REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego
Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Do podstawowych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy należy dokonywanie przelewów na rzecz państwa. Niejednokrotnie zdarza się tu, że przedsiębiorca – z różnych względów – popełnia jakiś błąd. A to zapłaci zbyt niską lub zbyt wysoką kwotę, a to pomyli numer konta albo urząd skarbowy. Podpowiadamy, jak naprawić swoją pomyłkę.

Nie licz na urzędników, sam napraw błąd

Osoba prowadząca własną działalność gospodarczą, chcąc nie chcąc, każdego miesiąca dokonuje przelewów na rzecz państwa. Sprawia to, że o pomyłkę w tym względzie wcale nie trudno. Przedsiębiorca może przelać pieniądze do właściwego urzędu, ale już nie na prawidłowe konto. Może także w ogóle pomylić urząd albo kwotę.

REKLAMA

Niezależnie od tego, która z tych pomyłek przytrafi się przedsiębiorcy, może ona doprowadzić do powstania tzw. zaległości podatkowej. W dobrze pojętym interesie właściciela firmy leży możliwie jak najszybsze wyjaśnienie niedopatrzenia. Nie należy liczyć na to, że urząd skarbowy od razu sam się zorientuje co do pomyłki. Przedsiębiorca nie powinien również zakładać, że po jakimś czasie, np. zapłaci mniejszą lub większą kwotę i to rozwiąże całą sprawę. Jak więc należy się zachować w konkretnych przypadkach?

Odpowiedni urząd, ale błędne konto

REKLAMA

Pierwsza z wartych wyjaśnienia sytuacji to ta, w której przedsiębiorca wprawdzie wpłacił podatek do odpowiedniego urzędu, ale na nieodpowiedni numer konta. W wyniku takiego błędu dochodzi do zapłaty z tytułu niewłaściwego zobowiązania podatkowego.

Z jednej więc strony przedsiębiorca w dalszym ciągu nie zapłacił właściwego podatku, z drugiej zaś będzie miał nadpłatę powstałą z innego tytułu. Brak szybkiej reakcji przełoży się na naliczanie odsetek (właśnie przez wzgląd na brak wpłaty odpowiedniego zobowiązania).

Jak należy się w takiej sytuacji zachować? Na szczęście taki błąd można rozwiązać w dość prosty sposób. Pierwszy sposób polega na dokonaniu powtórnego przelewu (już na właściwe konto) i równoczesne wystosowanie pisma do urzędu skarbowego z prośbą o zwrot poprzedniej wpłaty lub zaksięgowanie jej na poczet przyszłego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykaz rachunków bankowych urzędów skarbowych

Jako alternatywa możliwe jest sporządzenie pisma z prośbą o przeksięgowanie (błędnej) wpłaty na odpowiedni numer konta.

Przelew do niewłaściwego urzędu skarbowego – co wówczas?

Również dwie możliwości postępowania dostępne są przedsiębiorcy, który dokonując przelewu najnormalniej w świecie pomylił urząd skarbowy. W celu naprawy błędu można:

  • Wystosować pismo do urzędu, na konto którego zostały przelane pieniądze. Dokument powinien zawierać informację o pomyłce wraz z prośbą o przeniesienie wpłaconej kwoty na konto odpowiedniej jednostki. Niezbędne jest również skierowanie pisma do własnego urzędu z opisem całej sprawy.
  • Wpłacić jak najszybciej pieniądze na konto urzędu, do którego powinny one początkowo trafić. W tym przypadku konieczne jest zwrócenie się do urzędu, do którego podatek został omyłkowo wpłacony z prośbą o dokonanie jego zwrotu.   

Wprawdzie nie istnieje żaden odgórnie ustalony wzór pisma kierowanego do urzędu skarbowego, powinno się jednak zamieścić na nim pewne informacje. Chodzi tu przede wszystkim o dane zarówno urzędu, jak i przedsiębiorcy, a także oba numery konta (tego, na które błędnie został przelany podatek oraz właściwego, na które powinien on trafić).

Wzory zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe

 

Wpłata zbyt dużej kwoty podatku VAT

Często popełniania przez przedsiębiorców pomyłka odnosi się do wpłaty niewłaściwej kwoty pieniędzy. Tutaj na konkretne działania zaradcze wpływa to, czy kwoty zapłacono za mało, czy za dużo.

Wpłacenie zbyt dużej ilości pieniędzy na konto urzędu skarbowego sprawia, że powstaje nadpłata w danym podatku. Sposób postępowania zależy to od tego, czy błąd ma związek z VAT-em, czy też zaliczką na podatek dochodowy.

Jeżeli pomyłka przedsiębiorcy odnosi się do nadpłaty VAT, ma on trzy możliwości właściwego rozliczenia:

  • Zwrot pieniędzy na odpowiednie konto.
  • Zaliczenie nadwyżki na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
  • Zaliczenie nadwyżki na poczet zobowiązań z tytułu innych podatków.

Przedsiębiorca musi zwrócić się do urzędu skarbowego z pismem, w którym wskazuje właściwe postępowanie. Niestety, trudno o przewidzenie, jak szybko US odpowie na takie pismo oraz zwróci pieniądze.

Nadpłata w podatku dochodowym

Inaczej sytuacja wygląda, kiedy przedsiębiorca pomyli się i przeleje zbyt dużą kwotę przy opłacaniu zaliczki na podatek dochodowy. Pieniądze oczywiście można odzyskać, nie stanie się to jednak prędko.

Przedsiębiorca powinien po prostu pomniejszyć następną zaliczkę o nadpłatę dokonaną wraz z poprzednią. A co w przypadku, gdy nie jest to możliwe z uwagi choćby na wykazaną stratę i jednoczesny brak podatku do zapłaty? Otóż w takim przypadku przedsiębiorca otrzyma zwrot dopiero po tym, jak złoży roczne zeznanie podatkowe za dany rok. Pieniądze powinny wrócić do przedsiębiorcy najpóźniej do trzech miesięcy od złożenia zeznania.

Sprawy podatkowe i ZUS-owskie załatw w dowolnym urzędzie skarbowym

Zbyt mała kwota podatku – co dalej?

Oczywiście może się również zdarzyć, że przedsiębiorca popełni błąd odmienny od nadpłaty i po prostu przeleje na konto urzędu zbyt niską kwotę. W takiej sytuacji nie ma na co czekać i trzeba możliwie najszybciej dopłacić różnicę. Nie ma potrzeby informowania urzędników o zaistniałej sytuacji. Sam przelew należy opisać identycznie, jak ten pierwotny, który nie został dokonany prawidłowo – nie dopisujemy żadnych informacji o tym, że dokonujemy dopłaty brakującej kwoty podatku.

Każda niedopłata może skończyć się powstaniem zaległości podatkowej. Przedsiębiorca może zostać zobligowany do zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

 

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA