REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie
Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów planuje utworzenie urzędu skarbowego zajmującego się obsługą największych firm, o przychodach ponad 50 mln euro rocznie - mówi PAP dyrektor departamentu obsługi klientów oraz kluczowych podmiotów w Ministerstwie Finansów Józef Aleszczyk.

Dlaczego Krajowa Administracja Skarbowa widzi potrzebę stworzenia jednego urzędu skarbowego dla największych firm?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Józef Aleszczyk: KAS za konieczne uważa wdrożenie nowego rozwiązania organizacyjnego zapewniającego zarządzanie działaniami i strategią postępowania z dużymi (kluczowymi) podmiotami w jednolitej organizacji, tj. jednostki do obsługi największych podatników. Wydzielenie ze struktury KAS-u i powołanie nowego urzędu zapewni całościowe, jednolite podejście do obsługi dużych podatników, umożliwiające budowanie wiedzy i zrozumienie zasad oraz specyfiki funkcjonowania poszczególnych podatników, w tym otaczającego ich środowiska gospodarczego. Należy podkreślić, że każda branża ma swoją specyfikę i problemy.

Organy podatkowe obsługujące dużych podatników funkcjonują w administracjach podatkowych wielu państw na świecie. Na podstawie badań przeprowadzonych przez OECD ustalono, że większość badanych administracji podatkowych ustanowiła jednostki specjalne, które zajmują się dużymi podatnikami prowadzącymi operacje gospodarcze o dużym stopniu złożoności - zwane Jednostkami ds. dużych podatników (ang. Large Taxpayers Units - LTUs). Takimi krajami są Holandia, Wielka Brytania, Irlandia, czy też Hiszpania. Nowe struktury dla obsługi dużych podmiotów zostały powołane nawet w krajach rozwijających się (np. Kenia, Ghana, Malezja).

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie zmiany przewiduje przygotowywana propozycja, ile firm będzie obsługiwał urząd?

J.A.: Zbudowanie nowego rozwiązania organizacyjnego w postaci systemu obsługi dużych podatników pozwoli na przyjęcie strategii działania opartej o zasady pozytywnego regulowania poziomu wypełniania obowiązków podatkowych - będącego podstawą budowania relacji z klientem w wielu administracjach podatkowych. Jego myślą przewodnią jest dostosowanie działań do zachowania podatnika i szybka reakcja na nie.

Nowe podejście to budowanie zaangażowania KAS-u i dużych podatników w zapewnianie prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych oraz projektowanie usług dodatkowych, które powinno polegać na przesunięciu relacji KAS z klientem w stronę większej transparentności i zwiększenia obopólnego zaufania opartego o wiedzę o kliencie oraz zobowiązanie do współpracy administracji, jak również podatników.

Sedno innego podejścia do dużych podatników (kluczowych podmiotów) i sensu tworzenia oddzielnych jednostek do ich obsługi leży we wdrażaniu nowych rozwiązań pozwalających na zapewnienie prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych przez tę grupę podatników, pomimo ich skomplikowania. Jednocześnie administracje podatkowe dążą do zaopatrzenia jednostki ds. dużych podmiotów w kompetencje umożliwiające również wdrażanie nowych rozwiązań dotyczących współpracy i kooperacji z tą grupą podatników. Przewiduje się, że Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów swoją właściwością obejmie firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Czy takiej zmiany oczekują też przedsiębiorcy, jakie korzyści mogliby odnieść?

J.A.: Tak, takie oczekiwania zostały wskazane w Konstytucji Biznesu. Odnosząc się do korzyści, które mogą odnieść przedsiębiorcy należy podkreślić, że te zmiany odnoszą się również do dedykowanych dużym podatnikom usług dodatkowych, które będą oferowane przez nowy urząd do obsługi dużych podatników.

Jak się ma obecnie przedstawiana koncepcja do przygotowanej przez poprzedni rząd? Dlaczego rząd PiS ją wycofał tuż przed wejściem w życie, a wraca do niej po dwóch latach?

J.A.: Rząd PiS wstrzymał realizację projektu utworzenia urzędu obsługującego kluczowych podatników w wersji zaproponowanej przez poprzedni rząd, ponieważ uznano, że byłby to kolejny urząd skarbowy, oferujący tym przedsiębiorcom te same usługi jak pozostałe urzędy skarbowe. Propozycje prezentowane przez poprzedni rząd były opracowane dla zupełnie innego systemu działania administracji skarbowej. Powołanie Krajowej Administracji Skarbowej pozwoliło na opracowanie nowej koncepcji powołania jednego urzędu dla dużych podatników (kluczowych podmiotów) obejmującej całościowe podejście do obsługi dużych podatników oraz budowania dobrych relacji pomiędzy nowym organem podatkowym i kluczowym podmiotem.


Jaki jest harmonogram zmian, kiedy nowy urząd zacząłby działać?

J.A.: Podstawą tego projektu są zmiany legislacyjne, które nie znajdują się w kompetencji Krajowej Administracji Skarbowej. Należy podkreślić, że przygotowywane projekty zmian legislacyjnych wymagają m.in. konsultacji społecznych. Rozpoczęcie prac wdrożeniowych uzależnione jest od przyjęcia proponowanych rozwiązań legislacyjnych i organizacyjnych projektu Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA