REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi

Krajowy Rejestr Wierzytelności
Windykuj dłużnika online. Sprzedawaj i kupuj wierzytelności!
Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi
Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dość często zdarza się, że przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT nie otrzymuje zapłaty od swojego kontrahenta pomimo wykonanej usługi czy dostarczonego towaru. A podatek VAT musi zapłacić. W takiej sytuacji można skorzystać z tzw. ulgi za złe długi.

Ulga na złe długi

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ulga ta polega na korekcie podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu dostawy towarów i usług na terytorium kraju.

 Zgodnie z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Przy czym nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

REKLAMA

Co należy rozumieć przez pojecie uprawdopodobnienia nieściągalności? Otóż za taką wierzytelność uważa się nieuregulowanie lub zbycie jej w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu płatności (dawniej, przed zmianami w ustawie było 180 dni). W takim wypadku można dokonać korekty deklaracji pomniejszając kwotę podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Aby skorzystać z takiej ulgi na dzień korekty wierzyciel oraz dłużnik muszą być czynnymi podatnikami VAT. W sytuacji, kiedy wierzyciel nie jest pewien, czy dłużnik jest zarejestrowany, jako podatnik VAT, może zwrócić się na piśmie do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o potwierdzenie statusu prawno-podatkowego dłużnika.

Nabywca w trakcie wykonywania usługi lub dostarczania towaru nie może też być w trakcie upadłości albo likwidacji. Jeżeli upadłość bądź likwidacja nastąpi po np. wykonaniu usługi nie ma to wpływu na skorzystanie z ulgi, jaką daje Ustawa z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.

 Sprzedawca towarów lub usług nie może także zbyć takiej wierzytelności. Nie może również istnieć pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem:

- powinowactwo

- małżeństwo

- pokrewieństwo

- powiązania z tytułu przysposobienia, powiązania kapitałowe, wynikające ze stosunku pracy oraz majątkowe.

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki podatnika

Faktury za usługi ciągłe - termin wystawienia

Od 2013 r. wierzyciel nie musi tak jak wcześniej zawiadamiać dłużnika o zamiarze dokonania korekty. Dawniej Podatnik VAT - wierzyciel - musiał wysłać do kontrahenta pismo z taką informacją i dopiero, gdy ten w ciągu 14 dni od otrzymania takiego powiadomienia nie uregulował całości kwoty wierzyciel mógł skorzystać z ulgi za tzw. złe długi.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Od 2013 r. wierzyciel nie musi też zawiadamiać dłużnika o tym, że takiej korekty dokonał. Zobowiązany jest natomiast do poinformowania organu podatkowego o dokonanej korekcie oraz wskazać kwotę korekty i podać dane dłużnika.

Nie można korzystać z ulgi na faktury, które były nieregulowane przez kilka lat. Wierzyciel musi pamiętać, że może dokonać takiej korekty tylko i wyłącznie w ciągu 2 lat, pamiętając, że liczy od końca roku, w którym została wystawiona faktura.

Przykład
W styczniu 2013 r. Pan Kowalski dostarczył towar lub wykonał jakąś usługę spółce „XXX” na kwotę 20.000 zł netto + VAT w wysokości 4600 zł, którą to kwotę udokumentował wystawioną fakturą wystawioną 15 stycznia. Spółka „XXX” powinna uregulować płatność z tego tytułu 31 stycznia 2013 r., co było określone na fakturze i umowie między tymi dwoma kontrahentami. Niestety nie zrobiła tego. Co może teraz zrobić Pan Kowalski? Otóż w dniu 30 czerwca 2013 r. minie 150 dni od wyznaczonego terminu płatności i P. Kowalski może w tym momencie skorzystać z ulgi za złe długi aż do końca 2015 r.

Jolanta Cholewa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA