REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku
Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Początek roku 2016 przyniesie kolejne zmiany podatkowe. Jedna z tych zmian dotyczyć będzie właściwości urzędu skarbowego dla celów VAT. Niektórzy z podatników będą zobowiązani do zmiany dotychczasowego urzędu. Zobaczmy, jaka będzie zasada ustalenia urzędu, do którego składane będą deklaracje rozliczeniowe VAT-7 i VAT-7K.

Urząd skarbowy właściwy dla podatnika

Właściwy dla podatnika urząd skarbowy to ten, do którego zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnik zobowiązany jest składać deklaracje oraz na rzecz którego powinien odprowadzać podatek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy VAT adresata wskazują na deklaracjach VAT-7 i VAT-7K w polu urząd skarbowy. Właściwość urzędu ma też znaczenie dla wskazania odpowiedniego rachunku bankowego, na który należy odprowadzić podatek. Każdy bowiem z urzędów ma dedykowany rachunek bankowy, w przeciwieństwie do ZUS, gdzie występują jedne ogólnopolskie rachunki dla składek obowiązujące bez względu na adres zamieszkania czy adres prowadzenia działalności.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Zmiany w VAT a właściwość urzędu skarbowego w 2016 r.

Podstawowym aktem prawnym określającym właściwość urzędu skarbowego jest ordynacja podatkowa.

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 17 § 1 ordynacja podatkowa

Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika (...).

Jak jednak zastrzega przepis, Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej (...).

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)


Zasady ustalania właściwości urzędu w roku 2015?

W roku 2015 ustawa o VAT, a dokładnie art. 3 tego aktu prawnego, stanowiła, że urzędem skarbowym właściwym dla celów rozliczania VAT nie jest ten, o którym mowa w ordynacji podatkowej, a ten, któremu podatnik podlega ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Art. 3 ust. 1 ustawy o VAT

Właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Korekta deklaracji VAT bez uzasadnienia od 1 stycznia 2016 r.

Taki zapis powodował, że podatnicy w wielu przypadkach zobowiązani byli rozliczać się nie w jednym, a w dwóch urzędach. Powodem takiego stanu rzeczy była inna właściwość urzędu dla celów podatku dochodowego, a inna dla celów VAT. Dla celów podatku dochodowego właściwy będzie urząd:

  • miejsca zamieszkania podatnika (w przypadku osób fizycznych),
  • adresu siedziby (w przypadku np. spółek z o.o.).

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Natomiast do końca 2015 roku VAT rozliczany był w urzędzie wybranym ze względu na miejsce prowadzenia czynności opodatkowanych.

Urząd właściwy do rozliczania VAT od stycznia 2016 - nowe zasady

Zmiany w przepisach, wchodzące w życie od stycznia 2016 roku, uchyliły wspomniany art. 3 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym przestaje obowiązywać przepis szczególny, a  dla określenia urzędu właściwego do rozliczania VAT w 2016 roku należy stosować przepisy ordynacji podatkowej. Od stycznia 2016 roku urzędem właściwym dla celów składania deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K będzie:

  • dla osób fizycznych (np. jednoosobowych działalności gospodarczych) urząd właściwy ze względu na adres zamieszkania podatnika (czyli ten sam, w którym podatnik rozlicza się z tytułu podatku dochodowego);
  • dla osób innych niż osoby fizyczne (np. spółek z o.o., spółek cywilnych) - urząd właściwy ze względu na adres siedziby firmy.

Reforma administracji podatkowej wejdzie w życie 1 lipca 2016 r., a nie 1 stycznia 2016 r.


Zmiana bez aktualizacji VAT-R

Z uwagi na to, że zmiana właściwości urzędu spowodowana jest zmianą przepisów podatkowych, na co podatnik nie ma bezpośrednio wpływu, nie ciąży na nim obowiązek składania aktualizacji VAT-R.

Podwyższone odsetki dla podatników VAT i akcyzy od 2016 roku

Właściwość urzędu dla celów VAT w 2016 - przykłady

Przykład 1. 

Przedsiębiorca, prowadzący jednoosobową działalność osoby fizycznej, posiada siedzibę działalności oraz miejsce zamieszkania we Wrocław Śródmieście, natomiast jedyny sklep, w którym prowadzone są czynności opodatkowane, czyli sprzedaż klientom, mieści się w obszarze Wrocław Fabryczna.

Urząd/Rok

2015

2016

Urząd właściwy dla VAT

ze względu na

miejsce wykonywania czynności opodatkowanych

miejsce zamieszkania podatnika

Urząd właściwy dla PIT

ze względu na

miejsce zamieszkania podatnika

miejsce zamieszkania podatnika

Zatem w roku 2016 podatnik rozliczał się będzie z obu tytułów w jednym urzędzie.

Przykład 2.

Spółka z o.o. posiada siedzibę działalności w Warszawie przy ulicy, dla której urzędem właściwym jest Urząd Warszawa-Mokotów. Natomiast miejscem wykonywania czynności opodatkowanych jest zarówno obszar podlegający urzędowi Warszawa-Mokotów, jak i Warszawa-Wola.

Urząd/Rok

2015

2016

Urząd właściwy dla VAT

ze względu na

adres siedziby spółki

adres siedziby spółki

Urząd właściwy dla PIT

ze względu na

adres siedziby spółki

adres siedziby spółki

Z uwagi na to, że czynności opodatkowane prowadzone są na obszarze podlegającym więcej niż jednemu urzędowi w roku 2016 nic się nie zmieni - podatnik rozliczał będzie się wciąż z obu tytułów w jednym urzędzie - właściwym ze względu na adres siedziby działalności.

Autorka: Ewa Szpytko-Waszczyszyn, specjalista ds. prawa podatkowego wfirma.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA