REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie w barterze – konieczna faktura!

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Rozliczenie w barterze – konieczna faktura! /Fotolia
Rozliczenie w barterze – konieczna faktura! /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczając się w barterze, nie można jedynie wymienić się towarem lub usługami. Taką transakcję również trzeba zaksięgować. Jak zrobić to prawidłowo?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest barter?

Barter to transakcja, w ramach której dwie firmy rozliczają się bez użycia pieniądza. W barterze można wymienić się zarówno towarem materialnym, jak i wymienić go za usługę, bądź po prostu wymienić się usługami. Zasadą jest tu to, że towar lub usługa podlegające wymianie są sobie finansowo równoważne (mówiąc wprost – obie strony transakcji zgadzają się, że towary/usługi, które wymieniają między sobą, mają taką samą wartość). Ta wartość musi mieć jednak rzeczywiste uzasadnienie w cenach rynkowych. Nie można w ramach barteru wycenić swojej usługi 10-krotnie drożej niż średnia cena rynkowa tylko po to, by uzasadnić barterem otrzymany od drugiej strony towar. Urząd skarbowy ma prawo zakwestionować umowę barterową, jeśli uzna, że wartość wymienianych towarów lub usług nie odpowiada średnim cenom rynkowym obowiązującym na danym terenie.

REKLAMA

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po co księgować barter?

Mimo że taka transakcja odbywa się bezgotówkowo, to nadal wymaga zaksięgowania. Dlaczego? W przypadku usług jest to może mniej oczywiste, ale łatwo to zrozumieć, jeśli pomyślimy o tym, że w barterze wymieniamy również towar. Firma musi zaksięgować jego wydanie i (jeśli w ramach barteru otrzymuje również towar) jego przyjęcie. Ponadto to, co dostajemy w barterze, jest przychodem firmy – ma zatem skutki podatkowe. Barter podlega również opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak księgować barter?

W księgach rachunkowych do ewidencji transakcji barterowych stosuje się zasady stosowane przy umowach kupna-sprzedaży. W barterze każda strona jest zarówno nabywcą, jak i kupującym. Zarówno koszt, jak i przychód będą dla każdej firmy w tym przypadku identycznymi kwotami, dlatego też jest to transakcja podatkowo neutralna. Poza fakturą lub rachunkiem za usługę albo towar kontrahenci powinni spisać umowę barterową (która dokumentuje transakcję), w której określone zostaną strony umowy, przedmiot transakcji, jego wartość oraz termin wykonania usług/dostawy towarów.

Barter w księgach rachunkowych i ewidencji podatkowej

Umowa barterowa a VAT

Wszystkie towary lub usługi wymieniane w ramach barteru na gruncie podatku VAT uznawane są za odpłatne (płatnością za nie jest inny towar lub usługa). Z tego powodu towary i usługi rozliczane barterowo objęte są podatkiem VAT ze stawką właściwą dla danego kontrahenta (czyli każdy rozlicza VAT tak jak przy normalnej sprzedaży). Jeśli stawki podatku VAT dla obu kontrahentów są identyczne, sprawa jest prosta, ale może się zdarzyć, że wymieniany towar lub usługi objęte są różnymi stawkami. Co wtedy? W takiej sytuacji umowa barterowa pod względem uregulowania podatku VAT przestaje być podatkowo neutralna. Może się zatem zdarzyć, że wymieniając towar na usługę zwolnioną z VAT-u, obowiązek podatkowy powstanie jednie po jednej stronie transakcji.

Jak organy podatkowe sprawdzają zasadność zwrotu VAT

Barter w KPiR-ze

A czy w Księdze Przychodów I Rozchodów barter musi zostać ewidencjonowany? Oczywiście! Wartość transakcji wpisuje się zarówno w koszt, jak i w przychód prowadzenia działalności.

Autor: SaldeoSMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA