REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności sprawdzające organów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Czynności sprawdzające organów podatkowych
Czynności sprawdzające organów podatkowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czynności sprawdzające organów podatkowych przynoszą coraz lepsze efekty. O skuteczności czynności sprawdzających, które są bardziej przyjazne dla podatników niż kontrole celno-skarbowe, czy podatkowych - mówi szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Czynności sprawdzające organów podatkowych

Jak poinformowała, mimo pandemii nie zmieniły się cele kontroli, czy przesłanki do ich wszczęcia. "W coraz większym stopniu staramy się bazować na analizie ryzyka, analizie danych, które posiadamy o podatnikach. To przede wszystkim dane z naszych baz - JPK, ksiąg elektronicznych, systemu STIR" - tłumaczy.

REKLAMA

REKLAMA

W drugim kwartale tego roku zmniejszyła się liczba kontroli zarówno celno-skarbowych jak i podatkowych, co związane było m.in. regulacjami, które pojawiły się w związku z tarczami antykryzysowymi. W trzecim kwartale liczba prowadzonych kontroli była większa, bo sytuacja epidemiczna się ustabilizowała.

Rzeczkowska zaznaczyła, że kontrole celno-skarbowe skierowane są na obszary, gdzie możliwe są największe straty i istnieje największe ryzyko utraty wpływów podatkowych. Chodzi przede wszystkim o oszustwa karuzelowe w VAT oraz CIT.

"W pozostałym zakresie staramy się opierać nasze działania na czynnościach sprawdzających" - powiedziała wiceminister.

REKLAMA

Mniej kontroli celno-skarbowych

Zgodnie z informacjami przekazanymi PAP, w III kwartale tego roku liczba kontroli celno-skarbowych w porównaniu do 2019 r. spadła o 11 proc. W porównaniu do II kw. 2020, w III kw. nastąpił wzrost o około 47 proc. Wielkość ustaleń wzrosła o 21 proc., a wysokość wpłat o 125 proc. Z danych MF wynika, że 70 proc. wykrytych nieprawidłowości dotyczy VAT, 20 proc. - CIT, a 10 proc. pozostałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W przypadku kontroli celno-skarbowych ustalenia dotyczą kwoty 4,7 mld zł, a wpłaty 952,7 mln zł. Nie oznacza to, że wielkość wpłat się nie zwiększy, a odzyskana kwota nie wzrośnie" - powiedziała szefowa KAS. Dodała, że w przypadku takich kontroli egzekucja należności jest często utrudniona i długotrwała, często dochodzi do procesów sądowych.

Efekty czynności sprawdzających

Wiceminister uważa, że na skuteczność KAS wskazują przede wszystkim efekty tzw. czynności sprawdzających. "W tym obszarze jesteśmy w dialogu z przedsiębiorcą, to przykład przyjaznego sposobu postępowania administracji. W ramach czynności sprawdzających ustalenia i wpłaty są zdecydowanie wyższe. To jest też wynik tego, że w ramach czynności sprowadzających wychwytywane są zwykłe pomyłki, gdzie nie ma sporu co do wysokości podatku" - zapewniła.

Rzeczkowska zwróciła też uwagę na kontrole podatkowe, które dotyczą spraw spornych, ale mniejszej rangi. W tym przypadku wysokość ustalonych uszczupleń podatkowych wyniosła 2,6 mld zł, co oznacza spadek o 27 proc. r/r. W porównaniu do 2019 r., liczba kontroli podatkowych spadła o 36 proc.

"Ale w III kwartale br. przeprowadziliśmy o ponad 80 proc. więcej kontroli podatkowych niż w II kw. br. Wykryto o 12 proc. więcej uszczupleń. Najlepsze efekty przyniosły czynności sprawdzające. Do końca trzeciego kwartału ustalono uszczuplenia w wysokości 3,9 mld zł, wobec 3,5 mld zł w całym 2019 r." - powiedziała.

Zdaniem wiceminister obecnie jeszcze trudno ocenić, czy pandemia spowodowała ucieczkę podatników do szarej strefy i czy w związku z Covid-19 wzrosła skala nieprawidłowości.

"Na pewno wzrósł nasz potencjał analityczny. Jesteśmy lepiej przygotowani do precyzyjnej kontroli, do punktowych, celowanych działań" - zaznaczyła szefowa KAS.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA