REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana urzędu skarbowego neutralna dla dużych podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników
Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników. Ponad połowa dużych podatników nie dostrzegła zmiany jakości obsługi w pierwszym kwartale po przeniesieniu obsługi największych podatników do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. W pierwszym okresie po wdrożeniu reformy 45,2% respondentów dostrzegło przejściowe pogorszenie się jakości obsługi – wynika z ankiety przeprowadzonej przez EY.

Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników

Podatnicy, którzy przekroczyli 50 mln euro przychodów w roku podatkowym zakończonym w 2019 r., od 1 stycznia 2021 r. rozliczają się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie. Dla 51,6% podatników zmiana ta nie miała wpływu na jakość obsługi, ale jednocześnie 45,2% po pierwszych trzech miesiącach oceniło ją negatywnie. 

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najczęściej wymienianych trudności, na które zwracali uwagę respondenci ankiety EY były kłopoty związane z komunikacją z urzędem. 14,3% podatników wskazało na brak wiedzy merytorycznej osób obsługujących infolinię, brak możliwości kontaktu z opiekunem lub  problemy z dodzwonieniem się do urzędu. Zdarzały się również sytuacje, że tuż przed końcem upłynięcia terminu podatnicy otrzymywali telefon z urzędu z prośbą o dostarczenie dodatkowych dokumentów, co wydłużało oczekiwanie na załatwienie spraw, takich jak zwrot nadpłat VAT

Podatnicy wskazywali również na brak komunikacji pomiędzy samymi urzędami, gdy np. Pierwszy MUS wzywa do udzielenia odpowiedzi na pytania, które zostały wyjaśnione z poprzednim urzędem. 22,6% przedstawicieli firm stwierdziło, że przy inicjowaniu nowych spraw w Pierwszym MUS, urząd ten nie posiadał wszystkich niezbędnych danych do jej załatwienia. 

Paradoksalnie, załatwianie spraw na odległość wydłużyło proces współpracy z urzędem przynajmniej dla części podatników, ze względu na konieczność skanowania, szyfrowania i przesyłania wszystkich niezbędnych dokumentów. 

- Początkowe etapy każdej reformy są trudne. Można zaryzykować tezę, że ponad połowa neutralnych ocen po pierwszych kilku miesiącach funkcjonowania nowego rozwiązania to w zasadzie zjawisko pozytywne. W wielu przypadkach tak duże zmiany organizacyjne wiążą się z przejściowym spadkiem jakości świadczonych usług. Droga do sukcesu tej reformy jest jeszcze długa i z pewnością trzeba uzbroić się w cierpliwość w oczekiwaniu na wzrost efektywności działania urzędu. Przewagę w tym procesie mogą mieć podatnicy, którzy od lat są klientami Pierwszego MUS – to dlatego, że wieloletnia znajomość praktyki funkcjonowania danego urzędu pomaga w rozwiązaniu problemów komunikacji z urzędem i przyspieszeniu procesów. Pomocne dla wszystkich może być profesjonalne wsparcie pełnomocników. Jedną z ról doradcy jest przecież pomoc klientom w znalezieniu wspólnego języka z urzędnikami reprezentującymi organy podatkowe – mówi  Marcin Kaleta, starszy menedżer, Zespół Postępowań Podatkowych i Sądowych, Dział Doradztwa Podatkowego EY.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Program współdziałania dużych podatników z Krajową Administracją Skarbową

REKLAMA

Co ciekawe, 12,9% podmiotów biorących udział w ankiecie EY jest zainteresowanych programem współdziałania, nowatorskim rozwiązaniem zakładającym współpracę dużych podmiotów z Krajową Administracją Skarbową, umożliwiającym zindywidualizowaną obsługę podatkową dopasowaną do danego podatnika. 51,6% podmiotów nie jest zainteresowanych programem współdziałania, a 35,5% chce uzyskać więcej informacji na ten temat. 

- Program współdziałania powinien odmienić dotychczasowe dość formalistyczne relacje łączące organ z podatnikiem. Widzimy, że KAS i wybrani podatnicy intensywnie pracują nad zbudowaniem instrumentów nastawionych na transparentność i coraz lepszą obustronną komunikację. Dużą zaletą tego programu jest możliwość ścisłej współpracy podatnika z administracją, co umożliwia ograniczenie liczby przeprowadzonych kontroli i czynności sprawdzających. Wyzwaniem – konieczność poniesienia przez podatnika nakładów na usystematyzowanie funkcji podatkowej i przygotowanie do audytu KAS. Podatnicy coraz częściej dostrzegają, że zmiany w ich organizacji i podejściu do tematu współpracy z organami są nieuchronne. Skoro już na etapie wdrażania pilota blisko 50% podmiotów jest zainteresowanych poznaniem zasad funkcjonowania programu, to pokazuje, że wprowadzenie programu może być trafnym rozwiązaniem  – dodaje Marcin Kaleta. 

Opiekun w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym

Jednym z „przywilejów” podmiotów o przychodach powyżej 50 mln euro jest otrzymanie opiekuna w Pierwszym MUS, co ma usprawnić obsługę podatników. Jak wynika z ankiety EY, o opiekunie oraz indywidualnych PIN-ach Pierwszy MUS poinformował 41,9% podatników. 38,7% respondentów otrzymało informację wyłącznie o opiekunie, natomiast 19,4% nie otrzymało żadnej informacji w tym zakresie (ani o kodzie, ani i o opiekunie). 

W badaniu podatnicy wskazywali również na trudności w dotarciu do ich opiekuna, a jeden z podmiotów biorących udział w ankiecie nigdy nie dał rady się z nim skontaktować. Urzędnicy odsyłali  przedsiębiorcę do kolejnych pracowników urzędu lub ograniczali się do podawania adresu e-mail. Inni podatnicy wskazywali również, że nie mogli skontaktować się telefonicznie z opiekunem, co w dobie pandemii wymuszającej zdalne formy kontaktu jest znacznym utrudnieniem, ograniczającym go w zasadzie do wymiany e-maili. 

- Kontakt z opiekunem powinien być zapewniony przez organy podatkowe już na początkowym etapie współpracy z podatnikiem. Szczególnie teraz, gdy bezpośrednia wizyta w urzędzie nie zawsze jest możliwa z uwagi na ograniczenia pandemiczne. Bezpośrednia komunikacja z urzędem jest kluczowa dla szybkiego załatwienia spraw i dochowania niektórych terminów podatkowych. Dlatego warto zastanowić się nad redefinicją roli opiekuna, zapewnieniem bezpośredniego i szybkiego kontaktu z nim. Wypracowanie efektywnego modelu współpracy między podatnikami i pracownikami super-urzędu byłoby łatwiejsze, gdyby ci pierwsi wykazywali więcej cierpliwości, a ci drudzy – byli bardziej otwarci i chętni do niesienia pomocy – mówi Alina Barkowa, menedżer, Zespół Postępowań Podatkowych i Sądowych, Dział Doradztwa Podatkowego EY.

O badaniu

Badanie EY przeprowadzono w maju 2021 roku. Wzięli w nim udział główni księgowi, dyrektorzy finansowi i menadżerowie działów księgowości podmiotów o obrotach powyżej 50 mln EUR. Przedział 50-100 mln EUR reprezentowało 25% ankietowanych, 30% biorących udział w badaniu to podmioty o obrotach 101-300 mln EUR, 12,5% badanych pracuje w firmach o obrotach 301-400 mln EURO, natomiast 31,3% badanych reprezentuje jednostki o obrotach powyżej 400 mln EUR. Przedsiębiorstwa te działają w branży produkcyjnej, budowlanej, spożywczej, FMCG, automotive,  i usługach.

EY

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA