REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto dobrowolnie poddać się odpowiedzialności karno-skarbowej?

Katarzyna Broniszewska
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach aby ominąć długotrwałe postępowanie w danej sprawie, a także uniknąć wydania wyroku skazującego (i wpisu w Krajowym Rejestrze Karnym), możliwe jest złożenie wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Jego uwzględnienie ( w formie wyroku sądu) wiąże się zazwyczaj z nałożeniem grzywny.

Obok wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności istnieją również inne sposoby na konsensualne zakończenie sporu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Należą do nich m.in. skazanie oskarżonego na jego wniosek na posiedzeniu sądu bez przeprowadzania rozprawy, skazanie oskarżonego na skróconej rozprawie, przeprowadzenie postępowania mandatowego.

Postępowanie ma na celu przede wszystkim doprowadzić do porozumienia sprawcy z organem procesowym. Nie chodzi tu o to, aby była zastosowana represja karna, pewnego rodzaju odwet, ale o to aby uszczerbek finansowy poniesiony przez Państwo (brak zapłaty podatku) był usunięty, wyrównany, aby powstała szkoda była naprawiona.

Do podstawowych korzyści złożenia wniosku należy fakt, że nawet po wyroku uwzględniającym ten wniosek nasze dane personalne nie będę zamieszczone w Krajowym Rejestrze Karnym. Również ponowne popełnienie wykroczenia/przestępstwa skarbowego nie będzie traktowane jako działanie w warunkach recydywy.

REKLAMA

Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można złożyć wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej?

Wniosek ten może być złożony zarówno przez osobę, która dopuściła się wykroczenia jak i przestępstwa skarbowego. Jednak nie w każdym przypadku zostanie wydane zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.

Zgodnie z art. 17 ustawy  z dnia 10.09.1999r. kodeks karny skarbowy, dalej k.k.s. (Dziennik Ustaw 1999 Nr 83 poz. 930) sąd nie wyda takiego zezwolenia jeśli:
1) przestępstwo skarbowe zagrożone jest karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności,
2) przestępstwo skarbowe zagrożone tylko karą grzywny popełniono w warunkach określonych w art. 37 § 1 lub art. 38 § 2,
3) zgłoszono interwencję co do przedmiotów podlegających przepadkowi, chyba że zostanie ona wycofana przez interwenienta do czasu wniesienia aktu oskarżenia do sądu.             

Interwencja to instytucja procesowa, która umożliwia zainteresowanej osobie trzeciej ochronę swoich interesów prawnych poprzez wzięcie udziału w już toczącej się sprawie między innymi podmiotami.

Nie są to jedyne zastrzeżenia, jakie mają być spełnione. Obok nich muszą wystąpić inne warunki- pozytywne, których zaistnienie jest konieczne:

1) wina sprawcy oraz okoliczności popełnienia wykroczenia/przestępstwa skarbowego są jasne, nie budzą wątpliwości,

2) w wypadku, gdy czyn zabroniony polega na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności publicznoprawnej (podstawową należnością publicznoprawna jest podatek, więc taki czyn może dotyczyć niezapłacenia podatku), sprawca musi wcześniej uiścić daną należność (np. zapłacić podatek); jeżeli została ona już uregulowana, wystarczy dołączyć dowód wskazujący na jej uiszczenie.

3) sprawca musi uiścić kwotę odpowiadającą co najmniej najniższej karze grzywny grożącej za dane wykroczenie/przestępstwo skarbowe, tj. kwotę równą co najmniej 1/3 minimalnego wynagrodzenia, gdy chodzi o przestępstwo skarbowe, oraz 1/10 tego wynagrodzenia przy wykroczeniu skarbowym; o ich wysokości decyduje data występowania z wnioskiem i minimalne wynagrodzenie w tym momencie (nie jest ona jednak przesądzona, ponieważ organ może żądać podwyższenia wpłaty przy podniesieniu się wysokości tego wynagrodzenia w trakcie negocjacji).

4) sprawca wyraził zgodę na przepadek przedmiotów co najmniej w takim zakresie, w jakim ten przepadek jest obowiązkowy, a w razie niemożności złożenia tych przedmiotów - uiścił ich równowartość pieniężną; przepisy art. 16 § 2 zdanie trzecie oraz art. 31 § 3 pkt 2 k.k. stosuje się odpowiednio;

W sytuacji, gdy przepadek jest obligatoryjny, sprawca musi wyrazić zgodę na przepadek przedmiotów. Może się zdażyć, że przedmioty zostaną zużyte, utracone itp – sprawca wtedy ma obowiązek wpłaty kwoty, która odpowiada ich równowartości.

W wypadku przedmiotów ulegających szybkiemu zepsuciu lub zniszczeniu albo których przechowywanie wiąże się z nadmiernymi kosztami bądź trudnościami, organ finansowy może żądać wpłacenia ich równowartości. Powyższe sytuacje nie dotyczą przedmiotów, których posiadanie jest zabronione.

5) sprawca uiścił zryczałtowaną równowartość kosztów postępowania; zostały one ustalone w ruchomej wysokości, tj. na 1/12 minimalnego miesięcznego wynagrodzenia przy wykroczeniach skarbowych i na 1/10 tego wynagrodzenia przy przestępstwach skarbowych (dotyczą minimalnych wynagrodzeń z daty zgłoszenia wniosku); gdy okażą się one wyższe organ może żądać ich uzupełnienia.

Dowody wykonania wymienionych czynności dołącza się do wniosku o zgodę na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Należy być przygotowanym, że organ finansowy, przed którym toczy się postępowanie może rozszerzyć zakres tych warunków (np. żądać uiszczenia pozostałych kosztów postępowania). Warunki z pkt 2-5 określane są niekiedy „warunkami brzegowymi”.

Jak toczy się postępowanie dotyczące wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności?

Podstawa prawna: art. 17-18 oraz 143-149 ustawy z 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (Dziennik Ustaw 1999 Nr 83 poz. 930 ze zmianami).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA