REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie
Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów planuje utworzenie urzędu skarbowego zajmującego się obsługą największych firm, o przychodach ponad 50 mln euro rocznie - mówi PAP dyrektor departamentu obsługi klientów oraz kluczowych podmiotów w Ministerstwie Finansów Józef Aleszczyk.

Dlaczego Krajowa Administracja Skarbowa widzi potrzebę stworzenia jednego urzędu skarbowego dla największych firm?

REKLAMA

REKLAMA

Józef Aleszczyk: KAS za konieczne uważa wdrożenie nowego rozwiązania organizacyjnego zapewniającego zarządzanie działaniami i strategią postępowania z dużymi (kluczowymi) podmiotami w jednolitej organizacji, tj. jednostki do obsługi największych podatników. Wydzielenie ze struktury KAS-u i powołanie nowego urzędu zapewni całościowe, jednolite podejście do obsługi dużych podatników, umożliwiające budowanie wiedzy i zrozumienie zasad oraz specyfiki funkcjonowania poszczególnych podatników, w tym otaczającego ich środowiska gospodarczego. Należy podkreślić, że każda branża ma swoją specyfikę i problemy.

Organy podatkowe obsługujące dużych podatników funkcjonują w administracjach podatkowych wielu państw na świecie. Na podstawie badań przeprowadzonych przez OECD ustalono, że większość badanych administracji podatkowych ustanowiła jednostki specjalne, które zajmują się dużymi podatnikami prowadzącymi operacje gospodarcze o dużym stopniu złożoności - zwane Jednostkami ds. dużych podatników (ang. Large Taxpayers Units - LTUs). Takimi krajami są Holandia, Wielka Brytania, Irlandia, czy też Hiszpania. Nowe struktury dla obsługi dużych podmiotów zostały powołane nawet w krajach rozwijających się (np. Kenia, Ghana, Malezja).

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie zmiany przewiduje przygotowywana propozycja, ile firm będzie obsługiwał urząd?

J.A.: Zbudowanie nowego rozwiązania organizacyjnego w postaci systemu obsługi dużych podatników pozwoli na przyjęcie strategii działania opartej o zasady pozytywnego regulowania poziomu wypełniania obowiązków podatkowych - będącego podstawą budowania relacji z klientem w wielu administracjach podatkowych. Jego myślą przewodnią jest dostosowanie działań do zachowania podatnika i szybka reakcja na nie.

Nowe podejście to budowanie zaangażowania KAS-u i dużych podatników w zapewnianie prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych oraz projektowanie usług dodatkowych, które powinno polegać na przesunięciu relacji KAS z klientem w stronę większej transparentności i zwiększenia obopólnego zaufania opartego o wiedzę o kliencie oraz zobowiązanie do współpracy administracji, jak również podatników.

Sedno innego podejścia do dużych podatników (kluczowych podmiotów) i sensu tworzenia oddzielnych jednostek do ich obsługi leży we wdrażaniu nowych rozwiązań pozwalających na zapewnienie prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych przez tę grupę podatników, pomimo ich skomplikowania. Jednocześnie administracje podatkowe dążą do zaopatrzenia jednostki ds. dużych podmiotów w kompetencje umożliwiające również wdrażanie nowych rozwiązań dotyczących współpracy i kooperacji z tą grupą podatników. Przewiduje się, że Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów swoją właściwością obejmie firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Czy takiej zmiany oczekują też przedsiębiorcy, jakie korzyści mogliby odnieść?

J.A.: Tak, takie oczekiwania zostały wskazane w Konstytucji Biznesu. Odnosząc się do korzyści, które mogą odnieść przedsiębiorcy należy podkreślić, że te zmiany odnoszą się również do dedykowanych dużym podatnikom usług dodatkowych, które będą oferowane przez nowy urząd do obsługi dużych podatników.

Jak się ma obecnie przedstawiana koncepcja do przygotowanej przez poprzedni rząd? Dlaczego rząd PiS ją wycofał tuż przed wejściem w życie, a wraca do niej po dwóch latach?

J.A.: Rząd PiS wstrzymał realizację projektu utworzenia urzędu obsługującego kluczowych podatników w wersji zaproponowanej przez poprzedni rząd, ponieważ uznano, że byłby to kolejny urząd skarbowy, oferujący tym przedsiębiorcom te same usługi jak pozostałe urzędy skarbowe. Propozycje prezentowane przez poprzedni rząd były opracowane dla zupełnie innego systemu działania administracji skarbowej. Powołanie Krajowej Administracji Skarbowej pozwoliło na opracowanie nowej koncepcji powołania jednego urzędu dla dużych podatników (kluczowych podmiotów) obejmującej całościowe podejście do obsługi dużych podatników oraz budowania dobrych relacji pomiędzy nowym organem podatkowym i kluczowym podmiotem.


Jaki jest harmonogram zmian, kiedy nowy urząd zacząłby działać?

J.A.: Podstawą tego projektu są zmiany legislacyjne, które nie znajdują się w kompetencji Krajowej Administracji Skarbowej. Należy podkreślić, że przygotowywane projekty zmian legislacyjnych wymagają m.in. konsultacji społecznych. Rozpoczęcie prac wdrożeniowych uzależnione jest od przyjęcia proponowanych rozwiązań legislacyjnych i organizacyjnych projektu Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA