REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wynagrodzenie płatnika w podatkach dochodowych i VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Ordynacja podatkowa określa zasadę, że, płatnik każdego podatku ma prawo do wynagrodzenia (0,3% kwoty naliczonych, pobranych i wpłaconych podatków) z tytułu spełniania ustawowych obowiązków obliczania, pobierania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa. Czasem powstają wątpliwości jak trzeba rozliczyć to wynagrodzenie.

Instytucja płatnika uregulowana została w art. 8 Ordynacji podatkowej. Wedle tego przepisu płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia do we właściwym terminie organowi podatkowemu.

REKLAMA

REKLAMA

Płatnik jest zatem podmiotem pośredniczącym w wykonywaniu zobowiązania podatkowego powstałego u podatnika. Zauważyć należy, iż posiadanie statusu płatnika nie jest uzależnione od formy organizacyjno prawnej danego podmiotu – płatnikiem może być zarówno osoba prawna, jak i osoba fizyczna, ale także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

W praktyce, z wykonywaniem ustawowych obowiązków płatnika spotykamy się najczęściej przy odprowadzaniu zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie.

Obliczanie, pobieranie i wpłacanie podatku – nie ma nic za darmo

REKLAMA

Zgodnie z art. 28 §1 Ordynacji podatkowej płatnikom – a także inkasentom – przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Definicja podatków stanowiących dochód budżetu państwa znajduje się w art. 96 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosownie do tego przepisu, dochodami państwa są podatki i opłaty, które zgodnie z odrębnymi ustawami nie stanowią dochodów jednostek samorządu terytorialnego, przychodów funduszów celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych. Do podatków tych zalicza się zatem podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych (z wyłączeniem opodatkowania na zasadach tzw. karty podatkowej), podatek akcyzowy oraz podatek od gier.

Przywołany przepis Ordynacji podatkowej wyraźnie wskazuje, iż płatnikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia. Jest to jego uprawnienie, z którego może skorzystać, choć nie musi. Przy rozważaniu dochodowości korzystania z tego prawa pojawia się nieodłączne pytanie – jaka jest stawka owego wynagrodzenia?

Odpowiedź znajdujemy w regulacjach rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2002 roku w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa: płatnikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości 0,3% podstawy wymiaru wynagrodzenia. Jednocześnie, podstawą wymiaru są kwoty naliczonych, pobranych i wpłaconych do budżetu państwa podatków rozumianych także jaki zaliczki na podatek lub raty podatków. Dodajmy przy okazji, że inkasent ma prawo do 0,1% podstawy wymiaru wynagrodzenia.

Przesłanki prawa do wynagrodzenia i jego dalsze skutki

Prawo do wynagrodzenia płatników nie jest jednak bezwarunkowe. Podstawowymi przesłankami do uzyskania uprawnienia do skorzystania z tej gratyfikacji są pobór podatku od podatnika i jego terminowa wpłata na rzecz uprawnionego wierzyciela. Podatek musi być zatem pobrany z majątku podatnika (a nie ze środków własnych płatnika) oraz wpłacony na rachunek organu podatkowego w odpowiednim terminie. Niespełnienie któregokolwiek z warunków skutkuje utratą prawa do wynagrodzenia.

Wynagrodzenie płatnika odbierane jest przez niego w formie obniżenia wysokości przyszłych wpłat z tytułu obliczonych, pobranych i wpłaconych podatków. Termin końcowy pobrania wynagrodzenia nie został jednoznacznie określony. Wydaje się jednak, iż ostatecznym terminem jest dzień przedawnienia zobowiązania, z którym wynagrodzenie jest związane. W przypadku wpłaty przez płatnika w określonym terminie jedynie części należnego podatku, przysługuje mu wynagrodzenie od tej części. 

Wynagrodzenie płatnika z tytułu obliczonego, pobranego i wpłaconego podatku stanowi przychód w podatku dochodowym, bowiem mieści się ono w definicjach przychodu zawartych w art. 11 ustawy o PIT i art. 12 ustawy o CIT.

Polecamy: serwis PIT

Nieco mniej jest jasności, jeśli chodzi o pytanie, czy wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla odpowiedzi na to pytanie trzeba się odwołać do art. 29 ustawy o VAT, który stwierdza, iż podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest obrót. Zdaniem doktryny, wynagrodzenie z tytułu obowiązków płatnika nie jest obrotem i dlatego nie podlega opodatkowaniu VAT.

Polecamy: serwis VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

REKLAMA