REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Osoba trzecia może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Osoba trzecia może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej
Osoba trzecia może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

22 sierpnia 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził tezę WSA w Warszawie, że osoba trzecia, którą została obciążona należnością podatkową podatnika ma prawo złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłatę prolongacyjną w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

Odpowiedzialność osoby fizycznej za zobowiązania podatkowe spółki

W październiku  2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego orzekł o odpowiedzialności podatkowej skarżącej osoby fizycznej za zaległość podatkową pewnej spółki z o.o. w podatku PIT na sumę ponad 4 tysięcy złotych. Skarżąca złożyła wniosek o umorzenie powyższej zaległości wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi z powodu długotrwałej choroby męża i kosztów z nią związanych. Naczelnik Urzędu Skarbowego odmówił wszczęcia postępowania o umorzenie zobowiązania podatkowego. Argumentował to tym, że art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej nie ma zastosowania w sytuacjach, gdy o umorzenie wnioskuje płatnik podatku i w tej sytuacji, do wszczęcia postępowania brakuje podstawy prawnej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Skarżąca w apelacji podkreśliła, że zobowiązanie powstało w skutek decyzji stwierdzającej odpowiedzialność podatkową osoby trzeciej, czyli jej, i organ w związku z art. 67a§2 OP może umorzyć zaległości podatkowe. Dyrektor Izby Skarbowej podtrzymał w mocy postanowienie organu pierwszej instancji wskazując, że dla osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości płatnika zastosowanie mają jedynie przepisy umożliwiające odroczenie terminu zaległości podatkowej lub rozłożenie jej na raty, nie zaś umorzenie w całości lub w części tej zaległości.

Skarżąca wniosła skargę na to postanowienie podtrzymując stanowisko, że przepisy nie wyłączają możliwości złożenia wniosku przez osobę trzecią o umorzenie zaległości podatkowej.

Przepis art. 67a § 1 stanowi, że organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a;

3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Zgodnie zaś z art. 67c , przepisy art. 67a § 1 pkt 1 i 2 oraz art. 67b stosuje się odpowiednio do należności przypadających od płatników lub inkasentów (§ 1), natomiast przepisy art. 67a oraz art. 67b stosuje się odpowiednio do należności

przypadających od spadkobierców podatnika lub płatnika oraz osób trzecich (§ 2).

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skarga jest zasadna

REKLAMA

WSA w Warszawie, a następnie Naczelny Sąd Administracyjny przyznały rację Skarżącej. Zdaniem sądów błędne jest stanowisko organów podatkowych, według którego brakuje podstawy prawnej umożliwiającej złożenie wniosku o umorzenie zaległości podatkowej przez osobę trzecią, którą obciążono odpowiedzialnością podatkową za należności płatnicze.

Według przepisów Ordynacji podatkowej takiej możliwości nie ma jedynie płatnik oraz inkasent. Żona, czyli skarżąca, będzie w tej sytuacji osobą trzecią. Odnośnie osób trzecich Ordynacja podatkowa nie przewiduję tak jednoznacznego wyłączenia o wnioskowanie o umorzenie zaległości, jak w przypadku inkasentów oraz płatników. W ten sposób odmawiając wszczęcia postępowania organy podatkowe naruszyły przepis prawa materialnego, który miał wpływ na wynik sprawy.

Wykładnia przepisów Ordynacji podatkowej przez organy podatkowe była błędna i naruszała interesy skarżącej.

NSA i WSA wskazują również, że „osoba trzecia” i „płatnik” to całkowicie różne kategorie podmiotów ponoszących odpowiedzialność podatkową, gdyż odpowiedzialność każdej z nich regulują odrębne przepisy.

Dzięki temu orzeczeniu Naczelnik Urzędu Skarbowego jest zobowiązany rozpatrzeć wspomniany wyżej wniosek osoby trzeciej (skarżącej) o umorzenie obciążających ją należności.


Osoba trzecia może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

Reasumując, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, wniosek o umorzenie zaległości podatkowej w części lub całości, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej może złożyć sam podatnik, osoba trzecia oraz spadkobiercy podatnika. Takiej możliwości nie mają natomiast płatnicy oraz inkasenci, którzy mogą jedynie złożyć wniosek o odroczenie terminu podatku lub rozłożyć podatek na ratę oraz tak samo postąpić z zaległością podatkową wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetkami wynikającymi z decyzji organów podatkowych.

Łukasz Bartosiewicz

Źródła:

Wyrok NSA z 22 sierpnia 2014 r. sygn. II FSK 2106/12

Wyrok WSA w Warszawie z 7 marca 2012 r. – sygn. III SA/Wa 2388/11

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA