REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga rehabilitacyjna w PIT – wydatki na instalację gazową i piec centralnego ogrzewania

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga rehabilitacyjna w PIT – wydatki na instalację gazową i piec centralnego ogrzewania
Ulga rehabilitacyjna w PIT – wydatki na instalację gazową i piec centralnego ogrzewania

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane z adaptacją i wyposażeniem mieszkań lub budynków mieszkalnych dla potrzeb osoby niepełnosprawnej (także m.in. wydatki na założenie instalacji gazowej, pieca c.o. i grzejników) mogą podlegać odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach ulgi rehabilitacyjnej, o ile zostaną spełnione określone w ustawie o PIT warunki.

Kwestia ta trafiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za sprawą wniosku osoby niepełnosprawnej w stopniu umiarkowanym (II grupa inwalidzka) z dysfunkcją kończyn dolnych. Dotychczas jej dom, w którym mieszka sama, ogrzewany był piecem na węgiel i drewno. Skład opału znajdował się jednak w pewnej odległości od domu, co – ze względu na charakter jej niepełnosprawności – było dużym utrudnieniem, a nawet przyczyniło się do poważnego wypadku. Dlatego też wnioskodawczyni zdecydowała się na założenie instalacji gazowej, kupno grzejników i pieca c.o.), której koszt pokryła całkowicie z własnej kieszeni. Powstało zatem pytanie, czy poniesione wydatki może ona odliczyć od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej.

REKLAMA

Autopromocja

W wydanej 13 grudnia 2017 r. interpretacji indywidualnej wskazano, że jest to możliwe, jednak po spełnieniu kilku konkretnych warunków.

Ulga rehabilitacyjna

Sama ulga rehabilitacyjna regulowana jest przez art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. Stanowi on, że od podstawy obliczenia podatku odlicza się wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. Podlegają one odliczeniu od dochodu pod warunkiem, że nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani sfinansowane lub dofinansowane ze środków: zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jeśli wydatki te zostały częściowo sfinansowane z powyższych źródeł, podatnik ma prawo odliczyć różnicę pomiędzy rzeczywiście poniesionymi wydatkami, a kwotą dofinansowaną.

Konieczne jest jednak posiadanie dokumentów potwierdzających poniesienie odliczanych wydatków. Każdy dokument powinien zawierać: dane kupującego i sprzedającego, rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty.

Ponadto, aby można było mówić o uldze rehabilitacyjnej, osoba ubiegająca się o taką ulgę powinna dysponować orzeczeniem o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, decyzją przyznającą rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, albo orzeczenie o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Adaptacja i wyposażenie – znaczenie terminów ustawowych

Zgodnie z definicją słownikową, „adaptacja” to przystosowanie do innego użytku, przerobienie dla nadania innego charakteru, zaś „wyposażenie” to urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś. Adaptacja i wyposażenie muszą więc umożliwiać lub ułatwiać osobie niepełnosprawnej mieszkanie w danym lokalu czy budynku, z uwzględnieniem rodzaju jej niepełnosprawności. To właśnie rodzaj niepełnosprawności będzie miał kluczowe znaczenie, ponieważ w przypadku każdego niepełnosprawnego ta kwestia będzie się prezentowała inaczej. Wydatki na adaptację i wyposażenie mogą być inne w przypadku każdego niepełnosprawnego, będą bowiem odpowiadały na indywidualne potrzeby wynikające z charakteru niepełnosprawności. Dlatego też możliwość odliczenia tych wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej powinna być rozpatrywana odrębnie w każdej sytuacji: należy wykazać, że u podstaw danej adaptacji czy wyposażenia leżą uzasadnione potrzeby osoby niepełnosprawnej.

W rozpatrywanym przypadku zastosowanie ulgi rehabilitacyjnej będzie jak najbardziej uzasadnione – orzekł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Wnioskodawczyni posiada dysfunkcję kończyn dolnych, wskutek czego zmiana systemu ogrzewania domu z pieca na węgiel i drewno na piec gazowy i instalację gazową ułatwia jej egzystencję i odpowiada jej uzasadnionym potrzebom wynikającym z niepełnosprawności.

Żródło: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 grudnia 2017 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.353.2017.1.IL.

Ernestyna Pachała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA