REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgi podatkowe – tylko rzetelnie prowadzone mogą być dowodem

Katarzyna Broniszewska
Księgi podatkowe
Księgi podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Głównym i podstawowym kryterium, za pomocą którego ocenia się prawidłowość ksiąg podatkowych, jest ich rzetelność. W prawie podatkowym pojęcie „rzetelności” jest rozumiane w określony sposób. Księgi spełniające ten warunek mogą stanowić dowód w postępowaniu przed organami podatkowymi. Sprawdźmy zatem kiedy księgi podatkowe mogą stanowić dowód tego, co zostało w nich zawarte.

Przepisy regulujące prawidłowość ksiąg podatkowych znajdują się w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku ordynacja podatkowa (Dz.U.2005.8.60 ze zmianami), zwaną dalej ordynacją.

REKLAMA

Autopromocja

Rzetelność ksiąg podatkowych

Rzetelna księga podatkowa jest księgą rzeczywistą, czyli taką, która zawiera informację o wszystkich zdarzeniach gospodarczych mogących wpływać na wysokość podatku. Powinny zatem zawierać prawdziwy, całościowy opis wszystkich faktów, które miały miejsce oraz które należy wpisać do tych ksiąg. 

Jeśli natomiast księgi są niepełne, zawierają luki lub nieprawdziwe informacje, nie można z nich dowiedzieć się o rzeczywistym stanie rzeczy, należy uznać je za nierzetelne. W tym zakresie nie ma żadnych wyjątków. Księga, która nie spełnia wyżej wymienionych warunków, jest nierzetelna.

P. Pietrasz („Ordynacja podatkowa. Komentarz”) wyraźnie podkreśla, że Nierzetelność ta jest więc bezwzględna i niestopniowana. Księga podatkowa nie może być zatem bardziej lub mniej nierzetelna.

Dla oceny rzetelności nie ma znaczenia, czy w wyniku nieprawidłowych wpisów nastąpiło zaniżenie czy też zawyżenie podstawy opodatkowania. Nierzetelność ma miejsce w obu tych wypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Do kiedy należy przechowywać księgi podatkowe?

Polecamy: Księgi wadliwe i księgi nierzetelne - co oznaczają?

Dokonuje się oceny tego, czy prawidłowo zostały uwzględnione, odzwierciedlone pewne zdarzenia, fakty, natomiast nierzetelność nie dotyczy błędów spowodowanych niewłaściwym stosowaniem prawa.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 listopada 1999 roku (sygnatura III SA 176/99 ) orzekł, że „Pojęcie rzetelności księgi odnosi się do zgodności zapisów ze stanem rzeczywistym. Innymi słowy jest błędem co do faktów, a nie co do prawa”.

Od nierzetelności należy odróżnić wadliwość ksiąg podatkowych. Księgi podatkowe są wadliwe, jeżeli prowadzi się je niezgodnie z ustalonymi zasadami w odrębnych przepisach (ustawach podatkowych). Wadliwość nie jest cechą bezwzględną jak w przypadku nierzetelności. Można np. określić, że występuje, ale tylko w pewnym stopniu.

Księga podatkowa jako dowód w postępowaniu podatkowym

Księga podatkowa jest dowodem na to, co zostało w niej stwierdzone i zapisane, o ile prowadzona jest rzetelnie i niewadliwie. Jest wtedy traktowana pod względem dowodowym jak dokument urzędowy.

Organ podatkowy nie może w takiej sytuacji poddawać w wątpliwość jej mocy dowodowej. Jednak rzetelność i niewadliwość w postępowaniu podatkowym także trzeba udowodnić.

REKLAMA

Jeżeli zostanie udowodniona rzetelność oraz niewadliwość księgi podatkowej, to uważa się, że zapisy w niej umieszczone są prawdziwe, autentyczne oraz zgodne z prawdą, wiarygodne. Odnosi się to tylko do stanu faktycznego, nie obejmuje kwalifikacji prawnej zdarzeń, które zostały zapisane, ujęte w księdze podatkowej.

Niewadliwość może być stwierdzona także w przypadku ksiąg prowadzonych wadliwie, o ile stwierdzone wady są nieistotne dla sprawy, mają małą wagę np. błędy formalne o małym znaczeniu.

Zakwestionowanie rzetelności ksiąg podatkowych.

Aby poddać w wątpliwość prawidłowość prowadzenia ksiąg podatkowych należy zakwestionować podstawy stwierdzenia niewadliwości lub rzetelności ksiąg. Inne argumenty  (np. niezgodności dotyczące kwestii gospodarczych) mogą okazać się niewystarczające.

Zasady, na podstawie których można zakwestionować moc dowodową ksiąg podatkowych, określa art. 193 § 6, 7 i 8 ordynacji, który nakazuje sporządzenie oddzielnego protokołu badania ksiąg. Organ powinien go sporządzić w chwili, gdy w czasie postępowania dojdzie do wniosku, że istnieją podstawy do dyskwalifikacji ksiąg jako wiarygodnego dowodu. Może to zrobić już w momencie kontroli podatkowej (wtedy powinien spełniać warunki opisane w art. 193 § 6 ordynacji).

Celem sporządzenia protokołu jest uzyskanie istotnych, potrzebnych informacji. Na podstawie tego, umieszcza się w nim ocenę, czy zostały spełnione warunki rzetelności i niewadliwości oraz doręcza stronie postępowania podatkowego. 

Organ podatkowy powiadamia w nim o odrzuceniu księgi jako dowodu tego, co zostało w niej stwierdzone. Protokół daje stronie możliwość podjęcia inicjatywy dowodowej, co pozwala na uniknięcie szacowania podstawy opodatkowania. Nie musi być podpisany przez stronę, ponieważ nie uczestniczy ona w czynnościach badania ksiąg.

Nierzetelność tylko części dowodów nie wpływa na prawidłowość całej księgi podatkowej. Pozostała część może stanowić dowód tego, co zostało w niej zamieszczone. Podobnie można nie uznać za dowód tego, co wynika z zapisów w księgach w części dotyczącej tylko danego okresu.

A. Skoczylas w artykule „Czy inspektor kontroli skarbowej ma obowiązek określić w protokole badania ksiąg, za jaki okres i w jakiej części nie uznaje ich za dowód?” (Dor.Podat.2001.7-8.80) również podkreśla, że Inspektor kontroli skarbowej ma obowiązek, na podstawie art. 193 § 6 Ordynacji w związku z art. 31 ustawy w ustawie z dnia 28 września 1991 r., określić w protokole badania ksiąg, za jaki okres i w jakiej części nie uznaje ich szczególnej mocy dowodowej.

Istnieje także możliwość zakwestionowania tego, że księga podatkowa jest zgodna z prawdą, jej wiarygodności. Aby uznać, że księga nie spełnia tych warunków, organ podatkowy musi jednocześnie stwierdzić nierzetelność i wadliwość tych ksiąg podatkowych.

Również sam podatnik może zakwestionować rzetelności i niewadliwość ksiąg podatkowych.

Jeśli księga podatkowa zostanie uznana za nierzetelną i wadliwą, to mimo tego nadal może być dowodem w danej sprawie. Różnica będzie  polegała jednak na tym, że wtedy księgi będą podlegać swobodnej ocenie organu podatkowego, tak jak w przypadku dokumentu prywatnego (rzetelna księga podatkowa ma moc dowodową dokumentu urzędowego).

Oszacowanie podstawy opodatkowania

Podstawę opodatkowania ustala się na podstawie dokumentów zawierających dane niezbędne do jej ustalenia np. dokumentacja prowadzonej przez podatnika. Jeżeli jest niepełna, to organ podatkowy dokonuje oszacowania podstawy opodatkowania. Zasady oszacowania określone są w art. 23 ordynacji.

Organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w prowadzonym postępowaniu i wskazuje ją w uzasadnieniu decyzji, która kończy postępowanie (określającej lub wymiarowej).

Polecamy: Jak nierzetelność ksiąg podatkowych wpływa na postępowanie podatkowe?

Polecamy: Kontrola podatkowa

Organ nie może jednak dokonać oszacowania, jeżeli dane wynikające z ksiąg podatkowych wraz z dowodami uzyskanymi w toku postępowania, dają możliwość określenia podstawy opodatkowania. Zakaz ten uzasadniony jest tym, że w toku postępowania podstawa określona zostanie przy pomocy wiarygodnych dowodów i danych z tej części ksiąg podatkowych, które zostały uznane za rzetelne.

Naczelny Sąd Administracyjnego (do 2003.12.31) w Łodzi w wyroku z dnia 28 maja 2003 r. (sygnatura I SA/Łd 2418/01) podkreślił, że Szacowanie jest dopuszczalne dopiero po uznaniu księgi podatkowej za nierzetelną, a w konsekwencji po nieuznaniu jej za dowód tego, co wynika z zawartych w niej zapisów (art. 23 § 1 w związku z art. 193 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), a więc może być jedynie następstwem uznania księgi za nierzetelną, a nie przyczyną stwierdzenia tej nierzetelności.

Również w wyroku z dnia 18 maja 2000 roku, wydanym przez Naczelny Sąd Administracyjny (do 2003.12.31) w Łodzi (sygnatura I SA/Łd 2089/98), sąd stwierdził, że Zastosowanie przepisu art. 23 § 1 ordynacji podatkowej jest wyłączone w sytuacji, jeżeli dane wynikające z ksiąg podatkowych, uzupełnione danymi uzyskanymi w toku postępowania, pozwalają na właściwe określenie podstawy opodatkowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA