REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto dobrowolnie poddać się odpowiedzialności karno-skarbowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach aby ominąć długotrwałe postępowanie w danej sprawie, a także uniknąć wydania wyroku skazującego (i wpisu w Krajowym Rejestrze Karnym), możliwe jest złożenie wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Jego uwzględnienie ( w formie wyroku sądu) wiąże się zazwyczaj z nałożeniem grzywny.

Obok wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności istnieją również inne sposoby na konsensualne zakończenie sporu.

REKLAMA

REKLAMA

Należą do nich m.in. skazanie oskarżonego na jego wniosek na posiedzeniu sądu bez przeprowadzania rozprawy, skazanie oskarżonego na skróconej rozprawie, przeprowadzenie postępowania mandatowego.

Postępowanie ma na celu przede wszystkim doprowadzić do porozumienia sprawcy z organem procesowym. Nie chodzi tu o to, aby była zastosowana represja karna, pewnego rodzaju odwet, ale o to aby uszczerbek finansowy poniesiony przez Państwo (brak zapłaty podatku) był usunięty, wyrównany, aby powstała szkoda była naprawiona.

Do podstawowych korzyści złożenia wniosku należy fakt, że nawet po wyroku uwzględniającym ten wniosek nasze dane personalne nie będę zamieszczone w Krajowym Rejestrze Karnym. Również ponowne popełnienie wykroczenia/przestępstwa skarbowego nie będzie traktowane jako działanie w warunkach recydywy.

REKLAMA

Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można złożyć wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej?

Wniosek ten może być złożony zarówno przez osobę, która dopuściła się wykroczenia jak i przestępstwa skarbowego. Jednak nie w każdym przypadku zostanie wydane zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.

Zgodnie z art. 17 ustawy  z dnia 10.09.1999r. kodeks karny skarbowy, dalej k.k.s. (Dziennik Ustaw 1999 Nr 83 poz. 930) sąd nie wyda takiego zezwolenia jeśli:
1) przestępstwo skarbowe zagrożone jest karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności,
2) przestępstwo skarbowe zagrożone tylko karą grzywny popełniono w warunkach określonych w art. 37 § 1 lub art. 38 § 2,
3) zgłoszono interwencję co do przedmiotów podlegających przepadkowi, chyba że zostanie ona wycofana przez interwenienta do czasu wniesienia aktu oskarżenia do sądu.             

Interwencja to instytucja procesowa, która umożliwia zainteresowanej osobie trzeciej ochronę swoich interesów prawnych poprzez wzięcie udziału w już toczącej się sprawie między innymi podmiotami.

Nie są to jedyne zastrzeżenia, jakie mają być spełnione. Obok nich muszą wystąpić inne warunki- pozytywne, których zaistnienie jest konieczne:

1) wina sprawcy oraz okoliczności popełnienia wykroczenia/przestępstwa skarbowego są jasne, nie budzą wątpliwości,

2) w wypadku, gdy czyn zabroniony polega na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności publicznoprawnej (podstawową należnością publicznoprawna jest podatek, więc taki czyn może dotyczyć niezapłacenia podatku), sprawca musi wcześniej uiścić daną należność (np. zapłacić podatek); jeżeli została ona już uregulowana, wystarczy dołączyć dowód wskazujący na jej uiszczenie.

3) sprawca musi uiścić kwotę odpowiadającą co najmniej najniższej karze grzywny grożącej za dane wykroczenie/przestępstwo skarbowe, tj. kwotę równą co najmniej 1/3 minimalnego wynagrodzenia, gdy chodzi o przestępstwo skarbowe, oraz 1/10 tego wynagrodzenia przy wykroczeniu skarbowym; o ich wysokości decyduje data występowania z wnioskiem i minimalne wynagrodzenie w tym momencie (nie jest ona jednak przesądzona, ponieważ organ może żądać podwyższenia wpłaty przy podniesieniu się wysokości tego wynagrodzenia w trakcie negocjacji).

4) sprawca wyraził zgodę na przepadek przedmiotów co najmniej w takim zakresie, w jakim ten przepadek jest obowiązkowy, a w razie niemożności złożenia tych przedmiotów - uiścił ich równowartość pieniężną; przepisy art. 16 § 2 zdanie trzecie oraz art. 31 § 3 pkt 2 k.k. stosuje się odpowiednio;

W sytuacji, gdy przepadek jest obligatoryjny, sprawca musi wyrazić zgodę na przepadek przedmiotów. Może się zdażyć, że przedmioty zostaną zużyte, utracone itp – sprawca wtedy ma obowiązek wpłaty kwoty, która odpowiada ich równowartości.

W wypadku przedmiotów ulegających szybkiemu zepsuciu lub zniszczeniu albo których przechowywanie wiąże się z nadmiernymi kosztami bądź trudnościami, organ finansowy może żądać wpłacenia ich równowartości. Powyższe sytuacje nie dotyczą przedmiotów, których posiadanie jest zabronione.

5) sprawca uiścił zryczałtowaną równowartość kosztów postępowania; zostały one ustalone w ruchomej wysokości, tj. na 1/12 minimalnego miesięcznego wynagrodzenia przy wykroczeniach skarbowych i na 1/10 tego wynagrodzenia przy przestępstwach skarbowych (dotyczą minimalnych wynagrodzeń z daty zgłoszenia wniosku); gdy okażą się one wyższe organ może żądać ich uzupełnienia.

Dowody wykonania wymienionych czynności dołącza się do wniosku o zgodę na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Należy być przygotowanym, że organ finansowy, przed którym toczy się postępowanie może rozszerzyć zakres tych warunków (np. żądać uiszczenia pozostałych kosztów postępowania). Warunki z pkt 2-5 określane są niekiedy „warunkami brzegowymi”.

Jak toczy się postępowanie dotyczące wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności?

Podstawa prawna: art. 17-18 oraz 143-149 ustawy z 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (Dziennik Ustaw 1999 Nr 83 poz. 930 ze zmianami).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA