REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przy wewnętrznych fakturach korygujących trzeba mieć potwierdzenie otrzymania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przekazaliśmy w ramach nieodpłatnej dostawy na rzecz naszych pracowników kalendarze książkowe z logo naszej firmy i krótką notką reklamową o niej. Takie same kalendarze przekazaliśmy także naszym kontrahentom. Najpierw odliczyliśmy podatek naliczony i naliczyliśmy VAT, wystawiając faktury wewnętrzne. Niedawno jednak nasz pracownik był na szkoleniu, podczas którego dowiedział się, że kalendarze książkowe z logo firmy i krótką informacją o niej należą do drukowanych materiałów reklamowych. Mieliśmy zatem prawo do obniżenia VAT, ale nie musieliśmy już naliczać VAT od tego przekazania.

Czy spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w rozliczeniu za miesiąc wystawienia tej faktury? Czy potrzebujemy mieć do tego jakieś potwierdzenie? Nie wiem jednak, kto miałby je wystawić. Czy chcąc skorygować podatek z faktury wewnętrznej, musimy postępować według innych zasad niż ogólne zasady korygowania?

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Spółka może obniżyć podatek należny w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawi wewnętrzną fakturę korygującą. W przypadku faktur wewnętrznych i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła ich do żadnego innego podmiotu. Skoro nie ma odbiorcy wewnętrznej faktury korygującej, nie ma też możliwości potwierdzenia odbioru. Ponieważ przepisy prawa podatkowego nie dają podstaw do określenia innego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana).

UZASADNIENIE

Słusznie Państwo zauważyli, że przekazanie nieodpłatne towarów będących materiałami informacyjno-reklamowymi nie powoduje konieczności naliczania VAT, a tym samym wystawiania faktur wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika to bezpośrednio z brzmienia art. 7 ust. 2 w związku z ust. 3 ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika, że dostawą towarów jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności:

• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

• wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.

Takie nieodpłatne przekazanie, uznane za dostawę towarów, będzie podlegało opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Jednak obowiązek opodatkowania nie powstanie w sytuacji przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

WAŻNE!

Opodatkowaniu VAT nie będą podlegały nieodpłatnie przekazane drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości i próbki.

Z Państwa pytania wynika, że dokonaliście nieodpłatnych przekazań towarów należących do przedsiębiorstwa. Następnie zostały one rozpoznane jako czynności opodatkowane VAT. W konsekwencji wystawiali Państwo faktury wewnętrzne, na których wykazany został należny VAT od przekazania. Jednak przekazanie to nie powinno być opodatkowane VAT. Należy zatem wystawić wewnętrzne faktury korygujące albo wewnętrzną zbiorczą fakturę korygującą do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, w których wykazany został nienależny podatek. W rezultacie VAT wynikający z pierwotnie wystawionych faktur wewnętrznych zostanie odpowiednio skorygowany.

Z Państwa pytania wynika także wątpliwość, czy reguły przewidziane dla rozliczania faktur korygujących są tożsame z regułami dla korygujących faktur wewnętrznych.

REKLAMA

Otóż szczegółowe zasady dotyczące korygowania faktur reguluje rozporządzanie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przepisy rozporządzenia przewidują zarówno możliwość wystawienia faktur korygujących w odniesieniu do faktur zwykłych (§ 13-14 rozporządzenia), jak i faktur wewnętrznych. Zgodnie bowiem z § 23 rozporządzenia przepisy dotyczące zwykłych faktur korygujących, tj. § 13-14, stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych.

WAŻNE!

Przepisy rozporządzenia w sprawie faktur dotyczące zasad rozliczania faktur korygujących stosuje się także do faktur wewnętrznych.

Zatem również wewnętrzną fakturę korygującą należy wystawić w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Nie znajdzie jednak zastosowania w tej konkretnej sytuacji zasada opisana w art. 29 ust. 4a ustawy, tj. obowiązek posiadania potwierdzenia odbiory faktury korygującej przez odbiorcę. Zarówno w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła ich do żadnego innego podmiotu w celu ich potwierdzenia. Tym samym przepis o możliwości obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie może mieć zastosowania, gdyż brak odbiorcy wewnętrznej faktury korygującej uniemożliwia zastosowanie dyspozycji z przepisu art. 29 ust. 4a do wewnętrznych faktur korygujących.

 

Przepisy nie regulują, kiedy podatnik wystawiający wewnętrzne faktury korygujące ma prawo do obniżenia podatku. Dlatego należy uznać, że data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa tym samym termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana). Należy więc przyjąć, że podatnik nabędzie prawo do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiona zostanie odpowiednia wewnętrzna faktura korygująca.

Przykład

REKLAMA

Spółka wystawiła faktury korygujące do faktur wewnętrznych 20 marca. Zatem prawo do obniżenia podatku wynikającego z tych faktur dokonana w rozliczeniu za marzec, w deklaracji za ten okres składanej do 25 kwietnia. Ponieważ 25 kwietnia przypada na dniu wolnym od pracy (sobota), ostateczny termin złożenia deklaracji przypada na 27 kwietnia 2009 r. (poniedziałek).

Tytułem przykładu warto przywołać również wyrok i interpretacje organów podatkowych, które potwierdzają stanowisko wyrażone w niniejszym artykule i są aktualne również w obecnym stanie prawnym.

Przykładowo WSA z Warszawy w wyroku z 19 lutego 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1940/07) stwierdził, iż skoro: (...) faktury wewnętrzne nie są doręczane kontrahentowi, nie można więc na tej podstawie stawiać wniosku, iż faktury wewnętrzne wystawione przez skarżącą nie były wprowadzone do obrotu prawnego. Wprost przeciwnie, były one przecież ujęte w rejestrze sprzedaży oraz w rejestrze zakupów jak również na ich podstawie spółka wystawiała deklaracje VAT 7 (...) spółka powinna wystawić faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych (...), co stanowić będzie dla spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego z tego tytułu w rozliczeniu podatku za okres (miesiąc), w którym te faktury zostały wystawione.

Podobne stanowisko wyraził także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 25 lutego 2008 r. nr IPPP1/443-685/07-2/IG. Stwierdził w niej, iż: Z § 16 ust. 4 rozporządzenia (Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860) wynika, iż obniżenie kwoty podatku należnego co do zasady może nastąpić za miesiąc, w którym sprzedawca „otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej”. (...) Należy stwierdzić, iż w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawia faktury i nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Skoro stan faktyczny wyklucza możliwość otrzymania potwierdzenia doręczenia wewnętrznej faktury korygującej należy przyjąć, iż nie ma możliwości stosowania tego przepisu w tej części. Biorąc pod uwagę racjonalność prawodawcy, należy stwierdzić, że wystawca wewnętrznej faktury korygującej może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawił wewnętrzną fakturę korygującą.

Sugerują Państwo w swoim pytaniu, że skoro dokonali przekazania jednorazowego dla swoich pracowników, mogą wystawić zbiorczą fakturę wewnętrzną. Podatnik ma bowiem taką możliwość. W przypadku faktur wewnętrznych za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą czynności dokonane w tym okresie rozliczeniowym. Fakturę wewnętrzną można wystawić w jednym egzemplarzu. Skoro przepisy ustawy i rozporządzenia w sprawie faktur wprost przewidują możliwość wystawienia jednej faktury wewnętrznej, nie należy tego uprawnienia ograniczać w odniesieniu do wewnętrznych faktur korygujących.

Dlatego też mogą Państwo dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie jednej zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej, pod warunkiem że faktura ta będzie zawierać niezbędne elementy określone w rozporządzeniu w sprawie faktur.

• art. 8 ust. 2 i 4, art. 29 ust. 4a, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 13, § 14, § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

REKLAMA