REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób wykonywane są kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2

Katarzyna Broniszewska
Kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2
Kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące wykonywania kar orzeczonych za przestępstwa i wykroczenia skarbowe znajdują się w ustawie z 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawie z 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy (kkw).

W części pierwszej artykułu zostały opisane przypadki zmiany okoliczności wymaganych dla ustalenia stawki dziennej (sytuacji materialnej sprawcy), rozłożenie kary grzywny  na raty oraz sytuacja osoby odpowiedzialnej posiłkowo.

REKLAMA

REKLAMA

Zamiana kary grzywny na pracę użyteczną społecznie

Zamiana tego typu możliwa jest jedynie przy wykroczeniach skarbowych.

Zamiana może nastąpić:

- z urzędu,

REKLAMA

- na wniosek skazanego, prokuratora albo finansowego organu dochodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamiana wymaga zawsze zgody skazanego, ponieważ nie można utożsamiać pracy społecznie użytecznej z pracą przymusową.

Zgodnie z art. 185 kks praca społecznie użyteczna charakteryzuje się tym, że jest:

1.      nieodpłatna i kontrolowana,

2.      wykonywana na cele społeczne,

3.      wskazana przez sąd,

4.      odbywana w odpowiednim zakładzie pracy, placówce służby zdrowia, opieki społecznej, organizacji lub instytucji niosącej pomoc charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej,

5.      realizowana w wymiarze od 5 do 10 godzin w stosunku tygodniowym.

Kodeks karny wykonawczy ustanawia możliwość zamiany nieuiszczonej i niemożliwej do ściągnięcia grzywny orzeczonej za przestępstwa pospolite.

Najpierw sąd (który wydał wyrok w I instancji) musi stwierdzić, że grzywna nie została ściągnięta z powodu bezskuteczności egzekucji ustalonej przez komornika. Następnie wydaje postanowienie o zmianie kary grzywny na pracę społecznie użyteczną. Pracę społecznie użyteczną nadzoruje sąd rejonowy, w którego okręgu jest wykonywana.

Sprawca ma możliwość wniesienia zażalenia na postanowienie sądu o powyższej zmianie.

Dla wykroczeń skarbowych przyjmuje się, że praca społecznie użyteczna ma  trwać 5-10 godzin tygodniowo. Jest orzekana w rozmiarze od 7 dni (tydzień) do 3 miesięcy (określa się ją w dniach i miesiącach).

POLECAMY: Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 – grzywny

Zastępcza kary pozbawienia wolności

W sytuacji, gdy egzekucja kary grzywny jest bezskuteczna (lub okoliczności sprawy wskazują, że była by ona nieskuteczna przy podjęciu egzekucji), sąd zarządza zastępcze wykonanie kary pozbawienia wolności:

1. jeżeli sprawca oświadczy, że nie podejmie pracy społecznie użytecznej zamienionej na podstawie art. 185 albo uchyla się od jej wykonania; dotyczy to przypadku, gdy ukarany jej nie wykonuje lub występuje z jego strony brak zgody na zamianę.

2. zamiana grzywny na pracę społecznie użyteczną jest niemożliwa lub niecelowa.

Sąd, wydając zarządzenie o zamianie, musi dokonać przeliczenia ilości stawek grzywny na liczbę dni pozbawienia wolności. Przepis art. 186 kodeksu przyjmuje, że jeden dzień pozbawienia wolności równoważny jest grzywnie wynoszącej od jednej pięćsetnej do jednej pięćdziesiątej górnej granicy ustawowego zagrożenia karą grzywny.

Górna granica jest 20-krotnością minimalnego wynagrodzenia za pracę. Należy zatem podzielić wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę przez 1/50 lub 1/500. Wtedy otrzymana kwota będzie stanowić równowartość jednego dnia pozbawienia wolności.

Jeżeli wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę to 1 500 zł (od 1 stycznia 2012 r. - 1.500 zł -rozporządzenie Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. - Dz.U. nr 192, poz. 1141), to jego 20-krotność wynosi 30 000 zł. Zatem przelicznik będzie wynosił od 60 zł (1/500) do 600 zł (1/50) za jeden dzień pozbawienia wolności. Przy przykładowej karze grzywny w wysokości 3000, sprawca będzie skazany na 5 lub 50 dni pozbawienia wolności.

Zastępcza kara pozbawienia wolności nie może przekroczyć 3 miesięcy. Wymierza się ją w dniach i miesiącach.

Gdy właściwości lub warunki osobiste ukaranego (rozwój intelektualny, stan psychiczny, stan zdrowia, ewentualnie warunki materialne) uniemożliwiają mu odbycie kary pozbawienia wolności, sąd ma bezwzględny zakaz zastosowania tej kary zastępczej. 

Zastępcza kara pozbawienia wolności może być warunkowo zawieszona. W tej sytuacji stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu wykroczeń ( art. 42 i 43 pkt 1).

Aby móc skorzystać z warunkowego zawieszenia muszą wystąpić tzw. warunki pozytywne:

- odpowiednie właściwości i warunki osobiste sprawcy, jego zachowanie po popełnieniu przypisanego mu wykroczenia skarbowego, uiszczenie należności publicznoprawnej uszczuplonej w związku z jego popełnieniem oraz warunki negatywne;

- w ciągu 2 lat przed popełnieniem tego czynu sprawca nie może być poddany uprzedniej karalności za podobne przestępstwo lub wykroczenie skarbowe (chyba że zaistnieją okoliczności wyjątkowe).

Na postanowienie o zarządzeniu wykonania zastępczej kary pozbawienia wolności sprawcy przysługuje zażalenie.

POLECAMY: W jaki sposób wykonywane są kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 1

Obowiązek uiszczenia należności publicznoprawne

Jeżeli sąd ustanowi karę ograniczenia wolności za czyn, w związku z którym nastąpiło uszczuplenie należności publicznoprawnej, musi także nałożyć na skazanego obowiązek  uregulowania należności w wyznaczonym terminie.

W związku z tym, w sytuacji, gdy  sprawca:

- popełnił przestępstwo skarbowe, którego skutkiem było uszczuplenie należności publicznoprawnej i

- został skazany na karę ograniczenia wolności,

to  nieuiszczenie wymagalnej należności w wyznaczonym terminie jest uważane za uchylanie się skazanego od odbywania kary ograniczenia wolności.

Należnością publicznoprawną (zgodnie z teścia art.53 § 26 kodeksu) jest należność państwowa lub samorządowa, będąca przedmiotem przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego np. podatek będący dochodem budżetu państwa, należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji, należność celna.

Uchylanie się sprawcy rozumiane jest jako zachowanie wynikającą ze złej woli sprawcy, opierające się na założeniu, że mam możliwość zapłaty należności, ale tego nie chcę i nie czynię. Pomimo istnienia obiektywnych możliwości wykonania obowiązku, skazany nie reguluje uszczuplonej należności publicznoprawnej.

Sąd Najwyższy w postanowieniu z 28 lipca 1980 roku (V KRN 146/80) wskazał, że Niewywiązywanie się z obowiązku naprawienia szkody zawiera w sobie znamiona uchylania się od tego obowiązku tylko wtedy, gdy jest zawinione.

Kary grzywny wymierzone w sprawach o wykroczenia skarbowe (niezależnie od trybu, w jakim je wymierzono) przypadają Skarbowi Państwa.

Kara grzywny, wymierzona w drodze mandatu karnego, egzekwowana jest na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (nie postępowaniu sądowym). Do egzekucji kieruje się mandaty prawomocne (kredytowane i nieuregulowane w terminie).

Wykonanie grzywny nałożonej mandatem karnym przedawnia się po upływie 3 lat od daty uprawomocnienia się orzeczenia wymierzającego tę karę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA