REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie
Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów planuje utworzenie urzędu skarbowego zajmującego się obsługą największych firm, o przychodach ponad 50 mln euro rocznie - mówi PAP dyrektor departamentu obsługi klientów oraz kluczowych podmiotów w Ministerstwie Finansów Józef Aleszczyk.

Dlaczego Krajowa Administracja Skarbowa widzi potrzebę stworzenia jednego urzędu skarbowego dla największych firm?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Józef Aleszczyk: KAS za konieczne uważa wdrożenie nowego rozwiązania organizacyjnego zapewniającego zarządzanie działaniami i strategią postępowania z dużymi (kluczowymi) podmiotami w jednolitej organizacji, tj. jednostki do obsługi największych podatników. Wydzielenie ze struktury KAS-u i powołanie nowego urzędu zapewni całościowe, jednolite podejście do obsługi dużych podatników, umożliwiające budowanie wiedzy i zrozumienie zasad oraz specyfiki funkcjonowania poszczególnych podatników, w tym otaczającego ich środowiska gospodarczego. Należy podkreślić, że każda branża ma swoją specyfikę i problemy.

Organy podatkowe obsługujące dużych podatników funkcjonują w administracjach podatkowych wielu państw na świecie. Na podstawie badań przeprowadzonych przez OECD ustalono, że większość badanych administracji podatkowych ustanowiła jednostki specjalne, które zajmują się dużymi podatnikami prowadzącymi operacje gospodarcze o dużym stopniu złożoności - zwane Jednostkami ds. dużych podatników (ang. Large Taxpayers Units - LTUs). Takimi krajami są Holandia, Wielka Brytania, Irlandia, czy też Hiszpania. Nowe struktury dla obsługi dużych podmiotów zostały powołane nawet w krajach rozwijających się (np. Kenia, Ghana, Malezja).

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie zmiany przewiduje przygotowywana propozycja, ile firm będzie obsługiwał urząd?

J.A.: Zbudowanie nowego rozwiązania organizacyjnego w postaci systemu obsługi dużych podatników pozwoli na przyjęcie strategii działania opartej o zasady pozytywnego regulowania poziomu wypełniania obowiązków podatkowych - będącego podstawą budowania relacji z klientem w wielu administracjach podatkowych. Jego myślą przewodnią jest dostosowanie działań do zachowania podatnika i szybka reakcja na nie.

Nowe podejście to budowanie zaangażowania KAS-u i dużych podatników w zapewnianie prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych oraz projektowanie usług dodatkowych, które powinno polegać na przesunięciu relacji KAS z klientem w stronę większej transparentności i zwiększenia obopólnego zaufania opartego o wiedzę o kliencie oraz zobowiązanie do współpracy administracji, jak również podatników.

Sedno innego podejścia do dużych podatników (kluczowych podmiotów) i sensu tworzenia oddzielnych jednostek do ich obsługi leży we wdrażaniu nowych rozwiązań pozwalających na zapewnienie prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych przez tę grupę podatników, pomimo ich skomplikowania. Jednocześnie administracje podatkowe dążą do zaopatrzenia jednostki ds. dużych podmiotów w kompetencje umożliwiające również wdrażanie nowych rozwiązań dotyczących współpracy i kooperacji z tą grupą podatników. Przewiduje się, że Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów swoją właściwością obejmie firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Czy takiej zmiany oczekują też przedsiębiorcy, jakie korzyści mogliby odnieść?

J.A.: Tak, takie oczekiwania zostały wskazane w Konstytucji Biznesu. Odnosząc się do korzyści, które mogą odnieść przedsiębiorcy należy podkreślić, że te zmiany odnoszą się również do dedykowanych dużym podatnikom usług dodatkowych, które będą oferowane przez nowy urząd do obsługi dużych podatników.

Jak się ma obecnie przedstawiana koncepcja do przygotowanej przez poprzedni rząd? Dlaczego rząd PiS ją wycofał tuż przed wejściem w życie, a wraca do niej po dwóch latach?

J.A.: Rząd PiS wstrzymał realizację projektu utworzenia urzędu obsługującego kluczowych podatników w wersji zaproponowanej przez poprzedni rząd, ponieważ uznano, że byłby to kolejny urząd skarbowy, oferujący tym przedsiębiorcom te same usługi jak pozostałe urzędy skarbowe. Propozycje prezentowane przez poprzedni rząd były opracowane dla zupełnie innego systemu działania administracji skarbowej. Powołanie Krajowej Administracji Skarbowej pozwoliło na opracowanie nowej koncepcji powołania jednego urzędu dla dużych podatników (kluczowych podmiotów) obejmującej całościowe podejście do obsługi dużych podatników oraz budowania dobrych relacji pomiędzy nowym organem podatkowym i kluczowym podmiotem.


Jaki jest harmonogram zmian, kiedy nowy urząd zacząłby działać?

J.A.: Podstawą tego projektu są zmiany legislacyjne, które nie znajdują się w kompetencji Krajowej Administracji Skarbowej. Należy podkreślić, że przygotowywane projekty zmian legislacyjnych wymagają m.in. konsultacji społecznych. Rozpoczęcie prac wdrożeniowych uzależnione jest od przyjęcia proponowanych rozwiązań legislacyjnych i organizacyjnych projektu Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów.

Źródło: PAP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA