REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób wykonywane są kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2
Kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące wykonywania kar orzeczonych za przestępstwa i wykroczenia skarbowe znajdują się w ustawie z 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawie z 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy (kkw).

W części pierwszej artykułu zostały opisane przypadki zmiany okoliczności wymaganych dla ustalenia stawki dziennej (sytuacji materialnej sprawcy), rozłożenie kary grzywny  na raty oraz sytuacja osoby odpowiedzialnej posiłkowo.

REKLAMA

Autopromocja

Zamiana kary grzywny na pracę użyteczną społecznie

Zamiana tego typu możliwa jest jedynie przy wykroczeniach skarbowych.

Zamiana może nastąpić:

- z urzędu,

- na wniosek skazanego, prokuratora albo finansowego organu dochodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamiana wymaga zawsze zgody skazanego, ponieważ nie można utożsamiać pracy społecznie użytecznej z pracą przymusową.

Zgodnie z art. 185 kks praca społecznie użyteczna charakteryzuje się tym, że jest:

1.      nieodpłatna i kontrolowana,

2.      wykonywana na cele społeczne,

3.      wskazana przez sąd,

4.      odbywana w odpowiednim zakładzie pracy, placówce służby zdrowia, opieki społecznej, organizacji lub instytucji niosącej pomoc charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej,

5.      realizowana w wymiarze od 5 do 10 godzin w stosunku tygodniowym.

Kodeks karny wykonawczy ustanawia możliwość zamiany nieuiszczonej i niemożliwej do ściągnięcia grzywny orzeczonej za przestępstwa pospolite.

Najpierw sąd (który wydał wyrok w I instancji) musi stwierdzić, że grzywna nie została ściągnięta z powodu bezskuteczności egzekucji ustalonej przez komornika. Następnie wydaje postanowienie o zmianie kary grzywny na pracę społecznie użyteczną. Pracę społecznie użyteczną nadzoruje sąd rejonowy, w którego okręgu jest wykonywana.

Sprawca ma możliwość wniesienia zażalenia na postanowienie sądu o powyższej zmianie.

Dla wykroczeń skarbowych przyjmuje się, że praca społecznie użyteczna ma  trwać 5-10 godzin tygodniowo. Jest orzekana w rozmiarze od 7 dni (tydzień) do 3 miesięcy (określa się ją w dniach i miesiącach).

POLECAMY: Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 – grzywny

Zastępcza kary pozbawienia wolności

W sytuacji, gdy egzekucja kary grzywny jest bezskuteczna (lub okoliczności sprawy wskazują, że była by ona nieskuteczna przy podjęciu egzekucji), sąd zarządza zastępcze wykonanie kary pozbawienia wolności:

1. jeżeli sprawca oświadczy, że nie podejmie pracy społecznie użytecznej zamienionej na podstawie art. 185 albo uchyla się od jej wykonania; dotyczy to przypadku, gdy ukarany jej nie wykonuje lub występuje z jego strony brak zgody na zamianę.

2. zamiana grzywny na pracę społecznie użyteczną jest niemożliwa lub niecelowa.

REKLAMA

Sąd, wydając zarządzenie o zamianie, musi dokonać przeliczenia ilości stawek grzywny na liczbę dni pozbawienia wolności. Przepis art. 186 kodeksu przyjmuje, że jeden dzień pozbawienia wolności równoważny jest grzywnie wynoszącej od jednej pięćsetnej do jednej pięćdziesiątej górnej granicy ustawowego zagrożenia karą grzywny.

Górna granica jest 20-krotnością minimalnego wynagrodzenia za pracę. Należy zatem podzielić wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę przez 1/50 lub 1/500. Wtedy otrzymana kwota będzie stanowić równowartość jednego dnia pozbawienia wolności.

Jeżeli wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę to 1 500 zł (od 1 stycznia 2012 r. - 1.500 zł -rozporządzenie Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. - Dz.U. nr 192, poz. 1141), to jego 20-krotność wynosi 30 000 zł. Zatem przelicznik będzie wynosił od 60 zł (1/500) do 600 zł (1/50) za jeden dzień pozbawienia wolności. Przy przykładowej karze grzywny w wysokości 3000, sprawca będzie skazany na 5 lub 50 dni pozbawienia wolności.

Zastępcza kara pozbawienia wolności nie może przekroczyć 3 miesięcy. Wymierza się ją w dniach i miesiącach.

Gdy właściwości lub warunki osobiste ukaranego (rozwój intelektualny, stan psychiczny, stan zdrowia, ewentualnie warunki materialne) uniemożliwiają mu odbycie kary pozbawienia wolności, sąd ma bezwzględny zakaz zastosowania tej kary zastępczej. 

Zastępcza kara pozbawienia wolności może być warunkowo zawieszona. W tej sytuacji stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu wykroczeń ( art. 42 i 43 pkt 1).

Aby móc skorzystać z warunkowego zawieszenia muszą wystąpić tzw. warunki pozytywne:

- odpowiednie właściwości i warunki osobiste sprawcy, jego zachowanie po popełnieniu przypisanego mu wykroczenia skarbowego, uiszczenie należności publicznoprawnej uszczuplonej w związku z jego popełnieniem oraz warunki negatywne;

- w ciągu 2 lat przed popełnieniem tego czynu sprawca nie może być poddany uprzedniej karalności za podobne przestępstwo lub wykroczenie skarbowe (chyba że zaistnieją okoliczności wyjątkowe).

Na postanowienie o zarządzeniu wykonania zastępczej kary pozbawienia wolności sprawcy przysługuje zażalenie.

POLECAMY: W jaki sposób wykonywane są kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 1

Obowiązek uiszczenia należności publicznoprawne

Jeżeli sąd ustanowi karę ograniczenia wolności za czyn, w związku z którym nastąpiło uszczuplenie należności publicznoprawnej, musi także nałożyć na skazanego obowiązek  uregulowania należności w wyznaczonym terminie.

W związku z tym, w sytuacji, gdy  sprawca:

- popełnił przestępstwo skarbowe, którego skutkiem było uszczuplenie należności publicznoprawnej i

- został skazany na karę ograniczenia wolności,

to  nieuiszczenie wymagalnej należności w wyznaczonym terminie jest uważane za uchylanie się skazanego od odbywania kary ograniczenia wolności.

REKLAMA

Należnością publicznoprawną (zgodnie z teścia art.53 § 26 kodeksu) jest należność państwowa lub samorządowa, będąca przedmiotem przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego np. podatek będący dochodem budżetu państwa, należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji, należność celna.

Uchylanie się sprawcy rozumiane jest jako zachowanie wynikającą ze złej woli sprawcy, opierające się na założeniu, że mam możliwość zapłaty należności, ale tego nie chcę i nie czynię. Pomimo istnienia obiektywnych możliwości wykonania obowiązku, skazany nie reguluje uszczuplonej należności publicznoprawnej.

Sąd Najwyższy w postanowieniu z 28 lipca 1980 roku (V KRN 146/80) wskazał, że Niewywiązywanie się z obowiązku naprawienia szkody zawiera w sobie znamiona uchylania się od tego obowiązku tylko wtedy, gdy jest zawinione.

Kary grzywny wymierzone w sprawach o wykroczenia skarbowe (niezależnie od trybu, w jakim je wymierzono) przypadają Skarbowi Państwa.

Kara grzywny, wymierzona w drodze mandatu karnego, egzekwowana jest na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (nie postępowaniu sądowym). Do egzekucji kieruje się mandaty prawomocne (kredytowane i nieuregulowane w terminie).

Wykonanie grzywny nałożonej mandatem karnym przedawnia się po upływie 3 lat od daty uprawomocnienia się orzeczenia wymierzającego tę karę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA