REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT, gdy zostanie przekroczony limit zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozpocząć rozliczenie VAT, gdy przekroczymy limit 10 000 euro? Jak naliczyć VAT i udokumentować transakcje, w wyniku której przekraczamy limit?
RADA

Jeżeli przed dniem przekroczenia limitu nie zostanie złożone zgłoszenie rejestracyjne, to opodatkowaniu będzie podlegała tylko ta część nadwyżki, która nie mieści się w limicie. Dokumentujemy taką transakcję na dotychczasowych zasadach, ponieważ faktury mogą wystawiać tylko zarejestrowani podatnicy VAT. W takim przypadku albo do kwoty nadwyżki należy naliczyć VAT, albo uznać, że jest to kwota brutto i wyliczyć kwotę VAT metodą w stu. Gdy zarejestrujemy się przed dniem utraty zwolnienia, to od następnego dnia należy wszystkie transakcje dokumentować fakturą VAT, gdy istnieje taki obowiązek. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jeżeli wartość sprzedaży u podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego w VAT (na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT) przekroczy kwotę limitu uprawniającą do tego zwolnienia, w momencie jej przekroczenia zwolnienie traci moc. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Wynika to z przepisu art. 113 ust. 5 i 10 ustawy. Oznacza to, że opodatkowaniu podlega tylko ta część sprzedaży, która przekracza kwotę określonego limitu, czyli równowartość 10 000 euro. W roku bieżącym stanowi ona wartość 39 700 zł. Przyjmując literalne brzmienie przepisu, w sytuacji gdy podatnik dokonuje sprzedaży, której wartość powoduje przekroczenie kwoty limitu tylko częściowo, a częściowo mieści się jeszcze w granicy tego limitu, ma obowiązek opodatkować nie całą wartość tej sprzedaży, tylko tę jej część, która przekracza kwotę wyznaczonego limitu. Taka sytuacja może mieć miejsce wówczas, gdy przed dniem utraty zwolnienia podatnik nie złoży zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-R o utracie tego zwolnienia.

Przykład

Firma Markos prowadząca działalność handlową korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT od 2 lat. Jej obrót ze sprzedaży do 22 czerwca wyniósł 39 000 zł. Oznacza to, że z pewnością w dniu 22 czerwca firma przekroczy kwotę tego limitu i utraci prawo do zwolnienia. Jednak 21 czerwca br. nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego. Załóżmy, że w tym dniu dokonała pierwszej transakcji na wartość 2500 zł. W takiej sytuacji kwota tej sprzedaży o wartości 700 zł będzie się jeszcze mieściła w kwocie limitu zwolnienia, natomiast kwota 1800 zł będzie już poza nią, czyli będzie podlegała opodatkowaniu. Firma może oczywiście opodatkować całą wartość sprzedaży i najczęściej w praktyce taka zasada jest stosowana, szczególnie gdy sprzedaż jest ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej i nie jest możliwe rozbicie tej wartości na dwie odrębne pozycje. Gdy nie złożyliśmy zgłoszenia rejestracyjnego, taką transakcję powinniśmy udokumentować na dotychczasowych zasadach (rachunek).

Do kwoty 1800 zł firma powinna zastosować opodatkowanie według odpowiedniej stawki VAT, przy czym sposób opodatkowania zależny będzie od tego, czy firma zdecyduje się na pobranie kwoty podatku od nabywcy, czy też sama poniesie ciężar tego opodatkowania. Niezależnie od tego, czy faktycznie pobierze od tej wartości podatek należny od nabywcy, czy też nie, będzie zobowiązana do naliczenia od niej podatku i rozliczenia go z urzędem skarbowym. Rozliczenie może być zatem różne. W pierwszy przypadku będzie to wyliczenie następujące (z zastosowaniem 22-proc. stawki VAT):

Wartość netto 1800 x 22% = 396 zł. Cena sprzedaży wyniesie wówczas 700 + 1800 + 396 = 2896 zł.

W drugim przypadku firma ma prawo uznać, że należna kwota z tytułu sprzedaży stanowi jej obrót. Podstawą opodatkowania jest zatem kwota obrotu pomniejszona o należny VAT, czyli: (1800 x 100) : 122 = 1475 , a kwota należnego VAT wynosi 325 zł. W tym przypadku cena sprzedaży będzie stanowiła wartość taką samą jak przy zwolnieniu, czyli 2500 zł, niemniej jednak firma będzie zobowiązana odprowadzić VAT od wartości przekraczającej limit zwolnienia w wysokości 325 zł, mimo że go nie pobrała od nabywcy.

Na skutek utraty prawa do zwolnienia podmiotowego w VAT lub rezygnacji z tego zwolnienia podatnik ma następujące obowiązki:

- złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, lub jego aktualizację,

- zaprowadzić ewidencję sprzedaży na potrzeby VAT,

 dokumentować dokonywane czynności fakturami VAT,

- składać deklaracje VAT,

- wypełniać inne obowiązki obciążające podatnika VAT.

Zgłoszenie rejestracyjne należy złożyć w ściśle określonych terminach. Obowiązek ten wynika z przepisu art. 96 ust. 5, a mianowicie:

- przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia podmiotowego w VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

- przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia podmiotowego (gdy kontynuuje korzystanie z tego zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy)

- przed dniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w przypadku rezygnacji ze zwolnienia (gdy podatnik rozpoczął działalność w trakcie roku podatkowego - art. 113 ust. 9 ustawy).

Nałożony obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w przedstawionych terminach ma wpływ na sposób opodatkowania sprzedaży w chwili przekroczenia kwoty limitu uprawniającej do korzystania z niego. Istotne jest to, że ustawodawca wymaga, aby zgłoszenie zostało złożone przed dniem utraty tego zwolnienia albo rezygnacji (ewentualnie przed początkiem miesiąca, w którym z niego rezygnuje). W konsekwencji jego złożenia podatnik uzyskuje status podatnika czynnego VAT, a zatem każda jego sprzedaż od następnego dnia po jego złożeniu podlega opodatkowaniu VAT, niezależnie od tego, czy mieści się ona jeszcze w kwocie limitu zwolnienia, czy już nie. W omawianej sytuacji decydujące znaczenie w sposobie opodatkowania sprzedaży ma zatem fakt, że status czynnego podatnika VAT uzyskuje się w dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (lub jego aktualizacji na tym samym formularzu), a nie z chwilą otrzymania jego potwierdzenia na druku VAT-5. W przypadku złożenia go przed utratą zwolnienia (zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy) podatnik zobowiązany jest opodatkować każdą sprzedaż od dnia następnego po tym dniu.

Potwierdzeniem powyższego jest decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydana przez Izbę Skarbową w Warszawie z 22 listopada 2005 r., nr 1401/HTI/4407/14-36/05/BT, w której stwierdzono m.in.: „(...) mimo sformułowania zawartego w tym przepisie [tj. art. 96 ust. 4 ustawy o VAT - przyp. autora], że naczelnik rejestruje podatnika, rejestracja następuje w momencie samego zgłoszenia rejestracyjnego (złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R). Z tą chwilą podmiot staje się zarejestrowanym podatnikiem i od dnia następnego po dokonaniu rejestracji przysługuje mu prawo do odliczeń i otrzymywania zwrotów. (...) Potwierdzenie, o którym mowa w art. 96 ust. 4 ustawy ma charakter prawny zaświadczenia w rozumieniu art. 306a i nast. Ordynacji podatkowej, wydanego w tym przypadku z urzędu, w następstwie jednak akcji podatnika, który na druku VAT-R dokonał zgłoszenia rejestracyjnego, skutkującego jego wpisem do stosownego rejestru podatników VAT”.

Przykład

Załóżmy, że ma miejsce sytuacja z poprzedniego przykładu. Obroty firmy w czerwcu zbliżają się do kwoty granicznej limitu. Zakłada ona, że 22 czerwca przekroczy kwotę limitu w związku z czym składa 21 czerwca zgłoszenie rejestracyjne (aktualizacyjne), zaznaczając w nim kwadrat 8 w polu 28 z czego wynika, że traci zwolnienie o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. W związku z tym każda sprzedaż dokonana przez nią od następnego dnia podlega opodatkowaniu VAT. Do całej wartości sprzedaży o wartości 2500 zł w dniu 22 czerwca doliczy zatem podatek według stawki 22% VAT, czyli 2500 x 22% = (550 zł), cena sprzedaży wyniesie więc 3050 zł. Nie ma przy tym znaczenia, że część tej sprzedaży mieści się jeszcze w kwocie limitu uprawniającej do zwolnienia. Z chwilą złożenia zgłoszenia VAT-R (z informacją o utracie zwolnienia lub rezygnacji) firma utraci status podatnika zwolnionego podmiotowo z VAT. Firma może również nie doliczać VAT, tylko uznać, ze kwota sprzaedaży jest kwot brutto, która zawiera już VAT.

- art. 96 ust. 1, 3-5, art. 106 ust. 1, art. 113 ust. 1, 4-10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie w VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA