REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przy wewnętrznych fakturach korygujących trzeba mieć potwierdzenie otrzymania

Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przekazaliśmy w ramach nieodpłatnej dostawy na rzecz naszych pracowników kalendarze książkowe z logo naszej firmy i krótką notką reklamową o niej. Takie same kalendarze przekazaliśmy także naszym kontrahentom. Najpierw odliczyliśmy podatek naliczony i naliczyliśmy VAT, wystawiając faktury wewnętrzne. Niedawno jednak nasz pracownik był na szkoleniu, podczas którego dowiedział się, że kalendarze książkowe z logo firmy i krótką informacją o niej należą do drukowanych materiałów reklamowych. Mieliśmy zatem prawo do obniżenia VAT, ale nie musieliśmy już naliczać VAT od tego przekazania.

Czy spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w rozliczeniu za miesiąc wystawienia tej faktury? Czy potrzebujemy mieć do tego jakieś potwierdzenie? Nie wiem jednak, kto miałby je wystawić. Czy chcąc skorygować podatek z faktury wewnętrznej, musimy postępować według innych zasad niż ogólne zasady korygowania?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Spółka może obniżyć podatek należny w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawi wewnętrzną fakturę korygującą. W przypadku faktur wewnętrznych i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła ich do żadnego innego podmiotu. Skoro nie ma odbiorcy wewnętrznej faktury korygującej, nie ma też możliwości potwierdzenia odbioru. Ponieważ przepisy prawa podatkowego nie dają podstaw do określenia innego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana).

UZASADNIENIE

REKLAMA

Słusznie Państwo zauważyli, że przekazanie nieodpłatne towarów będących materiałami informacyjno-reklamowymi nie powoduje konieczności naliczania VAT, a tym samym wystawiania faktur wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika to bezpośrednio z brzmienia art. 7 ust. 2 w związku z ust. 3 ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika, że dostawą towarów jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności:

• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

• wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.

Takie nieodpłatne przekazanie, uznane za dostawę towarów, będzie podlegało opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Jednak obowiązek opodatkowania nie powstanie w sytuacji przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

WAŻNE!

Opodatkowaniu VAT nie będą podlegały nieodpłatnie przekazane drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości i próbki.

Z Państwa pytania wynika, że dokonaliście nieodpłatnych przekazań towarów należących do przedsiębiorstwa. Następnie zostały one rozpoznane jako czynności opodatkowane VAT. W konsekwencji wystawiali Państwo faktury wewnętrzne, na których wykazany został należny VAT od przekazania. Jednak przekazanie to nie powinno być opodatkowane VAT. Należy zatem wystawić wewnętrzne faktury korygujące albo wewnętrzną zbiorczą fakturę korygującą do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, w których wykazany został nienależny podatek. W rezultacie VAT wynikający z pierwotnie wystawionych faktur wewnętrznych zostanie odpowiednio skorygowany.

Z Państwa pytania wynika także wątpliwość, czy reguły przewidziane dla rozliczania faktur korygujących są tożsame z regułami dla korygujących faktur wewnętrznych.

Otóż szczegółowe zasady dotyczące korygowania faktur reguluje rozporządzanie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przepisy rozporządzenia przewidują zarówno możliwość wystawienia faktur korygujących w odniesieniu do faktur zwykłych (§ 13-14 rozporządzenia), jak i faktur wewnętrznych. Zgodnie bowiem z § 23 rozporządzenia przepisy dotyczące zwykłych faktur korygujących, tj. § 13-14, stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych.

WAŻNE!

Przepisy rozporządzenia w sprawie faktur dotyczące zasad rozliczania faktur korygujących stosuje się także do faktur wewnętrznych.

Zatem również wewnętrzną fakturę korygującą należy wystawić w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Nie znajdzie jednak zastosowania w tej konkretnej sytuacji zasada opisana w art. 29 ust. 4a ustawy, tj. obowiązek posiadania potwierdzenia odbiory faktury korygującej przez odbiorcę. Zarówno w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła ich do żadnego innego podmiotu w celu ich potwierdzenia. Tym samym przepis o możliwości obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie może mieć zastosowania, gdyż brak odbiorcy wewnętrznej faktury korygującej uniemożliwia zastosowanie dyspozycji z przepisu art. 29 ust. 4a do wewnętrznych faktur korygujących.

 

Przepisy nie regulują, kiedy podatnik wystawiający wewnętrzne faktury korygujące ma prawo do obniżenia podatku. Dlatego należy uznać, że data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa tym samym termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana). Należy więc przyjąć, że podatnik nabędzie prawo do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiona zostanie odpowiednia wewnętrzna faktura korygująca.

Przykład

Spółka wystawiła faktury korygujące do faktur wewnętrznych 20 marca. Zatem prawo do obniżenia podatku wynikającego z tych faktur dokonana w rozliczeniu za marzec, w deklaracji za ten okres składanej do 25 kwietnia. Ponieważ 25 kwietnia przypada na dniu wolnym od pracy (sobota), ostateczny termin złożenia deklaracji przypada na 27 kwietnia 2009 r. (poniedziałek).

Tytułem przykładu warto przywołać również wyrok i interpretacje organów podatkowych, które potwierdzają stanowisko wyrażone w niniejszym artykule i są aktualne również w obecnym stanie prawnym.

Przykładowo WSA z Warszawy w wyroku z 19 lutego 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1940/07) stwierdził, iż skoro: (...) faktury wewnętrzne nie są doręczane kontrahentowi, nie można więc na tej podstawie stawiać wniosku, iż faktury wewnętrzne wystawione przez skarżącą nie były wprowadzone do obrotu prawnego. Wprost przeciwnie, były one przecież ujęte w rejestrze sprzedaży oraz w rejestrze zakupów jak również na ich podstawie spółka wystawiała deklaracje VAT 7 (...) spółka powinna wystawić faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych (...), co stanowić będzie dla spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego z tego tytułu w rozliczeniu podatku za okres (miesiąc), w którym te faktury zostały wystawione.

Podobne stanowisko wyraził także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 25 lutego 2008 r. nr IPPP1/443-685/07-2/IG. Stwierdził w niej, iż: Z § 16 ust. 4 rozporządzenia (Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860) wynika, iż obniżenie kwoty podatku należnego co do zasady może nastąpić za miesiąc, w którym sprzedawca „otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej”. (...) Należy stwierdzić, iż w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawia faktury i nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Skoro stan faktyczny wyklucza możliwość otrzymania potwierdzenia doręczenia wewnętrznej faktury korygującej należy przyjąć, iż nie ma możliwości stosowania tego przepisu w tej części. Biorąc pod uwagę racjonalność prawodawcy, należy stwierdzić, że wystawca wewnętrznej faktury korygującej może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawił wewnętrzną fakturę korygującą.

Sugerują Państwo w swoim pytaniu, że skoro dokonali przekazania jednorazowego dla swoich pracowników, mogą wystawić zbiorczą fakturę wewnętrzną. Podatnik ma bowiem taką możliwość. W przypadku faktur wewnętrznych za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą czynności dokonane w tym okresie rozliczeniowym. Fakturę wewnętrzną można wystawić w jednym egzemplarzu. Skoro przepisy ustawy i rozporządzenia w sprawie faktur wprost przewidują możliwość wystawienia jednej faktury wewnętrznej, nie należy tego uprawnienia ograniczać w odniesieniu do wewnętrznych faktur korygujących.

Dlatego też mogą Państwo dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie jednej zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej, pod warunkiem że faktura ta będzie zawierać niezbędne elementy określone w rozporządzeniu w sprawie faktur.

• art. 8 ust. 2 i 4, art. 29 ust. 4a, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 13, § 14, § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA