REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obniżyć VAT za rok 2013

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dokonując zakupów przed końcem roku przedsiębiorca może obniżyć zobowiązania związane z podatkiem VAT za rok 2013 r. Musi jednak pamiętać o kilku istotnych zasadach, by nie okazało się, że zamiast spodziewanej obniżki zobowiązania podatkowego wobec fiskusa, będzie musiał zapłacić karę.


Koszty i przychody w grudniu


- Pod koniec roku przedsiębiorcy już wiedzą, jak kształtują się ich przychody i koszty. Jeśli przychody były korzystne, a koszty nieznaczne, to wiadomo, że podatek będzie dosyć wysoki. Jeżeli więc firma ma potrzeby, które dobrze byłoby zrealizować, to grudzień jest optymalnym miesiącem - mówi Katarzyna Rola-Stężycka, ekspertka Tax Care.

REKLAMA

REKLAMA

Należy pamiętać jednak, że nie wszystkie zakupy uda się rozliczyć w tym właśnie miesiącu. Tak jest w przypadku środków trwałych, które rozliczane są w kolejnym miesiącu od daty wprowadzenia ich do ewidencji.

Prezenty świąteczne dla pracowników - PIT i składki ZUS

Dokumentowanie i ewidencjonowanie kosztów w pkpir

REKLAMA


Amortyzacja od nowego roku


- Jeżeli przedsiębiorca decyduje się na zakup czegoś, czego będzie używał dłużej w firmie niż przez rok, a jednocześnie wartość tego zakupu jest wyższa niż 3,5 tys. zł, to stanowi to środek trwały. I nawet jeżeli uda się zrealizować go w grudniu, to amortyzację będzie można zacząć najwcześniej w styczniu - informuje Katarzyna Rola-Stężycka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspertka podkreśla, że są dwie możliwości, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy, by zmniejszyć roczne zobowiązanie, gdy zakupy dokonywane są w grudniu.

Amortyzacja samochodu w firmie

Amortyzacja środka trwałego używanego sezonowo

- Można kupić rzecz, która będzie używana krócej niż rok niezależnie od wartości. Jeśli jednak później okaże się, że jednak będzie służyła w firmie dłużej niż rok, to okaże się też, że jest to środek trwały - przestrzega Katarzyna Rola-Stężycka.

W takim przypadku należy zrobić korektę i uwzględnić wsteczną amortyzację.

 

- Czyli nie dość, że robimy korektę za grudzień, pojawiają się nam jeszcze odsetki. Warto więc przemyśleć, jaki będzie faktycznie czas używania zakupionego przedmiotu czy sprzętu - radzi Katarzyna Rola-Stężycka.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Środki trwałe poniżej 3,5 tys. zł


Z kolei kupując środki trwałe, ale poniżej ceny 3,5 tys. zł (za jeden egzemplarz), jak np. krzesło, biurko, sprzęt biurowy, także można rozliczyć je w miesiącu, w którym zostają przekazywane do użytkowania.

- Jeszcze pewną możliwość dają środki trwałe podlegające jednorazowej amortyzacji. Jest katalog zakupów, które pozwalają na jednorazowe rozliczenie również w miesiącu oddania do użytkowania, wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. Jest to jednak możliwość dostępna tylko dla dwóch kategorii przedsiębiorców: dla tzw. małych podatników, i tych, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą i nie mieli firmy w poprzednich dwóch latach - podpowiada ekspertka.

Jak dokonać amortyzacji samochodu metodą liniową

Dotyczy to tylko środków trwałych zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych. Są to m. in. narzędzia czy samochody ciężarowe. Limit jednorazowej amortyzacji, czyli łączna wartość odpisów amortyzacyjnych w 2013 r. nie może przekroczyć 205 tys. złotych.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA