REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami - jak uzyskać, jak wypełnić wniosek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami - jak uzyskać, jak wypełnić wniosek
Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami - jak uzyskać, jak wypełnić wniosek

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno osoby fizycznej jak przedsiębiorstwa z różnych powodów mogą potrzebować zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami. Jest to dokument potwierdzający, że dany podmiot nie ma zaległości w organie podatkowym. Bez względu na to, z jakiego powodu takie świadectwo będzie potrzebne, warto poznać podstawowe zasady kształtujące prawa i obowiązki podatnika w tym zakresie.

Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami

REKLAMA

Zgodnie z utartą linią orzeczniczą zaświadczenie jako takie jest aktem wiedzy danego organu (o fakcie lub stanie prawnym) i samo w sobie nie kształtuje  sytuacji (faktów ani stanu prawnego). Oznacza to w uproszczeniu, że zaświadczenie potwierdza jedynie aktualny, zgodny z rzeczywistością stan faktyczny lub prawny.

REKLAMA

Wydanie zaświadczenia jest czynnością materialno-techniczną i zarazem urzędowym potwierdzeniem określonych faktów lub stanu prawnego. Nie rozstrzyga ono o żadnych prawach lub obowiązkach i nie może tworzyć nowej sytuacji prawnej. (III SA/Gl 327/17 wyrok WSA 27-06-2017)

Skoro rola zaświadczeń ogranicza się do działania deklaratoryjnego, może wydawać się, że nie ma dużego znaczenia w obrocie gospodarczym. Nie jest to prawdą. Poza sytuacjami, w których zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami jest po prostu niezbędnym dokumentem do przedłożenia, może on stanowić skuteczną ochronę podmiotu gospodarczego. Chodzi tutaj np. o sytuacje nabycia przedsiębiorstwa. Zgodnie z przepisami (np. art. 112 § 1 ustawy ordynacja podatkowa) odpowiedzialność nabywcy za długi może zależeć od zachowania należytej staranności. Jedynym bowiem sposobem udokumentowania ewentualnego braku wiedzy i zachowania w tym zakresie należytej staranności będzie właśnie zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach podmiotu, który ma zostać nabyty.

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawy wydania zaświadczenia

Podstawy żądania do wydania zaświadczenia określa ordynacja podatkowa. Zgodnie z zasadami ogólnymi (art. 306a § 1 Ordynacji podatkowej) organ podatkowy wydaje zaświadczenie na prośbę osoby ubiegającej się o nie. Jest to więc z założenia postępowanie wnioskowe, do którego potrzebne jest działanie (wniosek) odpowiedniego podatnika.

Warto jednak zauważyć, że aby zaświadczenie zostało wydane, podmiot musi wykazać przesłankę uprawniających do jego otrzymania:

  1. Wymóg potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego określony przez przepis prawa.
  2. Interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Co więcej, przepisy uszczegóławiają (art. 306g § 1 Ordynacji podatkowej), że zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych zbywającego wydaje się:

  • na wniosek zbywającego,
  • na wniosek nabywcy, za zgodą zbywającego.

W każdym przypadku jeżeli przedsiębiorca chce uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami, powinien wykazać się odpowiednim prawem uzasadniającym wniosek, ewentualnie dołączyć zgodę zbywającego.

Wniosek o zaświadczenie - jak wypełnić, do kogo skierować

Przed złożeniem jakiegokolwiek druku księgowego należy zastanowić się nad tym, do kogo zaadresować pismo. Właściwym tutaj będzie:

  • miejscowo: organ zgodny z miejscem zamieszkania osoby fizycznej lub siedziby w przypadku innych wnioskodawców,
  • rzeczowo:  organ właściwy dla poszczególnych zobowiązań podatkowych.

W większości przypadków wniosek można złożyć w trzech formach: osobiście, przez pocztę lub elektronicznie z wykorzystaniem ePUAP. W internecie krąży wiele wzorów wniosku, niestety część z nich może się okazać nieprawidłowa lub niepełna. Warto pamiętać o tym i sprawdzić stronę internetową urzędu, do którego chcemy zwrócić się o wydanie zaświadczenia lub osobiście w urzędzie pobrać odpowiedni druk.

Z reguły musimy w nim uzupełnić:

  • dane podatnika;
  • podstawy żądania – należy wskazać, że dany podmiot jest uprawniony do złożenia wniosku oraz że sytuacja faktyczna lub prawna uzasadnia jego złożenie (wskazanie powodu oraz celu);
  • żądanie wniosku – podatnik określa, co chciałby uzyskać w zaświadczeniu, w tym czy ma ono zawierać dodatkowe informacje na temat ewentualnie prowadzonych postępowań, a w przypadku zaległości okresów ich powstania, odroczeń i tym podobnych;
  • elementy techniczne – każdy dokument formalny może zawierać również informacje o możliwościach kontaktu z wnioskodawcą, o liczbie wnioskowanych egzemplarzy, czy sposobie udostępnienia dokumentu (w urzędzie, pocztą, elektronicznie);
  • data i podpis – wniosek zawsze musi zawierać datę oraz podpis osoby upoważnionej do jego złożenia;
  • załączniki – ilość oraz konkretne załączniki będą zależne od danej sprawy, najczęściej są to: dowód uiszczenia opłaty skarbowej, ewentualna zgoda innego podmiotu, upoważnienie do odbioru przez inną osobę.

Opłaty i terminy

REKLAMA

Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami podlega obowiązkowej opłacie w wysokości 21 zł. Należy wpłacić ją na konto właściwego organu podatkowego, tutaj najczęściej odpowiedniego wójta/burmistrza lub prezydenta miasta (art. 12 pkt. 1 ustawy o opłacie skarbowej). Opłaty dokonać można bezpośrednio przelewem lub w kasie urzędu.

Zaświadczenie wydawane jest bez zbędnej zwłoki (306a § 5 Ordynacji podatkowej), a termin maksymalny został określony na 7 dni od złożenia wniosku. W przypadku dostarczenia wniosku do urzędu inaczej niż osobiście, warto pamiętać, że orzecznictwo wskazuje interpretację „złożenia”, jako zgodnego z  momentem doręczenia organowi podatkowemu (nie nadania).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA