukują. Na 19 skontrolowanych punktów sprzedaży, aż w 9 stwierdzono brak ewidencji sprzedaży na kasach rejestrujących. Za nieewidencjonowanie sprzedaży nałożono 9 mandatów na łączną kwotę 1.410 zł.

Jak rozpocząć ewidencję obrotu kasą fiskalną?

Zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym każda osoba, która sprzeda z pominięciem kasy fiskalnej albo nie wyda paragonu potwierdzającego sprzedaż, popełnia czyn zabroniony.

Do odpowiedzialności karnej może być pociągnięty również właściciel lub kierownik sklepu, który nie dopełnił obowiązku nadzoru. I tak właśnie będzie w tym przypadku.

Przejazdy bez podatku

O swoich obowiązkach także nie zawsze pamiętają taksówkarze i kierowcy busów. „Zawsze pytam pasażera czy będzie potrzebował paragon, jeśli nie chce to jest taniej – powiedział jeden z kierowców”.

Kierowca busa który miał uszkodzoną kasę fiskalną nie widział potrzeby, żeby ją naprawić. Po prostu odłożył to na później. Za swoją niefrasobliwość został ukarany mandatem karnym w wysokości 300 zł.

Restauracje i dyskoteki

W czasie ferii inspektorzy objęli swoim działaniem także restauracje i dyskoteki.  Inspektorzy kontroli skarbowej wspólnie z funkcjonariuszami Policji pojawili się w dyskotece godzinach wieczornych.

Na miejscu okazało się, że właściciel nie dopuszcza możliwości pojawienia się kontrolerów skarbowych o tak późnej godzinie. Tak więc, ewidencjonowanie sprzedaży alkoholu czy też serwowanych dań było rzadkością. Zaskoczeni kelnerzy nawet nie próbowali się tłumaczyć.

W innym z większych klubów nie widziano potrzeby ewidencjonowania opłaty za wejście.

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Tylko podczas dwóch takich akcji inspektorzy  nałożyli 8 mandatów na kwotę 2.750 zł.!

Oprócz mandatów wobec właściciela za brak należytego nadzoru wszczęto postępowanie karne skarbowe.

Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach informuje, że stale napływają informacje od mieszkańców woj. śląskiego o zauważonych nieprawidłowościach – informacje te inspektorzy kontroli skarbowej sprawdzają.

Źródło: Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA