REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą korespondować z urzędem skarbowym tylko elektronicznie

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Firmy będą korespondować z urzędem skarbowym tylko elektronicznie
Firmy będą korespondować z urzędem skarbowym tylko elektronicznie

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne będą mogły nadal korzystać z papieru, ale przedsiębiorcy nie będą mieli wyboru – standardem stanie się dla nich cyfrowa wymiana korespondencji z urzędem skarbowym. Takie zmiany zakłada przyjęty 24 września 2019 r. przez Radę Ministrów projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zmiany te mają wejść w życie 1 października 2020 r. - z pewnymi wyjątkami.

– Rewolucja obejmie nie tylko postępowania administracyjne (np. o wydanie pozwolenia na budowę), cywilne oraz postępowania przed sądami administracyjnymi. Będzie też dotyczyć podatków – zwraca uwagę Przemysław Wierzbicki, adwokat i partner w KKLW Kurzyński Łyszyk Wierzbicki.

Autopromocja

Zmiany mają wejść w życie za rok, 1 października 2020 r., z pewnymi wyjątkami. Przykładowo sądy mają się do nich dostosować do 2029 r.!

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Jeden adres do doręczeń

Dziś fiskus musi spytać podatnika, czy może mu doręczać pisma w formie elektronicznej. Po zmianach nie będzie musiał tego robić, bo doręczenia elektroniczne staną się standardem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Będą tak samo ważne jak listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

A jak będzie z wysyłką pism do urzędu? Z projektu wynika, że podatnicy będą mieć wybór, czy kierować do urzędu pisma w formie elektronicznej, czy na papierze. Dotyczy to zarówno osób fizycznych nieprowadzących biznesu, jak i przedsiębiorców.

Powstanie ogólnopolska baza adresów elektronicznych, w której będą przechowywane adresy elektroniczne podatników. Każdy będzie miał do niej dostęp ze strony gov.pl.

Jak wyjaśniło Ministerstwo Cyfryzacji, każdy – niezależnie od tego, czy zwykły obywatel, czy przedsiębiorca – będzie musiał posiadać adres do doręczeń. Będzie go można uzyskać od tzw. operatora wyznaczonego (do 2025 r. będzie to Poczta Polska) lub kupić od komercyjnego dostawcy.

– Co do zasady dana osoba czy podmiot będą miały tylko jedną skrzynkę, podobnie jak mamy jeden adres zamieszkania czy miejsce prowadzenia działalności – tłumaczy Dominik Szczygieł, radca prawny i doradca podatkowy z MSDS LEGAL Szczotka Szczygieł.

Dzięki temu wiadomo będzie, kto jest adresatem i że rzeczywiście miał możliwość odebrania przesyłki.

Firmy i pełnomocnicy bez wyboru

Od zasady będzie wyjątek – będzie dotyczyć osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Dla nich, jeśli będą chcieli, tak jak dotychczas, odbierać korespondencję w formie papierowej (nie założą adresu elektronicznego), nic się nie zmieni. Resort cyfryzacji tłumaczy, że dzięki usłudze hybrydowej (Poczta Polska będzie drukować na papierze elektroniczne pisma z urzędu) korespondencja do nich zostanie dostarczona przez listonosza w kopercie.

– Wyboru nie będą miały natomiast osoby prowadzące indywidualnie działalność gospodarczą oraz firmy, a więc podmioty wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowego Rejestru Sądowego – podkreśla Hubert Cichoń, partner zarządzający Enodo Advisors.

Dodaje, że również osoby wykonujące niektóre zawody zaufania publicznego (adwokaci, radcy prawni, notariusze, doradcy podatkowi) będą musieli korzystać wyłącznie z doręczeń elektronicznych.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt przewiduje nowelizację wielu ustaw. Z punktu widzenia podatników kluczowe są zmiany w ordynacji podatkowej. Całkowicie inaczej będzie brzmieć art. 144 dotyczący doręczeń, zmiany będą też w art. 126 i innych. Jak tłumaczy Przemysław Wierzbicki, w ordynacji będą obowiązywać analogiczne zasady jak w innych ustawach, które zmienia projekt. W efekcie również w tym przypadku osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie będą miały obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, ale reprezentujący je np. doradca podatkowy – już tak.

Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych będzie równoznaczny z żądaniem doręczenia korespondencji na ten adres. Słowem, jeśli podatnik założy adres do doręczeń elektronicznych i nie poprosi organu o doręczenia papierowe, to urząd z automatu będzie mu doręczał całą korespondencję na ten adres. – Nie pozbawia to jednak podatnika możliwości żądania doręczenia mu oryginału dokumentu sporządzonego w pierwotnej, papierowej postaci – wyjaśnia Przemysław Wierzbicki.

Fiskus będzie mógł także doręczać pisma za pośrednictwem Portalu Podatkowego (na to jednak wyjątkowo będzie musiał zgodzić się podatnik).

– Celem jest upowszechnianie elektronicznych doręczeń przez fiskusa – tłumaczy Dominik Szczygieł.

– Odpowiednio zmodyfikowane zostaną też przepisy dotyczące interpretacji podatkowych, a w szczególności sposób obliczania terminów – zwraca uwagę Hubert Cichoń. ©℗

Trzeba przełamać przyzwyczajenia - opinia

Bardzo się cieszę z zaproponowanych rozwiązań. Pozwolą one na usprawnienie komunikacji, choć nie tylko przepisy są dziś przeszkodą dla elektronizacji postępowań. Decyduje też zwykła ludzka mentalność. Często widzę, że Polacy nie ufają elektronice, chcą mieć w ręku papier z podpisem i pieczęcią. Na szczęście projekt odpowiada również na taką potrzebę, mimo że w wielu zakresach wymusza obowiązek posiadania specjalnej skrzynki do doręczeń elektronicznych.

Dominik Szczygieł radca prawny i doradca podatkowy z MSDS LEGAL Szczotka Szczygieł

 

Pytanie, czy administracja zdąży się przygotować 

Szersze wykorzystanie korespondencji elektronicznej w relacjach pomiędzy organami władzy publicznej a obywatelami będzie oznaczać: szybsze postępowania i szybsze decyzje, astronomiczne oszczędności w kosztach przesyłek pocztowych i druku dokumentów, mniej błędów ludzkich na etapie doręczania korespondencji (słynne „znikające awiza”). Niestety, obawiam się, że szlachetne intencje rozbiją się o naszą rzeczywistość, a konieczność wcześniejszego rozwoju zasobów IT po stronie organów publicznych spowoduje, że termin przejścia na korespondencję elektroniczną może być przekładany w nieskończoność (przykładowo sądy mają dostosować się do nowej ustawy do 2029 r.).

Przemysław Wierzbicki adwokat i partner w KKLW Kurzyński Łyszyk Wierzbicki

Będą ułatwienia, ale i nowe obowiązki

K
ierunek zmian należy ocenić pozytywnie. Niewątpliwie droga elektroniczna może skrócić długość postępowań podatkowych i ułatwić codzienne funkcjonowanie przedsiębiorców oraz pełnomocników. Projekt budzi jednak pewne wątpliwości. Przykładowo, adres do doręczeń elektronicznych indywidualnego przedsiębiorcy ma być wpisywany do bazy adresów elektronicznych na okres trzech lat z możliwością przedłużenia na kolejne trzy lata. Przedsiębiorca będzie musiał jednak złożyć oświadczenie, że chce tego przedłużenia, co będzie kolejnym obowiązkiem, o którym trzeba pamiętać.

Hubert Cichoń partner zarządzający Enodo Advisors

Łukasz Zalewski

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA