REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego
Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący własne firmy doskonale zdają sobie sprawę, że deklaracje i podatki należy odprowadzać do właściwego urzędu skarbowego. Warto wiedzieć, co zrobić, kiedy w trakcie okresu rozliczeniowego właściwość urzędu skarbowego ulegnie zmianie.

Właściwość urzędu skarbowego

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, mali podatnicy powinni składać deklaracje oraz regulować zobowiązania podatkowe w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca ich zamieszkania – zarówno dla VAT, jak i podatku dochodowego.

REKLAMA

Wyjątkiem będzie w tym zakresie VAT spółki cywilnej – dla niego właściwym urzędem skarbowym będzie ten według miejsca siedziby firmy. Jednakże – w związku z tym, że podatek dochodowy płacą we własnym zakresie wspólnicy, a nie spółka – zaliczki na PIT, deklaracje roczne i ewentualne dopłaty podatku składane będą przez wspólników do urzędów właściwych dla ich miejsc zamieszkania.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zmiana właściwego urzędu skarbowego

REKLAMA

W związku z faktem, że w większości przypadków właściwość urzędu skarbowego związana jest z miejscem zamieszkania, przeprowadzka przedsiębiorcy będzie wiązać się również ze zmianą urzędu skarbowego. Gdy zmiana miejsca zamieszkania będzie miała miejsce w trakcie okresu rozliczeniowego (miesiąca, kwartału lub roku), konieczne będzie ustalenie właściwego urzędu skarbowego dla tego okresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, ustalając właściwość urzędu skarbowego bierzemy pod uwagę ostatni dzień danego okresu rozliczeniowego – zarówno jeśli chodzi o deklaracje (VAT lub zeznanie roczne), jak i zaliczki na podatek (PIT) oraz podatek (PIT i VAT).

Uwaga! Co do zasady, każdy urząd skarbowy ma obowiązek przyjąć składaną w nim deklarację, nawet jeśli okaże się, że nie jest to urząd właściwy. W takim przypadku po stronie urzędu spoczywa obowiązek przekazania deklaracji do innego urzędu, właściwego dla danego podatnika. Tym samym przedsiębiorca, składający deklarację w błędnym urzędzie co do zasady dopełnił obowiązku sprawozdawczego.

Przykład. Jan Kowalski prowadzący firmę PHU Jan Kowalski zmienił miejsce zamieszkania 17 kwietnia 2018 r. Zatem:

  • Zaliczkę na podatek dochodowy za kwiecień płatną do 20 maja wpłaci do nowego urzędu skarbowego
  • Deklarację VAT za kwiecień, składaną do 25 maja, prześle do nowego urzędu skarbowego,

ponieważ ostatni dzień okresu rozliczeniowego – 30 kwietnia – nastąpił już w nowym miejscu zamieszkania.

Zgodnie z bezpośrednimi przepisami Ordynacji podatkowej, zmiana miejsca zamieszkania po zakończeniu okresu rozliczeniowego skutkuje koniecznością rozliczenia tego zakończonego okresu już w nowym urzędzie skarbowym. Rodzi to jednak szereg wątpliwości – np. zmiana miejsca zamieszkania 26 kwietnia skutkowałaby koniecznością złożenia deklaracji VAT za marzec do nowego urzędu skarbowego, natomiast termin upłynął 25 kwietnia – zatem po zakończeniu okresu rozliczeniowego, ale jeszcze przed zmianą miejsca zamieszkania.

Dlatego też w takim przypadku przed wysłaniem deklaracji warto skontaktować się z urzędem skarbowym i ustalić właściwość. Nie pozostawia natomiast wątpliwości, że jeśli po zmianie miejsca zamieszkania konieczne będzie wysłanie np. korekty deklaracji (a także dopłata podatku), właściwym będzie już urząd po zmianie miejsca zamieszkania.

Anna Kubalka – ifirma.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA