REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT, gdy zostanie przekroczony limit zwolnienia

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozpocząć rozliczenie VAT, gdy przekroczymy limit 10 000 euro? Jak naliczyć VAT i udokumentować transakcje, w wyniku której przekraczamy limit?
RADA

Jeżeli przed dniem przekroczenia limitu nie zostanie złożone zgłoszenie rejestracyjne, to opodatkowaniu będzie podlegała tylko ta część nadwyżki, która nie mieści się w limicie. Dokumentujemy taką transakcję na dotychczasowych zasadach, ponieważ faktury mogą wystawiać tylko zarejestrowani podatnicy VAT. W takim przypadku albo do kwoty nadwyżki należy naliczyć VAT, albo uznać, że jest to kwota brutto i wyliczyć kwotę VAT metodą w stu. Gdy zarejestrujemy się przed dniem utraty zwolnienia, to od następnego dnia należy wszystkie transakcje dokumentować fakturą VAT, gdy istnieje taki obowiązek. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jeżeli wartość sprzedaży u podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego w VAT (na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT) przekroczy kwotę limitu uprawniającą do tego zwolnienia, w momencie jej przekroczenia zwolnienie traci moc. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Wynika to z przepisu art. 113 ust. 5 i 10 ustawy. Oznacza to, że opodatkowaniu podlega tylko ta część sprzedaży, która przekracza kwotę określonego limitu, czyli równowartość 10 000 euro. W roku bieżącym stanowi ona wartość 39 700 zł. Przyjmując literalne brzmienie przepisu, w sytuacji gdy podatnik dokonuje sprzedaży, której wartość powoduje przekroczenie kwoty limitu tylko częściowo, a częściowo mieści się jeszcze w granicy tego limitu, ma obowiązek opodatkować nie całą wartość tej sprzedaży, tylko tę jej część, która przekracza kwotę wyznaczonego limitu. Taka sytuacja może mieć miejsce wówczas, gdy przed dniem utraty zwolnienia podatnik nie złoży zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-R o utracie tego zwolnienia.

Przykład

Firma Markos prowadząca działalność handlową korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT od 2 lat. Jej obrót ze sprzedaży do 22 czerwca wyniósł 39 000 zł. Oznacza to, że z pewnością w dniu 22 czerwca firma przekroczy kwotę tego limitu i utraci prawo do zwolnienia. Jednak 21 czerwca br. nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego. Załóżmy, że w tym dniu dokonała pierwszej transakcji na wartość 2500 zł. W takiej sytuacji kwota tej sprzedaży o wartości 700 zł będzie się jeszcze mieściła w kwocie limitu zwolnienia, natomiast kwota 1800 zł będzie już poza nią, czyli będzie podlegała opodatkowaniu. Firma może oczywiście opodatkować całą wartość sprzedaży i najczęściej w praktyce taka zasada jest stosowana, szczególnie gdy sprzedaż jest ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej i nie jest możliwe rozbicie tej wartości na dwie odrębne pozycje. Gdy nie złożyliśmy zgłoszenia rejestracyjnego, taką transakcję powinniśmy udokumentować na dotychczasowych zasadach (rachunek).

Do kwoty 1800 zł firma powinna zastosować opodatkowanie według odpowiedniej stawki VAT, przy czym sposób opodatkowania zależny będzie od tego, czy firma zdecyduje się na pobranie kwoty podatku od nabywcy, czy też sama poniesie ciężar tego opodatkowania. Niezależnie od tego, czy faktycznie pobierze od tej wartości podatek należny od nabywcy, czy też nie, będzie zobowiązana do naliczenia od niej podatku i rozliczenia go z urzędem skarbowym. Rozliczenie może być zatem różne. W pierwszy przypadku będzie to wyliczenie następujące (z zastosowaniem 22-proc. stawki VAT):

Wartość netto 1800 x 22% = 396 zł. Cena sprzedaży wyniesie wówczas 700 + 1800 + 396 = 2896 zł.

W drugim przypadku firma ma prawo uznać, że należna kwota z tytułu sprzedaży stanowi jej obrót. Podstawą opodatkowania jest zatem kwota obrotu pomniejszona o należny VAT, czyli: (1800 x 100) : 122 = 1475 , a kwota należnego VAT wynosi 325 zł. W tym przypadku cena sprzedaży będzie stanowiła wartość taką samą jak przy zwolnieniu, czyli 2500 zł, niemniej jednak firma będzie zobowiązana odprowadzić VAT od wartości przekraczającej limit zwolnienia w wysokości 325 zł, mimo że go nie pobrała od nabywcy.

Na skutek utraty prawa do zwolnienia podmiotowego w VAT lub rezygnacji z tego zwolnienia podatnik ma następujące obowiązki:

- złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, lub jego aktualizację,

- zaprowadzić ewidencję sprzedaży na potrzeby VAT,

 dokumentować dokonywane czynności fakturami VAT,

- składać deklaracje VAT,

- wypełniać inne obowiązki obciążające podatnika VAT.

Zgłoszenie rejestracyjne należy złożyć w ściśle określonych terminach. Obowiązek ten wynika z przepisu art. 96 ust. 5, a mianowicie:

- przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia podmiotowego w VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

- przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia podmiotowego (gdy kontynuuje korzystanie z tego zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy)

- przed dniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w przypadku rezygnacji ze zwolnienia (gdy podatnik rozpoczął działalność w trakcie roku podatkowego - art. 113 ust. 9 ustawy).

Nałożony obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w przedstawionych terminach ma wpływ na sposób opodatkowania sprzedaży w chwili przekroczenia kwoty limitu uprawniającej do korzystania z niego. Istotne jest to, że ustawodawca wymaga, aby zgłoszenie zostało złożone przed dniem utraty tego zwolnienia albo rezygnacji (ewentualnie przed początkiem miesiąca, w którym z niego rezygnuje). W konsekwencji jego złożenia podatnik uzyskuje status podatnika czynnego VAT, a zatem każda jego sprzedaż od następnego dnia po jego złożeniu podlega opodatkowaniu VAT, niezależnie od tego, czy mieści się ona jeszcze w kwocie limitu zwolnienia, czy już nie. W omawianej sytuacji decydujące znaczenie w sposobie opodatkowania sprzedaży ma zatem fakt, że status czynnego podatnika VAT uzyskuje się w dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (lub jego aktualizacji na tym samym formularzu), a nie z chwilą otrzymania jego potwierdzenia na druku VAT-5. W przypadku złożenia go przed utratą zwolnienia (zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy) podatnik zobowiązany jest opodatkować każdą sprzedaż od dnia następnego po tym dniu.

Potwierdzeniem powyższego jest decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydana przez Izbę Skarbową w Warszawie z 22 listopada 2005 r., nr 1401/HTI/4407/14-36/05/BT, w której stwierdzono m.in.: „(...) mimo sformułowania zawartego w tym przepisie [tj. art. 96 ust. 4 ustawy o VAT - przyp. autora], że naczelnik rejestruje podatnika, rejestracja następuje w momencie samego zgłoszenia rejestracyjnego (złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R). Z tą chwilą podmiot staje się zarejestrowanym podatnikiem i od dnia następnego po dokonaniu rejestracji przysługuje mu prawo do odliczeń i otrzymywania zwrotów. (...) Potwierdzenie, o którym mowa w art. 96 ust. 4 ustawy ma charakter prawny zaświadczenia w rozumieniu art. 306a i nast. Ordynacji podatkowej, wydanego w tym przypadku z urzędu, w następstwie jednak akcji podatnika, który na druku VAT-R dokonał zgłoszenia rejestracyjnego, skutkującego jego wpisem do stosownego rejestru podatników VAT”.

Przykład

Załóżmy, że ma miejsce sytuacja z poprzedniego przykładu. Obroty firmy w czerwcu zbliżają się do kwoty granicznej limitu. Zakłada ona, że 22 czerwca przekroczy kwotę limitu w związku z czym składa 21 czerwca zgłoszenie rejestracyjne (aktualizacyjne), zaznaczając w nim kwadrat 8 w polu 28 z czego wynika, że traci zwolnienie o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. W związku z tym każda sprzedaż dokonana przez nią od następnego dnia podlega opodatkowaniu VAT. Do całej wartości sprzedaży o wartości 2500 zł w dniu 22 czerwca doliczy zatem podatek według stawki 22% VAT, czyli 2500 x 22% = (550 zł), cena sprzedaży wyniesie więc 3050 zł. Nie ma przy tym znaczenia, że część tej sprzedaży mieści się jeszcze w kwocie limitu uprawniającej do zwolnienia. Z chwilą złożenia zgłoszenia VAT-R (z informacją o utracie zwolnienia lub rezygnacji) firma utraci status podatnika zwolnionego podmiotowo z VAT. Firma może również nie doliczać VAT, tylko uznać, ze kwota sprzaedaży jest kwot brutto, która zawiera już VAT.

- art. 96 ust. 1, 3-5, art. 106 ust. 1, art. 113 ust. 1, 4-10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie w VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA