REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko usługi budowlane podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Nie tylko usługi budowlane podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia
Nie tylko usługi budowlane podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia

REKLAMA

REKLAMA

Tradycyjna transakcja w podatku od towarów i usług obliguje sprzedawcę do rozliczenia podatku VAT. Zdarza się jednak, że obowiązanym do rozliczenia VAT jest usługobiorca. Powyższe ma miejsce m.in. w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, którym obejmowany jest coraz większy zakres usług.

Mechanizmem odwrotnego obciążenia objęte są określone usługi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT). W świetle tego przepisu, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, jeżeli zasadniczo usługodawcą jest podatnik, u którego sprzedaż nie jest objęta tzw. zwolnieniem podmiotowym, a usługobiorcą jest podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

REKLAMA

Autopromocja

Przepis powyższy odwołuje się do załącznika nr 14, zatem jedynie usługi wymienione w tym załączniku objęte są odwrotnym obciążeniem. Pozostałe usługi rozliczane są na zasadach ogólnych. Załącznik ten został dodany do ustawy o VAT w związku z objęciem odwrotnym obciążeniem usług budowlanych i budowlano-montażowych. Niemniej jednak nie wszystkie pozycje w tym załączniku obejmują roboty budowlane. W poz. 1 załącznika nr 14 do ustawy o VAT wymienione są usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Zatem poza robotami budowlanymi i budowlano-montażowymi odwrotnym obciążeniem objęte są również usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Powyższe stanowi usługę, bowiem dochodzi do przeniesienia określonych praw. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, prawo nie stanowi towaru, nie dochodzi więc w tym przypadku do dostawy towarów. W świetle natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem mając na uwadze wskazaną wyżej szeroką definicję świadczenia usług, przeniesienie uprawnień do emisji gazów cieplarnianych należy uznać za świadczenie usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Spółka XYZ podlegająca regulacjom ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych zamierza zakupić uprawnienia do emisji dwutlenku węgla (CO2). Spółka zastanawia się w jakim okresie rozliczeniowym powinna wykazać podatek należny z tytułu nabycia tych uprawnień oraz czy przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przy odwrotnym obciążeniu obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług jest usługobiorca. Usługodawca wystawia fakturę m.in. bez wskazania kwoty i stawki podatku. Należy pamiętać, że usługodawca powinien w wystawionej fakturze umieścić adnotację odwrotne obciążenie. Usługobiorca musi natomiast ustalić moment powstania obowiązku podatkowego. W przypadku usług przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych przepisy ustawy o VAT nie przewidują szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten powstaje więc na zasadach ogólnych, tj. zasadniczo z chwilą wykonania usługi. W przypadku tego rodzaju świadczenia wydaje się, że za moment wykonania usługi należy uznać moment przeniesienia uprawnień do emisji CO2.

Zatem w okresie rozliczeniowym, w którym doszło do przeniesienia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych usługobiorca powinien rozliczyć podatek należny. Jednocześnie w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli więc nabywcy uprawnień przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, to wykazany podatek należny będzie stanowił dla niego podlegający odliczeniu podatek naliczony.

Przy czym odliczenia tego może dokonać nabywca w ściśle określonych terminach. Co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Przy czym w przypadku odwrotnego obciążenia warunkiem odliczenia jest, aby podatnik uwzględnił kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji (tj. transakcji objętych odwrotnym obciążeniem) w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Jednocześnie jednak od 1 stycznia 2017 r. podatek naliczony może zostać wykazany w deklaracji wraz z podatkiem należnym tylko, jeżeli podatek należny zostanie rozliczony nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Jeżeli więc powyższy termin nie zostanie przez nabywcę dochowany, to podatek należny musi być wykazany w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy (tj. wstecz), a podatek naliczony będzie mógł być wykazany wyłącznie na bieżąco.

Piotr Kępisty, doradca podatkowy, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

REKLAMA