REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności sprawdzające organów podatkowych

Czynności sprawdzające organów podatkowych
Czynności sprawdzające organów podatkowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czynności sprawdzające organów podatkowych przynoszą coraz lepsze efekty. O skuteczności czynności sprawdzających, które są bardziej przyjazne dla podatników niż kontrole celno-skarbowe, czy podatkowych - mówi szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Czynności sprawdzające organów podatkowych

Jak poinformowała, mimo pandemii nie zmieniły się cele kontroli, czy przesłanki do ich wszczęcia. "W coraz większym stopniu staramy się bazować na analizie ryzyka, analizie danych, które posiadamy o podatnikach. To przede wszystkim dane z naszych baz - JPK, ksiąg elektronicznych, systemu STIR" - tłumaczy.

REKLAMA

Autopromocja

W drugim kwartale tego roku zmniejszyła się liczba kontroli zarówno celno-skarbowych jak i podatkowych, co związane było m.in. regulacjami, które pojawiły się w związku z tarczami antykryzysowymi. W trzecim kwartale liczba prowadzonych kontroli była większa, bo sytuacja epidemiczna się ustabilizowała.

Rzeczkowska zaznaczyła, że kontrole celno-skarbowe skierowane są na obszary, gdzie możliwe są największe straty i istnieje największe ryzyko utraty wpływów podatkowych. Chodzi przede wszystkim o oszustwa karuzelowe w VAT oraz CIT.

"W pozostałym zakresie staramy się opierać nasze działania na czynnościach sprawdzających" - powiedziała wiceminister.

Mniej kontroli celno-skarbowych

Zgodnie z informacjami przekazanymi PAP, w III kwartale tego roku liczba kontroli celno-skarbowych w porównaniu do 2019 r. spadła o 11 proc. W porównaniu do II kw. 2020, w III kw. nastąpił wzrost o około 47 proc. Wielkość ustaleń wzrosła o 21 proc., a wysokość wpłat o 125 proc. Z danych MF wynika, że 70 proc. wykrytych nieprawidłowości dotyczy VAT, 20 proc. - CIT, a 10 proc. pozostałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W przypadku kontroli celno-skarbowych ustalenia dotyczą kwoty 4,7 mld zł, a wpłaty 952,7 mln zł. Nie oznacza to, że wielkość wpłat się nie zwiększy, a odzyskana kwota nie wzrośnie" - powiedziała szefowa KAS. Dodała, że w przypadku takich kontroli egzekucja należności jest często utrudniona i długotrwała, często dochodzi do procesów sądowych.

Efekty czynności sprawdzających

Wiceminister uważa, że na skuteczność KAS wskazują przede wszystkim efekty tzw. czynności sprawdzających. "W tym obszarze jesteśmy w dialogu z przedsiębiorcą, to przykład przyjaznego sposobu postępowania administracji. W ramach czynności sprawdzających ustalenia i wpłaty są zdecydowanie wyższe. To jest też wynik tego, że w ramach czynności sprowadzających wychwytywane są zwykłe pomyłki, gdzie nie ma sporu co do wysokości podatku" - zapewniła.

REKLAMA

Rzeczkowska zwróciła też uwagę na kontrole podatkowe, które dotyczą spraw spornych, ale mniejszej rangi. W tym przypadku wysokość ustalonych uszczupleń podatkowych wyniosła 2,6 mld zł, co oznacza spadek o 27 proc. r/r. W porównaniu do 2019 r., liczba kontroli podatkowych spadła o 36 proc.

"Ale w III kwartale br. przeprowadziliśmy o ponad 80 proc. więcej kontroli podatkowych niż w II kw. br. Wykryto o 12 proc. więcej uszczupleń. Najlepsze efekty przyniosły czynności sprawdzające. Do końca trzeciego kwartału ustalono uszczuplenia w wysokości 3,9 mld zł, wobec 3,5 mld zł w całym 2019 r." - powiedziała.

Zdaniem wiceminister obecnie jeszcze trudno ocenić, czy pandemia spowodowała ucieczkę podatników do szarej strefy i czy w związku z Covid-19 wzrosła skala nieprawidłowości.

"Na pewno wzrósł nasz potencjał analityczny. Jesteśmy lepiej przygotowani do precyzyjnej kontroli, do punktowych, celowanych działań" - zaznaczyła szefowa KAS.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ skr/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA