REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób wykonywane są kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2
Kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące wykonywania kar orzeczonych za przestępstwa i wykroczenia skarbowe znajdują się w ustawie z 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawie z 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy (kkw).

W części pierwszej artykułu zostały opisane przypadki zmiany okoliczności wymaganych dla ustalenia stawki dziennej (sytuacji materialnej sprawcy), rozłożenie kary grzywny  na raty oraz sytuacja osoby odpowiedzialnej posiłkowo.

REKLAMA

Autopromocja

Zamiana kary grzywny na pracę użyteczną społecznie

Zamiana tego typu możliwa jest jedynie przy wykroczeniach skarbowych.

Zamiana może nastąpić:

- z urzędu,

- na wniosek skazanego, prokuratora albo finansowego organu dochodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamiana wymaga zawsze zgody skazanego, ponieważ nie można utożsamiać pracy społecznie użytecznej z pracą przymusową.

Zgodnie z art. 185 kks praca społecznie użyteczna charakteryzuje się tym, że jest:

1.      nieodpłatna i kontrolowana,

2.      wykonywana na cele społeczne,

3.      wskazana przez sąd,

4.      odbywana w odpowiednim zakładzie pracy, placówce służby zdrowia, opieki społecznej, organizacji lub instytucji niosącej pomoc charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej,

5.      realizowana w wymiarze od 5 do 10 godzin w stosunku tygodniowym.

Kodeks karny wykonawczy ustanawia możliwość zamiany nieuiszczonej i niemożliwej do ściągnięcia grzywny orzeczonej za przestępstwa pospolite.

Najpierw sąd (który wydał wyrok w I instancji) musi stwierdzić, że grzywna nie została ściągnięta z powodu bezskuteczności egzekucji ustalonej przez komornika. Następnie wydaje postanowienie o zmianie kary grzywny na pracę społecznie użyteczną. Pracę społecznie użyteczną nadzoruje sąd rejonowy, w którego okręgu jest wykonywana.

Sprawca ma możliwość wniesienia zażalenia na postanowienie sądu o powyższej zmianie.

Dla wykroczeń skarbowych przyjmuje się, że praca społecznie użyteczna ma  trwać 5-10 godzin tygodniowo. Jest orzekana w rozmiarze od 7 dni (tydzień) do 3 miesięcy (określa się ją w dniach i miesiącach).

POLECAMY: Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 – grzywny

Zastępcza kary pozbawienia wolności

W sytuacji, gdy egzekucja kary grzywny jest bezskuteczna (lub okoliczności sprawy wskazują, że była by ona nieskuteczna przy podjęciu egzekucji), sąd zarządza zastępcze wykonanie kary pozbawienia wolności:

1. jeżeli sprawca oświadczy, że nie podejmie pracy społecznie użytecznej zamienionej na podstawie art. 185 albo uchyla się od jej wykonania; dotyczy to przypadku, gdy ukarany jej nie wykonuje lub występuje z jego strony brak zgody na zamianę.

2. zamiana grzywny na pracę społecznie użyteczną jest niemożliwa lub niecelowa.

Sąd, wydając zarządzenie o zamianie, musi dokonać przeliczenia ilości stawek grzywny na liczbę dni pozbawienia wolności. Przepis art. 186 kodeksu przyjmuje, że jeden dzień pozbawienia wolności równoważny jest grzywnie wynoszącej od jednej pięćsetnej do jednej pięćdziesiątej górnej granicy ustawowego zagrożenia karą grzywny.

Górna granica jest 20-krotnością minimalnego wynagrodzenia za pracę. Należy zatem podzielić wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę przez 1/50 lub 1/500. Wtedy otrzymana kwota będzie stanowić równowartość jednego dnia pozbawienia wolności.

Jeżeli wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę to 1 500 zł (od 1 stycznia 2012 r. - 1.500 zł -rozporządzenie Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. - Dz.U. nr 192, poz. 1141), to jego 20-krotność wynosi 30 000 zł. Zatem przelicznik będzie wynosił od 60 zł (1/500) do 600 zł (1/50) za jeden dzień pozbawienia wolności. Przy przykładowej karze grzywny w wysokości 3000, sprawca będzie skazany na 5 lub 50 dni pozbawienia wolności.

Zastępcza kara pozbawienia wolności nie może przekroczyć 3 miesięcy. Wymierza się ją w dniach i miesiącach.

Gdy właściwości lub warunki osobiste ukaranego (rozwój intelektualny, stan psychiczny, stan zdrowia, ewentualnie warunki materialne) uniemożliwiają mu odbycie kary pozbawienia wolności, sąd ma bezwzględny zakaz zastosowania tej kary zastępczej. 

Zastępcza kara pozbawienia wolności może być warunkowo zawieszona. W tej sytuacji stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu wykroczeń ( art. 42 i 43 pkt 1).

Aby móc skorzystać z warunkowego zawieszenia muszą wystąpić tzw. warunki pozytywne:

- odpowiednie właściwości i warunki osobiste sprawcy, jego zachowanie po popełnieniu przypisanego mu wykroczenia skarbowego, uiszczenie należności publicznoprawnej uszczuplonej w związku z jego popełnieniem oraz warunki negatywne;

- w ciągu 2 lat przed popełnieniem tego czynu sprawca nie może być poddany uprzedniej karalności za podobne przestępstwo lub wykroczenie skarbowe (chyba że zaistnieją okoliczności wyjątkowe).

Na postanowienie o zarządzeniu wykonania zastępczej kary pozbawienia wolności sprawcy przysługuje zażalenie.

POLECAMY: W jaki sposób wykonywane są kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 1

Obowiązek uiszczenia należności publicznoprawne

Jeżeli sąd ustanowi karę ograniczenia wolności za czyn, w związku z którym nastąpiło uszczuplenie należności publicznoprawnej, musi także nałożyć na skazanego obowiązek  uregulowania należności w wyznaczonym terminie.

W związku z tym, w sytuacji, gdy  sprawca:

- popełnił przestępstwo skarbowe, którego skutkiem było uszczuplenie należności publicznoprawnej i

- został skazany na karę ograniczenia wolności,

to  nieuiszczenie wymagalnej należności w wyznaczonym terminie jest uważane za uchylanie się skazanego od odbywania kary ograniczenia wolności.

Należnością publicznoprawną (zgodnie z teścia art.53 § 26 kodeksu) jest należność państwowa lub samorządowa, będąca przedmiotem przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego np. podatek będący dochodem budżetu państwa, należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji, należność celna.

Uchylanie się sprawcy rozumiane jest jako zachowanie wynikającą ze złej woli sprawcy, opierające się na założeniu, że mam możliwość zapłaty należności, ale tego nie chcę i nie czynię. Pomimo istnienia obiektywnych możliwości wykonania obowiązku, skazany nie reguluje uszczuplonej należności publicznoprawnej.

Sąd Najwyższy w postanowieniu z 28 lipca 1980 roku (V KRN 146/80) wskazał, że Niewywiązywanie się z obowiązku naprawienia szkody zawiera w sobie znamiona uchylania się od tego obowiązku tylko wtedy, gdy jest zawinione.

Kary grzywny wymierzone w sprawach o wykroczenia skarbowe (niezależnie od trybu, w jakim je wymierzono) przypadają Skarbowi Państwa.

Kara grzywny, wymierzona w drodze mandatu karnego, egzekwowana jest na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (nie postępowaniu sądowym). Do egzekucji kieruje się mandaty prawomocne (kredytowane i nieuregulowane w terminie).

Wykonanie grzywny nałożonej mandatem karnym przedawnia się po upływie 3 lat od daty uprawomocnienia się orzeczenia wymierzającego tę karę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA