REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
STIR – kolejne oko Wielkiego Brata
STIR – kolejne oko Wielkiego Brata

REKLAMA

REKLAMA

Od 13 stycznia 2018 roku obowiązuje tzw. ustawa STIR – nowa broń administracji skarbowej przeciwko wyłudzeniom VAT i kolejny etap uszczelniania systemu podatkowego.

System Teleinformatyczny Izby Skarbowej (STIR)

Ustawa powołuje do życia System Teleinformatyczny Izby Skarbowej (STIR), który ma być narzędziem pozwalającym na szybką analizę ryzyka powstania wyłudzeń podatkowych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

REKLAMA

REKLAMA

System będą zasilały dane z rachunków tzw. podmiotów kwalifikowanych, czyli innych niż rachunki osób fizycznych służące do celów prywatnych, niezależnie czy jest to rachunek bankowy czy też SKOK. To oznacza, że wszystkie dane finansowe związane z prowadzonym przez przedsiębiorcę kontem firmowym, łącznie z każdą przeprowadzoną transakcją, będą trafiały do tego systemu.

Następnie wypracowany przez urzędników oraz informatyków algorytm będzie dokonywał analizy tych danych w celu wyszukania potencjalnych anomalii mogących oznaczać wyłudzenia podatkowe. Ustawa określa tę czynność jako analizę ryzyka opartą o wskaźnik ryzyka, który jest uaktualniany co najmniej raz dziennie. Ryzyko jest rozumiane jako możliwość „wykorzystywania działalności banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi”.

Sposób określania wskaźnika jest niejawny – ustawa określa tylko o jakie kryteria opiera się algorytm jego wyliczenia, ale wszystkie te zapisy to ogólniki typu „najlepsze praktyki sektora bankowego i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakresie przeciwdziałania wykorzystywaniu ich działalności do przestępstw oraz przestępstw skarbowych” czy też po prostu „kryteria ekonomiczne”.

REKLAMA

Ustawa pozwala również instytucjom prowadzącym rachunki zgłaszać w/w „najlepsze praktyki” w izbach rozliczeniowych – widać ustawodawca liczy na zaangażowanie instytucji finansowych w rozwój systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Nie ma nic za darmo

Za ustalenie wskaźnika banki i SKOK-i musza ponieść obowiązkową roczną opłatę, ustalaną ryczałtowo zależnie od liczby rachunków podmiotów kwalifikowanych. Projekt rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2018 roku zakłada stawkę w wysokości 82 groszy za każdy taki rachunek. Tych objętych opłatą jest około 4 mln. więc izba rozliczeniowa pozyska około 3,2 mln zł na obsługę systemu.

Jak można  było się spodziewać, banki już zapowiedziały, że przeniosą koszty związane z wprowadzeniem STIR na swoich klientów.

Blokada konta

Zdecydowanie najbardziej kontrowersyjnym zapisem ustawy jest umożliwienie Szefowi KAS blokady rachunku, jeżeli wyniki analizy ryzyka wskażą, że dany podmiot może prowadzić czynności zmierzające do wyłudzenia skarbowego lub już takie wyłudzenie następuje.

Blokada może być wprowadzona na okres nie dłuższy niż 72 godziny, jednakże zawsze musi być jakieś „ale”. W tym wypadku, jeżeli Szef KAS uzna, że wina podatnika jest jasna, to może przedłużyć termin  blokady rachunku na dowolny czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 miesiące. Blokada rachunku firmy na  tak długi okres w praktyce oznacza jej upadłość ze względu na brak wypłacalności.

Polecamy: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

W określonych przez ustawę przypadkach oraz za zgodą Szefa KAS możliwa jest wypłata z zablokowanego rachunku środków np. na:

  • wypłatę pensji pracownikom -  co istotne dotyczy to umów o pracę zawartych co najmniej 3 miesiące przed dniem dokonania blokady rachunku,
  • opłacenie świadczenia alimentacyjnego lub renty,
  • zapłatę innych zobowiązań podatkowych.

Jak zadziała system blokady zobaczmy dopiero w praktyce. Teoretycznie nie powinno być złej woli urzędników,  sama blokada poza tym jest uruchamiana na bezpośredni wniosek Szefa KAS, więc powinna być raczej czymś wyjątkowym, a nie codziennym. Trudno jednakże ocenić czy nie będą się zdarzały „błędy systemu”, które będą niemożliwe do weryfikacji przez podatnika przez niejawność działania algorytmu. Biorąc pod uwagę historię wdrożeń różnych rozwiązań informatycznych przez nasze urzędy,  ryzyko wystąpienia jakiejś pomyłki z pewnością istnieje.

Ponadto może dochodzić do nadużyć ze strony administracji skarbowej, choć miejmy nadzieję, że przy tak wrażliwym temacie jak potencjalna blokada środków, urzędnicy będą podchodzili nad wyraz ostrożnie przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji.

Oczywiście nie sądzę, aby uczciwi przedsiębiorcy powinni panikować i przygotowywać np. procedury awaryjne jak sugerują niektórzy specjaliści, ale z pewnością obecnie nikt nie wie jak system zadziała w praktyce, zarówno od strony informatycznej jak i urzędniczej, tj. ludzkiej.

Rewolucja trwa

STiR wraz z Centralnym Repozytorium Kas, Split Payment i JPK jest kolejnym narzędziem mającym na celu uszczelnienie dziury podatkowej. Łatwo zauważyć,  że rząd obecnie wprowadza cały pakiet rozwiązań i pod tym względem rok 2018 będzie rewolucyjny oraz zapewne też testowy.

Podatnik będzie mógł być sprawdzany pod różnym kątem i z pewnością te wszystkie rozwiązania  będą się uzupełniać. Zakres danych na temat działalności przedsiębiorstwa będzie naprawdę bardzo duży i na pewno integracja tych danych będzie cały czas postępować. Wszystko wyraźnie idzie w kierunku stworzenia jednej wielkiej bazy danych i pracy na niej z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań w zakresie Big Data w celu walki z oszustwami podatkowymi.

Pozostaje pytanie czy będą niewinne ofiary systemu, a jeśli tak to ile ich będzie, przecież wszyscy dobrze wiemy, że nie ma rewolucji bez ofiar.

Piotr Krysztofiak, Usługi Finansowe Dariusz Kozłowski Piotr Krysztofiak s.c,. Grodzisk Mazowiecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA