REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawianie zbiorczych faktur korygujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wystawianie zbiorczych faktur korygujących / Fot. Fotolia
Wystawianie zbiorczych faktur korygujących / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbiorcze faktury korygujące muszą zawierać numery i daty faktur korygowanych. To zbędna formalność, którą należałoby zmienić, nowelizując ustawę o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Fiskus przyjazny podatnikom – to hasło od lat przyświeca poczynaniom resortu finansów, w tym zmianom regulacji prawnych. Zapewne taki cel kierował zmianą zasad wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Od półtora roku zasady ich wystawiania są uregulowane w art. 106a–106q ustawy o VAT. Zostały tam przeniesione z rozporządzenia ministra finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 68, poz. 360). Miało to być tylko przeniesienie regulacji z jednego aktu prawnego do drugiego. Okazało się jednak, że oprócz przeniesienia dodano także nowe wymogi, które dla podatników okazały się bardzo kłopotliwe. Dlaczego?

Przed 1 stycznia 2014 r. zbiorcze faktury korygujące nie musiały zawierać numerów i dat faktur korygowanych. Natomiast od początku 2014 r. powyższe elementy zawierać już muszą. Czy to miało być ułatwieniem? Sprawa jest o tyle dziwna, że przepisy ustawy o VAT w tym zakresie miały być „odzwierciedleniem uchylonego rozporządzenia” – czytamy w uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o VAT. Tymczasem wynikające z rozporządzenia wymogi rozszerzono w momencie ich przeniesienia do ustawy.

Po rabacie

Wystawianie zbiorczych faktur korygujących ma istotne znaczenie i jest sporym ułatwieniem, zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy udzielają rabatów czy upustów swoim kontrahentom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego – a są nimi np. rabaty, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą.

Czy podpis kontrahenta na fakturze korygującej jest obowiązkowy

Warto w tym miejscu wyjaśnić, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Artykuł 106j ustawy o VAT pozwala na wystawienie zbiorczej faktury korygującej w przypadku korekty wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym.

Zatem jeśli przykładowo w danym miesiącu podatnik wystawił dla jednego kontrahenta 10 faktur, a następnie przyznał mu rabat, może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla tych 10 faktur pierwotnych. Zamiast zatem wystawiać 10 dokumentów, wystarczy wystawić jeden.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Dane w dokumentacji

Przy wystawianiu faktur VAT korygujących do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonywanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, oprócz danych wynikających z art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, dodatkowo powinna zawierać wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielony upust lub obniżka. Natomiast faktura taka może nie zawierać numeru VAT nabywcy, daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub daty otrzymania zapłaty oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Zbiorcza faktura korygująca wystawiona do wszystkich dostaw lub usług dokonywanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, w myśl przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r., powinna jednak, podobnie jak zwykła faktura korygująca, zawierać również daty i numery faktur korygowanych. Taki obowiązek potwierdza w swojej interpretacji m.in. dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (interpretacja z 3 kwietnia 2014 r., nr IPTPP4/443-12/14-3/MK).

Czy na fakturze korygującej trzeba podać przyczyny jej wystawienia

Nie sposób nie zauważyć, że to dość uciążliwy obowiązek, który w znacznej mierze niweluje zysk, jaki daje możliwość korygowania wielu faktur jednym dokumentem (zbiorczą fakturą korygującą). Wymusza to bowiem konieczność dodatkowego wpisywania danych faktur korygowanych, a w przypadku większych korekt – nierzadko również konieczność tworzenia dodatkowych załączników zawierających listę korygowanych faktur.

Cel nowelizacji

Analizując te regulacje, można dojść do wniosku, że ustawodawca jasno precyzuje, czego chce w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Pojawia się jednak pytanie, po co wprowadzać dodatkowe obowiązki, skoro przed nowelizacją ich nie było i wystawianie zbiorczych korekt działało. W tej sytuacji wydaje się uzasadniony postulat, aby resort finansów zastanowił się nad zmianą przepisów w tym zakresie. Każda zmiana przyczyniająca się do zniesienia obowiązków administracyjnych dla przedsiębiorców będzie dla nich ułatwieniem. Będą mogli się zająć prowadzeniem i rozwojem firmy, a nie wpisywaniem dat i numerów faktur pierwotnych do zbiorczej faktury korygującej. Gdy urzędnik będzie chciał wiedzieć, których faktur pierwotnych dotyczy dokument zbiorczy, informację tę będzie mógł bez problemu uzyskać, gdyż zbiorcza faktura korygująca, o której mowa w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, z definicji dotyczy wszystkich dostaw zrealizowanych w danym okresie.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wymagane dane

Zbiorcza faktura korygująca powinna zawierać:

1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”,

2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

3) dane zawarte na fakturach, których dotyczy faktura korygująca, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–4 ustawy, czyli daty i numery faktur pierwotnych oraz nazwy i adresy sprzedawcy i nabywcy oraz numer VAT sprzedawcy,

4) przyczynę korekty,

5) kwotę korekty podstawy opodatkowania i kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej,

6) wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany upust lub obniżka.

Marcin Kaczanowicz

doradca podatkowy w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.

Podstawa prawna

Ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 35). Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA