REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku
Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Początek roku 2016 przyniesie kolejne zmiany podatkowe. Jedna z tych zmian dotyczyć będzie właściwości urzędu skarbowego dla celów VAT. Niektórzy z podatników będą zobowiązani do zmiany dotychczasowego urzędu. Zobaczmy, jaka będzie zasada ustalenia urzędu, do którego składane będą deklaracje rozliczeniowe VAT-7 i VAT-7K.

Urząd skarbowy właściwy dla podatnika

Właściwy dla podatnika urząd skarbowy to ten, do którego zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnik zobowiązany jest składać deklaracje oraz na rzecz którego powinien odprowadzać podatek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy VAT adresata wskazują na deklaracjach VAT-7 i VAT-7K w polu urząd skarbowy. Właściwość urzędu ma też znaczenie dla wskazania odpowiedniego rachunku bankowego, na który należy odprowadzić podatek. Każdy bowiem z urzędów ma dedykowany rachunek bankowy, w przeciwieństwie do ZUS, gdzie występują jedne ogólnopolskie rachunki dla składek obowiązujące bez względu na adres zamieszkania czy adres prowadzenia działalności.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Zmiany w VAT a właściwość urzędu skarbowego w 2016 r.

Podstawowym aktem prawnym określającym właściwość urzędu skarbowego jest ordynacja podatkowa.

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 17 § 1 ordynacja podatkowa

Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika (...).

Jak jednak zastrzega przepis, Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej (...).

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)


Zasady ustalania właściwości urzędu w roku 2015?

W roku 2015 ustawa o VAT, a dokładnie art. 3 tego aktu prawnego, stanowiła, że urzędem skarbowym właściwym dla celów rozliczania VAT nie jest ten, o którym mowa w ordynacji podatkowej, a ten, któremu podatnik podlega ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Art. 3 ust. 1 ustawy o VAT

Właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Korekta deklaracji VAT bez uzasadnienia od 1 stycznia 2016 r.

Taki zapis powodował, że podatnicy w wielu przypadkach zobowiązani byli rozliczać się nie w jednym, a w dwóch urzędach. Powodem takiego stanu rzeczy była inna właściwość urzędu dla celów podatku dochodowego, a inna dla celów VAT. Dla celów podatku dochodowego właściwy będzie urząd:

  • miejsca zamieszkania podatnika (w przypadku osób fizycznych),
  • adresu siedziby (w przypadku np. spółek z o.o.).

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Natomiast do końca 2015 roku VAT rozliczany był w urzędzie wybranym ze względu na miejsce prowadzenia czynności opodatkowanych.

Urząd właściwy do rozliczania VAT od stycznia 2016 - nowe zasady

Zmiany w przepisach, wchodzące w życie od stycznia 2016 roku, uchyliły wspomniany art. 3 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym przestaje obowiązywać przepis szczególny, a  dla określenia urzędu właściwego do rozliczania VAT w 2016 roku należy stosować przepisy ordynacji podatkowej. Od stycznia 2016 roku urzędem właściwym dla celów składania deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K będzie:

  • dla osób fizycznych (np. jednoosobowych działalności gospodarczych) urząd właściwy ze względu na adres zamieszkania podatnika (czyli ten sam, w którym podatnik rozlicza się z tytułu podatku dochodowego);
  • dla osób innych niż osoby fizyczne (np. spółek z o.o., spółek cywilnych) - urząd właściwy ze względu na adres siedziby firmy.

Reforma administracji podatkowej wejdzie w życie 1 lipca 2016 r., a nie 1 stycznia 2016 r.


Zmiana bez aktualizacji VAT-R

Z uwagi na to, że zmiana właściwości urzędu spowodowana jest zmianą przepisów podatkowych, na co podatnik nie ma bezpośrednio wpływu, nie ciąży na nim obowiązek składania aktualizacji VAT-R.

Podwyższone odsetki dla podatników VAT i akcyzy od 2016 roku

Właściwość urzędu dla celów VAT w 2016 - przykłady

Przykład 1. 

Przedsiębiorca, prowadzący jednoosobową działalność osoby fizycznej, posiada siedzibę działalności oraz miejsce zamieszkania we Wrocław Śródmieście, natomiast jedyny sklep, w którym prowadzone są czynności opodatkowane, czyli sprzedaż klientom, mieści się w obszarze Wrocław Fabryczna.

Urząd/Rok

2015

2016

Urząd właściwy dla VAT

ze względu na

miejsce wykonywania czynności opodatkowanych

miejsce zamieszkania podatnika

Urząd właściwy dla PIT

ze względu na

miejsce zamieszkania podatnika

miejsce zamieszkania podatnika

Zatem w roku 2016 podatnik rozliczał się będzie z obu tytułów w jednym urzędzie.

Przykład 2.

Spółka z o.o. posiada siedzibę działalności w Warszawie przy ulicy, dla której urzędem właściwym jest Urząd Warszawa-Mokotów. Natomiast miejscem wykonywania czynności opodatkowanych jest zarówno obszar podlegający urzędowi Warszawa-Mokotów, jak i Warszawa-Wola.

Urząd/Rok

2015

2016

Urząd właściwy dla VAT

ze względu na

adres siedziby spółki

adres siedziby spółki

Urząd właściwy dla PIT

ze względu na

adres siedziby spółki

adres siedziby spółki

Z uwagi na to, że czynności opodatkowane prowadzone są na obszarze podlegającym więcej niż jednemu urzędowi w roku 2016 nic się nie zmieni - podatnik rozliczał będzie się wciąż z obu tytułów w jednym urzędzie - właściwym ze względu na adres siedziby działalności.

Autorka: Ewa Szpytko-Waszczyszyn, specjalista ds. prawa podatkowego wfirma.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA