REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udział organizacji społecznej w postępowaniu podatkowym

Katarzyna Broniszewska
organizacja społeczna, postępowanie podatkowe,
organizacja społeczna, postępowanie podatkowe,

REKLAMA

REKLAMA

Aby zapewnić danej osobie, która jest stroną postępowania podatkowego, lepszą ochronę prawną oraz wsparcie w czasie postępowania, możliwy jest udział w nim organizacji społecznej. Dzięki temu również działania organów podatkowych są poddawane pewnej kontroli społecznej.

Organizacja społeczna

REKLAMA

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, która w art. 133a reguluje zasady udziału organizacji społecznej w postępowaniu podatkowy, nie zawiera definicji takiej organizacji.

Należy wziąć pod uwagę art. 5 § 2 pkt 5 kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z nim organizacją społeczną może być organizacja zawodowa, samorządowa, spółdzielcza i inna organizacja społeczna. 

Aby uznać daną organizację, za organizację społeczną, powinna ona spełniać następujące warunki:

REKLAMA

- być zrzeszeniem osób fizycznych lub prawnych                                                           

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- mieć stałą więź organizacyjną                                                                                                            

- kierować się wspólnymi celami, które mają służyć społeczeństwu, a nie interesom  poszczególnych osób                                                                                                                                                                                       

- nie być spółką prawa prywatnego                                                                                                     

- nie stanowić części aparatu państwowego.


W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 marca 1992 r. (sygnatura SA/Wr 300/92), stwierdzono, że:  Z zakresu pojęcia "organizacja samorządowa" należy wyłączyć samorząd terytorialny, a zatem wszystkie organy tego samorządu łącznie z organami jednostek pomocniczych tego samorządu, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.)".

NSA w postanowieniu z 12 stycznia 1993 r. (sygnatura I SA 1762/92) odniósł się do definicji organizacji społecznej, wskazując, że: Fundacja nie jest organizacją społeczną i nie jest możliwe zlecenie jej załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych. […] Organizacją społeczną jest zrzeszenie (korporacja) obywateli, utworzone w celu zapewnienia im czynnego udziału w życiu politycznym, społecznym, gospodarczym i kulturalnym.

Czy fundacja może prowadzić działalność gospodarczą?

Jednak już w uchwale siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 grudnia 2005 r. (sygnatura II OPS 4/05) zostało przyjęty inny pogląd, mówiący, że fundacja jako organizacja społeczna może zgłosić udział w postępowaniu sądowo-administracyjnym w charakterze uczestnika postępowania w sprawie dotyczącej interesu prawnego innej osoby.

Organizacja społeczna w postępowaniu cywilnym

Czy w postępowaniu karnym może brać udział przedstawiciel organizacji społecznej?


Uprawnienia organizacji społecznej

Organizacja społeczna występuje w postępowaniu podatkowym w sprawie dotyczącej interesu prawnego innej osoby. Może żądać wszczęcia postępowania w sytuacji, gdy postępowanie jest wszczynane z urzędu (przez dany organ) oraz dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, które już się toczy.

Wszczęcie postępowania podatkowego

Bez znaczenia pozostaje to, czy sprawa jest na etapie pierwszej czy wyższej instancji oraz czy toczy się na podstawie trybu głównego czy nadzwyczajnego.

P. Pietrasz w artykule pt.: „Udział organizacji społecznej w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez gminne organy podatkowe”, podkreśla, iż: W postępowaniu podatkowym, w przeciwieństwie do postępowania administracyjnego, ustawodawca nie przewidział możliwości wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie, w której przepis prawa wymaga wniosku strony. W konsekwencji wniosek organizacji społecznej z żądaniem wszczęcia z urzędu postępowania podatkowego w takim przypadku powinien spotkać się z odmową organu podatkowego.

Aby organizacja społeczna mogła wystąpić z tymi dwoma żądaniami, muszą zostać spełnione wszystkie poniższe warunki.

1. Zgoda osoby, w której interesie organizacja występuje;

Zgoda powinna być udzielona w sposób wyraźny, ponieważ  nie można domniemywać, że została złożona. Osoba, która jej udzieli jednocześnie godzi się na to, aby przedstawiciele organizacji byli zapoznani z dotyczącymi jej informacjami. Jeśli w postępowaniu występuje kilka osób, to wszystkie powinny udzielić zgody. Uważa się, że nie można jej cofnąć.

2. Cel statutowy organizacji społecznej, który jest związany z charakterem sprawy;

Oznacza to, że pomiędzy celami statutowymi organizacji a przedmiotem sprawy powinno istnieć prawne powiązanie - cele statutowe (które wynikają bezpośrednio ze statutu) powinny być związane z treścią wyroku.

3. Wszczęcie postępowania lub dopuszczenie do udziału w postępowaniu danej organizacji uzasadnione jest interesem publicznym,

To, czy rzeczywiście interes publiczny występuje, ocenia organ podatkowy.

O tym, czy żądania organizacji zostaną zrealizowane, decyduje organ wydając odpowiednie postanowienie.

Postanowienie o wszczęciu lub dopuszczeniu organizacji do postępowania powoduje, że organizacja społeczna uzyskuje prawa strony w postępowaniu wraz z momentem doręczenia takiego postanowienia.

Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania lub dopuszczenia do udziału w postępowaniu nie przysługuje zażalenie ani organizacji, ani stronie.

Kiedy wnieść zażalenie

Zgodnie z postanowieniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2007 r. (sygnatura IV Sa/Wa 324/07), w toku postępowania odwoławczego tylko organ odwoławczy jest właściwym do wydania rozstrzygnięcia co do dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w sprawie na prawach strony. Właściwość organu pierwszej instancji w kwestii rozpatrzenia wniosku organizacji społecznej o dopuszczenie do udziału w sprawie na zasadzie art. 31 § 2 k.p.a. kończy się z datą wydania decyzji rozstrzygającej sprawę administracyjną.

Organizacja społeczna bierze udział w postępowaniu na prawach strony, co nie jest równoznaczne z uczestnictwem strony w postępowaniu bowiem nie przysługują jej wszystkie uprawnienia strony (zwłaszcza te, które wynikają z prawa materialnego i procesowego, które dotyczą możliwości dysponowaniem przez stronę przebiegiem postępowania).

Organizacja społeczna nie może:

- wystąpić z wnioskiem o zawieszenie postępowania w sprawie ulgi w zapłacie zobowiązania podatkowego w trybie art. 204 § 1 ordynacji podatkowej (o.p.),                                                                           

- zwrócić się do organu podatkowego o kontynuowanie zawieszonego postępowania, zgodnie z art. 204 § 2 o.p. ,

- oddać do dyspozycji osób reprezentujących organizację, aby zostały przesłuchane jako w charakterze strony (mogą jednak być przesłuchani w charakterze świadków),

- cofnąć odwołania wniesionego przez stronę,

- domagać się wznowienia postępowania na podstawie art. 241 § 2 pkt 2 o.p., z powodu opisanego w art. 240 § 1 pkt 4 o.p.

Organizacja społeczna może:

- żądać wznowienia postępowania, w którym nie brała w nim udziału bez własnej winy,

- wyrazić zgodę, o której mowa w art. 253a o.p., na uchylenie lub zmianę decyzji ostatecznej, na mocy której strona nabyła prawo,

- wnosić środki zaskarżenia: odwołania od decyzji oraz zażalenia na postanowienia,

-żądać wszczęcia postępowania odwoławczego, o ile organizacja społeczna była dopuszczona do postępowania i brała udział w postępowaniu w pierwszej instancji na prawach strony.

Jednak, zgodnie z treścią wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 grudnia 2003 r. (sygnatura II SA/Wr 2200/00), organ odwoławczy nie może przed "uruchomieniem" z inicjatywy legitymowanego podmiotu wszcząć postępowania odwoławczego na żądanie organizacji społecznej.  

- być adresatem pism o charakterze procesowym, pojawiających się w toku postępowania o (np. wezwania, postanowienia, zawiadomienia).

Decyzje oraz postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty są doręczane organizacji tylko w odpisie wraz z pouczeniem o możliwości wniesienia środków zaskarżenia.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2005 nr 8 poz. 60 - art. 133a), art. 204 § 1, art. 204 § 2;

- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Dz. U. z 2000 nr 98 poz. 1071 - art. 5.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA