REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Osoba trzecia może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

Osoba trzecia może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej
Osoba trzecia może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

22 sierpnia 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził tezę WSA w Warszawie, że osoba trzecia, którą została obciążona należnością podatkową podatnika ma prawo złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłatę prolongacyjną w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

Odpowiedzialność osoby fizycznej za zobowiązania podatkowe spółki

W październiku  2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego orzekł o odpowiedzialności podatkowej skarżącej osoby fizycznej za zaległość podatkową pewnej spółki z o.o. w podatku PIT na sumę ponad 4 tysięcy złotych. Skarżąca złożyła wniosek o umorzenie powyższej zaległości wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi z powodu długotrwałej choroby męża i kosztów z nią związanych. Naczelnik Urzędu Skarbowego odmówił wszczęcia postępowania o umorzenie zobowiązania podatkowego. Argumentował to tym, że art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej nie ma zastosowania w sytuacjach, gdy o umorzenie wnioskuje płatnik podatku i w tej sytuacji, do wszczęcia postępowania brakuje podstawy prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Skarżąca w apelacji podkreśliła, że zobowiązanie powstało w skutek decyzji stwierdzającej odpowiedzialność podatkową osoby trzeciej, czyli jej, i organ w związku z art. 67a§2 OP może umorzyć zaległości podatkowe. Dyrektor Izby Skarbowej podtrzymał w mocy postanowienie organu pierwszej instancji wskazując, że dla osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości płatnika zastosowanie mają jedynie przepisy umożliwiające odroczenie terminu zaległości podatkowej lub rozłożenie jej na raty, nie zaś umorzenie w całości lub w części tej zaległości.

Skarżąca wniosła skargę na to postanowienie podtrzymując stanowisko, że przepisy nie wyłączają możliwości złożenia wniosku przez osobę trzecią o umorzenie zaległości podatkowej.

Przepis art. 67a § 1 stanowi, że organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

REKLAMA

1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a;

3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Zgodnie zaś z art. 67c , przepisy art. 67a § 1 pkt 1 i 2 oraz art. 67b stosuje się odpowiednio do należności przypadających od płatników lub inkasentów (§ 1), natomiast przepisy art. 67a oraz art. 67b stosuje się odpowiednio do należności

przypadających od spadkobierców podatnika lub płatnika oraz osób trzecich (§ 2).

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skarga jest zasadna

WSA w Warszawie, a następnie Naczelny Sąd Administracyjny przyznały rację Skarżącej. Zdaniem sądów błędne jest stanowisko organów podatkowych, według którego brakuje podstawy prawnej umożliwiającej złożenie wniosku o umorzenie zaległości podatkowej przez osobę trzecią, którą obciążono odpowiedzialnością podatkową za należności płatnicze.

Według przepisów Ordynacji podatkowej takiej możliwości nie ma jedynie płatnik oraz inkasent. Żona, czyli skarżąca, będzie w tej sytuacji osobą trzecią. Odnośnie osób trzecich Ordynacja podatkowa nie przewiduję tak jednoznacznego wyłączenia o wnioskowanie o umorzenie zaległości, jak w przypadku inkasentów oraz płatników. W ten sposób odmawiając wszczęcia postępowania organy podatkowe naruszyły przepis prawa materialnego, który miał wpływ na wynik sprawy.

Wykładnia przepisów Ordynacji podatkowej przez organy podatkowe była błędna i naruszała interesy skarżącej.

NSA i WSA wskazują również, że „osoba trzecia” i „płatnik” to całkowicie różne kategorie podmiotów ponoszących odpowiedzialność podatkową, gdyż odpowiedzialność każdej z nich regulują odrębne przepisy.

Dzięki temu orzeczeniu Naczelnik Urzędu Skarbowego jest zobowiązany rozpatrzeć wspomniany wyżej wniosek osoby trzeciej (skarżącej) o umorzenie obciążających ją należności.


Osoba trzecia może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

Reasumując, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, wniosek o umorzenie zaległości podatkowej w części lub całości, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej może złożyć sam podatnik, osoba trzecia oraz spadkobiercy podatnika. Takiej możliwości nie mają natomiast płatnicy oraz inkasenci, którzy mogą jedynie złożyć wniosek o odroczenie terminu podatku lub rozłożyć podatek na ratę oraz tak samo postąpić z zaległością podatkową wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetkami wynikającymi z decyzji organów podatkowych.

Łukasz Bartosiewicz

Źródła:

Wyrok NSA z 22 sierpnia 2014 r. sygn. II FSK 2106/12

Wyrok WSA w Warszawie z 7 marca 2012 r. – sygn. III SA/Wa 2388/11

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA