REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa 2013 - zmiany i nowości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
ordynacja podatkowa 2013; zmiany i nowości
ordynacja podatkowa 2013; zmiany i nowości
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (zwana III ustawą deregulacyjną), oprócz wielu innych zmian, przyniosła od 1 stycznia 2013 r. sporo nowości w Ordynacji podatkowej, dotyczących zasad procedury podatkowej.

Nie ma już tzw. wymiaru uzupełniającego

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Usunięto z Ordynacji podatkowej instytucję tzw. wymiaru uzupełniającego, która zawarta była dotychczas w art. 230 O.p.

Przepis ten umożliwiał dyrektorowi izby skarbowej w trakcie postępowania odwoławczego, zwrócenie sprawy organowi pierwszej instancji w celu dokonania wymiaru uzupełniającego tj. zmiany pierwotnej decyzji, w przypadku stwierdzenia przez drugą instancję zaniżenia podatku lub zawyżenia straty.

REKLAMA

Projekt kolejnej nowelizacji ordynacji podatkowej z maja 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzona zmiana zasadniczo stworzyła dla strony odwołującej się od rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji gwarancję, iż w wyniku złożenia odwołania jej sytuacja prawna się nie pogorszy, ponieważ obecnie wniesienie odwołania przez podatnika nie powinno co do zasady prowadzić do pogorszenia jego sytuacji.

Niemniej, gdy zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny, norma zawarta w art. 234 O.p. nadal pozwala organowi odwoławczemu na zmianę decyzji organu pierwszej instancji, wyjątkowo także na niekorzyść podatnika.

Ordynacja podatkowa 2013 – tekst ujednolicony

Ustawa o VAT 2013 – tekst ujednolicony

Co więcej, nie została również uchylona instytucja tzw. decyzji kasacyjnej zawartej w art. 233 § 2 O.p. Decyzja ta wydawana jest przez organ odwoławczy w przypadku stwierdzenia, że organ pierwszej instancji nie dopełnił obowiązków w zakresie postępowania dowodowego.

W związku z tym, organ odwoławczy z jednej strony uchyla decyzję organu pierwszej instancji, z drugiej zobowiązuje organ pierwszej instancji do ponownego przeprowadzenia postępowania dowodowego w sprawie podatnika, co niestety nie wyklucza wydania przez organ pierwszej instancji, po przeprowadzeniu ponownego postępowania, decyzji pogarszającej sytuację podatnika.

Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym – jak uzyskać

Zabezpieczenie kredytu bankowego oczekiwanym zwrotem podatku VAT

Z początkiem 2013 r. zwiększono zakres uprawnienia podatnika, w jakim może dysponować kwotą zwrotu podatku od towarów i usług wynikającej z deklaracji VAT.

Zmodyfikowany art. 76b O.p. umożliwia obecnie naczelnikowi urzędu skarbowego przekazanie należnego zwrotu bezpośrednio na konto banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej celem zabezpieczenia udzielanego kredytu podatnikowi.

Warunkiem jest jednak złożenie w urzędzie skarbowym, w terminie złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego i nieodwołanego upoważnienia przez podatnika do przekazania zwrotu na rzecz banku (kasy).

Aby to potwierdzić, co jest istotne, bank (lub kasa) będzie mógł uzyskać od organu podatkowego zaświadczenie potwierdzające wykazanie przez podatnika zwrotu podatku w deklaracji. Dotychczas, podatnikowi przysługiwało prawo do zwrotu przez urząd skarbowy podatku na rachunek bankowy podatnika lub zaliczenie jego kwoty na poczet zaległości albo bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych.

Termin złożenia deklaracji VAT

Warto przy tym pamiętać, że złożenie przez podatnika upoważnienia w urzędzie skarbowym nie wpływa na zasady na jakich dokonywany jest zwrot podatku. Urząd skarbowy może odmówić zwrotu lub zwrócić kwotę mniejszą niż wynikającą z deklaracji VAT.

Sukcesja praw przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną przez jednoosobową spółkę kapitałową

Następną istotną zmianą jest wprowadzenie do Ordynacji podatkowej możliwości sukcesji przez jednoosobową spółkę kapitałową po przekształconym przedsiębiorcy będącym osobą fizyczną, praw w zakresie podatków, które były dotychczas związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Z osoby fizycznej w spółkę kapitałową

Nowy paragraf w art. 93a O.p. wskazuje obecnie, że osoba prawna powstała po przekształceniu przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

W zakresie sukcesji obowiązków na gruncie prawa podatkowego bez zmian pozostaje zapis art. 112b O.p., który zastrzega odpowiedzialność solidarną za zaległości podatkowe zarówno jednoosobowej spółki kapitałowej, jak i tej osoby fizycznej, której działalność gospodarcza została przekształcona w taką spółkę kapitałową.

Wprowadzone zmiany, obecnie m.in. w zakresie podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazują na przysługujące jednoosobowej spółce kapitałowej prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z działalnością gospodarczą prowadzoną przez osobę fizyczną przed przekształceniem.

Wzmocnienie instytucji ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy

Z początkiem 2013 r. ograniczeniu uległa uznaniowość jaką kieruje się organ podatkowy przy rozpatrywaniu wniosków podatników o ograniczenie poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Zastąpienie w art. 22 § 2a O.p. sformułowania „może ograniczać” na „ogranicza” zasadniczo wpływa na kompetencję organu podatkowego do ograniczania pobierania zaliczek samodzielnie wyliczanych i wpłacanych przez podatnika.

Po stronie organu nadal jednak pozostanie ocena czy podatnik we wniosku uprawdopodobnił, że zaliczki w zwykłej wysokości byłyby niewspółmiernie wysokie względem przewidywanego dochodu podatnika w danym roku. Jeżeli uzna to za uprawdopodobnione, wtedy poprzez wydanie decyzji ograniczającej wysokość wpłacanych zaliczek, ograniczy pobór zaliczek od podatnika.

Podstawa prawna: ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce - Dziennik Ustaw z 2012 r. (poz. 1342).

Karol Brzozowski, konsultant w Zespole ds. Postępowań Podatkowych działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

REKLAMA

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA