REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego
Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Do podstawowych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy należy dokonywanie przelewów na rzecz państwa. Niejednokrotnie zdarza się tu, że przedsiębiorca – z różnych względów – popełnia jakiś błąd. A to zapłaci zbyt niską lub zbyt wysoką kwotę, a to pomyli numer konta albo urząd skarbowy. Podpowiadamy, jak naprawić swoją pomyłkę.

Nie licz na urzędników, sam napraw błąd

Osoba prowadząca własną działalność gospodarczą, chcąc nie chcąc, każdego miesiąca dokonuje przelewów na rzecz państwa. Sprawia to, że o pomyłkę w tym względzie wcale nie trudno. Przedsiębiorca może przelać pieniądze do właściwego urzędu, ale już nie na prawidłowe konto. Może także w ogóle pomylić urząd albo kwotę.

REKLAMA

Autopromocja

Niezależnie od tego, która z tych pomyłek przytrafi się przedsiębiorcy, może ona doprowadzić do powstania tzw. zaległości podatkowej. W dobrze pojętym interesie właściciela firmy leży możliwie jak najszybsze wyjaśnienie niedopatrzenia. Nie należy liczyć na to, że urząd skarbowy od razu sam się zorientuje co do pomyłki. Przedsiębiorca nie powinien również zakładać, że po jakimś czasie, np. zapłaci mniejszą lub większą kwotę i to rozwiąże całą sprawę. Jak więc należy się zachować w konkretnych przypadkach?

Odpowiedni urząd, ale błędne konto

Pierwsza z wartych wyjaśnienia sytuacji to ta, w której przedsiębiorca wprawdzie wpłacił podatek do odpowiedniego urzędu, ale na nieodpowiedni numer konta. W wyniku takiego błędu dochodzi do zapłaty z tytułu niewłaściwego zobowiązania podatkowego.

Z jednej więc strony przedsiębiorca w dalszym ciągu nie zapłacił właściwego podatku, z drugiej zaś będzie miał nadpłatę powstałą z innego tytułu. Brak szybkiej reakcji przełoży się na naliczanie odsetek (właśnie przez wzgląd na brak wpłaty odpowiedniego zobowiązania).

Jak należy się w takiej sytuacji zachować? Na szczęście taki błąd można rozwiązać w dość prosty sposób. Pierwszy sposób polega na dokonaniu powtórnego przelewu (już na właściwe konto) i równoczesne wystosowanie pisma do urzędu skarbowego z prośbą o zwrot poprzedniej wpłaty lub zaksięgowanie jej na poczet przyszłego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykaz rachunków bankowych urzędów skarbowych

Jako alternatywa możliwe jest sporządzenie pisma z prośbą o przeksięgowanie (błędnej) wpłaty na odpowiedni numer konta.

Przelew do niewłaściwego urzędu skarbowego – co wówczas?

Również dwie możliwości postępowania dostępne są przedsiębiorcy, który dokonując przelewu najnormalniej w świecie pomylił urząd skarbowy. W celu naprawy błędu można:

  • Wystosować pismo do urzędu, na konto którego zostały przelane pieniądze. Dokument powinien zawierać informację o pomyłce wraz z prośbą o przeniesienie wpłaconej kwoty na konto odpowiedniej jednostki. Niezbędne jest również skierowanie pisma do własnego urzędu z opisem całej sprawy.
  • Wpłacić jak najszybciej pieniądze na konto urzędu, do którego powinny one początkowo trafić. W tym przypadku konieczne jest zwrócenie się do urzędu, do którego podatek został omyłkowo wpłacony z prośbą o dokonanie jego zwrotu.   

Wprawdzie nie istnieje żaden odgórnie ustalony wzór pisma kierowanego do urzędu skarbowego, powinno się jednak zamieścić na nim pewne informacje. Chodzi tu przede wszystkim o dane zarówno urzędu, jak i przedsiębiorcy, a także oba numery konta (tego, na które błędnie został przelany podatek oraz właściwego, na które powinien on trafić).

Wzory zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe

 

Wpłata zbyt dużej kwoty podatku VAT

Często popełniania przez przedsiębiorców pomyłka odnosi się do wpłaty niewłaściwej kwoty pieniędzy. Tutaj na konkretne działania zaradcze wpływa to, czy kwoty zapłacono za mało, czy za dużo.

Wpłacenie zbyt dużej ilości pieniędzy na konto urzędu skarbowego sprawia, że powstaje nadpłata w danym podatku. Sposób postępowania zależy to od tego, czy błąd ma związek z VAT-em, czy też zaliczką na podatek dochodowy.

Jeżeli pomyłka przedsiębiorcy odnosi się do nadpłaty VAT, ma on trzy możliwości właściwego rozliczenia:

  • Zwrot pieniędzy na odpowiednie konto.
  • Zaliczenie nadwyżki na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
  • Zaliczenie nadwyżki na poczet zobowiązań z tytułu innych podatków.

Przedsiębiorca musi zwrócić się do urzędu skarbowego z pismem, w którym wskazuje właściwe postępowanie. Niestety, trudno o przewidzenie, jak szybko US odpowie na takie pismo oraz zwróci pieniądze.

Nadpłata w podatku dochodowym

Inaczej sytuacja wygląda, kiedy przedsiębiorca pomyli się i przeleje zbyt dużą kwotę przy opłacaniu zaliczki na podatek dochodowy. Pieniądze oczywiście można odzyskać, nie stanie się to jednak prędko.

Przedsiębiorca powinien po prostu pomniejszyć następną zaliczkę o nadpłatę dokonaną wraz z poprzednią. A co w przypadku, gdy nie jest to możliwe z uwagi choćby na wykazaną stratę i jednoczesny brak podatku do zapłaty? Otóż w takim przypadku przedsiębiorca otrzyma zwrot dopiero po tym, jak złoży roczne zeznanie podatkowe za dany rok. Pieniądze powinny wrócić do przedsiębiorcy najpóźniej do trzech miesięcy od złożenia zeznania.

Sprawy podatkowe i ZUS-owskie załatw w dowolnym urzędzie skarbowym

Zbyt mała kwota podatku – co dalej?

Oczywiście może się również zdarzyć, że przedsiębiorca popełni błąd odmienny od nadpłaty i po prostu przeleje na konto urzędu zbyt niską kwotę. W takiej sytuacji nie ma na co czekać i trzeba możliwie najszybciej dopłacić różnicę. Nie ma potrzeby informowania urzędników o zaistniałej sytuacji. Sam przelew należy opisać identycznie, jak ten pierwotny, który nie został dokonany prawidłowo – nie dopisujemy żadnych informacji o tym, że dokonujemy dopłaty brakującej kwoty podatku.

Każda niedopłata może skończyć się powstaniem zaległości podatkowej. Przedsiębiorca może zostać zobligowany do zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

 

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

REKLAMA

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

REKLAMA