REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób wykonywane są kary orzeczone za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Kary orzeczone za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 1
Kary orzeczone za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 1

REKLAMA

REKLAMA

Kary orzeczone za popełnione przestępstwo lub wykroczenie skarbowe wykonywane są według zasad określonych kodeksem karnym skarbowym. Ustawodawca dopuszcza możliwość ich modyfikacji. Poniżej zostały przedstawione podstawowe zasady ich realizacji.

Regulacje dotyczące tego zagadnienia znajdują się w ustawie z 10 września 1999 roku kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2007 r. – Nr 111, poz. 765 ze zmianami), zwanej dalej kodeksem.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany okoliczności wymaganych dla ustalenia stawki dziennej (sytuacji materialnej sprawcy)

W sytuacji, gdy sprawca zdołał uiścić (lub ściągnięto w drodze egzekucji) tylko część orzeczonej kary grzywny, sąd ma możliwość wskazania nowej wysokości stawki dziennej.

Ilość stawek pozostaje niezmienna. Jednak należy pamiętać, że stanie się tak tylko pod pewnymi warunkami.

POLECAMY: W jaki sposób wykonywane są kary orzeczone za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2

REKLAMA

I. Po pierwsze, okoliczności (dotyczące przede wszystkim sytuacji materialnej sprawcy a więc takie, które wymagane są dla ustalenia stawki dziennej) muszą się zmienić w istotny sposób. Oznacza to, że nie może to być jakakolwiek zmiana. Może to być m.in. zmiana pracy na mniej płatną, powiększenie się rodziny lub zobowiązań wobec jej członków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

II. Po drugie, to sprawca musi wykazać, że zmiana okoliczności wpłynęła na to, że kara grzywny została uiszczona tylko częściowo. W tym celu przeprowadza się postępowanie dowodowe. Ponadto zmiana powinna być niezależna od sprawcy, spowodowana czynnikami zewnętrznymi. Sprawca zatem nie może ponosić winy za powstanie nowej sytuacji.

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 25 lutego 2005 roku (I KZP 36/08) wskazał, że Upośledzenie umysłowe strony nie jest "przyczyną od strony niezależną", w rozumieniu art. 126 § 1 k.p.k., która uzasadniałaby, sama przez się, przywrócenie niedotrzymanego terminu zawitego, od zachowania którego ustawa uzależnia skuteczność określonej czynności procesowej.Może natomiast stanowić taką przyczynę niewystarczające, w tym niedostosowane do poziomu intelektualnego strony, pouczenie jej o przysługującym prawie, terminie lub sposobie dokonania czynności procesowej, w tym także zmierzającej do wniesienia środka zaskarżenia.

III. Po trzecie, przepis ten (art. 182 kodeksu) dotyczy tylko kary grzywny wymierzonej za przestępstwo skarbowe.

Nowe ustalenie wysokości stawki może nastąpi na wniosek:

- skazanego,

- jego obrońcy,

- prokuratora,

- finansowego organu postępowania przygotowawczego,

- z urzędu.

Ustalając stawkę dzienną, sąd bierze pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe; Stawka dzienna nie może być niższa od jednej trzydziestej części minimalnego wynagrodzenia ani też przekraczać jej czterystu krotności (art. 23 § 3 kodeksu).

Zobacz także: Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 – grzywny

Zmiana stawki dziennej dokonywana jest po to, aby nieuiszczona jeszcze część kary grzywny mogła być wyegzekwowana, co jest korzystne dla Skarbu Państwa, ponieważ powoduje to uniknięcie zamiany kary grzywny na zastępczą karę pozbawienia wolności lub pracę społecznie użyteczną.

Rozłożenie kary grzywny  na raty

Rozłożenie kary grzywny na raty przewiduje art. 49 kodeksu karnego wykonawczego (ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku kodeks karny wykonawczy (Dz.U.97.90.557 ze zmianami)).

Stanowi, że jeżeli natychmiastowe wykonanie grzywny pociągnęłoby dla skazanego lub jego rodziny zbyt ciężkie skutki, to sąd może rozłożyć grzywnę na raty na czas nie dłuższy niż 1 rok (licząc od dnia wydania pierwszego postanowienia w tym zakresie).

W wypadkach zasługujących na szczególne uwzględnienie, a zwłaszcza wówczas, gdy wysokość grzywny jest znaczna, można rozłożyć grzywnę na raty na okres do 3 lat.

Sąd ma także prawo do odwołania swego postanowienia dotyczącego rozłożenia kary grzywny na raty, jeśli ujawnią się nowe lub poprzednio nie znane okoliczności, istotne dla takiego rozstrzygnięcia. Ponadto sąd może je odwołać, gdy skazany nie wpłacił w terminie choćby jednej raty (chyba że wykaże, iż nastąpiło to z przyczyn od niego niezależnych).

Sprawcy przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na takie postanowienie sądu.

Przepis art. 183 kkw uprawnia sąd do tego, aby przed wydaniem postanowienia o rozłożeniu kary grzywny na raty, zobowiązał sprawcę do zabezpieczenia tej kary na swoim majątku (np. poprzez zastaw na ruchomościach lub prawach, hipotekę na nieruchomości). Sąd ma możliwość a nie obowiązek orzeczenia takiego zabezpieczenia.

Zabezpieczenia może dokonać także podmiot odpowiedzialny posiłkowo.

Przepis odnosi się tylko do grzywny orzeczonej za przestępstwa skarbowe.

Sytuacja osoby odpowiedzialnej posiłkowo

Osobą odpowiedzialną posiłkowo jest osoba trzecia, która odniosła korzyść majątkową z danego przestępstwa skarbowego, mimo że nie odpowiada bezpośrednio za jego popełnienie. Ponosi ona odpowiedzialność majątkową na wypadek niewypłacalności sprawcy czynu zabronionego. Regulacja ma zastosowanie tylko do przestępstw skarbowych.

Odpowiedzialność tego rodzaju można nałożyć na osobę fizyczną, prawną lub jednostkę organizacyjną (która nie jest osobą prawną), gdy sprawca działał jako jego zastępca, pełnomocnik, zarządca, pracownik bądź w innym charakterze występował w jego imieniu.

Odpowiedzialność posiłkowa ma charakter jedynie pomocniczy. Ściągnięcie całej grzywny od samego skazanego powoduje, że przestaje obowiązywać.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 maja 2005 (FSK 121/04) orzekł, że Nałożenie na spółkę cywilną odpowiedzialności za grzywnę orzeczoną wobec sprawy na podstawie art. 24 § 1 i art. 184 § 1 k.k.s. nie daje podstaw do przyjęcia, że nastąpił zbieg odpowiedzialności podatkowej i karnej.

Odpowiedzialność na podstawie art. 24 § 1 k.k.s. ma charakter jedynie: możliwy i posiłkowy; uzależniona jest (też) od spełnienia przesłanek wymienionego przepisu i, co wynika w szczególności z art. 184 § 1 k.k.s., realizowana jest niejako dopiero w "trzeciej kolejności" - przede wszystkim grzywnę powinien uiścić sam skazany, jeżeli to nie nastąpi, należy grzywnę ściągnąć z jego majątku w drodze egzekucji, dopiero wówczas gdy okaże się to niemożliwe, grzywna może obciążyć odpowiedzialnego posiłkowo.

Jeśli:

a) skazany nie zapłaci kary grzywny w wyznaczonym terminie lub

b) zostanie stwierdzone, że kary nie można ściągnąć nawet w drodze egzekucji lub

c) nastąpi śmierć skazanego za przestępstwo skarbowe( już po uprawomocnieniu się orzeczenia o nałożeniu odpowiedzialności posiłkowej)

- to osoba odpowiedzialna posiłkowo staje się stroną w postępowaniu wykonawczym.

Oznacza to, że uzyskuje pewne uprawnienia (np. może wziąć udziału w posiedzeniu sądu, składać zażalenia i skargi).

POLECAMY: Podatnik w postępowaniu karnoskarbowym - PORADNIK

Śmierć skazanego nie powoduje umorzenia postępowania wykonawczego, o ile wymierzona kara lub środki karne objęte były odpowiedzialnością posiłkową. Odpowiedzialny posiłkowo powinien być wezwany (tak jak to wcześniej miało miejsce wobec uprzednio skazanego), do uiszczenia grzywny. Jeśli nie dokona tego w oznaczonym terminie, może być podjęta wobec jego majątku egzekucja (chyba że odroczono mu lub rozłożono na raty uiszczenie grzywny).

Nieskuteczność egzekucji z majątku odpowiedzialnego posiłkowo, może spowodować, że sprawca znowu będzie zobowiązany do wykonania kary grzywny.

Jeśli sąd orzekł zabezpieczenie kary grzywny, to w pierwszej kolejności należ przeprowadzić egzekucję, a gdy będzie ona niewystarczająca, dopiero wtedy wystąpić wobec odpowiedzialnego posiłkowo.

Osoba odpowiedzialna posiłkowo ponosi odpowiedzialność tylko za taką część grzywny lub równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów, jakiej nie ściągnięto od samego skazanego.

Wobec odpowiedzialnego posiłkowo nie stosuje się zastępczej kary pozbawienia wolności za grzywnę ani pracy społecznie użytecznej.

Natomiast jeśli egzekucja grzywny z odpowiedzialnego posiłkowo za karę okaże się bezskuteczna, to sąd ma możliwość zarządzenia wykonania kary grzywny przez pracę społecznie użyteczną skazanego lub zastępczą karę pozbawienia wolności.

Dotyczy to jednak tylko tej części, w jakiej grzywna nie została ściągnięta ani od skazanego, ani od odpowiedzialnego posiłkowo

Przedawnienie odpowiedzialności posiłkowej następuje wraz z upływem terminu przedawnienia wykonania kary grzywny.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA