REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana urzędu skarbowego neutralna dla dużych podatników

EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników
Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników. Ponad połowa dużych podatników nie dostrzegła zmiany jakości obsługi w pierwszym kwartale po przeniesieniu obsługi największych podatników do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. W pierwszym okresie po wdrożeniu reformy 45,2% respondentów dostrzegło przejściowe pogorszenie się jakości obsługi – wynika z ankiety przeprowadzonej przez EY.

Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników

Podatnicy, którzy przekroczyli 50 mln euro przychodów w roku podatkowym zakończonym w 2019 r., od 1 stycznia 2021 r. rozliczają się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie. Dla 51,6% podatników zmiana ta nie miała wpływu na jakość obsługi, ale jednocześnie 45,2% po pierwszych trzech miesiącach oceniło ją negatywnie. 

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najczęściej wymienianych trudności, na które zwracali uwagę respondenci ankiety EY były kłopoty związane z komunikacją z urzędem. 14,3% podatników wskazało na brak wiedzy merytorycznej osób obsługujących infolinię, brak możliwości kontaktu z opiekunem lub  problemy z dodzwonieniem się do urzędu. Zdarzały się również sytuacje, że tuż przed końcem upłynięcia terminu podatnicy otrzymywali telefon z urzędu z prośbą o dostarczenie dodatkowych dokumentów, co wydłużało oczekiwanie na załatwienie spraw, takich jak zwrot nadpłat VAT

Podatnicy wskazywali również na brak komunikacji pomiędzy samymi urzędami, gdy np. Pierwszy MUS wzywa do udzielenia odpowiedzi na pytania, które zostały wyjaśnione z poprzednim urzędem. 22,6% przedstawicieli firm stwierdziło, że przy inicjowaniu nowych spraw w Pierwszym MUS, urząd ten nie posiadał wszystkich niezbędnych danych do jej załatwienia. 

Paradoksalnie, załatwianie spraw na odległość wydłużyło proces współpracy z urzędem przynajmniej dla części podatników, ze względu na konieczność skanowania, szyfrowania i przesyłania wszystkich niezbędnych dokumentów. 

REKLAMA

- Początkowe etapy każdej reformy są trudne. Można zaryzykować tezę, że ponad połowa neutralnych ocen po pierwszych kilku miesiącach funkcjonowania nowego rozwiązania to w zasadzie zjawisko pozytywne. W wielu przypadkach tak duże zmiany organizacyjne wiążą się z przejściowym spadkiem jakości świadczonych usług. Droga do sukcesu tej reformy jest jeszcze długa i z pewnością trzeba uzbroić się w cierpliwość w oczekiwaniu na wzrost efektywności działania urzędu. Przewagę w tym procesie mogą mieć podatnicy, którzy od lat są klientami Pierwszego MUS – to dlatego, że wieloletnia znajomość praktyki funkcjonowania danego urzędu pomaga w rozwiązaniu problemów komunikacji z urzędem i przyspieszeniu procesów. Pomocne dla wszystkich może być profesjonalne wsparcie pełnomocników. Jedną z ról doradcy jest przecież pomoc klientom w znalezieniu wspólnego języka z urzędnikami reprezentującymi organy podatkowe – mówi  Marcin Kaleta, starszy menedżer, Zespół Postępowań Podatkowych i Sądowych, Dział Doradztwa Podatkowego EY.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Program współdziałania dużych podatników z Krajową Administracją Skarbową

Co ciekawe, 12,9% podmiotów biorących udział w ankiecie EY jest zainteresowanych programem współdziałania, nowatorskim rozwiązaniem zakładającym współpracę dużych podmiotów z Krajową Administracją Skarbową, umożliwiającym zindywidualizowaną obsługę podatkową dopasowaną do danego podatnika. 51,6% podmiotów nie jest zainteresowanych programem współdziałania, a 35,5% chce uzyskać więcej informacji na ten temat. 

- Program współdziałania powinien odmienić dotychczasowe dość formalistyczne relacje łączące organ z podatnikiem. Widzimy, że KAS i wybrani podatnicy intensywnie pracują nad zbudowaniem instrumentów nastawionych na transparentność i coraz lepszą obustronną komunikację. Dużą zaletą tego programu jest możliwość ścisłej współpracy podatnika z administracją, co umożliwia ograniczenie liczby przeprowadzonych kontroli i czynności sprawdzających. Wyzwaniem – konieczność poniesienia przez podatnika nakładów na usystematyzowanie funkcji podatkowej i przygotowanie do audytu KAS. Podatnicy coraz częściej dostrzegają, że zmiany w ich organizacji i podejściu do tematu współpracy z organami są nieuchronne. Skoro już na etapie wdrażania pilota blisko 50% podmiotów jest zainteresowanych poznaniem zasad funkcjonowania programu, to pokazuje, że wprowadzenie programu może być trafnym rozwiązaniem  – dodaje Marcin Kaleta. 

Opiekun w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym

Jednym z „przywilejów” podmiotów o przychodach powyżej 50 mln euro jest otrzymanie opiekuna w Pierwszym MUS, co ma usprawnić obsługę podatników. Jak wynika z ankiety EY, o opiekunie oraz indywidualnych PIN-ach Pierwszy MUS poinformował 41,9% podatników. 38,7% respondentów otrzymało informację wyłącznie o opiekunie, natomiast 19,4% nie otrzymało żadnej informacji w tym zakresie (ani o kodzie, ani i o opiekunie). 

W badaniu podatnicy wskazywali również na trudności w dotarciu do ich opiekuna, a jeden z podmiotów biorących udział w ankiecie nigdy nie dał rady się z nim skontaktować. Urzędnicy odsyłali  przedsiębiorcę do kolejnych pracowników urzędu lub ograniczali się do podawania adresu e-mail. Inni podatnicy wskazywali również, że nie mogli skontaktować się telefonicznie z opiekunem, co w dobie pandemii wymuszającej zdalne formy kontaktu jest znacznym utrudnieniem, ograniczającym go w zasadzie do wymiany e-maili. 

- Kontakt z opiekunem powinien być zapewniony przez organy podatkowe już na początkowym etapie współpracy z podatnikiem. Szczególnie teraz, gdy bezpośrednia wizyta w urzędzie nie zawsze jest możliwa z uwagi na ograniczenia pandemiczne. Bezpośrednia komunikacja z urzędem jest kluczowa dla szybkiego załatwienia spraw i dochowania niektórych terminów podatkowych. Dlatego warto zastanowić się nad redefinicją roli opiekuna, zapewnieniem bezpośredniego i szybkiego kontaktu z nim. Wypracowanie efektywnego modelu współpracy między podatnikami i pracownikami super-urzędu byłoby łatwiejsze, gdyby ci pierwsi wykazywali więcej cierpliwości, a ci drudzy – byli bardziej otwarci i chętni do niesienia pomocy – mówi Alina Barkowa, menedżer, Zespół Postępowań Podatkowych i Sądowych, Dział Doradztwa Podatkowego EY.

O badaniu

Badanie EY przeprowadzono w maju 2021 roku. Wzięli w nim udział główni księgowi, dyrektorzy finansowi i menadżerowie działów księgowości podmiotów o obrotach powyżej 50 mln EUR. Przedział 50-100 mln EUR reprezentowało 25% ankietowanych, 30% biorących udział w badaniu to podmioty o obrotach 101-300 mln EUR, 12,5% badanych pracuje w firmach o obrotach 301-400 mln EURO, natomiast 31,3% badanych reprezentuje jednostki o obrotach powyżej 400 mln EUR. Przedsiębiorstwa te działają w branży produkcyjnej, budowlanej, spożywczej, FMCG, automotive,  i usługach.

EY

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA