REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zawiadomić urząd skarbowy o zmianie konta bankowego?

Szymon Dąbrowski
Jak zawiadomić urząd skarbowy o zmianie konta bankowego? /shutterstock.com
Jak zawiadomić urząd skarbowy o zmianie konta bankowego? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy będący osobami fizycznymi chcąc dokonać aktualizacji danych, w tym danych dotyczących konta bankowego, mogą to zrobić za pomocą formularza ZAP-3. Obecnie obowiązuje nowa, czwarta wersja tego formularza, wprowadzona rozporządzeniem, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Do czego służy formularz ZAP-3?

Formularz ZAP-3, czyli zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem, służy do powiadomienia Urzędu Skarbowego o aktualizacji danych w sytuacji gdy:

REKLAMA

Autopromocja

- następuje zmiana adresu zamieszkania podatnika, w przypadku gdy miejsce pobytu jest inne niż adres zameldowania  (część B.2),

- adres korespondencyjny jest inny niż adres zamieszkania  (część B 3.2),

- chcemy wskazać osobisty numer konta, na które mają być przekazywane zwroty podatku,

- nastąpiła zmiana numeru konta bankowego (część B.4.) bądź rezygnujemy z otrzymywania zwrotu na rachunek bankowy (część B.4. punkt 36),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do zmiany danych kontaktowych (część B.3).

Dla kogo jest przeznaczony ZAP-3?

Formularz ZAP-3 przeznaczony jest wyłącznie dla osób fizycznych, które: posiadają PESEL, nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są podatnikami podatku od towarów i usług, nie są płatnikiem podatków, nie są podatnikami składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne.

Gdzie składamy formularz ZAP-3?

Formularz składamy do Urzędu Skarbowego właściwego dla aktualnego miejsca zamieszkania.

Podanie numeru konta bankowego

Podatnicy posiadający nadpłatę podatku PIT mogą poinformować Urząd Skarbowy o numerze konta na, który mają być przelewane zwroty. Dzięki temu pieniądze zostają szybciej przekazane. W przeciwnym razie zwrot następuje przekazem pocztowym, co wydłuża czas oczekiwania.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Zmiana numeru konta bankowego podatnika za pomocą formularza ZAP-3

Chcąc zmienić numer konta bankowego należy uzupełnić informacje dotyczące osobistego rachunku w części B.4. –Rachunek osobisty do zwrotu podatku lub nadpłaty.

W tym celu konieczne będzie uzupełnienie niezbędnych danych: kraj siedziby banku (poz.32), pełna nazwa banku( poz.33.), wskazanie posiadacza konta (poz.34), pełen nr rachunku.(poz.35).

Wpisane dane zmieniają stan poprzednio podanych.


Czyj numer konta bankowego można podać w formularzu ZAP-3?

Na wskazany rachunek będą przekazywane zwroty nadpłaty lub podatku. Należy więc podać rachunek, którego właścicielem lub współwłaścicielem jesteśmy.

Rezygnacja z możliwości otrzymywania zwrotów na rachunek bankowy

Podatnik, który nie chcę otrzymywać pieniędzy na rachunek osobisty zaznacza kwadrat z pozycji 36. Oznacza to rezygnację z otrzymywania pieniędzy na wcześniej podany rachunek.

Nowa wersja formularza

Obecnie obowiązuje nowa, czwarta wersja formularza ZAP-3, która została wprowadzony rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (Dziennik Ustaw rok 2017 poz. 2452). Rozporządzenie to weszło w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

ZAP-3 (5) Zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatniki

Wzór formularza ZAP-3 (zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem)

infoRgrafika

infoRgrafika

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA