REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydłużenie terminu zwrotu podatnikom rozpoczynającym działalność niezgodne z dyrektywą UE

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

10 lipca br. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C 25/07, udzielając odpowiedzi na pytanie prejudycjalne WSA we Wrocławiu, uznał, że art. 97 ust. 5 ustawy o VAT wydłużający termin zwrotu do 180 dni podatnikom VAT UE rozpoczynającym działalność jest niezgodny z przepisami dyrektywy. Polska nie miała zgody na wprowadzenie takich ograniczeń. Również obowiązek złożenia kaucji ETS uznał za niewspółmierne obciążenie podatników. Podatnicy, którym odmówiono zwrotu w terminie 60 dni, po ogłoszeniu wyroku będą mogli wystąpić o wznowienie postępowania.

Polskie przepisy podlegające ocenie przez ETS

ETS oceniał zgodność przepisów art. 97 ust. 5-7 polskiej ustawy o VAT z przepisami dyrektywy. W art. 97 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług wydłużono termin zwrotu dla określonej grupy podatników. Specjalne zasady dotyczą podatników, którzy:

REKLAMA

• rozpoczynają wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT,

• rozpoczęli wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia VAT-R/UE.

Tym podatnikom nie przysługuje zwrot w terminie 60 lub 25 dni. Termin zwrotu wydłuża się dla nich do 180 dni, gdy spełniają łącznie następujące warunki:

• zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie złożyli w urzędzie skarbowym kaucji gwarancyjnej, zabezpieczenia majątkowego lub gwarancji bankowej na kwotę 250 000 zł.

REKLAMA

Zwrot w skróconym terminie przysługuje tym podatnikom dopiero począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 12 miesięcy lub po upływie 4 kwartałów, za które podatnik składał deklaracje podatkowe oraz rozliczał się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o zwolnienie lub zwrot kaucji po upływie 12 miesięcy, za które składał deklaracje podatkowe oraz rozliczał się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wydłużenie terminu zwrotu

Przepis art. 97 ust. 5 ustawy, który wydłuża termin zwrotu, według ETS nie jest zgodny z art. 18 ust. 2 i 4 dyrektywy. Narusza również zasadę proporcjonalności, ponieważ zwrot powinien nastąpić w rozsądnym terminie. Natomiast termin zwrotu przewidziany w art. 97 ust. 5 ustawy dla nowych podatników jest:

• po pierwsze sześć razy dłuższy niż jednomiesięczny okres objęty deklaracją VAT,

• po drugie trzy razy dłuższy niż termin stosowany do innych podatników,

• po trzecie władze polskie nie wskazały okoliczności, które umożliwiłyby wyjaśnienie wprowadzenia, w celu zwalczania oszustw i unikania opodatkowania, tak znacznej różnicy w traktowaniu podatników.

Według ETS tak długi termin wydaje się tym bardziej niepotrzebny, że w każdym przypadku organ podatkowy może zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT przedłużyć 60-dniowy termin zwrotu. Takie uprawnienie przysługuje urzędowi skarbowemu zawsze, gdy okaże się to zasadne, by sprawdzić w szerszym zakresie zgodność z prawem tego zwrotu i w celu uzyskania wyjaśnień.

Złożenie kaucji gwarancyjnej

Według ETS również kaucja, którą musi złożyć podatnik, aby otrzymać zwrot we wcześniejszym terminie, nie jest proporcjonalna ani do podlegającej zwrotowi kwoty nadwyżki VAT, ani do ekonomicznego znaczenia podatnika.

REKLAMA

W szczególności złożenie takiej kaucji może powodować znaczne ryzyko finansowe dla przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczęły działalność. Mogą w związku z tym nie dysponować znacznymi zasobami finansowymi. Kaucja narusza wymóg, że ustalony sposób zwrotu nie może pociągać za sobą żadnego ryzyka finansowego dla podatnika.

W rzeczywistości złożenie tej kaucji w celu skorzystania ze zwykłego terminu skutkuje tylko zastąpieniem ciężaru finansowego, jakim jest zablokowanie na okres 180 dni kwoty nadwyżki VAT, ciężarem, jakim jest zablokowana kwoty kaucji.

ETS uznał, że jest to tym bardziej nieuzasadnione, że:

• po pierwsze kwota kaucji może być wyższa od danej kwoty nadwyżki VAT,

• po drugie okres zatrzymania kaucji jest dłuższy niż termin zwrotu nadwyżki VAT przewidziany dla nowych podatników.

Brak zgody na wprowadzenie ograniczeń

ETS rozstrzygał również, czy art. 97 ust. 5 ustawy można uznać za specjalny środek, który ma służyć zapobieganiu niektórym rodzajom oszust lub unikania opodatkowania (art. 27 dyrektywy). Jednak na wprowadzenie takich ograniczeń każde państwo musi mieć zgodę Rady.

Według ETS polski rząd nie miał zgody Rady, aby wprowadzić art. 97 ust. 5 ustawy jako specjalny środek stanowiący odstępstwo od szóstej dyrektywy.

Dlatego art. 97 ust. 5 ustawy nie można uznać za „specjalny środek stanowiący odstępstwo” służące zapobieganiu niektórym rodzajom oszustw podatkowych lub unikaniu opodatkowania. Polski rząd nie miał prawa wprowadzać takich ograniczeń.

WAŻNE

Polski rząd nie miał prawa wprowadzać ograniczeń w postaci wydłużenia terminu zwrotu VAT dla podatników rozpoczynających działalność.

Skutki dla polskich podatników

Podatnicy, którym odmówiono zwrotu w skróconym terminie, a postępowanie zakończono decyzją ostateczną, mogą wystąpić z wnioskiem o wznowienie postępowania. Z tym wnioskiem może wystąpić tylko podatnik (organ podatkowy nie wznawia postępowania z urzędu). Z takim wnioskiem można wystąpić w terminie miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia ETS w Dzienniku Urzędowym UE. Jeśli zwrot został wypłacony w terminie 180 dni, a podatnik występował o zwrot w terminie 60 dni, to za okres od 61 dnia do dnia wypłaty zwrotu będą podatnikowi przysługiwać odsetki.

Podatnicy, którzy rozpoczęli działalność i są zarejestrowanymi podatnikami VAT UE, mogą wykazywać VAT do zwrotu, nawet gdy nie złożą kaucji. Organy podatkowe będą zapewne respektować ten wyrok, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczy on bezpośrednio polskich przepisów ustawy. Ponadto Urząd Komitetu Integracji Europejskiej przekazał za pośrednictwem Ministerstwa Finansów pismo z 1 lutego 2007 r. nr AP13/8012/590/PZ/07/PDJC-65-07 dyrektorom izb skarbowych, że wyroki są źródłem prawa wspólnotowego i powinny być uwzględnione w praktyce władz skarbowych. Nie ma znaczenia, że przepis nadal obowiązuje. Podatnik może się bowiem powołać wprost na przepisy dyrektywy, gdy mimo upływu terminu przepisy dyrektywy nie zostały wprowadzone prawidłowo.

Ponadto w rządowym projekcie zmieniającym ustawę o podatku od towarów i usług przewidziano usunięcie art. 97 ust. 5-8 ustawy.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła działalność od maja br. Dokonuje sprzedaży do innych krajów UE. W deklaracji za sierpień wykazała nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym w wysokości 54 000 zł, w deklaracji za sierpień wykazała wewnątrzwspólnotową dostawę na kwotę 200 000 zł. Dlatego do zwrotu w terminie 60 dni będzie jej przysługiwała kwota 44 000 zł (200 000 × 22%). Nawet gdy nie złoży kaucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA