REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak najkorzystniej wycofać samochód z firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Okuniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i rozliczam się na podstawie pkpir. W grudniu 2005 r. kupiliśmy z mężem samochód osobowy. Wprowadziłam go do firmy i amortyzowałam. Odliczyłam 60% VAT. Obecnie zastanawiam się nad wycofaniem tego samochodu z firmy. Będzie go używał mój mąż, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jaki sposób wycofania będzie najkorzystniejszy?

 

rada

 

Najkorzystniejsze w tym przypadku będzie przekazanie samochodu na potrzeby własne podatnika. Gdyby podatniczka chciała sprzedać samochód, w podatku dochodowym nie spowoduje to skutków, jeśli samochód zostanie sprzedany po 6 latach od momentu jego wycofania. W VAT należy dokonać korekty podatku naliczonego, odliczonego przy zakupie.

uzasadnienie

Biorąc pod uwagę fakt, że samochód w dalszym ciągu będzie użytkowany, tylko już nie w działalności gospodarczej, najwłaściwsze będzie wycofanie samochodu z działalności i przekazanie go na potrzeby własne podatnika.

W podatku dochodowym zamiar przekazania samochodu na potrzeby własne wiąże się z wycofaniem go z działalności i odnotowaniem tego w ewidencji środków trwałych. Z tą chwilą samochód przestaje być środkiem trwałym. Ostatni odpis amortyzacyjny będzie dokonany w miesiącu, w którym nastąpiło wycofanie (art. 22h ust. 1 updof). Przykładowo, jeśli wycofano samochód w lipcu, to ostatni odpis amortyzacyjny będzie w lipcu. Czynność wycofania samochodu z działalności gospodarczej nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku dochodowym. Skutki podatkowe mogą powstać jednak przy sprzedaży tego samochodu. Gdy podatniczka sprzeda samochód przed upływem 6 lat od momentu wycofania go (licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym samochód został wycofany z działalności), ma obowiązek opodatkować dochód ze sprzedaży. Dochód ze sprzedaży (lub strata) będzie stanowił dochód z działalności gospodarczej. Dochód należy ustalić, odejmując od przychodu ze zbycia niezamortyzowaną wartość samochodu. Sprzedaż samochodu po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej również będzie stanowiła przychód z działalności gospodarczej (sprzedaż przed upływem wymienionych 6 lat).

PRZYKŁAD

Podatnik 31 maja 2007 r. wycofał z działalności gospodarczej samochód, który nabył w czerwcu 2005 r. Sprzedał go 15 lipca 2007 r. i osiągnął przychód w wysokości 28 000 zł. Wartość początkowa samochodu wynosiła 45 000 zł. Dokonano odpisów amortyzacyjnych na kwotę 18 000 zł.

Przychód w wysokości 28 000 zł należy zaksięgować do kolumny 8 pkpir „pozostałe przychody”. Koszt w postaci niezamortyzowanej wartości samochodu w wysokości 27 000 zł należy zaksięgować w kolumnie 13 pkpir „pozostałe wydatki” (jeśli podatnik prowadzi księgę według starego wzoru, to w kolumnie 14). Dochód do opodatkowania ze sprzedaży samochodu wynosi: 28 000 zł - (45 000 zł - 18 000 zł) = 1000 zł.

W VAT nieodpłatne przekazanie środka trwałego na potrzeby własne podatnika stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Wyjątek od tej zasady dotyczy przypadku dostawy samochodu osobowego, od którego odliczono 60% VAT, pod warunkiem że był on używany przez podatnika co najmniej pół roku (co w tym przypadku ma miejsce). Wówczas taka dostawa (tutaj: przekazanie na własne cele) korzysta ze zwolnienia z podatku. Czynność przekazania powinna być udokumentowana fakturą wewnętrzną, w której jest zastosowane zwolnienie z VAT. Wartość z faktury wewnętrznej jako obrót należy wykazać w deklaracji VAT-7.

Należy się także „rozliczyć” z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu. W przypadku środka trwałego o wartości początkowej większej niż 15 000 zł, nabytego po 1 czerwca 2005 r., od którego odliczono 60% VAT, zbytego przed upływem 5-letniego okresu korekty (dla nieruchomości jest to 10 lat), należy skorygować wartość odliczenia o 1/5 za każdy rok pozostały do końca okresu korekty (art. 91 ust. 2 ustawy o VAT). Korekty odliczenia VAT należy dokonać jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Należy to zrobić w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie samochodu na potrzeby osobiste.

PRZYKŁAD

Podatnik (z wcześniejszego przykładu) w momencie zakupu samochodu - czerwiec 2005 r. - odliczył VAT w wysokości 60%, tj. 5940 zł.

W momencie przekazania na potrzeby własne dokonuje korekty odliczenia. Należy ją ująć w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie samochodu na potrzeby osobiste. W związku z tym, że samochód został wycofany z działalności w maju 2007 r., a podatek został odliczony w czerwcu 2005 r., to podatnik za dwa lata nie musi dokonywać korekty, natomiast 3/5 odliczenia podlega korekcie.

5940 zł × 2/5 = 2376 zł

5940 zł × 3/5 = 3564 zł

Podatnik powinien zmniejszyć odliczenie VAT naliczonego w deklaracji za maj 2007 r. o kwotę 3564 zł i wykazać tę kwotę w deklaracji VAT-7.

l art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 22h ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

l art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

l § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784

Katarzyna Okuniewska

księgowa z wieloletnim doświadczeniem, ekonomista

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA