REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga rehabilitacyjna - czy suplementy i opłata klimatyczna podlegają odliczeniu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Romanek
Ulga rehabilitacyjna - czy suplementy i opłata klimatyczna podlegają odliczeniu? / fot. Fotolia
Ulga rehabilitacyjna - czy suplementy i opłata klimatyczna podlegają odliczeniu? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie wydatki poniesione na cele rehabilitacyjne można odliczać od dochodu w zeznaniu rocznym PIT? Czy opłata klimatyczna oraz suplementy zalecane przez lekarza specjalistę stanowią wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej?

REKLAMA

Autopromocja

Na te oraz inne pytania dotyczące możliwości odliczenia kosztów rehabilitacji odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2018 r., syng. 0115-KDIT2-2.4011.383.2017.1.IL.

Odliczając wydatki poniesione na szeroko rozumianą rehabilitację osoby niepełnosprawnej warto pamiętać, że w świetle obecnego stanu prawnego nie wszystkie koszty z tym związane podlegają zwrotowi.

W dniu 15 listopada 2017 roku do Krajowej Informacji Skarbowej wypłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej. Podatniczka (Wnioskodawczyni) wskazała, że posiada znaczny stopień niepełnosprawności, symbol niepełnosprawności 05-R-03-L. W celu ułatwienia wykonywania czynności życiowych zakupiła aparat słuchowy na prawe i lewe ucho, zakup ten był również niezbędnym elementem rehabilitacji. Podatniczka poniosła wydatek w wysokości 4080 zł częściowo sfinansowany z Narodowego Funduszu Zdrowia (1400 zł) oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (1000 zł). W ciągu 11 miesięcy Wnioskodawczyni wydała 2214,62 na leki, co daje 201,32 zł miesięcznie. Oprócz wyżej wymienionych wydatków jednorazowo zakupione zostały również suplement Collagen 4D Activ + (90 amp) + Cardio Q10 Forte (30 amp.), którego stosowanie zalecił lekarz specjalista i którego zakup nie został ujęty w powyższych wyliczeniach. Koszt takiego suplementu to koszt rzędu 2490 zł. Do wszystkich wydatków należy doliczyć opłatę klimatyczną w związku  z pobytem w sanatorium. Po przedstawieniu rocznych kosztów wydanych na rehabilitacje zostało zadane pytanie czy podatniczka może w odliczeniu od dochodu w zeznaniu PIT-37 uwzględnić koszty:

- aparatów słuchowych (2 szt.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- suplementu Collagen 4D Activ+ (90 amp.) + Cardio Q10 (30 amp.),

- leków przekraczających 100 zł miesięcznie,

- opłaty klimatycznej oraz całkowitego kosztu pobytu w sanatorium.

Wnioskodawczyni wyszła z założenia, że może stosować ulgę na wyżej wymienione wydatki.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do stanowiska podatniczki tylko w punkcie dotyczącym refundacji aparatu słuchowego, leków oraz pobytu w sanatorium. Zakup suplementów oraz opłatę klimatyczną uznał za wydatek nie podlegający refundacji.

W świetle obecnie obowiązującego prawa wydatki na cele rehabilitacyjne stanowią:

REKLAMA

- zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego ;

- odpłatność za pobyt na leczeniu w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, za pobyt w zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne;

- leki - w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeśli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować określone leki (stale lub czasowo).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzują, że jeśli część zakupów na cele rehabilitacyjne została sfinansowana ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, w takim przypadku odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą dofinansowaną z tych funduszy lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Ustawodawca określił również warunki ubiegania się o odliczenie wydatków na rehabilitację, są nimi:

- orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

- decyzję przyznającą rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

- orzeczenie o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

REKLAMA

Aby odliczyć podatek w wysokości kosztów poniesionych na rehabilitację należy przedłożyć organowi podatkowemu odpowiednią dokumentację to potwierdzającą np. faktury, rachunki, dowody wpłaty, z których jasno musi wynikać jaka kwota została zapłacona, kto ją uiścił oraz jaki był jej cel. Warto dodać, że nie wszystkie wydatki trzeba udokumentować, art. 26 ust 7c ustawy PIT wskazuje, że koszty poniesione na opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł, utrzymanie psa asystującego również do kwoty 2280 zł lub używanie samochodu osobowego stanowiącego własność bądź współwłasność osoby niepełnosprawnej w celu ułatwienia procesu rehabilitacji do kwoty 2280 zł nie wymagają dokumentacji. Ustawodawca wskazuje jednak, że na prośbę organu podatkowego należy uprawdopodobnić takie wydatki.

Jak już wcześniej zostało wspomniane wydatki na cele rehabilitacyjne to m.in. wydatki poniesione na: zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego. Wyraźnie jest wskazane, że chodzi tylko o sprzęt techniczny ściśle powiązany z rodzajem schorzenia/niepełnosprawności podatnika ułatwiający mu wykonywanie czynności życiowych.


Mając na uwadze powyższe oraz rodzaj niepełnosprawności Wnioskodawczyni (05-R-03-L, gdzie 03-L oznacza zaburzenia głosu, mowy oraz choroba słuchu), dokonując zakupu aparatu słuchowego wypełniona została przesłanka zawarta w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy PIT, mówiąca o indywidualnym charakterze sprzętu technicznego mającego na celu ułatwienie życia podatnikowi. Wydatek poniesiony na aparat słuchowy może więc podlegać odliczeniu. Podobnie sprawa się ma w przypadku pobytu w sanatorium, w świetle obecnie obowiązującego prawa wydatki na leczenie w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, pobyt w zakładzie rehabilitacji leczniczej, odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym czy zabiegi rehabilitacyjne również podlegają odliczeniu. Dla sprecyzowania warto dodać, że w myśl art. 6 ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych za zakłady lecznictwa uzdrowiskowego  uważa się:

- szpitale uzdrowiskowe;

- sanatoria uzdrowiskowe;

- szpitale uzdrowiskowe dla dzieci i sanatoria uzdrowiskowe dla dzieci;

- przychodnie uzdrowiskowe;

- zakłady przyrodolecznicze;

- szpitale i sanatoria w urządzonych podziemnych wyrobiskach górniczych.

Jeśli chodzi o opłatę klimatyczną to ustawodawca nie przewidział możliwości odliczenia jej jako kosztów pobytu w sanatorium.

Wydatki na leki podlegają odliczeniu jednak osoba dokonująca zakupu musi spełniać pewne warunki:

- dokona zakupu produktów mających cechy „leku”,

- poniesie w danym miesiącu wydatki na ich zakup powyżej kwoty 100 zł,

- posiada dokument potwierdzający poniesienie wydatku (np. faktury),

- posiada potwierdzenie przez właściwego lekarza specjalistę o konieczności stosowania zaleconego leku (leków).

Przy czym za „lek” w myśl ustawy Prawo farmaceutyczne uważa się:

- lek apteczny - produkt leczniczy sporządzony w aptece zgodnie z recepturą farmakopealną, przeznaczony do wydania w tej aptece;

- lek gotowy - produkt leczniczy wprowadzony do obrotu pod określoną nazwą i w określonym opakowaniu;

- lek recepturowy - produkt leczniczy sporządzony w aptece na podstawie recepty lekarskiej, a w przypadku produktu leczniczego weterynaryjnego - na podstawie recepty wystawionej przez lekarza weterynarii;

- produkt leczniczy - substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Suplement diety natomiast to w świetle ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci: kapsułek, tabletek, drażetek i w innych podobnych postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych, z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego.

Suplementy diety nie są lekami, więc koszty na nie poniesione nie podlegają odliczeniu.

Reasumując, wypełniając PIT-37 w rubryce ulga rehabilitacyjna można odliczyć tylko takie wydatki, jakie są określone w ustawie o PIT. Należy również pamiętać o dokumentacji potwierdzającej zakup bądź poniesiony koszt kiedy ustawa takowej wymaga.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA