REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi

 Krajowy Rejestr Wierzytelności
Windykuj dłużnika online. Sprzedawaj i kupuj wierzytelności!
Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi
Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dość często zdarza się, że przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT nie otrzymuje zapłaty od swojego kontrahenta pomimo wykonanej usługi czy dostarczonego towaru. A podatek VAT musi zapłacić. W takiej sytuacji można skorzystać z tzw. ulgi za złe długi.

Ulga na złe długi

REKLAMA

Autopromocja

Ulga ta polega na korekcie podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu dostawy towarów i usług na terytorium kraju.

 Zgodnie z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Przy czym nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Co należy rozumieć przez pojecie uprawdopodobnienia nieściągalności? Otóż za taką wierzytelność uważa się nieuregulowanie lub zbycie jej w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu płatności (dawniej, przed zmianami w ustawie było 180 dni). W takim wypadku można dokonać korekty deklaracji pomniejszając kwotę podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Aby skorzystać z takiej ulgi na dzień korekty wierzyciel oraz dłużnik muszą być czynnymi podatnikami VAT. W sytuacji, kiedy wierzyciel nie jest pewien, czy dłużnik jest zarejestrowany, jako podatnik VAT, może zwrócić się na piśmie do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o potwierdzenie statusu prawno-podatkowego dłużnika.

Nabywca w trakcie wykonywania usługi lub dostarczania towaru nie może też być w trakcie upadłości albo likwidacji. Jeżeli upadłość bądź likwidacja nastąpi po np. wykonaniu usługi nie ma to wpływu na skorzystanie z ulgi, jaką daje Ustawa z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.

 Sprzedawca towarów lub usług nie może także zbyć takiej wierzytelności. Nie może również istnieć pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem:

- powinowactwo

- małżeństwo

- pokrewieństwo

- powiązania z tytułu przysposobienia, powiązania kapitałowe, wynikające ze stosunku pracy oraz majątkowe.

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki podatnika

Faktury za usługi ciągłe - termin wystawienia

Od 2013 r. wierzyciel nie musi tak jak wcześniej zawiadamiać dłużnika o zamiarze dokonania korekty. Dawniej Podatnik VAT - wierzyciel - musiał wysłać do kontrahenta pismo z taką informacją i dopiero, gdy ten w ciągu 14 dni od otrzymania takiego powiadomienia nie uregulował całości kwoty wierzyciel mógł skorzystać z ulgi za tzw. złe długi.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Od 2013 r. wierzyciel nie musi też zawiadamiać dłużnika o tym, że takiej korekty dokonał. Zobowiązany jest natomiast do poinformowania organu podatkowego o dokonanej korekcie oraz wskazać kwotę korekty i podać dane dłużnika.

REKLAMA

Nie można korzystać z ulgi na faktury, które były nieregulowane przez kilka lat. Wierzyciel musi pamiętać, że może dokonać takiej korekty tylko i wyłącznie w ciągu 2 lat, pamiętając, że liczy od końca roku, w którym została wystawiona faktura.

Przykład
W styczniu 2013 r. Pan Kowalski dostarczył towar lub wykonał jakąś usługę spółce „XXX” na kwotę 20.000 zł netto + VAT w wysokości 4600 zł, którą to kwotę udokumentował wystawioną fakturą wystawioną 15 stycznia. Spółka „XXX” powinna uregulować płatność z tego tytułu 31 stycznia 2013 r., co było określone na fakturze i umowie między tymi dwoma kontrahentami. Niestety nie zrobiła tego. Co może teraz zrobić Pan Kowalski? Otóż w dniu 30 czerwca 2013 r. minie 150 dni od wyznaczonego terminu płatności i P. Kowalski może w tym momencie skorzystać z ulgi za złe długi aż do końca 2015 r.

Jolanta Cholewa

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA