REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak fiskus powinien doręczać pisma osobom prawnym w postępowaniu podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

W postępowaniu podatkowym, podobnie jak w innych rodzajach postępowania, np. sądowego obowiązują określone reguły dotyczące prawidłowego doręczania pism osobom prawnym. W jaki sposób doręcza się pisma osobom prawnym w sprawie podatkowej?

Przepisy wskazują, że osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej pisma doręcza się w lokalu ich siedziby lub w miejscu prowadzenia działalności - osobie upoważnionej do odbioru korespondencji (art. 151 ustawy – Ordynacja podatkowa - tekst jedn. Dz.U. nr 8, poz. 60 z późn. zm.):

REKLAMA

Warto dodać, że osoba prawna, jej przedstawiciel lub pełnomocnik mają obowiązek zawiadomić organ podatkowy o zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego, jeżeli wniesiono o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyrażono na to zgodę. W razie zaniedbania tego obowiązku pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem, a organ podatkowy pozostawia pismo w aktach sprawy.

Polecamy: Kontrola podatkowa

REKLAMA

W orzecznictwie sądowym podkreśla się, że miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu art. 151 Ordynacji podatkowej należy ustalać w każdym przypadku na podstawie okoliczności faktycznych, biorąc pod uwagę miejsce (określone adresem), w którym skupia się w sposób zorganizowany aktywność danego podmiotu w zakresie czynności, które składają się na przedmiot jego działalności (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 21 października 2008 r., sygn. akt I SA/Bk 326/08).

Do doręczania pism osobom prawnym ma również zastosowanie przepis art. 148 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przewidujący, że pisma mogą być także doręczane w siedzibie organu podatkowego. W razie gdy pisma skierowanego do osoby prawnego nie udało się doręczyć osobie upoważnionej do odbioru korespondencji (art. 150 § 1 Ordynacji podatkowej):
1) poczta przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej - w przypadku doręczania pisma przez pocztę;
2) pismo składa się na okres 14 dni w urzędzie gminy (miasta) - w przypadku doręczania pisma przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Adresata zawiadamia się dwukrotnie o pozostawaniu pisma w miejscu określonym wyżej. Powtórne zawiadomienie następuje w razie niepodjęcia pisma w terminie 7 dni.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Zawiadomienie o pozostawaniu pisma na poczcie lub w urzędzie gminy (miasta) umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.

W tym przypadku doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa we wskazanym wyżej art. 150 § 1 pkt 1 lub 2, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

REKLAMA

Jeżeli podany przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej adres jej siedziby nie istnieje lub jest niezgodny z odpowiednim rejestrem i nie można ustalić miejsca prowadzenia działalności, pismo pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
W orzecznictwie sądowym nie ma jednolitego stanowiska co do tego, czy skuteczne jest doręczenie pisma podmiotowi, mającemu siedzibę w budynku siedziby podatnika.

Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 7 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 156/09 wskazał, że w sytuacji pokwitowania odbioru decyzji przez inny podmiot prawny (jego pracownika), który ma siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w tym samym budynku co adresat decyzji, organ podatkowy nie może poprzestać na domniemywaniu, że osoba ta posiada upoważnienie do odbioru korespondencji, tylko na tej podstawie, że wcześniej korespondencję odbierała.

WSA we Wrocławiu we wskazanym wyżej wyroku stwierdził, że niekwestionowanie przez adresata prawidłowości doręczeń w toku wcześniejszego postępowania nie przesądza o tym, że doręczenia te były prawidłowe. Doręczenie dokonane do rąk osoby nieupoważnionej może być bowiem skuteczne, jeśli zostanie ustalone, że ostatecznie adresat korespondencję otrzymał.

Z kolei w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 3 grudnia 2008 r., sygn. akt I SA/Bk 414/08 sąd ten stwierdził, że organ podatkowy naruszył przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące doręczania pism osobom prawnym, ponieważ decyzja została doręczona do rąk osoby niebędącej adresatem w sprawie, która dysponowała firmową pieczątką nagłówkową podatnika.

Pokwitowanie odbioru decyzji przez inny podmiot prawny (jego pracownika), który ma siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w tym samym budynku nie stanowi skutecznego doręczenia pisma – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku.

Decyzja podatkowa została doręczona do rąk pracownika innej firmy w tym samym budynku, w którym siedzibę ma podatnik. Podatnik niedopełnił terminu złożenia odwołania od decyzji organu podatkowego, po czym uzasadniał to tym, że pracownik formy sąsiadującej nie przekazał mu pisma zawierającego decyzję podatkową. Jak podatnik może uniknąć na przyszłość konsekwencji niedoręczenia pisma do rąk osoby upoważnionej w podobnej sytuacji?

Wyjściem w takiej sytuacji jest wyraźnie upoważnienie firmy sąsiedniej do odbioru pism podatnika. Jeśli bowiem w tym samym budynku mieści się siedziba dwóch lub więcej firm doręczenie musi być dokonane do rąk osoby reprezentującej firmę podatnika, chyba, że firma adresata pisma (podatnika) wyraźnie upoważni firmę sąsiednią do przyjmowania odbioru korespondencji.

Warto również podkreślić, że przewidziany w art. 151 Ordynacji podatkowej przepis dotyczący dostarczania pism osobom prawnym w lokalu ich siedziby lub w miejscu prowadzenia działalności nie ma charakteru obligatoryjnego.

Przykładowo w postanowieniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 3 września 2007 r., sygn. akt I SA/Gd 726/07 sąd ten orzekł, że za dopuszczalną należy uznać sytuację, gdy doręczanie pism odbywa się na podany przez podatnika adres do doręczeń, choćby nie pokrywał się on ani w siedzibą osoby prawnej, ani z miejscem prowadzenia działalności.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Przepis art. 151 Ordynacji podatkowej ma bowiem zapewniać podatnikowi, że korespondencja kierowana przez organy podatkowe będzie docierała właśnie w miejsce w nim wskazane i tam może ona oczekiwać jej doręczenia i możliwości zapoznania się z jej treścią, a więc, że obowiązek doręczeniowy nie będzie realizowany w sposób dowolny.

Jeżeli jednak miejsce doręczeń wynika wprost z woli podatnika, który wskazuje na odmienne od wskazań ustawodawcy miejsce kierowania korespondencji, to nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby pisma w sposób prawnie skuteczny były doręczane właśnie na podany przez podatnika adres – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA