| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Co drugi urząd w Polsce przyjmuje płatności kartą lub telefonem

Co drugi urząd w Polsce przyjmuje płatności kartą lub telefonem

W kwietniu 2018 r. minął rok od startu Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, realizowanego przez KIR we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii. Program okazał się dużym sukcesem – już w co drugim urzędzie w Polsce możemy wnieść opłatę za pomocą karty płatniczej lub telefonu. Terminale płatnicze POS otrzymała również Policja drogowa.

Polacy coraz chętniej korzystają z płatności elektronicznych, choć gotówka pozostaje najczęstszym sposobem regulowania należności przez Polaków. Mamy w portfelach 39,1 mln kart płatniczych, w tym ok. 80 proc. posiadających funkcję zbliżeniową.W  2017 r. Polacy za pośrednictwem systemu Elixir wykonali ponad 1,7 mld przelewów, z użyciem kart przeprowadzono ponad 3,86 mld transakcji bezgotówkowych. W 2016 r. odnotowano 3,2 mld kartowych transakcji bezgotówkowych.

Warto podkreślić, że systematycznie przybywa także terminali płatniczych. To m.in. dzięki takim inicjatywom, jak Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Według NBP, na koniec  2017 r. liczba terminali POS wynosiła w Polsce ponad 624 tys.

"Jednym z naszych priorytetów jest zagwarantowanie Polakom możliwości wyboru, jeśli chodzi o metody płatności, tak w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Pozytywne efekty Programu, widoczne już po roku od jego startu pokazują, że kierunek przez nas obrany jest zgodny z oczekiwaniami znacznej części obywateli" – komentuje Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

"Malejący udział gotówki w obrocie pieniężnym to efekt modernizacji systemów płatniczych i cyfryzacji usług finansowych, co przekłada się na większą wygodę klientów i szybkość obsługi, zarówno w obszarze komercyjnym, jak i publicznym" – tłumaczy Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR.

"Powodzenie tego procesu zależy w dużej mierze od ścisłej, międzysektorowej współpracy, czego przykładem jest realizowany od roku ogólnopolski Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, wspierany przez KIR" – dodaje Dariusz Marcjasz.

Celem Programu jest zapewnienie klientom urzędów dostępu do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet - do przyjmowania płatności realizowanych telefonem z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. Do Programu mogą przystąpić jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli: urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe. W przypadku Policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Meritus

Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności firmy Meritus 2 Spółka Jawna, działającej od 1990 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »