REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukrywasz dochody? Skarbówka Cię wytropi

Subskrybuj nas na Youtube
kasa fiskalna; ewidencja sprzedarzy
kasa fiskalna; ewidencja sprzedarzy

REKLAMA

REKLAMA

Jak informuje Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach ok. 10% kontrolowanych przedsiębiorców w miesiącach styczeń-luty 2012 roku na terenie woj. śląskiego otrzymało mandaty za brak ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. W tym czasie inspektorzy kontroli skarbowej skontrolowali ponad 6 tysięcy przedsiębiorców i nałożyli 507 mandatów na łączną kwotę 87.780,00 zł.

Kontrolowani byli przedsiębiorcy prowadzący działalność całoroczną i sezonową, prowadzący sprzedaż w sklepach, barach, dyskotekach, na wyciągach narciarskich czy pod tzw. „chmurką”.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawdzane było, czy sprzedaż jest rejestrowana kasą fiskalną, a także czy osoby do tego zobowiązane posiadają w miejscu sprzedaży urządzenie rejestrujące (kasę lub drukarkę fiskalną).

W miejscach gdzie stwierdzono nieprawidłowości np. za brak ewidencji sprzedaży na urządzeniu rejestrującym, nałożony został mandat, w tym roku jego minimalna wysokość wynosi 150 zł a maksymalna 3.000 zł.

W kilku przypadkach np. za brak właściwego nadzoru wobec właściciela zostało wszczęte postępowanie przygotowawcze z kodeksu karnego skarbowego.

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 - grzywny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania w tegorocznej akcji w zależności od potrzeb prowadzone były wspólnie z Urzędami Skarbowymi, Inspekcją Transportu Drogowego czy też z Policją.

O tym, że kasa fiskalna powinna być w każdym punkcie sprzedaży powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca. Okazuje się jednak, że niektórzy zapominają…. Podczas kontroli inspektor słyszy od sprzedawcy stoiska z przekąskami i piwem, że kasa jest oczywiście, ale…. w siedzibie firmy.

Pieczywo bez paragonu

Kontrola u właściciela piekarni i jednocześnie właściciela 19 punktów wyrobów piekarniczych i cukierniczych na terenie woj. śląskiego pokazuje, że firmy wciąż oszukują. Na 19 skontrolowanych punktów sprzedaży, aż w 9 stwierdzono brak ewidencji sprzedaży na kasach rejestrujących. Za nieewidencjonowanie sprzedaży nałożono 9 mandatów na łączną kwotę 1.410 zł.

Jak rozpocząć ewidencję obrotu kasą fiskalną?

Zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym każda osoba, która sprzeda z pominięciem kasy fiskalnej albo nie wyda paragonu potwierdzającego sprzedaż, popełnia czyn zabroniony.

Do odpowiedzialności karnej może być pociągnięty również właściciel lub kierownik sklepu, który nie dopełnił obowiązku nadzoru. I tak właśnie będzie w tym przypadku.

Przejazdy bez podatku

O swoich obowiązkach także nie zawsze pamiętają taksówkarze i kierowcy busów. „Zawsze pytam pasażera czy będzie potrzebował paragon, jeśli nie chce to jest taniej – powiedział jeden z kierowców”.

Kierowca busa który miał uszkodzoną kasę fiskalną nie widział potrzeby, żeby ją naprawić. Po prostu odłożył to na później. Za swoją niefrasobliwość został ukarany mandatem karnym w wysokości 300 zł.

Restauracje i dyskoteki

W czasie ferii inspektorzy objęli swoim działaniem także restauracje i dyskoteki.  Inspektorzy kontroli skarbowej wspólnie z funkcjonariuszami Policji pojawili się w dyskotece godzinach wieczornych.

Na miejscu okazało się, że właściciel nie dopuszcza możliwości pojawienia się kontrolerów skarbowych o tak późnej godzinie. Tak więc, ewidencjonowanie sprzedaży alkoholu czy też serwowanych dań było rzadkością. Zaskoczeni kelnerzy nawet nie próbowali się tłumaczyć.

W innym z większych klubów nie widziano potrzeby ewidencjonowania opłaty za wejście.

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Tylko podczas dwóch takich akcji inspektorzy  nałożyli 8 mandatów na kwotę 2.750 zł.!

Oprócz mandatów wobec właściciela za brak należytego nadzoru wszczęto postępowanie karne skarbowe.

Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach informuje, że stale napływają informacje od mieszkańców woj. śląskiego o zauważonych nieprawidłowościach – informacje te inspektorzy kontroli skarbowej sprawdzają.

Źródło: Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA