REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa 2013 - zmiany i nowości

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
ordynacja podatkowa 2013; zmiany i nowości
ordynacja podatkowa 2013; zmiany i nowości
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (zwana III ustawą deregulacyjną), oprócz wielu innych zmian, przyniosła od 1 stycznia 2013 r. sporo nowości w Ordynacji podatkowej, dotyczących zasad procedury podatkowej.

Nie ma już tzw. wymiaru uzupełniającego

REKLAMA

REKLAMA

Usunięto z Ordynacji podatkowej instytucję tzw. wymiaru uzupełniającego, która zawarta była dotychczas w art. 230 O.p.

Przepis ten umożliwiał dyrektorowi izby skarbowej w trakcie postępowania odwoławczego, zwrócenie sprawy organowi pierwszej instancji w celu dokonania wymiaru uzupełniającego tj. zmiany pierwotnej decyzji, w przypadku stwierdzenia przez drugą instancję zaniżenia podatku lub zawyżenia straty.

REKLAMA

Projekt kolejnej nowelizacji ordynacji podatkowej z maja 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzona zmiana zasadniczo stworzyła dla strony odwołującej się od rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji gwarancję, iż w wyniku złożenia odwołania jej sytuacja prawna się nie pogorszy, ponieważ obecnie wniesienie odwołania przez podatnika nie powinno co do zasady prowadzić do pogorszenia jego sytuacji.

Niemniej, gdy zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny, norma zawarta w art. 234 O.p. nadal pozwala organowi odwoławczemu na zmianę decyzji organu pierwszej instancji, wyjątkowo także na niekorzyść podatnika.

Ordynacja podatkowa 2013 – tekst ujednolicony

Ustawa o VAT 2013 – tekst ujednolicony

Co więcej, nie została również uchylona instytucja tzw. decyzji kasacyjnej zawartej w art. 233 § 2 O.p. Decyzja ta wydawana jest przez organ odwoławczy w przypadku stwierdzenia, że organ pierwszej instancji nie dopełnił obowiązków w zakresie postępowania dowodowego.

W związku z tym, organ odwoławczy z jednej strony uchyla decyzję organu pierwszej instancji, z drugiej zobowiązuje organ pierwszej instancji do ponownego przeprowadzenia postępowania dowodowego w sprawie podatnika, co niestety nie wyklucza wydania przez organ pierwszej instancji, po przeprowadzeniu ponownego postępowania, decyzji pogarszającej sytuację podatnika.

Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym – jak uzyskać

Zabezpieczenie kredytu bankowego oczekiwanym zwrotem podatku VAT

Z początkiem 2013 r. zwiększono zakres uprawnienia podatnika, w jakim może dysponować kwotą zwrotu podatku od towarów i usług wynikającej z deklaracji VAT.

Zmodyfikowany art. 76b O.p. umożliwia obecnie naczelnikowi urzędu skarbowego przekazanie należnego zwrotu bezpośrednio na konto banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej celem zabezpieczenia udzielanego kredytu podatnikowi.

Warunkiem jest jednak złożenie w urzędzie skarbowym, w terminie złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego i nieodwołanego upoważnienia przez podatnika do przekazania zwrotu na rzecz banku (kasy).

Aby to potwierdzić, co jest istotne, bank (lub kasa) będzie mógł uzyskać od organu podatkowego zaświadczenie potwierdzające wykazanie przez podatnika zwrotu podatku w deklaracji. Dotychczas, podatnikowi przysługiwało prawo do zwrotu przez urząd skarbowy podatku na rachunek bankowy podatnika lub zaliczenie jego kwoty na poczet zaległości albo bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych.

Termin złożenia deklaracji VAT

Warto przy tym pamiętać, że złożenie przez podatnika upoważnienia w urzędzie skarbowym nie wpływa na zasady na jakich dokonywany jest zwrot podatku. Urząd skarbowy może odmówić zwrotu lub zwrócić kwotę mniejszą niż wynikającą z deklaracji VAT.

Sukcesja praw przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną przez jednoosobową spółkę kapitałową

Następną istotną zmianą jest wprowadzenie do Ordynacji podatkowej możliwości sukcesji przez jednoosobową spółkę kapitałową po przekształconym przedsiębiorcy będącym osobą fizyczną, praw w zakresie podatków, które były dotychczas związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Z osoby fizycznej w spółkę kapitałową

Nowy paragraf w art. 93a O.p. wskazuje obecnie, że osoba prawna powstała po przekształceniu przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

W zakresie sukcesji obowiązków na gruncie prawa podatkowego bez zmian pozostaje zapis art. 112b O.p., który zastrzega odpowiedzialność solidarną za zaległości podatkowe zarówno jednoosobowej spółki kapitałowej, jak i tej osoby fizycznej, której działalność gospodarcza została przekształcona w taką spółkę kapitałową.

Wprowadzone zmiany, obecnie m.in. w zakresie podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazują na przysługujące jednoosobowej spółce kapitałowej prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z działalnością gospodarczą prowadzoną przez osobę fizyczną przed przekształceniem.

Wzmocnienie instytucji ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy

Z początkiem 2013 r. ograniczeniu uległa uznaniowość jaką kieruje się organ podatkowy przy rozpatrywaniu wniosków podatników o ograniczenie poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Zastąpienie w art. 22 § 2a O.p. sformułowania „może ograniczać” na „ogranicza” zasadniczo wpływa na kompetencję organu podatkowego do ograniczania pobierania zaliczek samodzielnie wyliczanych i wpłacanych przez podatnika.

Po stronie organu nadal jednak pozostanie ocena czy podatnik we wniosku uprawdopodobnił, że zaliczki w zwykłej wysokości byłyby niewspółmiernie wysokie względem przewidywanego dochodu podatnika w danym roku. Jeżeli uzna to za uprawdopodobnione, wtedy poprzez wydanie decyzji ograniczającej wysokość wpłacanych zaliczek, ograniczy pobór zaliczek od podatnika.

Podstawa prawna: ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce - Dziennik Ustaw z 2012 r. (poz. 1342).

Karol Brzozowski, konsultant w Zespole ds. Postępowań Podatkowych działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA