Co drugi urząd w Polsce przyjmuje płatności kartą lub telefonem
REKLAMA
REKLAMA
Polacy coraz chętniej korzystają z płatności elektronicznych, choć gotówka pozostaje najczęstszym sposobem regulowania należności przez Polaków. Mamy w portfelach 39,1 mln kart płatniczych, w tym ok. 80 proc. posiadających funkcję zbliżeniową.W 2017 r. Polacy za pośrednictwem systemu Elixir wykonali ponad 1,7 mld przelewów, z użyciem kart przeprowadzono ponad 3,86 mld transakcji bezgotówkowych. W 2016 r. odnotowano 3,2 mld kartowych transakcji bezgotówkowych.
REKLAMA
Warto podkreślić, że systematycznie przybywa także terminali płatniczych. To m.in. dzięki takim inicjatywom, jak Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Według NBP, na koniec 2017 r. liczba terminali POS wynosiła w Polsce ponad 624 tys.
"Jednym z naszych priorytetów jest zagwarantowanie Polakom możliwości wyboru, jeśli chodzi o metody płatności, tak w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Pozytywne efekty Programu, widoczne już po roku od jego startu pokazują, że kierunek przez nas obrany jest zgodny z oczekiwaniami znacznej części obywateli" – komentuje Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Polecamy: INFORLEX Biznes
"Malejący udział gotówki w obrocie pieniężnym to efekt modernizacji systemów płatniczych i cyfryzacji usług finansowych, co przekłada się na większą wygodę klientów i szybkość obsługi, zarówno w obszarze komercyjnym, jak i publicznym" – tłumaczy Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR.
"Powodzenie tego procesu zależy w dużej mierze od ścisłej, międzysektorowej współpracy, czego przykładem jest realizowany od roku ogólnopolski Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, wspierany przez KIR" – dodaje Dariusz Marcjasz.
REKLAMA
Celem Programu jest zapewnienie klientom urzędów dostępu do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet - do przyjmowania płatności realizowanych telefonem z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. Do Programu mogą przystąpić jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli: urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe. W przypadku Policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.
Z danych KIR wynika, że w pierwszym roku do Programu przystąpiło 1 414 urzędów – to ok. 50 proc. wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS i/ lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1165 urzędami. W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 448 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 60,3 mln zł. Do końca marca br. Policjanci z drogówki przyjęli od kierowców 53,6 tys. płatności na kwotę 6,7 mln zł.
Aktywizującym elementem Programu był konkurs, kierowany do urzędów i ich klientów, organizowany przez KIR pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Jego celem było wspieranie wizerunku urzędu jako miejsca udostępniającego nowoczesne formy płatności. W konkursie, rozstrzygniętym w kwietniu, zwyciężyło pięć urzędów, w których udział płatności zrealizowanych w terminach POS i WebPOS Paybynet w ogólnej liczbie transakcji – gotówkowych i zrealizowanych w terminach POS i WebPOS Paybynet – wykonanych na rzecz urzędu w I kw. 2018 r. był najwyższy. Są to: Urząd Gminy Ełk, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Starostwo Powiatowe w Łodzi, Urząd Gminy Konarzyny oraz Urząd Gminy Kościan.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat