REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy bezprawne działanie urzędu skarbowego przerywa bieg przedawnienia?

Kancelaria Prawna Świeca i Wspólnicy
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.
urząd skarbowy, podatki
urząd skarbowy, podatki

REKLAMA

REKLAMA

Organy państwowe działają w oparciu o zasadę legalizmu, a zatem wszystkie podejmowane przez nie czynności muszą znajdować oparcie w przepisach prawa. Jeżeli postępowanie egzekucyjne wobec zobowiązanego nie zostało wszczęte przez uprawniony do tego organ, to nie doszło do skutecznego przerwania biegu przedawnienia, tak orzekł WSA w Białymstoku w wyroku z dnia 3 czerwca 2014 r.

W sprawie o sygn. I SA/Bk 69/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku rozstrzygał czy skutkiem sytuacji, w której konto podatnika zostało zajęte przez nieuprawniony organ podatkowy, nastąpi przerwanie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Termin przedawnienia, tak jak inne kwestie dotyczące prawa podatkowego, uregulowany jest w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 926 t.j.; dalej „ OrdPU”). Zgodnie z art. 70 § 1 OrdPU, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Ponadto zgodnie z art. 208 § 1 OrdPU, gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, w szczególności w razie przedawnienia zobowiązania podatkowego, organ podatkowy wydaje decyzję o umorzeniu postępowania. Na podstawie tego przepisu, gdy organ odwoławczy nie wydał ostatecznej decyzji przed upływem terminu przedawnienia, powinien zgodnie z art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) OrdPU uchylić decyzję organu pierwszej instancji i umorzyć postępowanie w sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

W analizowanym stanie faktycznym Spółka złożyła deklarację podatkową za 2007 r. Wskazana w niej wartość nieruchomości spółki była niższa niż ta zadeklarowana w 2006 r. Spółka została wezwana do złożenia wyjaśnień, co uczyniła, jednak według organu, nie zawierały one żadnych informacji mających znaczenie dla sprawy.

Następnie decyzją z grudnia 2012 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta z lutego 2009 r. określającą zobowiązanie Spółki w zakresie podatku od nieruchomości za rok 2007. Spółka zaskarżyła decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku.

Pełnomocnictwa w postępowaniach podatkowych – zmiany od 1 stycznia 2016 roku

REKLAMA

Z akt sprawy wynika, że skarżona decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego dotycząca podatku od nieruchomości za 2007 r. została wydana i doręczona pełnomocnikowi skarżącej Spółki po upływie terminu z art. 70 § 1 OrdU, w związku z czym sąd pochylił się nad ustaleniem, czy w sprawie zaszła okoliczność, która uzasadniałaby wydłużenie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, opisana w art. 70 § 4 OrdPU.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego nastąpiło przerwanie okresu przedawnienia, ponieważ w grudniu 2012 r. naczelnik urzędu skarbowego zastosował środek egzekucyjny w oparciu o wystawione tytuły wykonawcze dotyczące zaległości podatkowych wynikających z decyzji prezydenta miasta. Wartym podkreślenia jest, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze postanowieniem z października 2013 r. uchyliło postanowienie organu I instancji w części dotyczącej prowadzenia wskazanej egzekucji przez niewłaściwy organ egzekucyjny. Jednocześnie wskazano, że uchylenie postanowienia nie skutkuje uchyleniem środka egzekucyjnego, a zatem nastąpiło przerwanie biegu przedawnienia.

Polecamy: Encyklopedia kadr i płac

Kiedy nie trzeba stawiać się na wezwanie urzędu skarbowego

Zdaniem Samorządowego Kolegium Odwoławczego, dla przerwania biegu przedawnienia na podstawie art. 70 § 4 OrdPU, wymagane jest jedynie zastosowanie środka egzekucyjnego i zawiadomienie o nim podatnika. Poglądu tego nie podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku. Jak wskazał Sąd, zastosowanie środków nie może być dokonane z pominięciem innych przepisów prawa. Podkreślił również, że organy państwowe „działają w oparciu o zasadę legalizmu, która oznacza, iż wszelkie podejmowane przez nie czynności muszą znajdywać oparcie w przepisach prawa. Co do zasady, organowi wolno działać jedynie w taki sposób, w jaki ustawa mu na to zezwala. Zasada ta odnosi się do wszelkich sfer działalności tychże organów, a zatem nie można nie zauważyć, że dotyczy również egzekwowania czy też sposobu egzekwowania należności publicznoprawnych.” W związku z powyższym organ państwowy nie może powoływać się na fakt spełnienia przesłanek z art. 70 § 4 OrdPU, ponieważ jego działanie było niezgodne z obowiązującymi przepisami, gdyż egzekucja została dokonana przez niewłaściwy organ. We wskazanej sytuacji uprawionym do egzekucji był prezydent miasta, a nie naczelnik urzędu skarbowego.

W świetle powyższej argumentacji Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 czerwca 2014 r, sygn. I SA/Bk 69/14, orzekł, że do skutecznego zastosowania środka egzekucyjnego w postaci zajęcia rachunku bankowego spółki, wymagana jest podstawa prawna. We wskazanej sytuacji, postępowanie egzekucyjne wobec zobowiązanego nigdy nie zostało prawidłowo wszczęte, a zatem nie doszło do przerwania biegu przedawnienia.


Paulina Wysocka

Associate

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA