REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

STIR – kolejne oko Wielkiego Brata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
STIR – kolejne oko Wielkiego Brata
STIR – kolejne oko Wielkiego Brata

REKLAMA

REKLAMA

Od 13 stycznia 2018 roku obowiązuje tzw. ustawa STIR – nowa broń administracji skarbowej przeciwko wyłudzeniom VAT i kolejny etap uszczelniania systemu podatkowego.

System Teleinformatyczny Izby Skarbowej (STIR)

Ustawa powołuje do życia System Teleinformatyczny Izby Skarbowej (STIR), który ma być narzędziem pozwalającym na szybką analizę ryzyka powstania wyłudzeń podatkowych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

System będą zasilały dane z rachunków tzw. podmiotów kwalifikowanych, czyli innych niż rachunki osób fizycznych służące do celów prywatnych, niezależnie czy jest to rachunek bankowy czy też SKOK. To oznacza, że wszystkie dane finansowe związane z prowadzonym przez przedsiębiorcę kontem firmowym, łącznie z każdą przeprowadzoną transakcją, będą trafiały do tego systemu.

Następnie wypracowany przez urzędników oraz informatyków algorytm będzie dokonywał analizy tych danych w celu wyszukania potencjalnych anomalii mogących oznaczać wyłudzenia podatkowe. Ustawa określa tę czynność jako analizę ryzyka opartą o wskaźnik ryzyka, który jest uaktualniany co najmniej raz dziennie. Ryzyko jest rozumiane jako możliwość „wykorzystywania działalności banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi”.

Sposób określania wskaźnika jest niejawny – ustawa określa tylko o jakie kryteria opiera się algorytm jego wyliczenia, ale wszystkie te zapisy to ogólniki typu „najlepsze praktyki sektora bankowego i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakresie przeciwdziałania wykorzystywaniu ich działalności do przestępstw oraz przestępstw skarbowych” czy też po prostu „kryteria ekonomiczne”.

Ustawa pozwala również instytucjom prowadzącym rachunki zgłaszać w/w „najlepsze praktyki” w izbach rozliczeniowych – widać ustawodawca liczy na zaangażowanie instytucji finansowych w rozwój systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Nie ma nic za darmo

Za ustalenie wskaźnika banki i SKOK-i musza ponieść obowiązkową roczną opłatę, ustalaną ryczałtowo zależnie od liczby rachunków podmiotów kwalifikowanych. Projekt rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2018 roku zakłada stawkę w wysokości 82 groszy za każdy taki rachunek. Tych objętych opłatą jest około 4 mln. więc izba rozliczeniowa pozyska około 3,2 mln zł na obsługę systemu.

Jak można  było się spodziewać, banki już zapowiedziały, że przeniosą koszty związane z wprowadzeniem STIR na swoich klientów.

Blokada konta

REKLAMA

Zdecydowanie najbardziej kontrowersyjnym zapisem ustawy jest umożliwienie Szefowi KAS blokady rachunku, jeżeli wyniki analizy ryzyka wskażą, że dany podmiot może prowadzić czynności zmierzające do wyłudzenia skarbowego lub już takie wyłudzenie następuje.

Blokada może być wprowadzona na okres nie dłuższy niż 72 godziny, jednakże zawsze musi być jakieś „ale”. W tym wypadku, jeżeli Szef KAS uzna, że wina podatnika jest jasna, to może przedłużyć termin  blokady rachunku na dowolny czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 miesiące. Blokada rachunku firmy na  tak długi okres w praktyce oznacza jej upadłość ze względu na brak wypłacalności.

Polecamy: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

W określonych przez ustawę przypadkach oraz za zgodą Szefa KAS możliwa jest wypłata z zablokowanego rachunku środków np. na:

  • wypłatę pensji pracownikom -  co istotne dotyczy to umów o pracę zawartych co najmniej 3 miesiące przed dniem dokonania blokady rachunku,
  • opłacenie świadczenia alimentacyjnego lub renty,
  • zapłatę innych zobowiązań podatkowych.

Jak zadziała system blokady zobaczmy dopiero w praktyce. Teoretycznie nie powinno być złej woli urzędników,  sama blokada poza tym jest uruchamiana na bezpośredni wniosek Szefa KAS, więc powinna być raczej czymś wyjątkowym, a nie codziennym. Trudno jednakże ocenić czy nie będą się zdarzały „błędy systemu”, które będą niemożliwe do weryfikacji przez podatnika przez niejawność działania algorytmu. Biorąc pod uwagę historię wdrożeń różnych rozwiązań informatycznych przez nasze urzędy,  ryzyko wystąpienia jakiejś pomyłki z pewnością istnieje.

Ponadto może dochodzić do nadużyć ze strony administracji skarbowej, choć miejmy nadzieję, że przy tak wrażliwym temacie jak potencjalna blokada środków, urzędnicy będą podchodzili nad wyraz ostrożnie przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji.

Oczywiście nie sądzę, aby uczciwi przedsiębiorcy powinni panikować i przygotowywać np. procedury awaryjne jak sugerują niektórzy specjaliści, ale z pewnością obecnie nikt nie wie jak system zadziała w praktyce, zarówno od strony informatycznej jak i urzędniczej, tj. ludzkiej.

Rewolucja trwa

STiR wraz z Centralnym Repozytorium Kas, Split Payment i JPK jest kolejnym narzędziem mającym na celu uszczelnienie dziury podatkowej. Łatwo zauważyć,  że rząd obecnie wprowadza cały pakiet rozwiązań i pod tym względem rok 2018 będzie rewolucyjny oraz zapewne też testowy.

Podatnik będzie mógł być sprawdzany pod różnym kątem i z pewnością te wszystkie rozwiązania  będą się uzupełniać. Zakres danych na temat działalności przedsiębiorstwa będzie naprawdę bardzo duży i na pewno integracja tych danych będzie cały czas postępować. Wszystko wyraźnie idzie w kierunku stworzenia jednej wielkiej bazy danych i pracy na niej z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań w zakresie Big Data w celu walki z oszustwami podatkowymi.

Pozostaje pytanie czy będą niewinne ofiary systemu, a jeśli tak to ile ich będzie, przecież wszyscy dobrze wiemy, że nie ma rewolucji bez ofiar.

Piotr Krysztofiak, Usługi Finansowe Dariusz Kozłowski Piotr Krysztofiak s.c,. Grodzisk Mazowiecki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA