REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydłużenie terminu zwrotu podatnikom rozpoczynającym działalność niezgodne z dyrektywą UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

10 lipca br. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C 25/07, udzielając odpowiedzi na pytanie prejudycjalne WSA we Wrocławiu, uznał, że art. 97 ust. 5 ustawy o VAT wydłużający termin zwrotu do 180 dni podatnikom VAT UE rozpoczynającym działalność jest niezgodny z przepisami dyrektywy. Polska nie miała zgody na wprowadzenie takich ograniczeń. Również obowiązek złożenia kaucji ETS uznał za niewspółmierne obciążenie podatników. Podatnicy, którym odmówiono zwrotu w terminie 60 dni, po ogłoszeniu wyroku będą mogli wystąpić o wznowienie postępowania.

Polskie przepisy podlegające ocenie przez ETS

ETS oceniał zgodność przepisów art. 97 ust. 5-7 polskiej ustawy o VAT z przepisami dyrektywy. W art. 97 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług wydłużono termin zwrotu dla określonej grupy podatników. Specjalne zasady dotyczą podatników, którzy:

REKLAMA

Autopromocja

• rozpoczynają wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT,

• rozpoczęli wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia VAT-R/UE.

Tym podatnikom nie przysługuje zwrot w terminie 60 lub 25 dni. Termin zwrotu wydłuża się dla nich do 180 dni, gdy spełniają łącznie następujące warunki:

• zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie złożyli w urzędzie skarbowym kaucji gwarancyjnej, zabezpieczenia majątkowego lub gwarancji bankowej na kwotę 250 000 zł.

Zwrot w skróconym terminie przysługuje tym podatnikom dopiero począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 12 miesięcy lub po upływie 4 kwartałów, za które podatnik składał deklaracje podatkowe oraz rozliczał się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o zwolnienie lub zwrot kaucji po upływie 12 miesięcy, za które składał deklaracje podatkowe oraz rozliczał się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wydłużenie terminu zwrotu

Przepis art. 97 ust. 5 ustawy, który wydłuża termin zwrotu, według ETS nie jest zgodny z art. 18 ust. 2 i 4 dyrektywy. Narusza również zasadę proporcjonalności, ponieważ zwrot powinien nastąpić w rozsądnym terminie. Natomiast termin zwrotu przewidziany w art. 97 ust. 5 ustawy dla nowych podatników jest:

• po pierwsze sześć razy dłuższy niż jednomiesięczny okres objęty deklaracją VAT,

• po drugie trzy razy dłuższy niż termin stosowany do innych podatników,

• po trzecie władze polskie nie wskazały okoliczności, które umożliwiłyby wyjaśnienie wprowadzenia, w celu zwalczania oszustw i unikania opodatkowania, tak znacznej różnicy w traktowaniu podatników.

Według ETS tak długi termin wydaje się tym bardziej niepotrzebny, że w każdym przypadku organ podatkowy może zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT przedłużyć 60-dniowy termin zwrotu. Takie uprawnienie przysługuje urzędowi skarbowemu zawsze, gdy okaże się to zasadne, by sprawdzić w szerszym zakresie zgodność z prawem tego zwrotu i w celu uzyskania wyjaśnień.

Złożenie kaucji gwarancyjnej

Według ETS również kaucja, którą musi złożyć podatnik, aby otrzymać zwrot we wcześniejszym terminie, nie jest proporcjonalna ani do podlegającej zwrotowi kwoty nadwyżki VAT, ani do ekonomicznego znaczenia podatnika.

W szczególności złożenie takiej kaucji może powodować znaczne ryzyko finansowe dla przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczęły działalność. Mogą w związku z tym nie dysponować znacznymi zasobami finansowymi. Kaucja narusza wymóg, że ustalony sposób zwrotu nie może pociągać za sobą żadnego ryzyka finansowego dla podatnika.

W rzeczywistości złożenie tej kaucji w celu skorzystania ze zwykłego terminu skutkuje tylko zastąpieniem ciężaru finansowego, jakim jest zablokowanie na okres 180 dni kwoty nadwyżki VAT, ciężarem, jakim jest zablokowana kwoty kaucji.

ETS uznał, że jest to tym bardziej nieuzasadnione, że:

• po pierwsze kwota kaucji może być wyższa od danej kwoty nadwyżki VAT,

• po drugie okres zatrzymania kaucji jest dłuższy niż termin zwrotu nadwyżki VAT przewidziany dla nowych podatników.

Brak zgody na wprowadzenie ograniczeń

ETS rozstrzygał również, czy art. 97 ust. 5 ustawy można uznać za specjalny środek, który ma służyć zapobieganiu niektórym rodzajom oszust lub unikania opodatkowania (art. 27 dyrektywy). Jednak na wprowadzenie takich ograniczeń każde państwo musi mieć zgodę Rady.

Według ETS polski rząd nie miał zgody Rady, aby wprowadzić art. 97 ust. 5 ustawy jako specjalny środek stanowiący odstępstwo od szóstej dyrektywy.

Dlatego art. 97 ust. 5 ustawy nie można uznać za „specjalny środek stanowiący odstępstwo” służące zapobieganiu niektórym rodzajom oszustw podatkowych lub unikaniu opodatkowania. Polski rząd nie miał prawa wprowadzać takich ograniczeń.

WAŻNE

Polski rząd nie miał prawa wprowadzać ograniczeń w postaci wydłużenia terminu zwrotu VAT dla podatników rozpoczynających działalność.

Skutki dla polskich podatników

REKLAMA

Podatnicy, którym odmówiono zwrotu w skróconym terminie, a postępowanie zakończono decyzją ostateczną, mogą wystąpić z wnioskiem o wznowienie postępowania. Z tym wnioskiem może wystąpić tylko podatnik (organ podatkowy nie wznawia postępowania z urzędu). Z takim wnioskiem można wystąpić w terminie miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia ETS w Dzienniku Urzędowym UE. Jeśli zwrot został wypłacony w terminie 180 dni, a podatnik występował o zwrot w terminie 60 dni, to za okres od 61 dnia do dnia wypłaty zwrotu będą podatnikowi przysługiwać odsetki.

Podatnicy, którzy rozpoczęli działalność i są zarejestrowanymi podatnikami VAT UE, mogą wykazywać VAT do zwrotu, nawet gdy nie złożą kaucji. Organy podatkowe będą zapewne respektować ten wyrok, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczy on bezpośrednio polskich przepisów ustawy. Ponadto Urząd Komitetu Integracji Europejskiej przekazał za pośrednictwem Ministerstwa Finansów pismo z 1 lutego 2007 r. nr AP13/8012/590/PZ/07/PDJC-65-07 dyrektorom izb skarbowych, że wyroki są źródłem prawa wspólnotowego i powinny być uwzględnione w praktyce władz skarbowych. Nie ma znaczenia, że przepis nadal obowiązuje. Podatnik może się bowiem powołać wprost na przepisy dyrektywy, gdy mimo upływu terminu przepisy dyrektywy nie zostały wprowadzone prawidłowo.

Ponadto w rządowym projekcie zmieniającym ustawę o podatku od towarów i usług przewidziano usunięcie art. 97 ust. 5-8 ustawy.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła działalność od maja br. Dokonuje sprzedaży do innych krajów UE. W deklaracji za sierpień wykazała nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym w wysokości 54 000 zł, w deklaracji za sierpień wykazała wewnątrzwspólnotową dostawę na kwotę 200 000 zł. Dlatego do zwrotu w terminie 60 dni będzie jej przysługiwała kwota 44 000 zł (200 000 × 22%). Nawet gdy nie złoży kaucji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA