REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami - jak uzyskać, jak wypełnić wniosek

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami - jak uzyskać, jak wypełnić wniosek
Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami - jak uzyskać, jak wypełnić wniosek

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno osoby fizycznej jak przedsiębiorstwa z różnych powodów mogą potrzebować zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami. Jest to dokument potwierdzający, że dany podmiot nie ma zaległości w organie podatkowym. Bez względu na to, z jakiego powodu takie świadectwo będzie potrzebne, warto poznać podstawowe zasady kształtujące prawa i obowiązki podatnika w tym zakresie.

Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z utartą linią orzeczniczą zaświadczenie jako takie jest aktem wiedzy danego organu (o fakcie lub stanie prawnym) i samo w sobie nie kształtuje  sytuacji (faktów ani stanu prawnego). Oznacza to w uproszczeniu, że zaświadczenie potwierdza jedynie aktualny, zgodny z rzeczywistością stan faktyczny lub prawny.

Wydanie zaświadczenia jest czynnością materialno-techniczną i zarazem urzędowym potwierdzeniem określonych faktów lub stanu prawnego. Nie rozstrzyga ono o żadnych prawach lub obowiązkach i nie może tworzyć nowej sytuacji prawnej. (III SA/Gl 327/17 wyrok WSA 27-06-2017)

Skoro rola zaświadczeń ogranicza się do działania deklaratoryjnego, może wydawać się, że nie ma dużego znaczenia w obrocie gospodarczym. Nie jest to prawdą. Poza sytuacjami, w których zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami jest po prostu niezbędnym dokumentem do przedłożenia, może on stanowić skuteczną ochronę podmiotu gospodarczego. Chodzi tutaj np. o sytuacje nabycia przedsiębiorstwa. Zgodnie z przepisami (np. art. 112 § 1 ustawy ordynacja podatkowa) odpowiedzialność nabywcy za długi może zależeć od zachowania należytej staranności. Jedynym bowiem sposobem udokumentowania ewentualnego braku wiedzy i zachowania w tym zakresie należytej staranności będzie właśnie zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach podmiotu, który ma zostać nabyty.

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawy wydania zaświadczenia

Podstawy żądania do wydania zaświadczenia określa ordynacja podatkowa. Zgodnie z zasadami ogólnymi (art. 306a § 1 Ordynacji podatkowej) organ podatkowy wydaje zaświadczenie na prośbę osoby ubiegającej się o nie. Jest to więc z założenia postępowanie wnioskowe, do którego potrzebne jest działanie (wniosek) odpowiedniego podatnika.

Warto jednak zauważyć, że aby zaświadczenie zostało wydane, podmiot musi wykazać przesłankę uprawniających do jego otrzymania:

  1. Wymóg potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego określony przez przepis prawa.
  2. Interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Co więcej, przepisy uszczegóławiają (art. 306g § 1 Ordynacji podatkowej), że zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych zbywającego wydaje się:

  • na wniosek zbywającego,
  • na wniosek nabywcy, za zgodą zbywającego.

W każdym przypadku jeżeli przedsiębiorca chce uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami, powinien wykazać się odpowiednim prawem uzasadniającym wniosek, ewentualnie dołączyć zgodę zbywającego.

Wniosek o zaświadczenie - jak wypełnić, do kogo skierować

Przed złożeniem jakiegokolwiek druku księgowego należy zastanowić się nad tym, do kogo zaadresować pismo. Właściwym tutaj będzie:

  • miejscowo: organ zgodny z miejscem zamieszkania osoby fizycznej lub siedziby w przypadku innych wnioskodawców,
  • rzeczowo:  organ właściwy dla poszczególnych zobowiązań podatkowych.

W większości przypadków wniosek można złożyć w trzech formach: osobiście, przez pocztę lub elektronicznie z wykorzystaniem ePUAP. W internecie krąży wiele wzorów wniosku, niestety część z nich może się okazać nieprawidłowa lub niepełna. Warto pamiętać o tym i sprawdzić stronę internetową urzędu, do którego chcemy zwrócić się o wydanie zaświadczenia lub osobiście w urzędzie pobrać odpowiedni druk.

Z reguły musimy w nim uzupełnić:

  • dane podatnika;
  • podstawy żądania – należy wskazać, że dany podmiot jest uprawniony do złożenia wniosku oraz że sytuacja faktyczna lub prawna uzasadnia jego złożenie (wskazanie powodu oraz celu);
  • żądanie wniosku – podatnik określa, co chciałby uzyskać w zaświadczeniu, w tym czy ma ono zawierać dodatkowe informacje na temat ewentualnie prowadzonych postępowań, a w przypadku zaległości okresów ich powstania, odroczeń i tym podobnych;
  • elementy techniczne – każdy dokument formalny może zawierać również informacje o możliwościach kontaktu z wnioskodawcą, o liczbie wnioskowanych egzemplarzy, czy sposobie udostępnienia dokumentu (w urzędzie, pocztą, elektronicznie);
  • data i podpis – wniosek zawsze musi zawierać datę oraz podpis osoby upoważnionej do jego złożenia;
  • załączniki – ilość oraz konkretne załączniki będą zależne od danej sprawy, najczęściej są to: dowód uiszczenia opłaty skarbowej, ewentualna zgoda innego podmiotu, upoważnienie do odbioru przez inną osobę.

Opłaty i terminy

REKLAMA

Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami podlega obowiązkowej opłacie w wysokości 21 zł. Należy wpłacić ją na konto właściwego organu podatkowego, tutaj najczęściej odpowiedniego wójta/burmistrza lub prezydenta miasta (art. 12 pkt. 1 ustawy o opłacie skarbowej). Opłaty dokonać można bezpośrednio przelewem lub w kasie urzędu.

Zaświadczenie wydawane jest bez zbędnej zwłoki (306a § 5 Ordynacji podatkowej), a termin maksymalny został określony na 7 dni od złożenia wniosku. W przypadku dostarczenia wniosku do urzędu inaczej niż osobiście, warto pamiętać, że orzecznictwo wskazuje interpretację „złożenia”, jako zgodnego z  momentem doręczenia organowi podatkowemu (nie nadania).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025 (płaca minimalna): 4666 zł brutto - ok. 3510 netto. 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie już w Dzienniku Ustaw

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2024 r. - opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 13 września 2024 r., poz. 1362.

Budujesz podjazd dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA