REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga rehabilitacyjna w PIT – wydatki na instalację gazową i piec centralnego ogrzewania

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga rehabilitacyjna w PIT – wydatki na instalację gazową i piec centralnego ogrzewania
Ulga rehabilitacyjna w PIT – wydatki na instalację gazową i piec centralnego ogrzewania

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane z adaptacją i wyposażeniem mieszkań lub budynków mieszkalnych dla potrzeb osoby niepełnosprawnej (także m.in. wydatki na założenie instalacji gazowej, pieca c.o. i grzejników) mogą podlegać odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach ulgi rehabilitacyjnej, o ile zostaną spełnione określone w ustawie o PIT warunki.

Kwestia ta trafiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za sprawą wniosku osoby niepełnosprawnej w stopniu umiarkowanym (II grupa inwalidzka) z dysfunkcją kończyn dolnych. Dotychczas jej dom, w którym mieszka sama, ogrzewany był piecem na węgiel i drewno. Skład opału znajdował się jednak w pewnej odległości od domu, co – ze względu na charakter jej niepełnosprawności – było dużym utrudnieniem, a nawet przyczyniło się do poważnego wypadku. Dlatego też wnioskodawczyni zdecydowała się na założenie instalacji gazowej, kupno grzejników i pieca c.o.), której koszt pokryła całkowicie z własnej kieszeni. Powstało zatem pytanie, czy poniesione wydatki może ona odliczyć od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

W wydanej 13 grudnia 2017 r. interpretacji indywidualnej wskazano, że jest to możliwe, jednak po spełnieniu kilku konkretnych warunków.

Ulga rehabilitacyjna

Sama ulga rehabilitacyjna regulowana jest przez art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. Stanowi on, że od podstawy obliczenia podatku odlicza się wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. Podlegają one odliczeniu od dochodu pod warunkiem, że nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani sfinansowane lub dofinansowane ze środków: zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jeśli wydatki te zostały częściowo sfinansowane z powyższych źródeł, podatnik ma prawo odliczyć różnicę pomiędzy rzeczywiście poniesionymi wydatkami, a kwotą dofinansowaną.

Konieczne jest jednak posiadanie dokumentów potwierdzających poniesienie odliczanych wydatków. Każdy dokument powinien zawierać: dane kupującego i sprzedającego, rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty.

REKLAMA

Ponadto, aby można było mówić o uldze rehabilitacyjnej, osoba ubiegająca się o taką ulgę powinna dysponować orzeczeniem o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, decyzją przyznającą rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, albo orzeczenie o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Adaptacja i wyposażenie – znaczenie terminów ustawowych

Zgodnie z definicją słownikową, „adaptacja” to przystosowanie do innego użytku, przerobienie dla nadania innego charakteru, zaś „wyposażenie” to urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś. Adaptacja i wyposażenie muszą więc umożliwiać lub ułatwiać osobie niepełnosprawnej mieszkanie w danym lokalu czy budynku, z uwzględnieniem rodzaju jej niepełnosprawności. To właśnie rodzaj niepełnosprawności będzie miał kluczowe znaczenie, ponieważ w przypadku każdego niepełnosprawnego ta kwestia będzie się prezentowała inaczej. Wydatki na adaptację i wyposażenie mogą być inne w przypadku każdego niepełnosprawnego, będą bowiem odpowiadały na indywidualne potrzeby wynikające z charakteru niepełnosprawności. Dlatego też możliwość odliczenia tych wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej powinna być rozpatrywana odrębnie w każdej sytuacji: należy wykazać, że u podstaw danej adaptacji czy wyposażenia leżą uzasadnione potrzeby osoby niepełnosprawnej.

W rozpatrywanym przypadku zastosowanie ulgi rehabilitacyjnej będzie jak najbardziej uzasadnione – orzekł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Wnioskodawczyni posiada dysfunkcję kończyn dolnych, wskutek czego zmiana systemu ogrzewania domu z pieca na węgiel i drewno na piec gazowy i instalację gazową ułatwia jej egzystencję i odpowiada jej uzasadnionym potrzebom wynikającym z niepełnosprawności.

Żródło: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 grudnia 2017 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.353.2017.1.IL.

Ernestyna Pachała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA